Starfield, Age of Empires IV och Halo Infinite från dag ett på Xbox Game Pass

Permalänk
Melding Plague

Starfield, Age of Empires IV och Halo Infinite från dag ett på Xbox Game Pass

Microsoft avfyrar en kaskad av trailers under sin E3-presentation och släpper merparten av kommande stortitlar på Xbox Game Pass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är blind, var är Fable?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Forza Horizon 5 ser sjukt snyggt ut! Undra om det kommer vara lika lättdrivet som Horizon 4?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av dlq84:

Är det jag som är blind, var är Fable?

Vissa titlar visades tyvärr inte under presentationen bl.a. Fable och Hellblade 2. Båda spelen kommer dock till Game Pass Day 1.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av dlq84:

Är det jag som är blind, var är Fable?

Phil nämnde bara snabbt att dom håller på med Fable, mer än så blev det tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Ser 11 spel (dock många spel som bara hade trailers som inte var gameplay) som jag hade kunna betala GP för. Har dock inte en xbox och kommer inte köpa en pga av att jag ska börja plugga i höst

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jehuty:

Ser 11 spel (dock många spel som bara hade trailers som inte var gameplay) som jag hade kunna betala GP för. Har dock inte en xbox och kommer inte köpa en pga av att jag ska börja plugga i höst

Om du har en någorlunda modern dator så funkar Xbox Game Pass for PC också.

Permalänk
Medlem

Lite shockad över Age of Empire, ser ut att vara ifrån 2010 typ.
Annars så var väl eventet ok, lite tråkigt nu innan exklusiva titlar kommer till nuvarande generationen.
Lite oroad över 2022 titlarna också, finns väl risk för att vissa av dessa släpps senare än så, med tanke på hur tidigt de blivit utannonserade, många hade inte heller någon fast release window, utan bara år.

Starfield ser väl ok ut, lite tidigt att visa för mycket ifall det är 1,5 år kvar till release.

2023 blir nog ett bra år för Microsoft.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått med XBox Game Pass för PC är det:
"Du hur de titlar vi ger dig tillgång till för 100 SEK/Mån så länge Microsoft väljer att ha spelen tillgängliga"?
Och Microsoft är just nu ökar antalet titlar stadigt
Men man äger inget?
Och man måste ha ett MS-konto.
1200 SEK/år, motsvarar 2-4 spel
Antar att detta är optimalt för de som tröttar på ett spel "snabbt" och hela tiden vill ha något nytt

Inget för mig som nöter ett fåtal spel tills de får värdiga ersättare
BF4, TWWH2, Vermintide 2, KF2 står tillsammans för 95% av det jag spelar
Men antar att min "profil" är i minoritet

Permalänk
Inaktiv

Bästa tjänsten blir än bättre.

Forza Horizon 5 bekräftat och fått datum gillas skarpt. Nött slut på FH4 så har väntat länge på nytt. Hade dock föredragit Japan men samtidigt tacksam att trafiken äntligen kommer köra på rätt sida iallafall.

Age of Empires 4 ser jag fram emot, likaså Starfield även om denna ligger längre bort. Sedan gillar jag att Psychonauts 2 tillslut fått ett datum med, men inget jag käner så mycket för idag personligen.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så om jag förstått med XBox Game Pass för PC är det:
"Du hur de titlar vi ger dig tillgång till för 100 SEK/Mån så länge Microsoft väljer att ha spelen tillgängliga"?
Och Microsoft är just nu ökar antalet titlar stadigt
Men man äger inget?
Och man måste ha ett MS-konto.
1200 SEK/år, motsvarar 2-4 spel
Antar att detta är optimalt för de som tröttar på ett spel "snabbt" och hela tiden vill ha något nytt

Inget för mig som nöter ett fåtal spel tills de får värdiga ersättare
BF4, TWWH2, Vermintide 2, KF2 står tillsammans för 95% av det jag spelar
Men antar att min "profil" är i minoritet

Ja precis, man kan likna det lite med Netflix, att man kan se filmen/serien bäst man vill, men när de tar bort den från plattformen så är man rökt.

Det som räddar lite är att man kan köpa spelet till rabatterat pris, och på så sätt så kan man ha det hur länge man vill (ja eller, så länge Microsoft har sina servrar uppe)

Jag har Gamepass ultimate och tycker det är värt varenda krona. Det är ju precis som du säger, kostar 2 spel om året.
Tack för att du inser att du är i minoritet också, dom flesta genomsnittliga gamers lägger nog bara max ett tiotal timmar på varje spel, och hoppar vidare.

Sen har vi ju såklart folk som har 4000 timmar i CS också...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

På trailern för Aoe4 så står det:

"Windows 10 pc
Xbox cloud gaming"

Kan det innebära att det även kommer till Xcloud och kan man använda KB/M i något spel på Xcloud på PC idag?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Marlil:

På trailern för Aoe4 så står det:

"Windows 10 pc
Xbox cloud gaming"

Kan det innebära att det även kommer till Xcloud och kan man använda KB/M i något spel på Xcloud på PC idag?

Nej, tyvärr är det handkontroll som gäller även på beta-versionen av Xcloud för PC :/ Var såg du Cloud Gaming-delen i trailern? Kikade igenom lite snabbt och såg bara "Windows 10" och "Xbox Game Pass for PC" (i slutet), men om det kommer som strömmat är det inte alls omöjligt att fler styrdon får stöd framöver

Permalänk

Åh, många trevliga spel att längta efter nu!
Stalker 2 ser jag verkligen fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nej, tyvärr är det handkontroll som gäller även på beta-versionen av Xcloud för PC :/ Var såg du Cloud Gaming-delen i trailern? Kikade igenom lite snabbt och såg bara "Windows 10" och "Xbox Game Pass for PC" (i slutet), men om det kommer som strömmat är det inte alls omöjligt att fler styrdon får stöd framöver

Synd, men det kommer kanske efter betan. Är ju redan idag möjligt med KBM på Xbox om jag inte misstar mig.

Såg det i slutet, 1.30, i t.ex. denna: https://youtu.be/zSdbdEdxQr8

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Marlil:

Synd, men det kommer kanske efter betan. Är ju redan idag möjligt med KBM på Xbox om jag inte misstar mig.

Såg det i slutet, 1.30, i t.ex. denna: https://youtu.be/zSdbdEdxQr8

Ah, se där! Jag pausade 0,5 sekunder för tidigt Det kan säkert vara någon uppdatering på ingång där då, för strategispel är ju inte riktigt optimalt att lira med styrspakar.

Permalänk
Medlem

Alla spel som Microsoft släpper under sin flagg ska väl komma dag ett till gamepass det var väl det de sa från början i alla fall.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BooliBoo:

Alla spel som Microsoft släpper under sin flagg ska väl komma dag ett till gamepass det var väl det de sa från början i alla fall.

Stämmer

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Återkom när de har Warcraft IV day 1.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja precis, man kan likna det lite med Netflix, att man kan se filmen/serien bäst man vill, men när de tar bort den från plattformen så är man rökt.

Det som räddar lite är att man kan köpa spelet till rabatterat pris, och på så sätt så kan man ha det hur länge man vill (ja eller, så länge Microsoft har sina servrar uppe)

Jag har Gamepass ultimate och tycker det är värt varenda krona. Det är ju precis som du säger, kostar 2 spel om året.
Tack för att du inser att du är i minoritet också, dom flesta genomsnittliga gamers lägger nog bara max ett tiotal timmar på varje spel, och hoppar vidare.

Sen har vi ju såklart folk som har 4000 timmar i CS också...

Har man väl klickat att man ska ha spelet (installera) så kan man avbryta installationen och då har man spelet oavsett om det tas bort från tjänsten så länge man har en prenumeration.
Så det är ju inte så att man spelat Horizon 4, dom bestämmer sig att ta bort det från gp så kan man inte spela mer.
Bara dom spelen som man inte brytt sig om och aldrig tänkt installera som försvinner när dom tas bort från gp.

Jag brukar kolla listan över vad som försvinner och kollar om det är något som jag ebentuellt vill spela om några månader och då klicka i det, men generellt kommer det ju aldrig spelas då det kommer för mycket.
Gamepass är väl backloggens bästa vän

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av orig_rejser:

Har man väl klickat att man ska ha spelet (installera) så kan man avbryta installationen och då har man spelet oavsett om det tas bort från tjänsten så länge man har en prenumeration.
Så det är ju inte så att man spelat Horizon 4, dom bestämmer sig att ta bort det från gp så kan man inte spela mer.
Bara dom spelen som man inte brytt sig om och aldrig tänkt installera som försvinner när dom tas bort från gp.

Jag brukar kolla listan över vad som försvinner och kollar om det är något som jag ebentuellt vill spela om några månader och då klicka i det, men generellt kommer det ju aldrig spelas då det kommer för mycket.
Gamepass är väl backloggens bästa vän

Vafan, du kanske har rätt! Man får ju pling ibland om att "removed soon from Gamepass" och jag har alltid tänkt att "Vadå, ska jag installera det här bara för att få spela i två dagar?".

Hm, det här ska testas

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Testpilot

10kr för 3 månader Ultimate!

Protip:
Du kan just nu köpa 3 månaders Xbox Game Pass Ultimate för 10kr (köp en månad för 10kr, få 2 månader gratis!) – Osäker hur det fungerar för existerande kunder, men för mig som tagit en paus från GP och 'resubba' var detta priset jag fick betala nu i alla fall

Skrivet av ThomasLidstrom:

Så om jag förstått med XBox Game Pass för PC är det:
"Du hur de titlar vi ger dig tillgång till för 100 SEK/Mån så länge Microsoft väljer att ha spelen tillgängliga"?
Och Microsoft är just nu ökar antalet titlar stadigt
Men man äger inget?
Och man måste ha ett MS-konto.
1200 SEK/år, motsvarar 2-4 spel
Antar att detta är optimalt för de som tröttar på ett spel "snabbt" och hela tiden vill ha något nytt

Inget för mig som nöter ett fåtal spel tills de får värdiga ersättare
BF4, TWWH2, Vermintide 2, KF2 står tillsammans för 95% av det jag spelar
Men antar att min "profil" är i minoritet

Jag brukade sitta i din sits, men i brist på ett spel jag har kunnat nöta sedan 2014 har det blivit att jag går igenom nyare spel som underkläder – Därmed är XPass perfekt för mig i dagsläget!

Spel jag går tillbaka till idag är fortfarande BF4, LoL och ibland L4D(2). Annars är det att testa det hetaste och senaste på blocket tills jag tröttnar och går till nästa titel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av r3mpuh:

Återkom när de har Warcraft IV day 1.

Du menar WoW 2

Ser inte att Blizzard inom närmaste seklet kommer släppa en RTS-uppföljare inom Warcraft-universumet så länge som WoW fortsatt ger dom miljontals $$$ i månaden, tyvärr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Älskar Gamepass, det bästa jag gjort att byta från PS 3 och 4 till Xbox Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så om jag förstått med XBox Game Pass för PC är det:
"Du hur de titlar vi ger dig tillgång till för 100 SEK/Mån så länge Microsoft väljer att ha spelen tillgängliga"?
Och Microsoft är just nu ökar antalet titlar stadigt
Men man äger inget?
Och man måste ha ett MS-konto.
1200 SEK/år, motsvarar 2-4 spel
Antar att detta är optimalt för de som tröttar på ett spel "snabbt" och hela tiden vill ha något nytt

Inget för mig som nöter ett fåtal spel tills de får värdiga ersättare
BF4, TWWH2, Vermintide 2, KF2 står tillsammans för 95% av det jag spelar
Men antar att min "profil" är i minoritet

Du kan också köpa spelen du gillar för en discount om du har gamepass.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vafan, du kanske har rätt! Man får ju pling ibland om att "removed soon from Gamepass" och jag har alltid tänkt att "Vadå, ska jag installera det här bara för att få spela i två dagar?".

Hm, det här ska testas

Jag har alltid kört på det sättet
Innan stod det det att det funkade så på hemsidan men som det står nu så verkar det vara ändrat...

"Games you install using Xbox Game Pass remain playable once they’ve left the Game Pass catalog only when you buy them—and you get a hefty discount when you buy games as an Xbox Game Pass subscriber.
When you buy games at a discount, those games are yours to keep. Similarly, any add-ons you buy are yours to keep, whether you buy the base game or not.
Either way, whenever you sign in to the Xbox network, your game data gets saved online. That means, whenever you next play the game—if you buy it, if you play it at someone else’s house, or if it comes back to Game Pass—you’ll be able to pick up right where you left off"

Men installera unde gamepass är lite som att köpa, eller tidigare var det så

Får prova igen. Inget spel har slutat fungera för mig så länge jag haft abbonemang även om spelet är bortplockat...

Får testa om det ändrats.

Som när dom minskar juiveförpackningen från 2l till 1,75 och behåller priset

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av orig_rejser:

Jag har alltid kört på det sättet
Innan stod det det att det funkade så på hemsidan men som det står nu så verkar det vara ändrat...

"Games you install using Xbox Game Pass remain playable once they’ve left the Game Pass catalog only when you buy them—and you get a hefty discount when you buy games as an Xbox Game Pass subscriber.
When you buy games at a discount, those games are yours to keep. Similarly, any add-ons you buy are yours to keep, whether you buy the base game or not.
Either way, whenever you sign in to the Xbox network, your game data gets saved online. That means, whenever you next play the game—if you buy it, if you play it at someone else’s house, or if it comes back to Game Pass—you’ll be able to pick up right where you left off"

Men installera unde gamepass är lite som att köpa, eller tidigare var det så

Får prova igen. Inget spel har slutat fungera för mig så länge jag haft abbonemang även om spelet är bortplockat...

Får testa om det ändrats.

Som när dom minskar juiveförpackningen från 2l till 1,75 och behåller priset

Det låter lite som att du blandar ihop det med Games With Gold, dom ägde man direkt när man claimade. Jag kan inte minnas att Gamepass nånsin har funkar så som du beskriver det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag tog nyligen en gratismånad, egentligen bara för att kunna spela in lite video från Flight Simulator, men efter att ha sett utbudet så är frågan om jag inte kommer att hänga kvar. 100 kr är inte så mycket, och utbudet ser bra ut. Men jag noterar också att det bara är basversionerna av spelen som är gratis. Ni som haft det sedan tidigare: är det något man saknar, eller går det bra ändå?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Det låter lite som att du blandar ihop det med Games With Gold, dom ägde man direkt när man claimade. Jag kan inte minnas att Gamepass nånsin har funkar så som du beskriver det.

Hmmm, bra fråga, hade dock aldrig xbox live (det var väl där gold va med va?)
Alltid bara haft gamepass.

Har dock aldrig märkt av att ett spel slutat funka när det försvunnit från gamepass...

Efter massa googlande, verkar som det strulat ibland för dom så spel i gamepass betett sig som gold-spel. Någon gång var det tydligen en hel månad som blev "fel". En del andra har haft samma som mig.

Dock verkar det mest vara från 2-3 år sedan, säger väl å andra sidan hur aktiv jag är.

Men t.ex. Dirt 4 försvann väl i februari, kan fortfarande installera och spela på xbone (testade nu)
Ser den inte i gamepass-listorna men om jag går direkt till spelet kan jag installera (och spela), och inte ett spel jag skulle köpa oavsett vad mitt användarnamn är

Finns förvisso en annan potentiell anledning, men då skulle jag nog bli nda:ad så jag fick jobba i hamnen bakom en container på knä efter, men känns osannolikt att dom skulle ha så dålig koll på sina gamla live-id

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här