Varför är så många otrevliga & dryga?

Permalänk
Medlem

Varför är så många otrevliga & dryga?

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Människor är inte särskilt trevliga egentligen om man ska vara cynisk, internet tar bara bort potentiella konsekvenser när man är otrevlig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kanske beror på att dessa idioter numera har fått mer tid att spendera framför datorn...och med detta stöds min tes att ALLT är coronans fel

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Enkelt. Folk har fått fler forum att vara otrevligt mot dig på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Har upplevt detta de senaste 10 (kanske t o m 15) åren så det är inte direkt något nytt Nu för tiden så har alla tillgång till internet 24/7. Folk kan inte bete sig längre, tyvärr lite av orsaken att jag sällan skriver på forum nu för tiden. 3/5 är dryga och otrevliga när man svarar på frågor och försöker hjälpa till. Så det har enligt min erfarenhet inget med corona att göra. Även om det troligen ger folk mer tid att vara det då de sitter inne mer än annars.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Pratar vi personangrepp eller vad för "otrevligheter" pratar vi om? Genuin fråga, jag använder gladligen inte Facebook.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kanske är det så att du noterar det mer nu under corona tider om du har mer tid att kika runt lite på nätet? Jag tycker att många har varit otrevliga på internet rätt så länge. Speciellt om man tycker olika i en diskussion. Facebook brukar det vara rätt illa på men jag tror det beror också lite på att det kanske är lite mindre modererat där. Och det är inte alltid det är en lämplig person som är moderator. Kollar själv extremt lite på Facebook då jag får ut väldigt lite av det. Men tex köp och sälj grupper kan det spåra ut rätt så brutalt i. Familjeliv är väl också lite en gammal klassiker när det kommer till konversationer som spårar ur.

Permalänk
Medlem

Det vore iofs intressant med en studie som kikade på om man kan se några beteendeförändringar hos individer som konsekvens av kriser. Såna finns säkert redan, kan jag tänka mig, men jag känner inte till några.

Jag har svårt att tro att folk är otrevligare i snitt på internet nu för tiden jämfört med någonsin tidigare. Kanske du bara engagerar dig mer i sociala medier, och därför märker av det mer?

Sen håller jag inte med @firstofmay:s kommentar. Mer eller mindre alla människor är offer för sina omständigheter, i någon utsträckning. Vi vet att vi kan få mer eller mindre vem som helst att utföra vilken avskyvärd aktivitet som helst (finns massa studier inspirerade av andra världskrigets nazism som kikat just på detta), och med samma logik skulle jag vilja argumentera att man kan få individer att bete sig empatiskt och trevligt. Förutom sadistiska psykopater, möjligtvis. Där får det bli lobotomering 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För abstrakt formulerad fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Det här har varit en gradvis förändring sen sociala medier tog fart. Absolut ingenting som blivit sämre eller tydligare under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kanske är det så att du noterar det mer nu under corona tider om du har mer tid att kika runt lite på nätet? Jag tycker att många har varit otrevliga på internet rätt så länge. Speciellt om man tycker olika i en diskussion. Facebook brukar det vara rätt illa på men jag tror det beror också lite på att det kanske är lite mindre modererat där. Och det är inte alltid det är en lämplig person som är moderator. Kollar själv extremt lite på Facebook då jag får ut väldigt lite av det. Men tex köp och sälj grupper kan det spåra ut rätt så brutalt i. Familjeliv är väl också lite en gammal klassiker när det kommer till konversationer som spårar ur.

Ja herregud Familjeliv va et tag sen.

Skrivet av Gorian:

Det vore iofs intressant med en studie som kikade på om man kan se några beteendeförändringar hos individer som konsekvens av kriser. Såna finns säkert redan, kan jag tänka mig, men jag känner inte till några.

Jag har svårt att tro att folk är otrevligare i snitt på internet nu för tiden jämfört med någonsin tidigare. Kanske du bara engagerar dig mer i sociala medier, och därför märker av det mer?

Sen håller jag inte med @firstofmay:s kommentar. Mer eller mindre alla människor är offer för sina omständigheter, i någon utsträckning. Vi vet att vi kan få mer eller mindre vem som helst att utföra vilken avskyvärd aktivitet som helst (finns massa studier inspirerade av andra världskrigets nazism som kikat just på detta), och med samma logik skulle jag vilja argumentera att man kan få individer att bete sig empatiskt och trevligt. Förutom sadistiska psykopater, möjligtvis. Där får det bli lobotomering 🤷🏻‍♂️

Det kan nog vara så men även under svåra tider så borde det ju va ännu mer lägligt att hjälpa sina medmänniskor och hålla en trevlig ton

@Yonie Lite trist tyvärr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det kunde vara illa redan på BBS-tiden och moderatorerna fick jobba, forumtroll fans även på BBS-tiden, innan forum blev vanliga så häckade hos olika news-grupper och förstörde dessa så fort de lyckas få fatt på någon form av ordningsroll - så fort människor känner sig att det kan göra saker i de fördolda och inte enkelt kan identifieras och därmed inte riskerar att behöva ta ansvar för detta personligen så kommer riktiga dåligheterna fram...

- det är inget nytt, både i kyrkan och olika styrelseskick under åren som under medeltiden haft masker, prästerskap predikat bakom skynke/draperi eller med ansiktet bortvänt av samma orsaker och tom. gjort det till maktsymboler hos kejsare och härskare som tex. mask, slöja och annat framför ansiktet som gör det svårt att se personen bakom och speciellt i roller när 'makten' talar och inte tål invändningar.

samma gamla beteende men nu i modern tappning

Permalänk
Medlem

Känns som att väldigt många människor inte kan acceptera att andra tycker olika

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Känns som att väldigt många människor inte kan acceptera att andra tycker olika

Ibland handlar det också hur man uttrycker sig. Har sett allt för många diskussioner där ena parten går till personangrepp och den andra svarar med fler och så eskalerar det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Håller fullständigt med! Jag var ganska aktiv i tråden om politik och jag menar att resultatet av att folk känner av ett mer otrevligt klimat, är ju att vi förlorar många med kunskap som inte känner att det är värt att dela med sig av, på grund av risken för "onödiga diskussioner".

Permalänk

Jag tror mycket av drygheten på internet beror på kommunikationssättet. Som innehåller one liner, cherrypicking etc.
Man kan diskutera vilket sätt man ska kommunicera på, ser man på partidebatter så är den intellektuella nivån på debatterna vedervärdig, där de medvetet väljer att vränga det folk säger. Och lite åt det hållet blir det på forum.
Så jag tror mycket på att sättet man kommunicerar är bäddat för problem.

Sedan finns det många idioter och en pöbel. Jag själv råkade ut för på facebook en gång att en kvinna skrev något och jag svarade med ett mer balanserat svar och fick då tillsvars att hon inte ville veta av någon mansplaining, hon tillhör det starkare könet och ingen man ska få argumentera emot henne. Och jag blev helt paff och svarade inte ens.
På exakt samma facebook sida nu skriver de om en person som för 15år sedan begick ett hemsk brott, de varnar för honom skriver upp personuppgifter, namn på släktingar och allt. Ägaren till sidan tog bort informationen och hänvisade till att det inte är lagligt.
Ägaren till sidan får nu otroligt mycket skit för att han skyddar den som har begått brottet och många anser att de har rätt att skriva denna information överallt på andras egendom.

Där mitt tips vid detta är att man ska tänka sig var man hänger. Jag tror ytterst få medlemmar här på sweclockers förespråkar att man ska hänga ut kusiner och annat till folk som för 15 år sedan begick ett brott.

Permalänk
Medlem

Enligt mina studier är 62% av alla på internet trevliga. Det är ändå helt okej tycker jag. Gäller ju att välja sina vänner.

Permalänk
Medlem

Du skriver nog bara på undermodererade grupper/sidor, det är nog inget som har med tiden att göra. Verkligheten är trotts allt ofta mycket värre än någon som gillar verbala konflikter på nätet...

Permalänk
Medlem

Skulle tippa att det beror på att det finns så många idioter nu för tiden så det är skrämmande, och tröttsamt.
Det är folk som inte tror på Covid, klimatförändringar, elbilar, lustiga idéer om 5G och strålningar från mobiler och fan vet allt.

Permalänk
Medlem

Vi har nu en generation vuxna som växt upp och lärt sig kommunicera i olika forum (kanske främst online spel) där s.k. toxicitet varit vardagsmat och accepterat. Jag tror inte detta har gjort situationen bättre.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Jag förstår vad du menar och en egen erfarenhet var när jag gick in och skulle fråga om hjälp på en java discord.
Så sjukt dryga människor. En som hade en egen "legend" titel (kanske är han grym vad vet jag) men en riktigt smartass och sen andra wannabe smartasses. Nu är jag ju ganska bra på programmering och smällde snabbt wannabe smartasses på fingrarna, men jag kan tänka mig att dessa människor kan dräpa många nybörjare.
Men det jag reagerade var ändå responsen på en seriös fråga från nån som inte är så van och har bra koll på allt med java.
Blev också rekommenderad en nybörjarkurs av en wannabe smartass...

Jag tycker faktiskt folk har blivit mer otrevliga på sistone, kan det vara något med corona?

Jag tycker annars folk är generellt väldigt trevliga på detta forum. Bra jobb mods och medlemmar.

Annars så beter sig många annorlunda bakom tangentbordet och beter sig på ett sätt de aldrig hade kunnat göra i verkligheten (visst jag vet några få exempel med autism som kan bete sig drygt även face2face)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk vill framhäva sin plats i hierarkin (undermedvetet). Kort impuls som får en att känna sig bättre och tror sig ha/få en högre status att nedvärdera den andre. Håller med om att det är tråkigt att folk är otrevliga, men samtidigt glad över att det inte är värre saker än ord.

Permalänk
Medlem

Sen så är det väl så att skrikhalsar och dryga människor på forum syns mycket mer än någon skön tjomme som postar trevliga inlägg.
Skulle nog vilja säga att den stora massan är trevliga sköna människor men att minoriteten av otrevliga människor tyvärr syns väldigt mycket.

Lite som att läsa om en produkt som sålt 15 miljoner exemplar men du hittar 10 som är missnöjda och 15000 som är nöjda, du kommer sannolikt läsa kommentarerna från dom som är missnöjda och att deras åsikter väger tunt mot de 15000 nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Skulle tippa att det beror på att det finns så många idioter nu för tiden så det är skrämmande, och tröttsamt.
Det är folk som inte tror på Covid, klimatförändringar, elbilar, lustiga idéer om 5G och strålningar från mobiler och fan vet allt.

Du kommer träffa på dessa på andra platser än nätet också.

Permalänk
Medlem

har blivit för mycket troll och pk tror jag.
Folk behöver slappna av och inte ta allt som skrivs på sånt allvar om det inte stöds upp med fakta.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Tror det handlar dels om att den nyare generationen nuförtiden har en mer slapp uppväxt och dels att de får tillgång till social media så tidigt nuförtiden och blir inte mogna nog att tänka förnuftigt och beteéndet ligger i sig till högre åldrar än tidigare.

Sen behövs det lite allvarliga konflikter då och då för människorna att påminna oss varför man ska vara snälla mot varandra, tyvärr är Covid-19 för "snäll" pandemi/konflikt och skapar mestadels bara segregering då yngre människor har såpass oväsentlig chans att dö av viruset, hade varit annat om viruset hade haft väldigt hög dödssiffror oberoende av åldersgrupp, då skulle det kunna ha en mera sammanknytande effekt (dock är ju osäker om folk skulle klara av att hålla sig lugna, kunde ju skapa en stor hysteri, svårt att säga)

Vi har levt såpass länge nu utan något världskrig eller liknande och folk börjar rent psykologiskt störa sig på ett eller annan mindre grej och tappar förnuftet vad som är viktigast här i världen, stora katastrofer brukar påminna folk om vad som är väsentligt i livet. Att man stör sig på nåns inlägg med olika åsikter i ett forum borde inte höra till den kategorin men då det finns inte så mycket annat heller som tycks spela nån roll i sitt liv känns det plötsligt väldigt väsentligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skönt för dig att di bara upplever det så på nätet. Jag tycker det är så överallt.

Permalänk
Medlem

Skulle nästan säga att folk har aldrig varit så trevliga på nätet som idag. Läs forumtrådar från 2008 osv och tonen var betydligt mer aggressiv då imo. Dock så finns det såklart undantag

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

har blivit för mycket troll och pk tror jag.
Folk behöver slappna av och inte ta allt som skrivs på sånt allvar om det inte stöds upp med fakta.

Hjälper inte heller att i svensk kultur har många inte lärt sig hur man hanterar konfrontation, man dansar runt ämnet och avisar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Hjälper inte heller att i svensk kultur har många inte lärt sig hur man hanterar konfrontation, man dansar runt ämnet och avisar istället.

Du har en poäng helt klart, det kanske gör att många är desto aggressivare bakom tangentbordet.