Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

hur mycket skivor får man för 1300:-? lär ju bli ganska enkelspårigt att lyssna på typ samma musik hela tiden?

Finns otroligt mycket cds att köpa på secondhand och beggat överlag, oftast 10kr styck för album. Så 130 skivor per år, på några få år har man en rejäl samling i sin mobil och som ingen kan ta ifrån dig. Så fort du slutar med spotify har du ingenting.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Oj? Det har alltid gått bra och lätt för mig, bara att man måste göra om det en gång om året. Du är inne på svenska sidan?

Ja. Och de bad en för några år sedan använda SheerID. När man började följa deras guider så kommer man till ett steg där det kräver att man loggar in till sin läroplattform i en I-frame för att Chalmers inte var en förgodkänd läroinstitut på deras sida. Något som jag aldrig hade vågat göra, det är inte en säkerhetsrisk jag är villig att ta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

Å andra sida får du hålla på å mecka med det där. Vilket tar tid. Och köpa nya CD-skivor kostar också, de allra nyaste släpps väl inte ens på fysiskt media.
Men är du nöjd med upplägget så fortsätt för all del. Jag ledsnade på hanterandet och klev över till spotify i 2010. Nöjd med det.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nbwu:

Så, jag ska betala mer för att de ska få pengar till att utveckla sin nya avlyssning, så det kan göra mer pengar på mig?

Men det var ju billigt, så kanske bara jag som drömt att det skulle fortsätta så...

Jobbigt för dom som vill dölja sin musiksmak 😁 Eller man har "råkat" surfa pron och Spotify rekommenderar sensuell musik.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tempel:

Finns otroligt mycket cds att köpa på secondhand och beggat överlag, oftast 10kr styck för album.

Fast det du hittar på second hand, Myrorna etc är ju oftast väldigt frekvent och mainstream. Ska du hitta mer udda titlar och album kan du få leta länge eller betala mycket. På Spotify finns det verkligen många guldkorn om man letar lite, vilket gör att tjänsten känns otroligt prisvärd för en diskofil som mig.

Permalänk

Därtill, vad är 109kr i månaden för någon som är hyfsat intresserad av musik? Tänker på alla hundringar som ryker på övriga prenumerationstjänster som väl först och främst är till för att få tiden att gå.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Så även om man lyssnar på mainstream (vilket jag inte gör) så är det ovärt Droppen för mig var när man tog bort massa funktionalitet utan någon som helst anledning och helt utan förvarning. Men har inte använt det på flera år då det är ändå meningslöst i flertalet genrer/underground.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Skolan är gratis och ni får studiebidrag. Spara krokodiltårarna.

Okej?

Han kommenterade enbart om att det var intressant att den billigaste gruppen är den som höjdes mest.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid kört gratisversionen, funkar alldeles ypperligt och jag skulle nog aldrig betala för just det.

Dock tycker jag 109 är helt okej pris om man är musikintresserad och behöver de funktioner som premium ger. Jämför man med att köpa skivor tidigare så är det ju billigt som tusan. Skulle jag betala så skulle jag ju iallafall aldrig betala för något med namnet Apple i även om det vore billigare. Allt alla kan göra - gör Apple krångligare.

Permalänk
Medlem

Inte en extrem höjning precis, jag fortsätter betala. Spotify är mycket bättre än konkurrenterna så jag tycker det är värt att betala extra. Speciellt för rekommendationer och spellistor verkar de vara väldigt mycket bättre.
YouTube Music är extremt dåligt i helhet så det är inget alternativ. Har det inkluderat med YT premium och är seriöst tveksam till om jag skulle kunna tänka mig att använda det ens om jag fick betalt för det. Apple Music verkar OK men inte speciellt bra klienter på Android och Windows vad jag sett. Tidal har jag inte testat men det är ju mindre än övriga så tvekar på att de kan konkurrera i "music discovery", dyrt och lossless spelar ingen roll. Hör ändå ingen skillnad på ens 192kbps OGG VBR jämfört med FLAC och då finns det 320kbps på Spotify.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jaha, dags att gå ner från Family till Duo alltså. Jeez.

+1 på den. Visste inte ens om att Duo fanns, blev ju billigare än tidigare

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du måste inte använda dessa tjänster.

Det stämmer, samtidigt är frågan inte helt enkel att besvara. Om vi hade allt på samma tjänst och betalade ~100 kr/månad tror jag få skulle klaga. Men samtliga av dessa tjänster ser ju prisvärda ut i sig själv, problemet är väl bara att tiden att verkligen konsumera all film, musik och nu med Xbox Gamepass alla spel är ordentligt begränsad. Den som köper ett fysiskt spel för 600 kronor och stoppar in 60 timmar på en månad, gör denne ett bättre eller sämre val än den som för olika tjänster betalar 600 kronor per månad och lägger samma 60 timmar, men nu på en blandning av de olika förströelserna?

Sedan är jag inte helt säker på att Xbox Gamepass är ett så god idé, se bara på free-to-play-marknaden för mobiltelefoner och hur den har förstört spelen. Att tvingas investera i något kan ibland vara nödvändigt för att verkligen ge det tiden och engagemanget som krävs för att verkligen uppleva det till det yttersta.

Permalänk
Medlem

Har kört Spotify Premium sen lansering. Tycker det är värt varenda krona.
Dock har jag på senare tid gått över mer och mer till Tidal. Hela utbudet finns i CD-kvalitet där och en hel del finns i Master audio.

Hade Spotify haft en Hifi version med högre kvalitet hade jag lätt kört den. Nu närmar sig ett permanent byte till Tidal med stormsteg. Detta även fast Spotifys "användarupplevelse/app" är bättre än Tidals. Jag prioriterar ljudkvaliten.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Skrivet av radx:

Du får ju tänka på all tid du lägger ner också. Tid som du kunde spenderat med familjen eller jobbat. Jobbar har två timmar i min egna firma så kan jag fakturera 1700kr. Visst det är skatt och skit men va fan välkommen till 2021.😅

Sedan kostar väl skivorna dig en slant också?

Så himla många skivor blir det inte. Och vad tar en skiva att tagga? 2 minuter? 2 minuter för ett permanent jobb är inte så farligt.

Visa signatur
Permalänk

Dagens klipp och klistra musik blir man inte musikaliskt mätt på.
Men klart det är prisvärt om man lyssnar mycket och då speciellt på nyproducerat.

Tänk om man kunde ta betalt för sina utförda jobb i all evighet...märklig bransch

Permalänk
Avstängd

Förstår inte ens varför någon använder Spotify, allt finns ändå på youtube.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Använt apple music sen hösten 19, vida överlägset Spotify enligt mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Förstår inte ens varför någon använder Spotify, allt finns ändå på youtube.

För att Spotify har fantastiska integrationer på väldigt många enheter, lätt användargränssnitt. Kostar extremt lite och har näst intill allt man kan vilja lyssna på. (jag har i alla fall aldrig saknat något).

Permalänk
Medlem

Definitivt värt det. 10kr mer är det väl ingen som gnäller över, hoppas jag.. Sponsrar hellre svenskt företag än Apple. Sen har man ju kört Spotify sen starten så det vore ju bara bökigt att byta nu när man har tusentals låtar i diverse spellistor.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att de lade pengar på att ersätta artisterna bättre. Ska jag betala för musik så ser jag mycket hellre att pengarna går till att stödja artister jag gillar än att göra affärsmän rikare, och tyvärr har streamingtjänsterna snarare skjutit balansen mer mot det sistnämnda än förut.

Permalänk
Medlem

10 kr dyrare för Premium? Lätt värt oavsett för min del. Ladda ner gjorde jag när jag var yngre och student men nu pallar jag inte längre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Skolan är gratis och ni får studiebidrag. Spara krokodiltårarna.

Tänkte skriva det, studenter är långt ifrån botten av samhället.

Skrivet av AplAy:

Gå över till FLAC och tänk inte mer på saken! Ja, inte lika brett utbud men majoriteten av all ny musik nu är skit. Liknande går att säga om streama 4K vs äga UHD-BD.

All bra hårdrock, heavy metal, boogie, jazz, ballader, klassisk musik, film- & TV-spels musik, hiphop, (k-)pop, techno, trance, och dubstep - för den som gillarr det, finns tillgängligt i FLAC!

Öh. Öh. Näh. Finns mycket bra som inte finns på Spotify, och det finns mycket bra som bara finns som dålig mp3. Det finns oändligt mycket mer bra musik än man tror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Jag skulle kunna betala 1300kr/år bara för att slippa att sitta och rippa skivor.

What year is it?

Utbuden på streamingstjänster är rätt mycket sämre. Svårt hitta demos, bootlegs, remixar, b-sidor osv.

Personligen har jag inte använts streaming under några år, brukade ha en gratis Spotify account men precis alla spellistor bara försvann och plötsligt hade jag bara siffror som ID hos dem.
Dessutom så betalar de typ inget till artister, köper heller genom bandcamp så att banden faktiskt får något.

Att sedan Joe Rogan får 100 miljoner USD avtal med Spotify är f-n absurt!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår inte ens varför någon använder Spotify, allt finns ändå på youtube.

Lyssnar på min B&W anläggning när jag kör bil, det flesta nya bilar har spotify inbyggt i infotainment systemet och i högsta kvalitet låter det bättre än från telefonen. Övrig användning är Spotify offline via klockan när jag går på promenad eller via telefon när jag kör skoter och när det inte finns internet på resan till fjällen.

Hemma blir det allt som oftast Youtube för musik.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Förstår inte ens varför någon använder Spotify, allt finns ändå på youtube.

Antagligen för att många inte sitter och trynar framför datorskärmar hela tiden ;).
Många vill ha en fungerande lösning i mobilen som inte stannar av att man stänger skärmen exempelvis.

Med bättre förslag och låtlistor, möjlighet att ladda ner album, delning av album och allt sånt.
Spotify är mer än bara musikinnehåll. Det är en tjänst med en hel del mervärde.

Själv använder jag inte heller spotify. Youtube används av mig också. Men jag ser helt klart mervärdet i spotify som youtube inte kan erbjuda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Okej?

Han kommenterade enbart om att det var intressant att den billigaste gruppen är den som höjdes mest.

Missade du hans hashtag?

#bottenavsamhällspyramiden

Inget kunde vara mer fel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

I praktiken är det jävligt svårt att aktivera studentpriser på Spotify. De använder ett amerikanskt system som begär fullt med konstig information.

Öhh, det är typ 2 knappar?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Kör både Spotify och Tidal HiFi, Spotify är värt det för spellistor och användarupplevelse, Tidal är värt det för tillgången till Master mixar. Om man är ljudnörd. Köpte min senaste CD för runt 20 år sen. Ja, det börjar bli dyrt men det var skivor också en gång i tiden och nu slipper man i alla fall att det tar en massa plats. Önskar dock att mer pengar gick till artisterna, det är kanske svagheten med Streaming tjänster.

Även om nu artisten får mindre pengar per spelning så tror jag det dras in på hur många gånger låtarna spelas istället.
Nu har jag ingen aning om hur summorna ser ut men räkna med att de fick 15kr för varje såld skiva förr i tiden och nu kan de få 2 öre per gång någon låt från skivan spelas. Är det en hitlåt så går den åtskilliga gånger på en dag och inkomsten fortsätter att rulla in dag ut och dag in istället för en engångsföreteelse som det var förr.

Hittade någon lista på hur mycket det betalas.
https://www.kingmagazine.se/sa-har-mycket-tjanar-artister-som...

Jag tror inte det går någon nöd på artisterna men givetvis är det svårt för mindre artister att komma genom det stora bruset av musik som släpps.

Förr i tiden krävdes det att musiken var bra och faktiskt säljbar för att ett skivbolag skulle ge ut skivan, idag räcker det med instrument, en dator och lite kunnande så är din låt ute på youtube eller liknande. Vet inte om man själv kan lägga till låtar på streamingtjänster eller om det går via någon form av filter.

Själv kör jag Tidal så de lär väl säkert också höja priset med en tia. Gillar appen på tidal bättre och är bättre koppling till Sonos. Iallafall när jag jämförde dessa för många år sen.
CD-skivor gavs bort till röda korset för många år sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag kör musik via youtube istället
Hade spotify gratiskonto förr men inte använt på många år.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Jobbigt för dom som vill dölja sin musiksmak 😁 Eller man har "råkat" surfa pron och Spotify rekommenderar sensuell musik.

JA! tänk om jag måste lyssna på en rappare på jobbet (jobbar med musik), så förstörs hela min spotify-upplevelse med gangster-rap och cardi B, inkilat bland all fin metallica och dire straights!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.