Samsung Galaxy Unpacked 2021 på SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Unpacked 2021 på SweClockers

Missa inte vad som utlovas vara ett episkt event om nyheterna i Galaxy-serien när Samsung sänder Galaxy Unpacked 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns endast en intressant fråga, hur värdelös är Exynos 2021?
Jag köper inte en telefon för 12k+ med en CPU för budgetsegmentet som äter batteri, har inget behov av en handvärmare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ramlösa:

Finns endast en intressant fråga, hur värdelös är Exynos 2021?

Värdelös får det att låta som att du redan har bestämt dig

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns endast en intressant fråga, hur värdelös är Exynos 2021?

Nej det finns en till, vilka features och tillbehör har dom tagit bort denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej det finns en till, vilka features och tillbehör har dom tagit bort denna gång?

det ryktes om at S21 serien kommer uten plass for SD-kort

...

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Finns endast en intressant fråga, hur värdelös är Exynos 2021?

Det ryktas om att den blir ok. Detta till den grad att man inte praktisk kommer bli någon märkbar skillnad.

Vad jag har hört om Galaxy S21 så blir den klart bättre än S20, men det är inget revolutionerande saker. Apple å andra sidan ligger efter med deras skärm och en förlegad port, så hos dem händer det mer. Det pratas om 120Hz samt endast trådlös laddning.

Det stora hos Samsung tycker jag är de vikbara skärmarna, de kommer troligen bli så bra så att många skulle vilja ha dem som deras enda telefon. Steget dit till att många köper dem är stort, men det går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns endast en intressant fråga, hur värdelös är Exynos 2021?
Jag köper inte en telefon för 12k+ med en CPU för budgetsegmentet som äter batteri, har inget behov av en handvärmare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31028-samsung-exynos-2100-m...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det ryktas om att den blir ok. Detta till den grad att man inte praktisk kommer bli någon märkbar skillnad.

Vad jag har hört om Galaxy S21 så blir den klart bättre än S20, men det är inget revolutionerande saker. Apple å andra sidan ligger efter med deras skärm och en förlegad port, så hos dem händer det mer. Det pratas om 120Hz samt endast trådlös laddning.

Det stora hos Samsung tycker jag är de vikbara skärmarna, de kommer troligen bli så bra så att många skulle vilja ha dem som deras enda telefon. Steget dit till att många köper dem är stort, men det går framåt.

Har Samsung sagt varje generation och har varit en lögn varje gång.
Vikbara skärmar är definitivt framtiden, men är minst en generation bort för att vara praktiskt och prisvärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Nej det finns en till, vilka features och tillbehör har dom tagit bort denna gång?

Det ändå som hade vart bra om dom tog bort fram kameran, som man inte har någon nytta av.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ryktena stämmer nog att Exynos är par-on-par med Snapdragon, jag misstänker dock att det är på bekostnad av batteritid. Let's face it, prestandan i telefoner räcker med råge till dom allra flesta som inte hardcore-gamear. Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Peak" prestanda är nästan ointressant om den trottlar och en battitid på minutskalan.
Är också allmänt känt att de flesta tillverkare fuskar i prestenda tester och överclockar cpun och när den ska trottla.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av RVX:

Ryktena stämmer nog att Exynos är par-on-par med Snapdragon, jag misstänker dock att det är på bekostnad av batteritid. Let's face it, prestandan i telefoner räcker med råge till dom allra flesta som inte hardcore-gamear. Eller?

Jag är också framförallt nyfiken på batteritiden och särskilt nu när Samsung tillverkar både Exynos och Snapdragon, på samma processnod?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är också framförallt nyfiken på batteritiden och särskilt nu när Samsung tillverkar både Exynos och Snapdragon, på samma processnod?

Batteritid är prio 1 för mig, knappast att X presterar 10* bättre än Y. Ja det ska bli intressant att se, blir gärna glatt överraskad då Samsung fortsätter att ge oss Exynos här i Norden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Har Samsung sagt varje generation och har varit en lögn varje gång.
Vikbara skärmar är definitivt framtiden, men är minst en generation bort för att vara praktiskt och prisvärt.

Det blir ett lite känsloargument vad någon har sagt och hur man tolkar detta.
Jag anser att utvecklingen av vikbara skärmar har gått över vad jag och nog de flesta har förväntat oss.
Så fort vikbara skärmar nämndes någonstans så översvämmades det av folk som att det aldrig skulle hålla, de kommer aldrig kunna göra en telefon med vikbar skärm som går att sälja till vanliga kunder.

Om vi för enkelhet skull endast kollar på Galaxy Fold. Så var den första en utvecklingsmodell där all hårdvara var förlegad, när andra aktörer också var redo att lansera sin så kunde Samsung ej vänta in på att fixa till den första versionen. Så det blev mer en prototyp som gick att köpa men få gjorde det.
Galaxy Fold 2, ja det var den första "riktiga modellen" med bra komponenter. Priser nästan 25 000kr för en telefon som är väldigt ömtålig och redan efter ett mycket sämre än nästa modell, ja det är speciella kundgrupper som den riktar sig åt. T.ex. folk som utvecklar mobilappar och vill testa deras appar på en vikbar och fixa till så det fungerar innan många av deras kunder blir de första som testar detta.
Galaxy Fold 3 lite som det ryktas om, säg att den kostar 12500kr, om den gör detta så blir det den första mobilen som har ett pris som gör att mer vanligt folk skulle kunna köpa en sådan. Detta är ett otroligt stort steg ifrån Fold för 25 000kr.
Nästa version därefter Galaxy Fold 4 (lite och vanlig), ja det tror jag blir första mobilen som kan tilltala tekniknördar till den grad att det inte är ovanligt att man känner en som har en sådan.

Att därefter blir så bra så att mer vanligt folk kommer köpa dem, ja det dröjer nog länge. Men jag ser det som mycket annat som smartphones och vikbara skärmar. Den första smartphonen kom omkring 1991, jag själv väntade tills hela 1997, Apple dröjde till 2007, vanligt folk började köpa smartphones runt 2012.. Min poäng är att det tar tid.
Och folk i allmänhet har sagt saker som att surfa och maila på mobilen kommer de aldrig göra, de förstår inte varför tillverkarna lägger in dessa funktioner i mobilen som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem

Hur investerar Samsung i "öppna ekosystem"? Genuin fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det ändå som hade vart bra om dom tog bort fram kameran, som man inte har någon nytta av.

Den är till ganska stor nytta vid videosamtal, men är man inte intresserad av det är nyttan rätt liten ja.

Skrivet av RVX:

Ryktena stämmer nog att Exynos är par-on-par med Snapdragon, jag misstänker dock att det är på bekostnad av batteritid. Let's face it, prestandan i telefoner räcker med råge till dom allra flesta som inte hardcore-gamear. Eller?

Men om det är på bekostnad av batteritid så är den ju inte riktigt on par eftersom, som du själv skriver, så är det en av dom viktigaste egenskaperna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av pålis:

Hur investerar Samsung i "öppna ekosystem"? Genuin fråga.

Samsung gör en hel del: https://opensource.samsung.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Hoppas Samsung kan tillverka en telefon som...
- Har standard mycket lagringsutrymme i sig.
- SD-kort
- Hörlursutgång
- USB-C med USB 3.0
- Bra kvalitet.
- Lagom storlek som Sonys compact eller samsung s3 mini men men heltäcknade skärm.
- Utbytbart batteri
- Inga Apple-fasoner med att medvetet göra telefon svårare att reparera.
- Designad att repareras.
- Tagit bort all form spionering i mjukvaran på användaren från Google och deras egna del.
- Inte ett pris så telefonen kostar en månadslön.
- En kamera-knapp som sony-telefonerna har.
- Stereo-ljud
- Kan koppla in ethernet-adapter i telefonen om wifi inte finns eller mobilnätet är långsamt.

Finner mer att lägga till på önskelistan men detta bör inte vara svårt för Samsung att implementera.

Permalänk

Jag hoppas på att dom kommer överklocka hårdvaran, för oss som älskar hårdvara och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Den är till ganska stor nytta vid videosamtal, men är man inte intresserad av det är nyttan rätt liten ja.

Men om det är på bekostnad av batteritid så är den ju inte riktigt on par eftersom, som du själv skriver, så är det en av dom viktigaste egenskaperna.

Syftade på prestandasynpunkt enbart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stank:

Hoppas Samsung kan tillverka en telefon som...
- Har standard mycket lagringsutrymme i sig.
- SD-kort
- Hörlursutgång
- USB-C med USB 3.0
- Bra kvalitet.
- Lagom storlek som Sonys compact eller samsung s3 mini men men heltäcknade skärm.
- Utbytbart batteri
- Inga Apple-fasoner med att medvetet göra telefon svårare att reparera.
- Designad att repareras.
- Tagit bort all form spionering i mjukvaran på användaren från Google och deras egna del.
- Inte ett pris så telefonen kostar en månadslön.
- En kamera-knapp som sony-telefonerna har.
- Stereo-ljud
- Kan koppla in ethernet-adapter i telefonen om wifi inte finns eller mobilnätet är långsamt.

Finner mer att lägga till på önskelistan men detta bör inte vara svårt för Samsung att implementera.

Just en telefon som är fysiskt mindre är något som har diskuterats ganska flitigt i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613390-hur-skulle-du-...

Även 3.5mm-utgång hör till de mest önskade grejerna. Jag har sammanfattat allt och vidarebefordrat inom Samsung, men ju fler som önskar features, desto större blir genomslaget.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det var några saker som gjorde att jag började köpa samsunglurar.OLED skärm, trådlös laddning, SD kortplats, 3,5 mm uttag, vattentät, bra laddare, hörlurar, kameran.
Detta var Samsung ensama om ganska länge.
Nu har 3,5 mm utaget, SD kortplatsen, laddaren och hörlurarna försvunnit.
Plötsligt är Samsung småunika med vad man INTE får om man köper en ny mobil. Jag räknar då endast Androidmarknaden.
Frågan kommer då...varför Samsung nästa gång?
S5, s6, s7, note8, s9 och nu s10. S20 hoppade jag på grund av batteritiden var så dålig.
Note20 är jag lite sugen på även om batteritiden på den är mycket sämre men E chippet i Sverige, men frågan är, varför Samsung när det var så självklart förut?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Imorgon hålls även ett Exynos 2100 event av Samsung. Ska bli intressant att se om ryktet stämmer att den nya kretsen står sig väl mot Snapdragon.

https://www.gsmarena.com/samsung_to_hold_an_exynosonly_event_...

Permalänk

Är lite sugen på Samsung nu när Exynos 2100 ska vara jämbördig med Snapdragon 888.
Samt att appen för min insulinpump bara fungerar med b la Samsung och Apple telefoner, finns ingen teknisk anledning utan bara att Medtronic har testat med dessa telefoner och garanterar att det fungerar.
Det som gör mig tveksam är att priset brukar ligga på 10K eller mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Den är till ganska stor nytta vid videosamtal, men är man inte intresserad av det är nyttan rätt liten ja.

Har aldrig använt så kallad videosamtal, förstår heller inte varför någon skulle vilja ha det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Stank:

Hoppas Samsung kan tillverka en telefon som...
- Har standard mycket lagringsutrymme i sig.
- SD-kort
- Hörlursutgång
- USB-C med USB 3.0
- Bra kvalitet.
- Lagom storlek som Sonys compact eller samsung s3 mini men men heltäcknade skärm.
- Utbytbart batteri
- Inga Apple-fasoner med att medvetet göra telefon svårare att reparera.
- Designad att repareras.
- Tagit bort all form spionering i mjukvaran på användaren från Google och deras egna del.
- Inte ett pris så telefonen kostar en månadslön.
- En kamera-knapp som sony-telefonerna har.
- Stereo-ljud
- Kan koppla in ethernet-adapter i telefonen om wifi inte finns eller mobilnätet är långsamt.

Finner mer att lägga till på önskelistan men detta bör inte vara svårt för Samsung att implementera.

Väldigt många på forum pratar på att de vill ha små telefoner och tar Apple 12 mini som exempel, försäljningen av denna telefon visar dock att andelen kunder som föredrar så små telefoner är betydligt mindre än de som vill ha vanlig storlek.
https://www.tomsguide.com/news/iphone-12-mini-sales-a-disaste...

Jag anser dock att Samsung nog skulle kunna göra en liten, men de bör då göra den generell så den passar alla, där inte för högt pris är viktigt. Många av de egenskaper som du nämner är något som man skulle vilja ha på en 6,7" mobil, men även på dessa får funktionerna inte plats utan att offra annat.
Så mycket lagring och inget sd kort duger åt väldigt många, framtiden är att överge simläsaren och då sparar de en hel del utrymme. Detsamma med utbyttbart batteri, den lösningen tar lite mer plats.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Har aldrig använt så kallad videosamtal, förstår heller inte varför någon skulle vilja ha det.

Det finns många anledningar till att använda det. Jag brukar använda det när jag på distans ska fråga någon om något och då använder jag kameran på baksidan av telefonen och visar dem.
Det är alltifrån vilken apparat de menar, till bara en sådan sak att jag står i en butik och ska köpa något åt någon, då kan man visa saken samtidigt som man pratar.
Vad den där kameran på displaysidan är till för vet jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt många på forum pratar på att de vill ha små telefoner och tar Apple 12 mini som exempel, försäljningen av denna telefon visar dock att andelen kunder som föredrar så små telefoner är betydligt mindre än de som vill ha vanlig storlek.
https://www.tomsguide.com/news/iphone-12-mini-sales-a-disaste...

Jag anser dock att Samsung nog skulle kunna göra en liten, men de bör då göra den generell så den passar alla, där inte för högt pris är viktigt. Många av de egenskaper som du nämner är något som man skulle vilja ha på en 6,7" mobil, men även på dessa får funktionerna inte plats utan att offra annat.
Så mycket lagring och inget sd kort duger åt väldigt många, framtiden är att överge simläsaren och då sparar de en hel del utrymme. Detsamma med utbyttbart batteri, den lösningen tar lite mer plats.

Två anledningar till att jag vill ha en mindre telefon och det är att jag vill ha telefonen i en hand och nå hela skärmen med tummen. Det andra är att telefon i fickan inte skall ta stor plats.

För att få plats med alla funktioner så kan telefonen göras tjockare. Lägg till 1 millimeter och gör så baksidan kan tas oss och där under kan dubbla sim-kortplatser och en microSD-plats finnas. Jag minns att Samsung S3 Mini är en väldigt tunn telefon men den kan baksidan öppnas och batteriet bytas ut.

Föredrar SD-kort för om telefonen helt skulle tappas i marken och gå sönder klarar sig minneskortet med stor säkerhet och kan få datan från telefonen den vägen. Lycka till med telefoner som saknar minneskort. Eller Apples datorer idag om du spiller en droppe vatten på datorn så moderkortet går sönder så kan du inte komma åt datan på disken för den är fastlödd och senare bärbara datorer har Apple tagit bort porten för att komma åt datan på disken.

Gillar vad jag ser med Samsungs A-telefoner. Hade jag köpt en Samsung idag hade det blivit en sådan, eller telefonen Xcover Pro som tål att användas och kan klara normal hantering utan att gå sönder för att den faller i marken. Båda dessa har hörlursuttaget vilket deras mycket dyrare telefoner i S-serien idag inte har.

Batteritiden på telefonen jag använder idag är helt acceptabel. Laddar den en till två gånger i veckan. Lagom för ett par textmeddelanden och enkel surf. .... Men jag hade inte gnällt om batteritiden var längre.

Som en annan skrev, telefon utan bloat hade varit bra. Inget Facebook eller annat skräp. Har en telefon idag med en butik i som ibland ger notifieringar. En butik jag inte kan få bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många anledningar till att använda det. Jag brukar använda det när jag på distans ska fråga någon om något och då använder jag kameran på baksidan av telefonen och visar dem.
Det är alltifrån vilken apparat de menar, till bara en sådan sak att jag står i en butik och ska köpa något åt någon, då kan man visa saken samtidigt som man pratar.
Vad den där kameran på displaysidan är till för vet jag inte.

Det är framkameran jag syfta på, inte tänker jag betala 15 tusen för en mobil men hål i skärmen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Det är framkameran jag syfta på, inte tänker jag betala 15 tusen för en mobil men hål i skärmen.

Det kommer bakom skärmen. De lösningar jag har sett nu bakom skärmen har både haft väldigt dålig fotokvalite, vilket beror på att de saknar bildinformation och kör ett filter för att fylla i pixlarna. Sedan dålig skärm över kameran där kameran tydligt syns bakom.

Problemet med önskemål kring vad man själv vill ha är om man själv inte tillhör en stor skara så blir det inte attraktivt att göra produkter åt en.
Jag påstår att det finns många som skulle köpa en mobil utan frontkamera och t.o.m betala mer för denna mobil än en med denna frontkamera. Men låt oss för enkelhet skull säga att 50% väljer Android resten iPhone. Anta 50% vill ha premium telefon till högt pris. Anta att 50 % vill ha en 6,7" osv.
Resultatet blir att även om man kan påstå att många skulle vilja ha en mobil utan frontkamera, så är det inte säkert att det är så många individer som vill t.ex. köpa kommande Samsung s21 Max utan frontkamera. Och det blir enbart en förlustaffär att göra en mobil som gynnar denna grupp.

Exakt samma dilemma är det med små smart-mobiler. Om alla som vill ha en liten mobil endast hade haft detta som krav, vilken otroligt efterfrågan det hade varit.
Men vissa pratar om extremprestanda och då påstår jag att en överliggande majoritet av de kunder som skulle vilja köpa en sådan mobil inte vill betala väldigt mycket för mobilen.

Jag påstår även att det finns ett samband som inte helt hänger ihop. Men folk som använder mobilen extremt mycket är ofta mer villiga att den får ta lite plats i fickan. Medans folk som är mer sparsam, inte lika gärna vill ha en klump som tar en massa plats i onödan.