Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave_boy
Ja säger bara inget knäcker ett bra 5.1 ljudkort å riktiga hemmabio högtalare (inte data högtalare).

Vad klassar du logitech z-680 som då? Sen, för er spelnissar (däribland jag) så är nvidias soundstorm ett väääldigt fint integrerat ljudkort som använder ungefär lika/eller lite mindre systemresurser än tex audigy 2.

Permalänk
Avstängd

@ Teetow
Vilken av följande ljudkort skulle du rekommendera till användning för 2 kanals 16/44.1 ljud?;

Terratec DMX 6Fire LT
Terratec Aureon 5.1 Sky
M-Audio Revolution 7.1

Dynamik, renhet, neutralitet, transparens etc är allt viktigt.
Kortet ska inte användas till spel, inspelning, dvd, utan endast för uppspelning av wave/ogg/mp3 filer.

Svår fråga förmodligen att svara på eftersom jag antar att du inte har hört alla dessa kort...

Edit: Kan eventuellt sträcka mig till M-Audio Delta Audiophile 2496...

Edit2: Har förstärkare för 9000kr liksom högtalare (2kanals)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Kaleid: Tror inte det är nån större skillnad på något av dem. Har själv använt både Terratec och M-audio-kort under en längre tid, och jag skulle lugnt kalla dem jämförbara. Båda företagen har flirtat med "prosumer"-kundkretsen en längre tid, så de har garanterat något för dig.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man kan få tag på Turtle Beach Santa Cruz i Sverige???? Jag är mycke intresserad av det ljudkortet... (Ja, jag vet att det kanske finns bättre där ute och att detta är ett RIKTIGT gammalt kort.)

Permalänk

Hm, vad skulle jag behöva för ljudkort med Creative Cambridge SoundWorks SW320(2 små högtalare+bas)?
Just nu har jag ett inbyggt Ac97 ljudkort från VIA, ibland kan man få ett ständigt surr som kan hålla i sig i flera minuter. Väldigt jobbigt, därför tänker jag köpa ett nytt ljudkort.
Vet bara inte vilket jag behöver köpa.
Jag spelar mest onlinespel och lyssnar på musik, nåt tips?

Permalänk
Medlem

Det där surret beror på drivrutinsproblem. Fixa nya drivrutiner till ljudkort och moderkorts chipset så bör det lösa sig.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag har just nu två ljudkort:
Det inbyggda på mitt Epox 8RDA+ (Nvidia nForce2)
Hercules Fortissimo II PCI

Jag använder Logitech Z-560 högtalare.

Jag har ett litet dilemma:

Ljudkvalitén med Fortissimo II kortet är klart bättre än med nForce. Mycket klarare ljud och mer tryck i basen. Med det inbyggda kortet låter allting lite dämpat och "grötigt".

MEN...När jag använder en Midi-keyboard i Reason och liknande program, är dock latency på det inbyggda ljudet bara ca. 7ms, mot ~35ms eller mer på Fortissimo II-kortet. Skulle helst vilja ha en latency på under 20ms.

Vad är ett bra ljudkort, som har låg latency -och- bra ljudkvalité?

Jag har hört SBlive och Audigy och de är inte mycket att hurra för. De låter inte mycket bättre än det inbyggda ljudet. Det är därför jag haft kvar Fortissimo II-kortet så länge, det har väldigt bra ljudkvalité. Hur pass mycket bättre låter Audigy-2 korten jämfört med Audigy1? Hur bra är Hercules nyare ljudkort? Ljudkvalitén borde vara minst lika bra, men hur är latency på till exempel XP 7.1? Något annat märke man bör kolla på om man ska hålla på med musik mest?

Jag bryr mig inte så mycket om 3d-ljud, EAX, A3D och liknande men vill gärna ha ett med 4.1 eftersom jag ser på film och spelar spel ibland. Behöver inget "lyxkort" då jag bara behöver midi och analog ut egentligen.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skriver i guiden:

Att försöka optimera en dator för att göra musik innebär att du inte kan kompromissa. Du kan inte säga "äh, jag ska bara göra lite musik". Antingen ska du göra det eller inte, och då duger egentligen bara det bästa.

Jag rekommenderar att du behåller ditt inbyggda kort för att titta på film och spela spel med, och köper ett dedikerat ljudkort att göra musik till, t.ex. M-audio Delta Audiophile. Om du väljer ett annat kort, se till att det har BRA ASIO-drivers, och att det kan arbeta i de vanligaste sample ratesen (44100 och 88200).

Om du prompt vill ha ett "allroundkort" kan du testa M-audio Revolution 7.1, men jag kan inte gå i god för hur bra det kortet funkar att göra musik med. Det BORDE inte vara några problem, jag förutsätter att M-audio stoppat in samma D/A's och att drivrutinerna håller samma klass som till Delta-serien. Säker kan man dock aldrig vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

då duger egentligen bara det bästa.

Nja, vet inte riktigt. Som sagt, det inbyggda ljudkortet fungerar perfekt med min MIDI-keyboard. Så mycket bättre än 7ms latency kan det knappast bli.

Hercules kortet har visserligen högre latency men ljudkvalitén duger alldeles utmärkt för mig.

Ett kort med samma ljudkvalité som fortissimo II (som kostade 570:- när jag köpte det) och samma latency som det inbyggda ljudkortet (som sitter på ett moderkort som kostar under tusenlappen) kan väl inte ska behöva kosta så mycket?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

snyggt första inlägg
har dock en fråga

jag har ett Turtle Beach Montego kort men jag vill koppla in en Marantz ki signature PM6010OSE förstärkare med 2 stycken B&W 602 högtalare till datorn.. har testat med 3,5 tums kontakter men ljudet suger riktigt. Vad skulle du rekomendera för komponenter så att jag ska kunna utnytta det perfekta ljudet som de högtalarna kan ge via datorn?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

kajo: Uj, hifigrejer är verkligen inte min starka sida Exakt hur "suger ljudet"? Jag har svårt att tro att det är 3.5"-ornas fel, skulle snarare tro att du ställt in något konstigt på ljudkortet.

De flesta hifigalningar jag känner hävdar att vanliga guldpläterade RCA-kontakter är bäst, även om jag fortfarande väntar på att få höra den berömda "kvalitetsskillnaden" det skulle innebär att byta form på kontaktytorna...

Permalänk

teetow: sitter med ett creative 4.1 system o ett sblive kort. Har en halvsjyst stereo o två rätt så bra högtalare. Funderar antingen på att köpa ett sblive audigy 2 ex o ett par 250d högtalare eller en Cambridge A500 förstärkare o använda mina stereo högtalare som jag redan har. Tanken är då att lyssna på musik....

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
kajo: Uj, hifigrejer är verkligen inte min starka sida Exakt hur "suger ljudet"? Jag har svårt att tro att det är 3.5"-ornas fel, skulle snarare tro att du ställt in något konstigt på ljudkortet.

De flesta hifigalningar jag känner hävdar att vanliga guldpläterade RCA-kontakter är bäst, även om jag fortfarande väntar på att få höra den berömda "kvalitetsskillnaden" det skulle innebär att byta form på kontaktytorna...

lyssnar jag direkt ur stereon så är brusnivån äckligt låg. När jag kopplar in den till datorn via 3,5 tums kontakterna på förstärkaren så kan man inte höja förstärkaren utan att basen brusar och för ett riktigt oväsen. Jag vill få det perfekta ljudet som hifi kiten kan leverara via datorn.
Det kanske kan vara kabeln som det är fel på. Det är en 10 meter lång 3,5 tums audio kabel. Jag kör en 800 kronors link kabel mellan cdspelaren och förstärkaren med phono kontakter. Tror du en sådan skulle hjälpa? den där kabeln har guldplaterade kontakter ja och allt möjligt jag e inte så duktig på det där med hifi jag bara köpte det bästa som fanns och jag hade råd med

kan också säga att tanken är att mest lyssna på musik och kolla på film.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Aha. Ju längre kabel, desto mera brus, två helt proportionella kurvor. Testa med en kortare kabel.

Men du säger att basen "brusar"? Det är inte brum du hör då? Dom beror nämligen på helt olika saker. Har du brum i högtalarna kan det vara en dålig kabel eller jordningsfel, som (enligt experterna) kan lyftas med en galvanisk avskiljare (?).

Permalänk
Medlem

ska testa åka ner till hifi klubben o fråga vad de rekomenderar för kablar då ska se hur mycket en sådan galvanisk avskiljare ligger på.. tack!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

GL & HF. Skriv gärna en tråd om "brum- & brusproblem" om du får bukt med det. Vi får en hel del såna frågor.

Permalänk
Medlem

hej!
det fins galvanisdka avskiljare på biltema för 59 kr vet ej om de är bra men ändå!

jag hade tänkt att köpa ett nytt ljudkort och funderar på ett Creative Ljudkort SB Live! Player 5.1!
jag skall bara ha det att lyssna på mp3:or och titta på film med, jag har ett 5.1 suround system också! är detta ett sjyst kort till detta ändamål eller skall jag sattsa på något annat?
vill helst inte lägga ut så mycket pengar på det men vil i allafall ha ett sjyst ljud!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Hedersmedlem

smile: då låter det som det perfekta köpet

Permalänk
Medlem

ja ha vad bra vilken fullträff av mig! då tror jag att jag beställer ett sådant!
tack Teetow!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan väl klassas som hemmanörd då Har huge probs med att få mitt Audiowerk 8 att funka som masterljudkort för win 2000. Det finns tydligen något sätt att lura systemet att köra ljudet digitalt, men när man försöker detta är alla optionfält gråa, d.v.s. inaktiva. Hur katten löser jag detta prob?

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Hedersmedlem

Uj, det där får du fråga Emagic om. Audiowerk är, mig veterligen, inte direkt avsett för att köras som "vanilla"-ljudkort. Det börjar ju dessutom få några år på nacken, och kombinerat med att Emagic slutat stödja Windows skulle jag _verkligen_ rekommendera att du köper ett nytt ljudkort, t.ex. något från Echo, Egosys eller M-audio.

Permalänk
Medlem

Ok!

Misstänkte att MAC´s uppköp skulle ställa till det kraftigt för oss PC användare... men hoppades lite ändå att det skulle finnas nån lösning...

Illa för Rich som svettats ett par liter nu

J

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Hedersmedlem

jaxtone: jag tyckte det var klockrent. Bara bra för produkten, Cubase kan ta alla lama PC-användare som inte vet hur man konfiggare ett ljudkort

Dessutom: De flesta som har råd kommer byta till Mac för att fortsätta köra Logic, vilket är helt perfekt. Mac är en bättre plattform för musicproduktion.

Permalänk
Medlem

Mac

Tja!

Ja du! Man kan ju förenkla det hela lite grann och ha lite kul. Och det är ju helt ok för mig eftersom livet skall vara kul. Men nu får du hela bilden.

Har använt Logic till att skriva musik till storföreatags världsturner, till engelska storbanker och en massa andra stora events. Men huvudmålet och drömmen är givetvis att göra ett bra förarbete med mina egna låtar innan jag går in i en större studio och avslutar i ProTools.

Jag producerar, läs producerar sedan mycket länge en massa olika media post produktion på ganska krävande nivå, både inom musik, film, 3D-animation och visual FX.

Som du förstår kräver det en helsikes massa software som kostar vansinnigt mycket pengar. För att inte tala om tiden för installationer och konfigurationer för att alla progs skall limma med varann. Den tiden finns inte ens i fantasin när man producerar. Skulle tappa alldeles för kunder och deadlines mycket bara av att tänka på att byta OS. Skulle aldrig ens fundera i de banorna eftersom jag dessutom känner mig totalt blåst av Emagic och Mac.

Jag köpte en upgrade till Platinum för 3000:- så sammanlagt betalade jag 12 000 :- Bara månader senare slutade de att utveckla progget för min plattform. Som jag tolkar det var detta ett otroligt naivt försök att tvinga folk över till en Mac. I realiteten så är det ju en helsikes massa fler än jag som kan relatera till ovanstående problematik med en massa progs för en speciell plattform. Det kan hända att hemmapysslaren kan gå över till Mac men han kör ju ändå oftast på crackar så det blir ju ändå inget lyft försäljningsmässigt.

Mitt första Mac jobb gjorde jag -93. Det var ett 3D uppdrag i nåt som hette Strata Pro Studio och det tog 10 gånger längre tid att utföra än de flesta andra 3D program skulle löst uppgiften på.

Min första tanke på att investera i Mac var 1996. Jag ställde då 10 frågor till Mac Forum. De kunde inte svara på en enda. De enda de kunde konstatera var att Mac var i snitt 30 % dyrare i alla lägen. (Tillbehör och uppdateringar). Det tyckte inte jag var ett bra försäljningsargument. Men det är klart, har man mindre än 20 % av världsmarknaden är det inte lätt att konkurrera med PCdator priser.

Satt uppe i Stockholm på en byrå 2001 och projektledde ett animationsteam i 3 månader. Hörde hur ägaren till reklambyrån svor varenda dag över sin nyinköpta G3:or. Bla bla bla... osv... tjatar jag nu... japp!

Tro nu inte att jag är ett PC freak för det handlar inte om detta. Jag har jobbat inom industri och med postproduktionburkar och stordatorer som får både PC och MAC att bli till dvärgar. Jobbar också i en hel del proffsstudios där Mac burkar ofta styr ProTools, så jag arbetar lika bra i detta OS som något annat. Det handlar mer om sättet man försöker tvinga folk att byta plattform. Och hur man överger kunder som handlat produkter för dyra pengar.

OCH ATT JAG INTE HITTAR DRIVISAR TILL AUDIOWERK 8

Juris Salmins
www.salmins.com

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

Nvidia fuskar

Läs här:
http://forum.rightmark.org/ubb/Forum4/HTML/000211.html

Enligt manualen så har Abit NF7-S 2.0 just ALC650 codec, och lyssningstester som jag har gjort tycks bekräfta att ljudet från Nforce 2 moderkort låter ganska illa. Vet förstås inte om det gäller alla Nforce 2 moderkort...

Mätningar med Rightmark Audio Analyzer 5.1 som jag har gjort är inte heller någon trevlig syn.

Men att det inte låter något vidare är väl inte så konstigt, med tanke på att ljudkortet är integrerad i moderkortet som redan det har ett lågt pris.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Var hittar man de senaste drivrutinerna till via's ac 97 ???

Visa signatur

AMD Phenom X4 9950 @ 3Ghz | Asus M3A79-T Deluxe | 2x 2GB Corsair Dominator 8500 5-5-5-5-18-T1|Geforce 8800GT | 800GB HDD | Corsair 620w

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterad med lite info om nVidias nForce / Soundstorm. Läs gärna.

Permalänk
Medlem

Har suttit en stund och läst i denna tråd... blev dock inte mycket klokare... bara mest mer förvirrad.. hehe

Skämt och sido... Om man nu ska ha kortet för att spel lite CS, lyssna på lite mp3:or och kanske se en soft film... vilket av dessa kort ska man då välja?

Creative SoundBlaster Live! 5.1 Digital Retail PCI - 629:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CRESBL51DIG

Creative SoundBlaster Audigy Player Firewire bulk PCI - 665:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CRESBL51DIG