Moderkorts- och nätdelstillverkare ratar Intels ATX12VO-standard

Permalänk
Melding Plague

Moderkorts- och nätdelstillverkare ratar Intels ATX12VO-standard

Lanseringen av "Alder Lake-S" är nära förestående. Intel vill befästa ATX12VO för strömförsörjning men moderkortstillverkare är skeptiska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att största problemet med ATX12VO är att dess standby lina är 12V istället för 5V som för vanliga ATX. Hade den nya även varit 5V, så skulle ju de flesta modulära nätaggregat lätt kunna användas till båda standarderna med rätt uppsättning kablar vill säga.

Vilket hade gjort övergången enklare.

Permalänk
Medlem

Högre kostnad för att få en 10-pins kabel istället för 24. Finns det någon fördel för konsumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Högre kostnad för att få en 10-pins kabel istället för 24. Finns det någon fördel för konsumenten?

Kostnaden för moderkort kanske går upp, men kostnaden för PSU kanske går ner? I slutändan +-0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Högre kostnad för att få en 10-pins kabel istället för 24. Finns det någon fördel för konsumenten?

Största fördelen är att effektiviteten vid framförallt låg last och Idle ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kostnaden för moderkort kanske går upp, men kostnaden för PSU kanske går ner? I slutändan +-0?

En psu av bra modell kan överleva många moderkortsbyten. Så om moderkort blir dyrare kommer uppgradering av datorn generellt bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kostnaden för moderkort kanske går upp, men kostnaden för PSU kanske går ner? I slutändan +-0?

Troligare bara marginalerna som kommer öka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

En psu av bra modell kan överleva 5 moderkortsbyten. Så om moderkort blir dyrare kommer uppgradering av datorn generellt bli dyrare.

Yes, mitt nätagg är 10 år gammalt och har varit med om 4st moderkortsbyten men kommer nog pensioneras vid nästa bygge

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Synd. 12VO är nog framtiden. Hur många saker körs på 5 och 3.3 volt egentligen? Låt moderkortet själv trappa ner spänningen från 12 volt till dom ytterst få saker som skulle behöva det.

Microsoft modern standby kommer nog också bli trevligt, eftersom snabbt uppvaknande var en sån stor USP på M1-macarna.

Jag köpte nyligen ett nytt nätagg till datorn, men jag välkomnar detta ändå. Moderkortet kommer ju få köra dubbelt (24+10) ett tag, men det är ju en övergångsperiod bara, precis som många andra saker.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle gissa på att största problemet med ATX12VO är att dess standby lina är 12V istället för 5V som för vanliga ATX. Hade den nya även varit 5V, så skulle ju de flesta modulära nätaggregat lätt kunna användas till båda standarderna med rätt uppsättning kablar vill säga.

Vilket hade gjort övergången enklare.

Intressant, kollade upp det och det verkar ju ha varit uppenbart redan 2020 iaf;
https://www.gamersnexus.net/guides/3568-intel-atx-12vo-spec-e...

Nu riktade sig Intel inte främst till entusiaster eller de som köper moderkort löst,
en lösning skulle väl kunna vara en icke-standard kontakt på moderkortet där du kan välja en
5V stand-by pin genom en adapter till ATX så kan du sälja moderkort med stöd för både 12V0 och ATX.

Det ses kanske som en kostnad till för moderkortstillverkarna som i slutändan bestämmer om det blir några kort gjorda...
Och problemet verkar nog inte vara ATX-delen i det här fallet utan att 12V standby kräver en egen kretslösning
för att ge 5V till alla usb-portar så att du kan väcka datorn med tangentbordet och ev. ladda några prylar i standby.

Ser man på datorn som en helhet så är det väl ett nollsummespel antar jag, någonstans hamnar kretsarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Hur många saker körs på 5 och 3.3 volt egentligen?

Finns en rätt perifier och obskyr standard som heter USB som går på 5V.

Men nja, jag tycker att det kan vara en idé att uppdatera ATX-standarden.

Om något så tycker jag, om vi ska byta till en ny standard, bör komplettera med en högre spänning i form av 24V eller kanske t.o.m. 48V. Det skulle göra att vi skulle kunna leverera samma effekt till t.ex. grafikkort och liknande med mindre kablar. (Vid högre spänning krävs en lägre ström för att levereras samma effekt.) Sjukt hur mycket tjocka kablar som behövs till t.ex. grafikort. Med en 48V-standard skulle vi kunna använda 1 6-pin-kontakt (eller motsvarande för 48V) istället för 2 st 8-pins-kontakter. Dessutom skulle själva strömkontakten på moderkortet kunna vara ännu mindre. Man kan även argumentera för att det ska vara 48V + 5V för standby-ström och USB.

Fördelarna med ATX12VO är helt enkelt inte tillräckligt stora för att motivera ett byte dit för mig. Men komplettera med en högre spänning (24-48V någonstans tänker jag mig) som lever till en nättare kabeldragning så är jag absolut med på tåget.

Permalänk
Avstängd

Högre energieffektivitet hade varit önskvärt och det är väl den stora anledningen till att endast 12v hade varit en bra sak.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Billigare och mindre komplicerade PSU's till priset av dyrare och mer komplicerade moderkort är inte en ekvation som intresserar någon som bygger egna datorer. PSU kan man ha kvar i många år, moderkort byts i stort sett vid varje uppgradering.
Denna ändring skulle vara en ren förlustaffär för entusiaster.

Permalänk
Medlem

Drömmen hade varit en 2 pins kontakt likt XT60. Men ja, ATX12VO öppnar upp för en massa nya alternativ när det gäller strömförsörjning och jag ser fram emot att den införs. Det blir tex lättare att använda andra nätagg som inte är specifikt för datorer och det är något som moddare kommer hurra över!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

... 12V standby kräver en egen kretslösning för att ge 5V till alla usb-portar ...
Ser man på datorn som en helhet så är det väl ett nollsummespel antar jag, någonstans hamnar kretsarna.

Någonting måste mata 5Vsb-kretsen med energi.

Det finns i princip fyra alternativ:
1. En (standard) 12V -> 5Vsb på moderkortet. Kräver att hela nätaggregatet är ständigt aktivt, vilket ger stora effektförluster när datorn är avstängd.
2. Separat 12Vsb (med begränsad maxeffekt) från PSU till moderkortet. Begränsning till 5V sker i moderkortet. Sänker effektförlusterna, men är samtidigt det dyraste och tekniskt sämsta alternativet.
3. Som nu, separat 5Vsb direkt från PSU till moderkortet.
4. Ingen stand-by-spänning tillgänglig alls. Datorn kan endast startas med mekanisk brytare och är helt strömlös efter avstängning.

Permalänk
Medlem

Tänker att ett standardbyte bör ske över tid och att alla som sitter på nya nätdelar har möjlighet att använda dessa ett tag fram över. Har precis köpt nytt för någon vecka sedan och det känns ju trist att lägga ut de pengarna en gång till för att man om ett halvår skall uppgradera till ny processor och moderkort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd

Ser väl ingen poäng med detta, om detta har funkar i alla dessa år varför ändra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare av färdigbyggda datorer har väl i princip övergett den närmast antika ATX standarden för länge sedan när det gäller strömförsörjning, och gått till 12V-only lösningar. Hade ju varit trevligt om man hade kunnat komma överens om en 12V standard som även tillverkare av färdiga datorer kunde följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Någonting måste mata 5Vsb-kretsen med energi.

Det finns i princip fyra alternativ:
1. En (standard) 12V -> 5Vsb på moderkortet. Kräver att hela nätaggregatet är ständigt aktivt, vilket ger stora effektförluster när datorn är avstängd.
2. Separat 12Vsb (med begränsad maxeffekt) från PSU till moderkortet. Begränsning till 5V sker i moderkortet. Sänker effektförlusterna, men är samtidigt det dyraste och tekniskt sämsta alternativet.
3. Som nu, separat 5Vsb direkt från PSU till moderkortet.
4. Ingen stand-by-spänning tillgänglig alls. Datorn kan endast startas med mekanisk brytare och är helt strömlös efter avstängning.

Borde finnas ett alternativ 5 också med en adapter mellan 24 pin och 10 pin med en omvandlarare 12 konstant spänning till 5 volt konstant spänning

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Varför skjuta sig själv i foten. Många kommer att överge Intel och köra AMD istället när dom uppgraderar.
För mig finns ingen anledning att byta nätagget då det borde hålla för en uppgradering till.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

En psu av bra modell kan överleva många moderkortsbyten. Så om moderkort blir dyrare kommer uppgradering av datorn generellt bli dyrare.

Det kommer gå åt mer komponenter. Då det byts ut moderkort oftare än psu. Hanteringen av dom olika spänningarna sitter på moderkortet istället för psu. Det är redan brist på komponenter i världen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ett nätagg köper man och har i kanske 10 år eller mer. Även om nya standaren är bra så kan den omöjligt vara så bra att miljontals användare världen över tycker det är värt att köpa nytt moderkort och nätagg för den. Det kommer ta många år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det behövs en ny standard helt klart, energi vinsten man får med atx12vo är bra samt att få bort en del av alla kablar men samtidigt så känns inte det som ett bra system med att ha andra strömkontakter igenom moderkortet.

Om dom nu tvunget ska ha det så gå steget längre och förnya sata standarden så både data och ström är i en kabel. Som man kan slänga på en adapter för äldre sata enheter. Vill ha mindre kablar, inte ha både data och en ström kabel från moderkortet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ser väl ingen poäng med detta, om detta har funkar i alla dessa år varför ändra.

Därav all stiltje i tekniken.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en 24V kontakt från PSUs då en del pumpar och annat använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ser väl ingen poäng med detta, om detta har funkar i alla dessa år varför ändra.

Det är väl ett bra sätt att få upp effektiviteten ordentligt? Enda problemet är väl just att övergången i sig medför viss smärta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Borde finnas ett alternativ 5 också med en adapter mellan 24 pin och 10 pin med en omvandlarare 12 konstant spänning till 5 volt konstant spänning

Varför skulle man ha en 24-pin kontakt för 12VO?
Hur man gör med nätaggregat som följer ATX 2.x är irrelevant, det är en lösning för nätaggregat som följer ATX 12VO som är det intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

En psu av bra modell kan överleva många moderkortsbyten. Så om moderkort blir dyrare kommer uppgradering av datorn generellt bli dyrare.

En mycket bra poäng!
När jag köper nätagg är det först och främst den långa livslängden jag prioriterar.
Alla kostnader som överförs från nätagget till moderkortet blir en nettoförlust vid varje moderkortsbyte.
Ifos har jag haft samma MB nu över 3 CPUer (Ryzen 1, 1.5 och 2). Men kommer ändå troligen byta MB innan jag byter nätagg

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ett bra sätt att få upp effektiviteten ordentligt? Enda problemet är väl just att övergången i sig medför viss smärta.

Precis, mer effektivitet -> mindre värme -> mer spelrum för allt annat i burken.
Skulle gärna se ett highend mitx moderkort med ATX12VO utan sata som kan lägga krutet och utrymme på annat

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Lanseringen av "Alder Lake-S" är nära förestående. Intel vill befästa ATX12VO för strömförsörjning men moderkortstillverkare är skeptiska.

Läs hela artikeln här

Vad får detta för betydelse för "plus"-klassificeringarna?
Flyttas de över från nätagget till moderkortet och öppnar upp ytterligare en dimension av prissättning för moderkortstillverkarna?
AM5 socket, B650 chipset, 80plus gold