Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Vad kul!

Jag fick min idag. Tänkte först att det kanske var en factory refurbished eftersom den var så billig, och banden runt kartongen satt lite löst, och verkade inte så breda som de borde vara. Alla tillbehör var dock inplastade, allt såg helt nytt ut och alla sladdar var perfekt ihopbundna. Lite skrap på skyddsplasten på panelen bara, men det ser väldigt ytligt ut. Såg ett par avsnitt av The Expanse och bilden är helt fantastisk! Sen gjorde jag ett test för att identifiera döda pixlar. Jag hittade en död röd subpixel, ganska centralt på höger sida.

Den B1 jag returnerade hade 3-4 döda subpixlar i olika färger (varav en pixel troligen helt död) så en enda död röd pixel är ju inte lika allvarligt, och borde väl vid normal användning inte synas.

Vad säger ni i tråden, ska jag behålla den?

Edit: kanske det går att få igång subpixeln? Jag var hört om allt från att massera den till att köra vissa videor som kan få igång det.

Hehe frågar du mig så betalar jag med glädje 7000 kr mindre än marknads pris för en död röd sub pixel!

Jag kommer även skaffa LG premium Care garanti som varar i 5 år. Som jag förstått det så täcker den även det mesta, så som burn in. Ska dock ringa LG:s kundtjänst och kolla närmare på detta.

Om du ändå tycker att det är för störande med den döda röda pixeln så borde du kontakta LG i första hand, vem vet dom kanske byter panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Jag kommer även skaffa LG premium Care garanti som varar i 5 år. Som jag förstått det så täcker den även det mesta, så som burn in. Ska dock ringa LG:s kundtjänst och kolla närmare på detta.

Om du ringer så får du gärna fråga och återkomma med vad det är för skillnad på deras förlängda 5-års LG-garanti och premium care varianten, speciellt med avseende på burn in.

Permalänk

Såg att man kunde få 25% rabbat på LG OLED48C1 genom Benify, hamnade på crika 11400 kr. Svårt att gissa men borde inte bli mycket billigare på BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Hehe frågar du mig så betalar jag med glädje 7000 kr mindre än marknads pris för en död röd sub pixel!

Om du ändå tycker att det är för störande med den döda röda pixeln så borde du kontakta LG i första hand, vem vet dom kanske byter panelen.

Såg nån post om att även den vanliga garantin täckte burn-in, alltså den treåriga, att det går inom ramen för reklamation. Tror det var på minhembio.com. Hittar inte länken nu på rak arm.

Premissen om jag minns rätt, var att många var lite snea över att köpt de extra premium paketen när standard garantin täckte det viktiga. I tråden pastade nån svar från LG som bekräftade det.

Kanske någon här i tråden vet vad som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeniLkatten:

Såg att man kunde få 25% rabbat på LG OLED48C1 genom Benify, hamnade på crika 11400 kr. Svårt att gissa men borde inte bli mycket billigare på BF?

Den som lever får se. Förra året gick 48 CX på 11900:- på BF men den hade också ett högre utgångspris vs dagens C1.
11400kr inkl. rabatt låter som ett helt OK pris för att vara en 2021-modell i september med drygt 2 månader kvar till Black Week.

Köp om du behöver nu, vänta om du inte har ett akut behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Om du ringer så får du gärna fråga och återkomma med vad det är för skillnad på deras förlängda 5-års LG-garanti och premium care varianten, speciellt med avseende på burn in.

Hej!
Jag pratade med LG:s kundtjänst och som jag har förstått det så täcker deras vanliga garanti enbart produktions fel.
Medans deras premium Care även täcker yttre åverkan. Några exempel han gav mig var "el avbrott, blixtnedslag, kortslutning" han sa till och med att om man skulle tappa tv:n i golvet och den skulle pajja.

Då påpekade jag att det låter mer som en försäkring än en garanti.
Hans svar blev att i normala fall ska sådana skador täckas av en hemförsäkring men om det nu är så att man inte har någon hemförsäkring eller att den inte täcker skadan, så täcker premium Care även detta.

Jag frågade även om tv:n skulle lämnas in på ett garanti ärende som täcks av den vanliga garantin förbrukas då premium garantin och om man måste teckna en ny?

Hans förklaring blev att skulle tv:n lämnas in på lagning och dom byter ut en reservdel så blir det en ny garantiperiod på den reservdelen medans resten av tv:n följer sin vanliga garanti och påverkar inte tiden för varken premium eller den vanliga garantin. Det enda som förbrukar premium garantin är om LG bedömer att det inte går att laga tv:n eller att det blir för dyrt och man får en ny tv istället. Detta pga att premium garantin är tecknad för respektive serienummer på tv:n.

Sammanfattningsvis så täcker premium garantin allt som den vanliga garantin täcker men även skador av yttre åverkan.

Jag frågade honom om burn in och döda pixlar och det täcks av den vanliga garantin på 2 år men man kan räkna med 3 år eftersom vi har 3 års konsument rätt i Sverige.

Jag kommer dock definitivt köpa premium Care till min nya C1 mest för att känna mig trygg i minst fem år under alla omständigheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Jag frågade honom om burn in och döda pixlar och det täcks av den vanliga garantin på 2 år men man kan räkna med 3 år eftersom vi har 3 års konsument rätt i Sverige.

Det var ju najs, tack för att du delade!
Då borde ju den förlängda 5års garantin (inte premium alltså) också täcka burn-in och döda pixlar.

Försäkring är ju nice men i värsta fall har man ju hemförsäkring, är man "immun" mot burn-in försvinner ju det största hindret att använda en oled som monitor

Permalänk

Såg att man kunde köpa LG oled tv på deras hemsida. Sen var det 20% via Benify. Så en B1 77" skulle kosta 27 522:-med rabatt. Tror vi det kommer kosta under det vid BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Ja, men eftersom den säkert kommer ner till 13 000 kr under Black Friday så kunde jag också ha väntat tills dess.

Dock ska det nog mycket till för att jag skulle märka pixeln, idag sitter jag nämligen ca 3 meter från TV:n. Hade man halverat det avståndet kanske jag skulle ha märkt det, så det kanske är värt för mig att åtgärda om jag byter boende.

Skrivet av Eliok89:

Hej!
Jag pratade med LG:s kundtjänst och som jag har förstått det så täcker deras vanliga garanti enbart produktions fel.
Medans deras premium Care även täcker yttre åverkan. Några exempel han gav mig var "el avbrott, blixtnedslag, kortslutning" han sa till och med att om man skulle tappa tv:n i golvet och den skulle pajja.

Då påpekade jag att det låter mer som en försäkring än en garanti.
Hans svar blev att i normala fall ska sådana skador täckas av en hemförsäkring men om det nu är så att man inte har någon hemförsäkring eller att den inte täcker skadan, så täcker premium Care även detta.

Jag frågade även om tv:n skulle lämnas in på ett garanti ärende som täcks av den vanliga garantin förbrukas då premium garantin och om man måste teckna en ny?

Hans förklaring blev att skulle tv:n lämnas in på lagning och dom byter ut en reservdel så blir det en ny garantiperiod på den reservdelen medans resten av tv:n följer sin vanliga garanti och påverkar inte tiden för varken premium eller den vanliga garantin. Det enda som förbrukar premium garantin är om LG bedömer att det inte går att laga tv:n eller att det blir för dyrt och man får en ny tv istället. Detta pga att premium garantin är tecknad för respektive serienummer på tv:n.

Sammanfattningsvis så täcker premium garantin allt som den vanliga garantin täcker men även skador av yttre åverkan.

Jag kommer dock definitivt köpa premium Care till min nya C1 mest för att känna mig trygg i minst fem år under alla omständigheter!

Bra efterforskat! LG Premium Care låter som ett vettigt komplement till hemförsäkring, särskilt om man tecknar den femåriga.

Jag har hemförsäkring hos ICA och de skriver av värdet på ex TV-apparater så här (inom parentes är ersättningen om man har elektronikskydd vilket ingår i plusförsäkringen):
0-1 år: 100% (100%)
1-2 år: 80% (100%)
2-3 år: 60% (100%)
3-4 år: 40% (40%)
4-5 år: 20% (20%)
och sedan går värdet aldrig under 20%.

Dessutom har man självrisk. Jag räknar med att avskrivningen är liknande hos andra försäkringsbolag. Det ska dock sägs att LG Premium Care också innebär åldersavdrag ifall produkten inte kan repareras:

"Om det inte längre är ekonomiskt rimligt att reparera enheten kommer den att ersättas av en tekniskt sett nära jämförbar enhet. Kontant betalning är ej möjlig. Värdet av den gamla enheten är lika med det ursprungliga priset på inköpskvittot minus 10% per förflutet kalenderår." (Källa: https://www.service-lg.com/Download/LGPremiumProtection201902... )

Dvs det blir en värdeberäkning enligt:
0-1 år: 100%
1-2 år: 90%
2-3 år: 80%
3-4 år: 70%
4-5 år: 60%

Dessutom ingen självrisk, och som sagt, krävs bara reparation blir inte värdeavdrag aktuellt. Tillbehör täcks också, så om fjärren pajar så borde den i teorin kunna bytas ut av LG. Så det skulle kunna vara värt 1 700 kr när man, som jag, har småbarn hemma. Risken för burn-in verkar dock inte vara så stor, enligt vad jag förstått.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Ja, men eftersom den säkert kommer ner till 13 000 kr under Black Friday så kunde jag också ha väntat tills dess.

Dock ska det nog mycket till för att jag skulle märka pixeln, idag sitter jag nämligen ca 3 meter från TV:n. Hade man halverat det avståndet kanske jag skulle ha märkt det, så det kanske är värt för mig att åtgärda om jag byter boende.

Bra efterforskat! LG Premium Care låter som ett vettigt komplement till hemförsäkring, särskilt om man tecknar den femåriga.

Jag har hemförsäkring hos ICA och de skriver av värdet på ex TV-apparater så här (inom parentes är ersättningen om man har elektronikskydd vilket ingår i plusförsäkringen):
0-1 år: 100% (100%)
1-2 år: 80% (100%)
2-3 år: 60% (100%)
3-4 år: 40% (40%)
4-5 år: 20% (20%)
och sedan går värdet aldrig under 20%.

Dessutom har man självrisk. Jag räknar med att avskrivningen är liknande hos andra försäkringsbolag. Det ska dock sägs att LG Premium Care också innebär åldersavdrag ifall produkten inte kan repareras:

"Om det inte längre är ekonomiskt rimligt att reparera enheten kommer den att ersättas av en tekniskt sett nära jämförbar enhet. Kontant betalning är ej möjlig. Värdet av den gamla enheten är lika med det ursprungliga priset på inköpskvittot minus 10% per förflutet kalenderår." (Källa: https://www.service-lg.com/Download/LGPremiumProtection201902... )

Dvs det blir en värdeberäkning enligt:
0-1 år: 100%
1-2 år: 90%
2-3 år: 80%
3-4 år: 70%
4-5 år: 60%

Dessutom ingen självrisk, och som sagt, krävs bara reparation blir inte värdeavdrag aktuellt. Tillbehör täcks också, så om fjärren pajar så borde den i teorin kunna bytas ut av LG. Så det skulle kunna vara värt 1 700 kr när man, som jag, har småbarn hemma. Risken för burn-in verkar dock inte vara så stor, enligt vad jag förstått.

Det låter som att det vore extremt bra BF om en 55" C1 sjunker ner till 13 000, sen vet man aldrig såklart men det känns som att det är mer troligt att en 48" kommer ner i dom nivåerna.

Tack för infon! Jag har funderat en del själv nu på det du skrev och är lite kluven hur jag ska göra, liksom om det nu skulle vara burn in eller döda pixlar då räcker det egentligen med en förlängd fem års garanti.
Jag har Folksam drulle försäkring med inget åldersavdrag för elektronik som är yngre än fem år. Då kommer eventuell självrisk för oreparerbar skada alltid bli betald tillbaka redan efter andra året eftersom det är åldersavdrag på premium Care som du beskrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Det låter som att det vore extremt bra BF om en 55" C1 sjunker ner till 13 000, sen vet man aldrig såklart men det känns som att det är mer troligt att en 48" kommer ner i dom nivåerna.

C1 55" gick att köpa för 12.500 förra veckan
48" finns nu för 11400~

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

C1 55" gick att köpa för 12.500 förra veckan
48" finns nu för 11400~

Jävlar! Vart någonstans såg du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Jävlar! Vart någonstans såg du det?

48" finns från LG's butik med benify/benify privat.

En bekant köpte 55" i förra veckan från computersalg för lite under 12500:-, fick hem den i fredags.
Blev sugen på att klippa den också men den hade gått upp till 14.500 några dagar senare.

Permalänk
Medlem

Såg nu att LG har bra pris på B1 i storlekarna 55 och 65
https://www.webhallen.com/se/campaign/8975-Lets-Get-LG
11 990 kr och 17 990 kr

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, 960 EVO 1TB, 970 EVO Plus 1TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

En bekant köpte 55" i förra veckan från computersalg för lite under 12500:-, fick hem den i fredags.
Blev sugen på att klippa den också men den hade gått upp till 14.500 några dagar senare.

Hur fungerar ens Benify?
Är det något jag kan skaffa och använda som privatperson? Står bara en massa om medarbetare när man är inne på sidan och kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hur fungerar ens Benify?
Är det något jag kan skaffa och använda som privatperson? Står bara en massa om medarbetare när man är inne på sidan och kollar.

absolut, gå till benifydealsprivat.se
följ instruktionerna, swisha 29:- sen är de klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Aaa det är sjuka priser! Äntligen har oled kommit ner tillräckligt i pris för oss dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Aaa det är sjuka priser! Äntligen har oled kommit ner tillräckligt i pris för oss dödliga.

Mjaa, var ju samma på förra årets modell, kostade väl 12k förra Black Friday, så ingen större skillnad. Förhoppningsvis kostar C1 mindre till BF iår.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Mjaa, var ju samma på förra årets modell, kostade väl 12k förra Black Friday, så ingen större skillnad. Förhoppningsvis kostar C1 mindre till BF iår.

Precis det jag menar! När jag köpte en tv senaste gången för fem år sedan då var det andra bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Precis det jag menar! När jag köpte en tv senaste gången för fem år sedan då var det andra bud.

Jaha, jo det har hänt endel på 5år

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Nån som kör skrivbords-armen Ergotron HX på LG 48"? Fick hem en idag (ingen tv än dock), undrar om man behöver heavy duty pivot eller om man bara kan dundra på den som den är.

Permalänk
Medlem

För att spä på spekulationerna om Black Friday-priser: Det har väl varit så att 55C9 och 55CX varit på 13 000 kr under BF 2019/2020 om jag inte minns fel, så det känns troligt att 55C1 också hamnar på 13 000 eller rentav ner till 12 000. Glöm dock inte att chipbristen eventuellt kan göra årets BF lite sämre.

Skrivet av Eliok89:

Tack för infon! Jag har funderat en del själv nu på det du skrev och är lite kluven hur jag ska göra, liksom om det nu skulle vara burn in eller döda pixlar då räcker det egentligen med en förlängd fem års garanti.
Jag har Folksam drulle försäkring med inget åldersavdrag för elektronik som är yngre än fem år. Då kommer eventuell självrisk för oreparerbar skada alltid bli betald tillbaka redan efter andra året eftersom det är åldersavdrag på premium Care som du beskrev.

Ja. Men det troligaste felet kanske är problem med panelen (döda pixlar, inbränningar, repor) och då är det bra att LG kan byta bara panelen. Tveksamt om ens försäkringsbolag hade brytt sig om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det så att LG's garanti som inläggen ovan syftar på är p.g.a svensk lagstiftning? Alltså som LG representanten syfta på att det täcks 2 år+ 1år pga konsumentköpslagen?

För i många andra länder verkar inte LG täcka saker som burn-in, snackade med lite folk på andra plattformar som verkade lite ställda att det funkar så här i Sverige.

Frågan är alltså om de säger att det ingår i 2års garantin för att de ändå är tvingade till 3 år pga lagen. Och om deras förlängda 5 års garanti alltså också täcker sånt

Nån som vet?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen är tvingad till 3 års garanti enligt lag. Däremot är det lag (inom hela EU – om min svaga juridiska kunskap är den rätta) om 3 års reklamationsrätt till konsumenter.

Enkelt förklarat är garantier en utökning ovanpå denna reklamationsrätt. Därav att det kan vara två års garanti med bättre förmåner som exempelvis utökad service, "drulleskydd" och liknande. Samtidigt som du har din lagstadgade rätt att reklamera produkter mot fabrikationsfel inom tre år från köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen är tvingad till 3 års garanti enligt lag. Däremot är det lag (inom hela EU – om min svaga juridiska kunskap är den rätta) om 3 års reklamationsrätt till konsumenter.

Enkelt förklarat är garantier en utökning ovanpå denna reklamationsrätt. Därav att det kan vara två års garanti med bättre förmåner som exempelvis utökad service, "drulleskydd" och liknande. Samtidigt som du har din lagstadgade rätt att reklamera produkter mot fabrikationsfel inom tre år från köpet.

Ja alltså, jag är medveten om att garantin inte är tvingande, vad jag menade var att, om det är tvingade att täcka detta pga någon annan lag eller paragraf i konsumentköpslagen i 3 år, och därför som i inläggen ovan uttrycker sig att 2 års garanti,
men 3 år pga konsumentköpslagen:

(Såg en annan LG representant utrycka sig likadant i ett mejl som postades på minhembio's forum)

Specifikt när det kommer till inbränningar, vilket det verkar som LG inte täcker överallt, typ nordamerika.
Då kostar det ju LG inget att låta det ingå i garantin om de ändå är bundna till det i Sverige.

Vad jag tyckte skulle vara intressant att veta är om förlängningen av garantin till 5 år fortfarande täcker det de sista 2 åren, då LG inte är tvingade av en lag att täcka det (om det nu är så).

Ska dra iväg ett mejl i veckan och fråga LG vad som gäller, tänkte mer om någon satt på svaret

Permalänk
Medlem

Det var ju någon här som fått inbränning och tagit det till ARN, där de överraskande valde att gå på företagets linje. Vore intressant att läsa hur de resonerade då det låter märkligt, men inbränning tycks alltså inte vara att anses som ursprungsfel.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det var ju någon här som fått inbränning och tagit det till ARN, där de överraskande valde att gå på företagets linje. Vore intressant att läsa hur de resonerade då det låter märkligt, men inbränning tycks alltså inte vara att anses som ursprungsfel.

Det låter inte som att det var LG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Inbränning är ju förknippat med paneltypens teknologi och sker över tid, så det är väl svårt att visa på att det skulle vara något slags ursprungsfel. Förekommer det tillverkningsfel som gör att inbränning sker avsevärt snabbare?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hur är smart-tv funktionen på LG TV? Jag tycker det är svårt att googla sig fram till appar och dyligt, finns de appar som man kan förvänta sig? SVTPlay, Netflix, Viaplay, Cmore osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gyppo:

Hur är smart-tv funktionen på LG TV? Jag tycker det är svårt att googla sig fram till appar och dyligt, finns de appar som man kan förvänta sig? SVTPlay, Netflix, Viaplay, Cmore osv.

Viaplay och cmore har jag ej hittat! Resterande fungerar bra enligt mig.