Har nu läst alla svar – stort tack för intressant diskussion och inspel. Speciellt ni som lyfter de juridiska aspekter djupare samt länkar till extern läsning. Jag har redan lärt mig en del nya saker som kan vara värdefulla inför framtiden.
Började att citera och tagga personer, men det blev så mycket text och svårt att skriva något vettigt svar till varje person. Jag sade att jag skulle svara idag, klockan hann dock bli mycket innan jag satte mig och nu har midnatt redan varit sedan alltför länge... Men ni som bidragit vet vilka ni är. Jag tar dock med några korta citat för ev. fortsatt diskussion.
Först tänkte jag bara kommentera på ”smutskastnings”-biten som några har varit inne på. Jag skapade tråden för att få tips/hjälp/råd. Jag har inte studerat juridik specifikt, och har heller inte tvistat med företag; needless to say kan jag inte KKL eller andra lagar gällande detta speciellt bra. I detta fall upplevde jag att händelseförloppet möjligtvis inte gått helt rätt till, vilket jag genom diskussion ville få kommentarer på och lärdom om det stämde eller inte.
Alla företag lever mer eller mindre på relationer till kunder. Som konsument gissar jag även på att det flesta personer – vare sig de är juridiska eller faktiska – gör en del research innan de gör inköp. Speciellt om det är större sådana. Webhallen är ett stort företag som konkurrerar med många liknande företag, och då får man tåla att bli jämförd och diskuterad utifrån hur man agerar i bl.a. sina kundrelationer. Jag som konsument letar ofta efter inlägg och trådar inför större inköp av olika varor just för att se hur ett företag ev. kan komma att hantera retur/återköp/reklamation/tvist etc. Nästan allting jag köper har jag för avsikt att använda en längre tid framöver, men ibland blir det ju inte som man hoppades och tänkte från början. Jag har genom hela diskussionen, både med Webhallen och här, strävat efter att hålla en sansad och respektabel ton. Men har jag gått över gränsen någonstans får man gärna peka ut var, jag är ju inte direkt ofelbar.
Dessutom uppfattar jag denna forumdel som där sådana här frågor ska diskuteras, både i syfte att hjälpa/utbilda varandra men även för att det är intressant och kul emellanåt.
Anledningen till att tagga Webhallen var flera, dels för att se om de vill vara med i diskussionen i denna tråd (nu har dock ingen varit inloggad på kontot på ett tag så man ska nog inte läsa in någonting i utebliven närvaro). Dels för att locka fler till tråden då hashtags gör att trådar sprider sig snabbare och blir lättare att finna.
----
Att jag hjälper en person att köpa en TV är för att jag bryr mig om denna person och vill hjälpa hen att få så bra TV som möjligt för den budget som sattes upp. Många timmar kommer ju att spenderas med produkten, så varför inte lägga några timmar på att göra det så bra som möjligt tänkte jag. Även fast jag inte är någon expert på varken TV-apparater eller juridik så kan jag åtminstone mer om det än ”mottagaren”. Att jag inte skrivit ut vad vi har för relation, eller maskerat alla personers namn i mailen etc., är just för att inte fylla på information till sidospår eller hänga ut någon utan behålla fokus på sakfrågan.
Skrivet av Phod:
Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är om en fyndvara anses vara samma som den ordinarie produkten eller ej. [...]
Som nämnts i tråden beskriver ”klass-systemet” klass 1 som ”nyskick”, och detta skick bekräftades genom mail-svar senare från Webhallen.
Skrivet av Zyie:
[...] Dock i just detta fall, så enligt TS, har Webhallen bedömt att det inte var några skador på TVn, utan endast kartongen som tagit skada. Jag tvivlar starkt på att Arn skulle bedöma att kartongens skick skulle ha någon åverkan, om Webhallen har sagt att TVn i sig är felfri. [...]
Detta var även en av de tankar som primärt drev mig att kolla bland fyndvaror i hopp om att hitta en prisvärd TV. Emballage och att vara den första som packar upp en TV hade inget värde i detta fall. Webhallen sade i min närmsta butik (när jag frågade dem för ett tag sedan innan jag började spana på fyndvaror) att pixelfel skrivs ut om det förekommer varpå jag fick upp ögonen för att leta efter fyndvaror från första början.
Väldigt intressanta länkar som @PeCe tog med om tidigare ARN-fall samt fortsatt mer juridisk diskussion av @Davidthedoom , @Blomman90 @KAD @Genomresa m.fl. (missade säkert ett par namn att lägga på minnet). ARN-fallen liknar detta fall, men produkterna som det handlar om är något olika som flera påpekat. Vore intressant dock att se om det juridisk får någon betydelse eller ej.
Skrivet av giplet:
Du har rätt angående §12 och köpet av TV'n för 5200kr. Den TV'n kan ju Webhallen rimligtvis inte sälja två gånger. Men i detta fallet så börjar det med ett avtal om att köpa en TV för 5900kr. Det avtalet bör Webhallen fullfölja även om speditören kvaddar kartongen. Det är det som gör denna storyn så komplex.
Jo, exakt. Och det blir än lite mer komplext då TV:n blev klass 2 och anledningen till det är för kvaddad kartong och inte att TV:n påverkats eller utrustning saknades etc. Jag tolkade det som att TV:n fortfarande uppfyllde klass 1-nivån.
Har också varit inne på att det ursprungliga avtalet fortfarande borde gälla, men att det är otydligare hur det blev med ”det andra”/fortsatta/omgjorda avtalet. Jag anser mig ha belägg för att jag skulle ha ”ensamrätt”/”första tjing” på produkten, bl.a. genom en den längre slutna diskussion men även genom 1-2 erkännanden om att länken inte skulle ha varit publik. Att den blev det var ett misstag.
Skrivet av Genomresa:
Efter att ha läst mailkonversationen är jag helt och hållet övertygad om att du har ditt på det torra - så till den grad att jag är beredd att betala mellanskillnaden mellan ditt ursprungliga pris och likvärdig TV om du skulle driva ärendet till ARN och de skulle besluta till din nackdel. Det är bara att skicka ett PM med länk till beslutet och TV:n du köpt om det mot alla odds skulle ske.
Haha, ja det var snällt. Blir det så kanske jag hör av mig, men i detta fall anser jag inte att vi har ett avtal utan du får göra exakt som du vill 😉
Vad jag tänkte göra härnäst
Min tanke är att mejla Webhallen imorgon och återigen be dem att uppfylla avtalet. Peka på att jag anser att avtalet varken hävts eller uppfyllts samt att eftersom varan fortfarande existerar och finns på deras lager är det i praktiken enkelt för dem att lösa detta. Alternativt kan jag även kort lyfta det som kallas för ”täckningsköp” enligt §13 i konsumentköplagen(?). Slutligen nämner jag att om de fortsatt inte vill ändra sig skickar jag en förfrågan till ARN att kommentera fallet. Ska bara fundera på hur jag ska formulera det så att det inte låter som ett ”hot”, utan bara som ett konstaterande. Jag kan nog inte göra så mycket mer själv än detta, och detta innebär ingen direkt tidsödande insats från mig då allt mer eller mindre är klart.
Är det något mer ni vill veta från mig annars får ni tagga mig så svarar jag ASAP. Vill gärna skicka bollen vidare nu så att jag själv får avvakta på ett definitivt svar från något håll.
Uppdaterar tråden med utfallet senare.