Följ Nvidias keynote från GPU Technology Conference idag klockan 17:30

Permalänk
Medlem

"Självkörande bilar" är nog det minst intressanta jag kan tänka mig.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dexters:

Jensen behöver klippa sig ... 🤣🤣😁 -blivit långhårig sedan de stängde in honom i köket hösten 2020.

Han gör det nog mest för att reta Jeff Bezos, inte alla som kan visa upp en kalufs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Denoising for röstinspelning, och naturalisering av A.I. röst, kan nog komma att bli riktig intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Megatron trains Transformers

Ja där fick dom till det! 😄 Nvidia har mycket coola namn.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om man ska en lång sträcka transportväg och är trött så hade det varit smidigt att kunna sova i baksätet medan bilen kör.

Annars är det roligare att köra själv.

Permalänk
Medlem

Har det varit några grafikkort öht, för workstations och/eller datacenter?

Permalänk
Datavetare

Även om denna ligger ~2 år bort har Nvidia verkligen tagit i från tårna

Om man kollar på de siffror de listade för bandbredd mellan CPU-CPU, CPU-GPU och GPU-GPU är det vi ser på bilden mer likt vad AMD har inuti varje CPU-paket än vad det liknar traditionell GPU-över-PCIe. Det är ~dubbla bandbredden CPU-till-CPU jämfört med vad AMD/Intel har i sina CPU-interna paket-interconnects.

Det är en "chiplet" i bladformat.

Nvidia verkar också ha fattat att de verkligen sög på CPU-design. Det som framkom var att "Grace" kommer vara en Arm Neoverse baserad CPU, d.v.s. en design som "alla" kan licensiera. Frågan är om det bli en Neoverse Nx eller Neoverse Vx.

Vi borde få se första vändan Neoverse V1 u slutet av detta år eller början av nästa. Om förhandstipsen stämmer kommer Neoverse V1 vara 40-50 % snabbare per kärna jämfört med Neoverse N1 som i sin tur drar jämt räknat per MHz med Skylake/Zen2. Notera "per MHz", på servers har det visat sig att man kan förvänta sig något högre frekvens på Arm jämfört med x86 i modeller med riktigt många kärnor, detta då perf/W är betydligt bättre för Arm.

Om/när Nvidia/Arm affären går igenom lär vi få en ny era på CPU-sidan. Tur att Apple finns och vi får hålla tummarna att Nuvias Arm design (företaget Qualcomm köpte för en tid sedan) är så bra som det ryktas. Då finns tre giganter inom Arm-sfären, vilket borde hålla ångan uppe.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fan va ballt det var! Vi lever verkligen i framtiden! Tror AI kommer bli en riktig nyckelsten i framtiden.
Kan tipsa om two minute papers på youtube för bitesize nyheter från AI forskningen. Det går så jävla fort framåt!

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

Fast så småning om är det ända sättet att nå nära noll dödlighet i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man ska en lång sträcka transportväg och är trött så hade det varit smidigt att kunna sova i baksätet medan bilen kör.

Annars är det roligare att köra själv.

Alla pendlings- och transportsträckor är lite annorlunda än att nöjesköra till någon destination.

Föredrar också att köra själv, men det finns många situationer när det hade varit skönt att kunna gå över till autonom körning, typ motorvägssträckor i Tyskland där det bara är en kompakt skogsridå på båda sidor av vägen med minimal visuell variation över tiotals mil körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Denoising for röstinspelning, och naturalisering av A.I. röst, kan nog komma att bli riktig intressant.

Finns inte det som beta redan för rtx och gtx kort. Jag har det installerat i min burk.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/guides/nvidia-rtx-voice-...

Permalänk
Medlem

Så lagom tills nästa generationers GPU:er lanseras så återfår nuvarande lagerstatus utan 1 års väntetid?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Inte när terrorister hackar bilarna och nätverken och orsakar helt enorma katastrofer. Man byter bara ut en orsak till död mot en annan.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Pff.. RTX4090 med 8GB! sen kommer 48gb varianten via TI.

Du blandar ihop det, det är 4060 som kommer med 48GB

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alla pendlings- och transportsträckor är lite annorlunda än att nöjesköra till någon destination.

Föredrar också att köra själv, men det finns många situationer när det hade varit skönt att kunna gå över till autonom körning, typ motorvägssträckor i Tyskland där det bara är en kompakt skogsridå på båda sidor av vägen med minimal visuell variation över tiotals mil körning.

Eller vägar i USA som är helt raka genom en öken. Du ser en kulle som är 30 minuter bort, över den kullen ser du nästa som är 30 minuter bort, rinse and repeat.

En vacker dag kommer man se vanliga bilar i historieböckerna och folk kommer tänka "va, lät man folk köra såna!?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så lagom tills nästa generationers GPU:er lanseras så återfår nuvarande lagerstatus utan 1 års väntetid?

Yep, bara börja hypa att kunna få tag på dagens kort då!

Permalänk

Det är åtminstone enkelt att få tag i 3000 serien om man köper färdig-pc. Beställde hem en 3060 Ti-dator för att mina med. Återstår att se om jag kan köpa mitt afrikanska örike 2023.

Permalänk
Medlem

Om man beställer nu, har man den till julen-2022 då.... troligen inte

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

DGX1. Jag noterade en 64-kärnors AMD CPU där. Än så länge verkar x86 regera.

Han sa väl i princip att x86 existerar p.g.a. sin kompatibilitet och flexibilitet?

Permalänk
Medlem

Den intressantaste Nvidia-nyheten för mig idag var att de implementerat stöd för ögonspårad foveated rendering i VR som inte kräver någon extra kod i spelen. Nu vill jag bara att det dyker upp fler headsets med ögonspårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Problemet är att det inte alls är en väg att få noll dödlighet i trafiken. Finns ju t.ex. vissa scenarion där den mänskliga hjärnan och deras beslutfattande är så överlägsen en AI att det antagligen aldrig kommer att kunna överbryggas. Detta pga. att människan klarar av att göra saker utan att först behövt behandla och samla data.

Skrivet av wargreymon:

Eller vägar i USA som är helt raka genom en öken. Du ser en kulle som är 30 minuter bort, över den kullen ser du nästa som är 30 minuter bort, rinse and repeat.

En vacker dag kommer man se vanliga bilar i historieböckerna och folk kommer tänka "va, lät man folk köra såna!?".

Eller så ser man självkörande bilar enbart som en fotnot i historien när det visar sig att dessa inte alls klarar av vad man först trodde att de skulle.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

var det inte prat om förut att de skulle göra en till monolitisk krets innan de staplar kretsar & limmar men de ska stapla har jag för mig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nvidia lyfter också på skynket till en egen ARM-processor skräddarsydd för hög bandbredd i serversammanhang, en processor som får namnet Grace efter Grace Hopper

Gräshoppor.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om denna ligger ~2 år bort har Nvidia verkligen tagit i från tårna
https://images.anandtech.com/doci/16611/18177218_575px.jpg

Om man kollar på de siffror de listade för bandbredd mellan CPU-CPU, CPU-GPU och GPU-GPU är det vi ser på bilden mer likt vad AMD har inuti varje CPU-paket än vad det liknar traditionell GPU-över-PCIe. Det är ~dubbla bandbredden CPU-till-CPU jämfört med vad AMD/Intel har i sina CPU-interna paket-interconnects.

Det är en "chiplet" i bladformat.

Nvidia verkar också ha fattat att de verkligen sög på CPU-design. Det som framkom var att "Grace" kommer vara en Arm Neoverse baserad CPU, d.v.s. en design som "alla" kan licensiera. Frågan är om det bli en Neoverse Nx eller Neoverse Vx.

Vi borde få se första vändan Neoverse V1 u slutet av detta år eller början av nästa. Om förhandstipsen stämmer kommer Neoverse V1 vara 40-50 % snabbare per kärna jämfört med Neoverse N1 som i sin tur drar jämt räknat per MHz med Skylake/Zen2. Notera "per MHz", på servers har det visat sig att man kan förvänta sig något högre frekvens på Arm jämfört med x86 i modeller med riktigt många kärnor, detta då perf/W är betydligt bättre för Arm.

Om/när Nvidia/Arm affären går igenom lär vi få en ny era på CPU-sidan. Tur att Apple finns och vi får hålla tummarna att Nuvias Arm design (företaget Qualcomm köpte för en tid sedan) är så bra som det ryktas. Då finns tre giganter inom Arm-sfären, vilket borde hålla ångan uppe.

Anantech hade en intressant artikel om detta & hur de överdriver en hel del i prestanda men kul att det rör på sig. Med Nvidia kanske det finns en chans för arm ändå om nu software sidan blir bättre.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller så ser man självkörande bilar enbart som en fotnot i historien när det visar sig att dessa inte alls klarar av vad man först trodde att de skulle.

Farsan har vid något tillfälle för inte så många år sedan nu snackat med ingenjörer hos Saab (dvs flygsaab) och de kom in på detta med självkörande bilar. De nämnde att teknologin vi ser i bilarna idag hade de på 80-talet, eller om inte annat 90-talet. Det var enligt dem också en anledning till att det övergavs så att säga, bilindustrin har bara inte kommit dit riktigt ännu.

Visst, nu går ju utvecklingen framåt hela tiden men jag tror det ligger mycket i det ingenjörerna sa. Det låter som en superbra idé i teorin men praktiken är en helt annan femma i slutändan och det är helt enkelt inte värt mödan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Hur blir det med deras uppköp av ARM?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är att det inte alls är en väg att få noll dödlighet i trafiken. Finns ju t.ex. vissa scenarion där den mänskliga hjärnan och deras beslutfattande är så överlägsen en AI att det antagligen aldrig kommer att kunna överbryggas. Detta pga. att människan klarar av att göra saker utan att först behövt behandla och samla data.

Det är nog både och där. Finns en del videos på youtube hur teslor ser olyckor långt innan man själv fattar det kommer bli en. Jävla coolt. Jag tror dock att de kommer bli mycket bättre än oss på många sätt när det gäller att köra.

Vår hjärna håller på med en massa trams. Som t.ex känslor, fundera på vad man ska ha till middag, störa sig på någon som sa något eller liknande. Och så blir vi trötta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Inte när terrorister hackar bilarna och nätverken och orsakar helt enorma katastrofer. Man byter bara ut en orsak till död mot en annan.

lol, ja juste.
Det kommer 100% bli olagligt att styra bilen själv på trafikerade vägar i framtiden. Frågan är bara när.
Det dör ~1,35 miljoner människor i trafikolyckor varje år, och hur många miljoner som skadas vill jag inte ens veta.

Självkörande bilar kommer reducera dessa olyckor så galet mycket att även om terrorist-attacken du nämner sker varje dag så kommer förmodligen antalet döda vara lägre jämfört mot dagens siffror.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Han sa väl i princip att x86 existerar p.g.a. sin kompatibilitet och flexibilitet?

Jo, lite min poäng men jag antar att de så småningom kan gå över till ARM med tiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zemlan:

Farsan har vid något tillfälle för inte så många år sedan nu snackat med ingenjörer hos Saab (dvs flygsaab) och de kom in på detta med självkörande bilar. De nämnde att teknologin vi ser i bilarna idag hade de på 80-talet, eller om inte annat 90-talet. Det var enligt dem också en anledning till att det övergavs så att säga, bilindustrin har bara inte kommit dit riktigt ännu.

Visst, nu går ju utvecklingen framåt hela tiden men jag tror det ligger mycket i det ingenjörerna sa. Det låter som en superbra idé i teorin men praktiken är en helt annan femma i slutändan och det är helt enkelt inte värt mödan.

Om jag förstår det ämnet rätt så handlar utmaningarna främst om sensorer, beräkningshårdvara och mjukvara. Samtliga vilket är både otroligt mycket mer avancerade, bättre, mindre energikrävande och mindre än vad de var på åttio- eller nittiotalet. Autopilot är ju inget nytt inom flygindustrin direkt men inte heller så himla komplicerat då man flyger i ett tomrum och främst bara skall hålla koll på att man är på rätt sida horisonten (enormt förenklat såklart).

En bil, har tusentals fler faktorer att hela tiden ta i beaktning då den inte befinner sig i ett tomrum utan i en komplicerad kontext.

Personligen är jag övertygad om att självkörande bilar är framtiden och en ganska snar sådan. Det som kommer bromsa den utvecklingen är artificiell i form av lagar, policies, boomers som inte fattar etc.

Jag skulle dra det så långt så till att säga att det förmodligen inom vår livstid blir förbjudet att köra bil själv eller det krävs undantag då dödsrisken är så hög i jämförelse med självkörande bilar. Det som ofta glöms i detta sammanhanget är hur bilar inte bara kan ta in data från vad som händer runt sitt eget fordon utan kan genom standardiserade informationsprotokol hade kunnat kommuncerat som ett nätverk. Händer det en olycka på vägen tre mil fram så kan en självkörande bil ta in denna information från nätverket och vidta åtgärder långt innnan en människa ens vet om något.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt