Helgsnack: Vad är historien bakom ditt användarnamn?

Permalänk
Medlem

Networker kom till för att jag har sysslat en hel del med nätverk. Förra sommaren drog jag om nätverket hemma, fortfarande ett pågående projekt som allt annat, så föll det sig naturligt. Hade ett annat nick för över 10 år sedan här, som jag faktiskt glömt nu. Har för mig det var en intel-CPU. Nehalem eller något i den stilen. Bakgrunden var samma: Byggde intelburkar på den tiden.

Permalänk

Heter Örn i förnamn, folk som pratar engelska utalar det ofta Orn, är lite av en No nörd och upptäckte att Rn var atomnamnet för Radon, Oxygen har atomnamnet O och sätter man ihop orden blir det OxygenRadon. Tyckte det lät bra och har därför använt namnet i några år nu.

Permalänk
Medlem

Huj, historia bakom smeknamn var det ja.

Från första början hette jag Jordenxxx vilket har att göra med ett smeknamn som alla mina vänner har kallat mig för sedan jag gick i 3an i grundskolan typ, nämligen Jorden, uttalas Jården.

Det jag fick veta av mina vänner som gav mig det var att det var en sketch med Robert Gustafsson, tydligen har han någon jordbit i ett snöre och säger "Ligg dö Jorden"

Har aldrig sett sketchen men jag tror dem.

Hette också Cigarr-Jesus under en begränsad tid på Steam.
__________________________________________________

Då kommer vi till mitt online-nick som jag numera gått över till på alla siter där jag är medlem.

Tyvärr är det inte mer spännande än att jag hade haft en lite svår tid och var tvungen att hela mig själv, så jag fixade en lapp syra och gick ut i skogen.

Väl där ute så tog jag lappen och under trippen så kom jag på namnet Lifooz då det låter lite skogsinspererat, att jag lyssnade på Forest-psy samtidigt hjälpte lite.

Hursom, det är historien bakom mina smeknamn.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badkruka:

Hade dålig fantasi så fort man skulle skapa ett namn åt olika karaktärer i diverse spel så jag började döpa huvudkaraktären till Mannen. Började sen att spela CS beta och vi startade clanen GryM- så fick då namntaggen GryM-Mannen som jag tog med mig till Diablo 2 och sen dess har jag hetat GryM-Mannen.

Fast nu heter du ju badkruka?😀😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

I tidernas begynnelse då CS släpptes hade jag en tendens till att ofta bli dödad med ”head shot”. Fuskare, skit bakom knapparna eller stort huvud låter jag vara osagt. 😊

Dessutom så älskade jag sportdykning och jobbade senare som dykinstruktör vilket det behövdes vatten (Aqua) till och därav blev mitt nick ”Aqua_HeaD”

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Förklaringen till det nuvarande hittar du om du läser det baklänges.

Typ 1992 använde jag Volta, som jag såg på en dammsugare när jag kollade runt i rummet, sökandes efter inspiration.

Permalänk
Avstängd

Ingen speciell tanke bakom, oftast någon låt som jag använder på olika sidor. När jag valde den här så lyssnade jag en del på Depeche Mode

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Nuvarande namn tog jag för att mina andra namn är kopplade till konton som jag inte vill ska komma ut. 😇

Permalänk
Medlem

Köpte ett wow konto lång tillbaka i tiden innan TBC kom ut. Där fanns en hunter med namnet Snorlisa. Gav accet till min bror senare och försökte komma på ett liknande namn på en ny char på nytt account. Då fick det bli Snorlena. Sen har det följt med mig lite överallt.
//Please no stalk 😅

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
DingDongerMcDongface

Sjukt spännande att läsa alla era berättelser! Fått mig ett antal goda skratt och många "aha"-moments

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Åhå Death Before Disco, har man mött några gånger.
Klarade mig Zagzag på den tiden, bara i Quake och TF.
Var inte den klanen från Växjö primärt?

ZagZag det namnet kommer jag ihåg. Ja DBD startades av ett gäng studenter i Växjö men senare så tog dom in en hel del annat patrask som en själv.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Behövde ett nick när jag började köra q2ctf, BMF från plånboken i Pulp Fiction, [SmR] är clantag, Smålands Revolters efter en studentnation i Lund.

edit: för några år sedan (tiden går fort ) rensades jag ur användarbasen här på Swec pga inaktivitet, kunde iaf registrera samma nick när jag skaffade nytt nick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast nu heter du ju badkruka?😀😀

Sant.
När jag läste allas historier så var det spelnick alla pratade om så trodde det var det handlade om. 🤣
Badkruka har jag som kontonamn och bakgrunden till det namnet är att jag är en badkruka. Gillar inte att bada. 🤪
Så går det när man ska läser en artikel mitt i natten och är för trött och istället skulle gått och lagt sig. 😁

Permalänk
Medlem

Var förvånad att Synth inte var taget när jag blev medlem 2012.

Då hade jag redan snokat runt här sen begynnelsen typ. Men behövde ställa en fråga om ett datorbygge till musikstudion.

Den datorn har jag fortfarande som dator i studion idag. i7 3770k klockad till 4.0 på alla kärnor..16gb ram och 512ssd till systemdisk.
Grafikkortet som jag köpte våren 13 har jag än men spelar inte. Gigabyte 7950 3gb.

Vill ni höra min musik finns min duo Lazertown på alla plattformar. Men rekommenderar Spotify. 😊

Gör jag skäl för användarnamnet?

Permalänk

Ja... en gång i tiden va jag lite av en Tolkiennörd. Tyckte det va kul att ögna igenom en ordbok för Sindarin och helt baserat på den försökte jag översätta mitt namns betydelse till Sindarin. Det blev en del kompromisser framförallt på efternamnet men jag blev till slut ändå rätt nöjd med resultatet: Valatar Galadhnen. Men det har aldrig riktigt varit ett bra nick egentligen, för så gott som ingen kan uttala det. Ändå använder jag det ibland, som här på SweC, för att det åtminstone aldrig (än så länge) varit taget någonstans.

Permalänk
Medlem

Molgan var upptaget och det regnade ute, så det fick en kombination av det. Molg(an) o(ch) rain. För engelska rain skulle låta bättre än svenska regn.

Molgorain
Molgoregn

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Arditi

Historia och Martial Industrial-musik; stod i valet och kvalet mellan detta och Maskinrum 412.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Jobbade som tryckare ett tag o tryckte bla filmaffisher. Som effekt hade jag en del affisher jag gillade hemma på väggarna. En av filmerna var Kundun av M Scorsese, den hängde nära skrivbordet. På den tiden var det ett himla reggande på massa siter som man skulle ha användarnamn på så det blev en massa nonsensnamn. När det var dags för att regga sig på SC så antar jag att jag tittade upp och såg affishen, och tänkte 'good enough'.
Och så blev det Kundun.
Btw, filmen har jag aldrig sett...
https://m.imdb.com/title/tt0119485/

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hette Ciriux förr sen kände jag för att ändra om kom på Zidious (ovetandes om Star Wars) och G för mitt gamla smeknamn "gäddan" eller kort och gott "G" som polarna kallar mig.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Serafim är faktiskt "bara" mitt förnamn, kallades ett tag för länge sen "scorpion", i den hacker-community jag då var med i (runt 1980-82), där alla hade alias eller "täcknamn" (cover name) för att dölja sin egentliga identitet. Där fanns "snake", "wolf", "spider", "lion", m.fl. men gruppen kollapsade då "spider" gick bort. Han var den ende riktigt duktiga hackaren i gruppen. Hoppas att allt vi hittade på under den tiden är preskriberat, jag är den ende i gruppen som fortfarande är i livet. Jag hette fortfarande scorpion ett tag men på de flesta ställena var namnet redan taget, så jag skapade "Wrath horror" som hängde med en tid men det var för långt på en del ställen så det kortades till "O'horror". Sen tyckte jag att jag skulle hitta på något mer "vuxet" men lyckades inte. Då var det någon som sa att mitt förnamn var väl häftigt eftersom det betyder "de brinnande" och är beteckningen på de "okroppsliga makter som vaktar Guds tron i himlen" och som har sex vingar. Med två täcker de sina ansikten, med två täcker de sina fötter och med två förflyttar de sig. Det lät ju ganska coolt, så sen dess använder jag bara mitt förnamn men kommer jag på något nytt som verkar tillräckligt bra kanske jag, trots allt, byter.

Permalänk
Medlem

Seedade torrents i kopiösa mängder.
Seedarn (seedaren?)

Skulle vara koolt, bytte till z,
Zeedarn

Edit;
Var på tiden i cs där alla koola kids hade "rN^" och liknande i slutet på sina användarnamn, vilket var anledningen att det fastnade.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte mitt val av namn behöver en särskilt djup förklaring. Dålig fantasi kanske.

Permalänk
Medlem

När jag första gången behövde skapa ett användarnamn så var det med Runescape. Jag testade mitt vanliga namn "Henrik", och sedan "Henke", dock som kanske väntat var båda tagna. Så som Runescape fungerade då var att föreslå det du skriv in plus en siffra, om den är tagen nästa siffra. Första accountet jag gjorde blev "Henke154", men glömde bort lösenordet och skapade ett nytt account som blev "henke157". Användarnamnet har följt mig sedan dess.

Använder även andra användarnamn så jag vill vara mer RP, men det är bakgrunden till den på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Nicknames kommer och går när jag reggade här så var det under brainlessbob fasen.
Bob för att det är coolt och brainless för att sätta ribban i spel så att folk underskattar mina förmågor. Dessutom påminner det om zombies vilket är coolt.

Skrivet av jagardaniel:

Jag tror inte mitt val av namn behöver en särskilt djup förklaring. Dålig fantasi kanske.

Varför jagar du Daniel för? Vad har han gjort dig?

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

ZagZag det namnet kommer jag ihåg. Ja DBD startades av ett gäng studenter i Växjö men senare så tog dom in en hel del annat patrask som en själv.

Startade en egen klan som hette CoD som sen bytte namn till Microsofters mest för att många var Fan boys i communityn...

Minns en del klaner som vVv som var lite av pionjärerna inom flaming. Och LTU-klanen Aaaaaagh som tagit namnet från Monty Pythons Quest for the holy grail.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt nick sedan 1997. Just de året släpptes mitt favoritspel Fallout och i de spelet fanns något som hette rad-x vilket var ett piller man kunde ta för att sänka sin "radioaktiv". Så på den vägen blev de

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

När jag första gången behövde skapa ett användarnamn så var det med Runescape. Jag testade mitt vanliga namn "Henrik", och sedan "Henke", dock som kanske väntat var båda tagna. Så som Runescape fungerade då var att föreslå det du skriv in plus en siffra, om den är tagen nästa siffra. Första accountet jag gjorde blev "Henke154", men glömde bort lösenordet och skapade ett nytt account som blev "henke157". Användarnamnet har följt mig sedan dess.

Använder även andra användarnamn så jag vill vara mer RP, men det är bakgrunden till den på sweclockers.

Skulle gissat på en koppling till lager 157

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Mordechai_Vanunu

Så att han inte glöms bort, ett tag var det så att folk skulle märka om han "försvann". Nu har väl Mossad sagt att man inte dödar judar, inte ens de mörkhyade.

Permalänk

I did me lots o' acid, länge länge sedan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

En kvarleva från rollspelstiden i början på 90-talet. Det kom ut ett spel som hette T.O.R.G. där en av "the evil masterminds" kallades för The Gaunt Man och som spelledare så uppfattades man nog som precis så elak av spelarna så när det var dags att skaffa användarnamn så var det sällan upptaget och då fick det bli så.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"