Huawei: "Vi lanserar 6G år 2030 – 50 gånger snabbare än 5G"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Angående spelen tror jag inte vi når 1tb till 2030 oavsett tillgången till grafikkort. Det är trotsallt bara nio år dit och hur stora är dagens största spel, 150 gb? Känns som det är långt dit.

Jo dom ligger kring dom storlekarna.

5 Hitman 2 – 149 GB.
4 Red Dead Redemption 2 – 150GB.
3 Destiny 2: Shadowkeep – 165GB
2 Quantum Break – 178GB.
1 Call of Duty: Modern Warfare – 231 GB.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Det är nog mer relaterat med utvecklingen av fetma & övervikt än något annat.

Finns även forskning som pekar mot att det är relaterat till mängden plaster vi får i oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Det folk måste förstå är att det är inte 4G/5G's fel att landsbygden inte har bra täckning eller bandbredd, utan det är helt och hållet operatörerna. De vill inte bygga ut mer för det kostar pengar, som de hellre tar ut i vinst.
Om folk skall gnälla så borde det vara på operatörerna och inga andra.

Operatörerna använder pengar till ny 5G-utrustning som skulle kunna ha gått till att fixa till 4G-nätet.
Visst, fortfarande operatörernas val att prioritera så, men man kan inte säga att push från resten av industrin inte påverkar.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att strålsäkerhetsmyndigheten har gränser för hur höga strålningsvärdena får vara där människor vistas. De åker runt och mäter det här konstant.

Nej, det är faktiskt kommunerna som har ansvaret för att mäta att strålningen inte blir för hög någonstans.

Och eftersom det här är konungariket Sverige, så görs det som vanligt halvhjärtat, bara på papperet eller ignoreras fullständigt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vet inte hur stora se största spelen var då men Diablo 2 kom väl 2000 och tog 2 gig, så att få ett 7x större spel på 10 år vs 75ggr större på 20 känns inte omöjligt. Det lär knappast vara normen men inte helt osannolikt att nån titel i den storleken hittar ut till 2030.

Absolut möjligt. Jag kan till och med tänka mig att de första spelen som kommer i närheten slänger in lite extra onödigt bara för att nå gränsen. Tänk ur mycket gratis pr det första spelet som når 1 tb kommer få.

Med det sagt:
Det explosionsartade ökningen av utrymmet kan förklaras av att vi idag ”kräver” högupplöst 5.1-ljud, och mycket utav det samt en drös med 4K-texturer. Jämför det med spel från ~2000 som hade relativt få ljud i halvkass bitrate i stereo. Och relativt få texturer som oftast(?) visades på en 800x600 skärm.

Vilka krav kommer vi ha om 9 år? Föga troligt att det kommer något som markant påverkar storleken på spelen. Det skulle väl vara om det är möjligt att spela i 8K.

Edit:

Skrivet av Laars:

Jo dom ligger kring dom storlekarna.

5 Hitman 2 – 149 GB.
4 Red Dead Redemption 2 – 150GB.
3 Destiny 2: Shadowkeep – 165GB
2 Quantum Break – 178GB.
1 Call of Duty: Modern Warfare – 231 GB.

Shit, 231 gb alltså? Jag visste att det var mycket men så pass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Jag kan ordna en lite eldstad så att vi kan grilla kaniner till lunch

Låter otroligt mysigt. Jag tar med mig en flaska rött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Operatörerna använder pengar till ny 5G-utrustning som skulle kunna ha gått till att fixa till 4G-nätet.
Visst, fortfarande operatörernas val att prioritera så, men man kan inte säga att push från resten av industrin inte påverkar.

Visst påtryckning av ny teknik gör ju så att vissa bolag inväntar eller skiter i att underhålla/uppgradera/utöka existerade teknik.
Men det du får tänka på är att 5G kommer ju att samexistera med 4G för att många komponenter i båda teknikerna delas med varandra (tex Standalone vs non standalone).

Telenor hade senast 2133 miljoner kronor i vinst.
Tele2 hade senast 2601 miljoner kronor i vinst.

Telenor och tele2 äger gemensamt Net4Mobility, alltså så finns det både kapital och kunskap om att bygga ut existerade nät. Så personligen så anser jag att det finns kapital till att bygga ut mer master, men de väljer aktivt att inte göra det för att maximera vinsterna.

Jag antar att det dyra med att få upp mobilmaster är inte att köpa in radiomodulerna, utan allt runtom, masten i sig, allt arbete, fibern som måste dras etc. Har man en mast kan man superlätt smacka upp alla möjliga radiotekniker, 4G/5G samt kommande 6G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

Ja, men han kom inte med några faktiska argument/motargument. Tycker inte man ska kolla på titeln, utan på personens faktiska argument i sak. Professorn hade inga utförliga sådana.

Bra poäng. Därför har jag mejlat honom.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

TLDR
Då vet vi vad man kommer köra i Kina 2030.
Inte på så många andra ställen med tanke på Huaweis "exportmöjligheter"

Permalänk
Medlem

Okej så artikeln handlar om en önskelista där man kan lägga till i stort sett vad man vill utan att ännu behöva backa det med med någonting. Att informationen dessutom enbart kommer från Kinesisk statlig media gör den inte speciellt trovärdig i mina ögon.

Visst kommer det något efter 5G - det är väl rätt självklart, men det är nog ett misstag att slå på stora trumman nu och speciellt inte baserat på en CCP-soft-power artikel.

Lite roligare att lyssna på Richard Feynman när han i 5 minuter snackar lite om vågor och radiovågor.
- https://www.youtube.com/watch?v=P1ww1IXRfTA&t=2266s

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Då har det nog blivit ett missförstånd på vägen.
5G är inte en frekvens med en fast räckvidd. 5G kan använda olika frekvensspann vilket ger längre eller kortare räckvidd.

Har skrivit ett längre inlägg om det här i tråden:

Var det inte så att den bara körs en frekvens just nu, det var väl 700 mhz som kommer att komma senare.

Skrivet av Chrisj:

Bor det folk utanför 08området?!?

Ja, jag är i 031 området.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Var det inte så att den bara körs en frekvens just nu, det var väl 700 mhz som kommer att komma senare.

Nope.

Här har du två länkar med befintlig bandtäckning och tilldelning där du både kan se frekvenser och vilket företag som använder vad.

https://www.induo.com/s/g/5g-band-och-5g-frekvenser/#:~:text=....
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp

Sedan är det så att även vid samma frekvens kan masterna nå väldigt olika långt.
Är det mycket fri sikt i ett område som är ganska glesbefolkat så är det lämpligt att sätta masten högre upp och välja kraftigare mast. Det medför att masten kan täcka in mycket större yta.
En mast med samma frekvens i stan lär köra på lägre effekt - och också täcka ett mindre område.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Mh säkert kul att ha. Själv ser jag ingen fördel med 5g ännu och inte märker jag någon skillnad heller. Kanske bra att ha om man vill streama 8k vr i 200hz på mobilen?

Men väntar med att poppa champis flaskan tills dess det är mer än bara snack.

8K AR/VR är väl drömmen, det känns långt borta, men får de ordning på latensen så skulle det vara grymt.
Även om det är grymt för spel så skulle detta också kunna användas i väldigt stor utstreckning i arbetslivet eller som stöd i vardagslivet.

Allt som byggs kan visas smidigt på förhand eller medans arbetet pågår med realistisk grafik och representationer av vart kablar/vatten ledningar går i väggar eller i backen, eller hur räckvidden på signaler kommer bli vid installation.
Ett hus kan brytas ner planka för planka eller en bil del för del tillsammans med tillgång till databas med videos som förklarar varför man gör på ett visst vis.

Sen så har du såklart styrning av maskiner på distans som nog förhoppningsvis kommer fungera med 5G, men bättre latens och smidigare AR/VR till det är såklart trevligare.

VR/AR har extremt stort potential och vi är knappt ens i startgropparna för vad och vilken utstreckning tekniken kommer kunna användas.

Jag kommer snart gå från 50 till 65 tumm, men det skulle inte förvåna mig jättemycket ifall att storleken på tv/projektor bild fortsätter att stiga, även fast att det känns konstigt för mig att ens vilja ha mer än 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Lägre. Jag har hört en bra liknelse att om 4G är en stor strålkastare som lyser in genom fönstret så blir 6G som en LED lampa i ett hörn av rummet.

Men om strålkastaren är 500m från där Du står medan LED lampan är i samma rum?

Liknelsen är fö. fel.

Permalänk
Medlem

Jag bort ett par mil från Stureplan. Jag har en stapel täckning, samtalen hackar och bredbandskollen visar 2 Mbit.

Det känns provocerande att det pratas om 5G och 6G.

Jag skulle vara mer än fullt nöjd med ett -fungerande- 4G nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag bort ett par mil från Stureplan. Jag har en stapel täckning, samtalen hackar och bredbandskollen visar 2 Mbit.

Det känns provocerande att det pratas om 5G och 6G.

Jag skulle vara mer än fullt nöjd med ett -fungerande- 4G nät.

Det låter ju centralt när du skriver så, samtidigt så är Södertälje ett par mil från Stureplan, eller åt andra hållet Vaxholm. Du kan vara en ganska bra bit ifrån stadsbebyggelse om du tagit dig ett par mil från Stureplan.

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande det där med latensen, det blir alltså begränsad räckvidd till servern ? Å andra sidan så handlar det väl om max 10m ändå för att man ska klara bandbredden.
Det behövs verkligen en massiv fiberutbyggnad om detta ska kunna realiseras.

Skrivet av Stefflo:

Mer sås måste inte betyda fler simmare

Gillar du sås så kan du söka jobb som såskokare i storformat på Dafgårds.
Såskokare: I din roll kommer du att arbeta med att koka goda såser. Har du tidigare erfarenhet som kock eller har arbetat i storkök är det till en stor fördel. Givetvis har du ett stort intresse för teknik, smak och matlagning.
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24597913
Mycket sås lär man få koka även om man kanske inte bör simma i den och chansen att man kan utsätts för värmestrålning är nog också ganska stor men att prata i telefon vid grytan är kanske inte så lämpligt. Såsigt värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

6G 7G 8G... Snart kommer vi ha masten uppe där solen inte skiner på oss.. För så vitt jag vet så är räckvidden på en sådan 5G sämre än 4G.

Det kommer att sluta med att varje hushåll har en egen 6g mast 😂😂😂

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Det blir alltså WiFi av det hela, vi har gått hela cirkeln runt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Gillar du sås så kan du söka jobb som såskokare i storformat på Dafgårds.
Såskokare: I din roll kommer du att arbeta med att koka goda såser. Har du tidigare erfarenhet som kock eller har arbetat i storkök är det till en stor fördel. Givetvis har du ett stort intresse för teknik, smak och matlagning.
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24597913
Mycket sås lär man få koka även om man kanske inte bör simma i den och chansen att man kan utsätts för värmestrålning är nog också ganska stor men att prata i telefon vid grytan är kanske inte så lämpligt. Såsigt värre.

Tack för tipset men inte min grej.
Snacket om sås och simmare handlade om något helt annat då det kom in på strålning och 6G antenner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Om du tittar på dom flesta "höghusen/flerfamiljehus" idag så ser du antennerna på själva taket. Det är skrämmande!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

2030 – När datorn blir flaskhalsen mot nätet! 😱🤢

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det låter ju centralt när du skriver så, samtidigt så är Södertälje ett par mil från Stureplan, eller åt andra hållet Vaxholm. Du kan vara en ganska bra bit ifrån stadsbebyggelse om du tagit dig ett par mil från Stureplan.

Ja? 2 mil. Fortfarande. Det är inte mitt ute i ingenstans.
Vem behöver gigabit 5G på Stureplan? Eller inne i stan? Där finns det ju fiber i varenda kåk och wifi överallt.

Tittar man på t ex Tele2/Telias täckningskarta så ska 4G täckningen vara "Mycket god" över hela Storstockholm i stort sett, det stämmer ju absolut inte.

T tex denna tjänsten:
https://www.telia.se/privat/bredband/fast-bredband-via-mobiln...

"Perfekt lösning för dig med villa eller fritidshus i ett område där fiber saknas."
"Fast bredband via mobilnätet är vårt snabbaste, stabilaste och enklaste alternativ till fiber, med en hastighet på upp till 300 Mbit/s. Du slipper gräva upp tomten och surfar via Sveriges bästa mobilnät (enligt Umlaut, 2020)."

Absolut att det med antenner kommer bli bättre än min mobil. Men om ja får 2 (TVÅ) megabit med min mobil, hur mycket kommer ett "fast" mobilt bredband kunna skrämmas upp i? Knappast ens i närheten av 300Mbit.

Helt enkelt, jag står fast vid att täckningen suger. Detta då jag har vänner och familj i:
-Dalarna
-Stockholms skärgård
-Västerbotten
-Norrtälje

Jag har under dom senaste 15 åren vistats och försökt styra upp olika modeller av "fast" mobilt bredband/antenner på alla dessa ställen, och kan säga att bland det absolut bästa vi lyckats med gav ungefär 20/20Mbit.

Som sag. Jag tvivlar starkt på att 5G med högre frekvenser kommer bli bättre.

BONUS:
Det allra värsta med den dåliga täckningen är att batteriet i mobilen verkar drainas helt sinnessjukt fort. Jag brukade klara iaf 2 dygn med min iPhone Pro Max utan att ladda, nu klarar jag inte ens en dag från 06-22!(!!).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FZL:

Och räckvidden blir som Wi-Fi eller?

Alla kommer ha egna antennhattar på sig 😂

Permalänk
Medlem

Det här är rent fusk! Asiaterna behöver inte lägga tid på att upprätta jämställdhetsplaner och fundera ut hur de är mest Woke: De kan fokusera all sin tid på att ta marknadsandelar. Inte rättvist alls.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vissa beter sig som att 5G och 6G avger joniserande strålning. Frekvensbandet ligger på max 7 Ghz för 5G. Mikrovågor ligger på runt 100Ghz och det är ofarligt.

6G ska, om jag läst rätt, ligga på upp till 3 Terahertz. Det ligger då mellan infrarött ljus och synligt ljus. Vanligt synligt ljus ligger runt 500 Thz och det är det ju ingen som oroar sig för. Det är först vid ultraviolett ljus (300 PETAHERTZ!) det börjar bli farligt. Om vi safe:ar rejält och säger att det blir farligt vid 3 Petahertz så är det fortfarande 1000 gånger högre frekvens än vad 6G ligger på.

(Med det sagt så kan ju inte frekvensen öka exponentiellt i all evighet, men än är det ingen fara.)

Nån får gärna rätta mig om jag fattat något fel, men annars så känner jag mig inte så orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja? 2 mil. Fortfarande. Det är inte mitt ute i ingenstans.
Vem behöver gigabit 5G på Stureplan? Eller inne i stan? Där finns det ju fiber i varenda kåk och wifi överallt.

Tittar man på t ex Tele2/Telias täckningskarta så ska 4G täckningen vara "Mycket god" över hela Storstockholm i stort sett, det stämmer ju absolut inte.

T tex denna tjänsten:
https://www.telia.se/privat/bredband/fast-bredband-via-mobiln...

"Perfekt lösning för dig med villa eller fritidshus i ett område där fiber saknas."
"Fast bredband via mobilnätet är vårt snabbaste, stabilaste och enklaste alternativ till fiber, med en hastighet på upp till 300 Mbit/s. Du slipper gräva upp tomten och surfar via Sveriges bästa mobilnät (enligt Umlaut, 2020)."

Absolut att det med antenner kommer bli bättre än min mobil. Men om ja får 2 (TVÅ) megabit med min mobil, hur mycket kommer ett "fast" mobilt bredband kunna skrämmas upp i? Knappast ens i närheten av 300Mbit.

Helt enkelt, jag står fast vid att täckningen suger. Detta då jag har vänner och familj i:
-Dalarna
-Stockholms skärgård
-Västerbotten
-Norrtälje

Jag har under dom senaste 15 åren vistats och försökt styra upp olika modeller av "fast" mobilt bredband/antenner på alla dessa ställen, och kan säga att bland det absolut bästa vi lyckats med gav ungefär 20/20Mbit.

Som sag. Jag tvivlar starkt på att 5G med högre frekvenser kommer bli bättre.

BONUS:
Det allra värsta med den dåliga täckningen är att batteriet i mobilen verkar drainas helt sinnessjukt fort. Jag brukade klara iaf 2 dygn med min iPhone Pro Max utan att ladda, nu klarar jag inte ens en dag från 06-22!(!!).

Ja alltså ibland har man otur, täckningen kan inte vara "bra" överallt, dom pengarna vill ingen lägga ut.
En extern antenn på ex hustaket kan dock göra ganska mycket på dom där 2Mbit.
Vi har sjukt flyt i stugan som ligger ~3 mil från närmsta samhälle i södra lappland, 1km att gå från närmsta grusväg, men får ändå ut 40Mbit, utanför turistsäsong då. Här kommer 5G att hjälpa, då fler samtidiga användare kan få högre kapacitet.

Sen skiljer operatörer stort mellan platser. Här hemma i lägenheten fick jag 20Mbit på tele2, 200 på telia.
Och ja, dålig täckning äter ström som inget annat då uteffekten skruvas upp max för att upprätthålla kontakt.

Permalänk
Medlem

som vanligt i framtiden..

DDoS party!!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Det är lustigt (eller skrämmande) att folk som är på ett datorteknikforum kan så lite om teknik. Radiovågor i de frekvenser som används är totalt ofarliga så länge vi inte snackar om flera hundratals watt per kubikmeter och då pratar vi om uppvärmingseffekten (lex mikrovågsugn).

Jag är radioingenjör och utvecklar dessa produkter och skulle de vara skadliga skulle folk på mitt jobb ramla av i tid och otid vilket de ej gör. Vi har ingen som helst överdödlighet, snarare tvärtom då högutbildade i genomsnitt tar bättre hand om sina kroppar.
Jag sitter med 6 basstationer någon meter ifrån mig i mitt labb på 50 kvadratmeter. Jag har allt från 3G till 5G i labbet och de pumpar ut 3kW när grejerna snurrar på för fullt. Det är garanterat många magnituder högre effekt i luften där än vad vanliga människor blir utsatta för.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Skrivet av firstofmay:

Hoppas verkligen du skämtar för det du antyder stämmer inte. Forskningen visar snarare att det beror på att kemikalier finns i allting idag och att det är därför vi är påväg mot att bli infertila, finns en dokumentär om det på SVT som du nog borde kolla på innan du skriver massa rappakalja om strålning.

Japp, mer sannolikt pga vårdslöst+hänsynslöst industriellt bruk/hantering av kemikalier...

Länk:
https://svtplay.se/video/30345878/underkastelsen

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂