Intel Core i5-12600K "Alder Lake" bättre än dagens toppmodell Core i9-11900K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett vad flertalet benchmarks försöker påskina är fortfarande prestanda per CPU-kärna långt viktigare än all-core prestanda. Framförallt nu när grundnivån är 6 kärnor.

Så att 12600K även slår 5800X må vara roligt för Intel, men det som verkligen spelar roll är att om dess siffror är representativa i något större kontext (är skeptiskt till hur bra CPU-Z benchmarks är för att fånga detta...) så är Alder Lake ett klart fall framåt tack vare rejält ökning i prestanda per kärna ("stora" kärnor).

Högre prestanda per CPU-kärna betyder att allt som är CPU-bundet blir snabbare. Fler kärnor, framförallt när man startar från 6 kärnor, betyder i praktiken nära noll för en klar majoritet av användarna.

Förutom att vi bör vänta in "riktiga" tester finns ett till frågetecken: ett problem med att mäta prestanda per kärna i rent enkeltrådade fall är att Intels/AMDs CPUer pushar sina max-frekvenser allt hårdare så man kan inte riktigt extrapolera ST prestanda till det i praktiken mest vanliga fallet: hög last på en handfull CPU-kärnor.

Ska man tro ryktena lär Intel framöver skruva upp all-core prestanda genom att addera "små" kärnor. Toppmodellen för Raptor Lake ryktas få 8+16 som topp modell (mot Alder Lake 8+8). Längre fram, när man krymper till Intel 4, finns rykten om 8+32 modeller (fast frågan hur mycket substans detta har...).

Massor med "små" kärnor är vettigt. De flesta applikationer klarar sig mer än väl på 8 "stora" kärnor. De applikationer som trots allt skalar förbi den nivån tenderar vara sådan som skalar riktigt bra med CPU-kärnor, i det läget är det betydligt bättre att enbart optimera för perf/W. Poängen med Gracemont (och efterföljare) är att den har långt bättre perf/W än "Coves", men Coves behövs då dessa har betydligt bättre peak-prestanda vilket är kritiskt för interaktiva applikationer.

Hur mycket kisel ’kostar’ SMT? Med de små kärnorna bra nog kanske det är onödigt?

Permalänk
Medlem

Intels toppmodell för konsumentplattformen är i9 10900K.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Datavetare

Åter igen: vet inte hur bra/dålig CPU-Z är, som jag förstår det testar man bara ett enda fall där vilket betyder att man inte ska extrapolera allt för mycket.

Kunde ändå inte motstå att göra lite matematikexcercis på resultaten för att se hur Golden Cove står sig mot Gracemont och Cypress Cove sett till IPC.

I detta test presterar Golden Cove ~21 % bättre än Cypress Cove, vilket ligger i linje med ryktade ~20 % högre IPC mot dagens modell (vilket ger runt 40 % bättre IPC än Skylake).

Mer imponerande är Gracemont! Ryktet ha sagt "ungefär samma IPC som Skylake", men om detta test är representativt är det klart bättre. Gracemont ligger då rätt mycket mitt emellan Skylake och Cypress Cove, ca 10 % lägre IPC än Cypress Cove.

Golden Cove har ca 15 % högre IPC när man jämför 1C/1T Golden Cove mot 1C/1T Gracemont
Golden Cove har ca 32 % högre IPC när man jämför 1C/2T Golden Cove mot 1C/1T Gracemont (Gracemont saknar stöd för SMT)

Om det är giltigt i ett större kontext blir det väldigt spännande att se hur pass mycket högre perf/W Gracemont har över Golden Cove. Givet att man får plats med 4 st Gracemont kärnor på samma area som en Golden Cove kärna kanske framtida "Atom" blir Intels primära CPU-design!

I ett kortare perspektiv känns spekulationerna om att toppen för konsumentmodellerna primärt kommer öka antalet "små" kärnor som högst sannolika. Presterar Gracemont så pass bra på 1/4 av ytan är det ju den man ska addera fler av för att vinna CB och andra benchmarks (samt också glädja den fraktion av marknaden som t.ex. sitter och använder sin desktop som byggserver eller liknande...)

Gracemont har då en annan balans ställd mot de stora kärnorna jämfört med både Apple och Arm. Gracemont är mer lik "mellankärnorna" i senaste generationen Snapdragon/Exynos. I Apple fall är de stora kärnorna 3-4 gånger snabbare än de små (fast även där har de små klart bättre perf/W).

I Snapdragon/Exynos fallet är kvoten mellan stora och små kärnor idag ~10x, frågan är om de små kärnorna där ens har någon poäng längre (i alla fall väldigt liten poäng att ha 4 st). Mellankärnorna utgörs av Cortex A78 och A710, det är CPUer som har "IPC" helt i nivå med Zen3/Cypress Cove.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min 3900X ger 536 i CPU-Z enkeltrådat. 12600K får alltså nästan exakt 50 procent högre resultat i det här testet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intels toppmodell för konsumentplattformen är i9 10900K.

Jag håller inte med:
https://www.inet.se/produkt/5303635/intel-core-i9-11900k-3-5-...

Permalänk
Medlem

Nu passar citatet "det blåser upp till storm" perfekt!
Jag tycker att Intel har varit mycket smart som nöjer sig med 8 högpresterande kärnor i "desktopsegmentet" och fokusera på att krama ut så mycket som möjligt ur dem
AMD gick all in på kärnor och vann kärnornas krig för ett par år sedan.

Hur det än är tror jag att majoriteten i "desktopsegmentet" klarar sig med 8 kärnor och SMT/HT.
Gissar att AMD snart kommer upptäcka detta och börja släppa "högfrekvens-varianter" på sina CPUer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Hur mycket kisel ’kostar’ SMT? Med de små kärnorna bra nog kanske det är onödigt?

SMT är något man egentligen vill undvika på en desktop-dator.

Orsaken är att man har SMT är att det kostar extremt lite kisel (enstaka procent) och det ger mellan 0-25 % (varierar väldigt beroende på vad flaskhalsen är) mer prestanda per fysisk kärna när båda trådar kan utnyttjas med full effektivitet.

Det som är dåligt med SMT är att prestanda per CPU-tråd går ned rejält när den "andra" tråden används. Så när vi ser X poäng i någon benchmark för Intel/AMD i ST, så betyder det att i fall när alla CPU-trådar används har man ~50 % av prestanda per tråd för det man gör i förgrunden (än värre för U-mobila, där kan det vara under 30 % av prestanda).

Här får man tänka på att för OS finns flera problem med att många CPU-trådar jobbar. OS-kärnan försöker dela alla resurser jämnt, inte bara rå CPU-kraft. Har man då 31 trådar som jobbar i bakgrunden och 1 man försöker använda för att surfa eller göra något annat interaktiv har ju den enda tråden 1/32 del av RAM-bandbredd, disk-kapacitet etc. Så en 5800X skulle vara mer än dubbelt så snabbt (på det som sker i förgrunden) under hög last som en 5950X, prestanda degenererar inte linjärt!

Resultatet är att saker kan börja lagga rejält när man har mycket saker i bakgrunden. Resultatet kan bli att en CPU med fler kärnor uppför sig sämre (märkbart sämre) i fall där man kör "tunga" saker i bakgrunden jämfört med en maskin med färre CPU-kärnor.

Ett sådan fall är om man kör UE4 editor, om den börjar kompilera shaders på min 5950X får jag <10 FPS i editorn, i praktiken omöjligt att använda datorn medan det sker (typ allt laggar i UI). Gör jag samma sak på M1 Mac:en tar det självklart mycket längre tid innan shaders kompilerat klart, men får >60 FPS under hela tiden när det sker -> fullt användbar dator.

Alder Lake kommer köra policy:

* först lasta en CPU-kärna på de "stora" kärnorna
* sedan lasta de "små" kärnorna
* sist börja använda "andra" CPU-tråden hos de "stora" kärnorna

Det ställer forfarande till det för interaktiva applikationer om man kör något som äter upp alla CPU-trådar i bakgrunden. I det läget vore det faktiskt bättre att köra de interaktiva saker på Gracemont! Få se om de fixar en sådan policy vad det lider

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul för Intel och nu får AMD förbättra sig rejält igen för att gå om. Mer sånt här så att tillverkarna håller sig på tårna och inte som Intel gjorde i x antal år med små små förbättringar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Bra bra, kommer pressa ner priserna på Zen 3, om nu inte alder lake är dyrare än föregående generation överlag. Har ögonen på en 5600x eller 5800X.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Yoshman:

SMT är något man egentligen vill undvika på en desktop-dator.

Orsaken är att man har SMT är att det kostar extremt lite kisel (enstaka procent) och det ger mellan 0-25 % (varierar väldigt beroende på vad flaskhalsen är) mer prestanda per fysisk kärna när båda trådar kan utnyttjas med full effektivitet.

Det som är dåligt med SMT är att prestanda per CPU-tråd går ned rejält när den "andra" tråden används. Så när vi ser X poäng i någon benchmark för Intel/AMD i ST, så betyder det att i fall när alla CPU-trådar används har man ~50 % av prestanda per tråd för det man gör i förgrunden (än värre för U-mobila, där kan det vara under 30 % av prestanda).

Här får man tänka på att för OS finns flera problem med att många CPU-trådar jobbar. OS-kärnan försöker dela alla resurser jämnt, inte bara rå CPU-kraft. Har man då 31 trådar som jobbar i bakgrunden och 1 man försöker använda för att surfa eller göra något annat interaktiv har ju den enda tråden 1/32 del av RAM-bandbredd, disk-kapacitet etc. Så en 5800X skulle vara mer än dubbelt så snabbt (på det som sker i förgrunden) under hög last som en 5950X, prestanda degenererar inte linjärt!

Resultatet är att saker kan börja lagga rejält när man har mycket saker i bakgrunden. Resultatet kan bli att en CPU med fler kärnor uppför sig sämre (märkbart sämre) i fall där man kör "tunga" saker i bakgrunden jämfört med en maskin med färre CPU-kärnor.

Ett sådan fall är om man kör UE4 editor, om den börjar kompilera shaders på min 5950X får jag <10 FPS i editorn, i praktiken omöjligt att använda datorn medan det sker (typ allt laggar i UI). Gör jag samma sak på M1 Mac:en tar det självklart mycket längre tid innan shaders kompilerat klart, men får >60 FPS under hela tiden när det sker -> fullt användbar dator.

Alder Lake kommer köra policy:

* först lasta en CPU-kärna på de "stora" kärnorna
* sedan lasta de "små" kärnorna
* sist börja använda "andra" kärnan

Det ställer forfarande till det för interaktiva applikationer om man kör något som äter upp alla CPU-trådar i bakgrunden. I det läget vore det faktiskt bättre att köra de interaktiva saker på Gracemont! Få se om de fixar en sådan policy vad det lider

Vi får se om den policyn kommer funka bra i spel, tyvärr är det ju ofta man får spel med "hårdkodade" bestämmelser över vad som ska renderas på X kärna osv. Spänningen lider!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska AMD komma ikapp nu? Om Zen 4 har 25% IPC över Zen 4 så kommer den ju krocka med Meteor Lake som är en förfinad Alder Lake nästa höst.

Har för mig att AMD sa att Zen 4 har 40% bättre IPC än Zen 3. Vet ej var jag läste det någonstans men förvånar mig inte då de både har V-cache, tillverkas på 5nm nod och arkitekturiska förbättringar.

Enligt AMD är det Zen 5 som är den stora kicken då det händer grejor

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

då man sitter på en 2500k med 5.3Ghz OC så börjar det klia lite i köpfingrarna... Men är osäker på alla barnsjukdomar från DDR5 + PCIe 5.0 kommer dra med sig :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av andra94:

Vi får se om den policyn kommer funka bra i spel, tyvärr är det ju ofta man får spel med "hårdkodade" bestämmelser över vad som ska renderas på X kärna osv. Spänningen lider!

Fast spel har i praktiken inget problem med detta, i alla fall om man inte samtidigt sitter och kompilerar/renderar parallellt med att man spelar. Spel låser normalt inte ned saker på specifika CPU-trådar (möjligen gör man det på konsoler), skulle vara helt hopplöst att få till det på något vettigt sätt givet hur många olika CPU-konfigurationer det finns i PC-världen!

Spel har typiskt en eller som mest fall en handfull CPU-trådar som används till i stort sätt 100 %. På en CPU med många kärnor kommer aldrig den "andra" CPU-tråden användas -> man slipper problemet.

I fall när den andra CPU-tråden ändå aktiveras är sannolikheten relativt låg att man väljer huvud-game-tråden, detta då den antagligen kommer vara den mest lastade och OS-kärnor tar hänsyn till det -> väljer i första hand någon annan fysisk CPU-kärnan som först får sin "andra" CPU-tråd aktiverad.

I Alder Lake kommer det därför krävas spel som effektivt kan använda väldigt många CPU-kärnor innan man rimligen hamnar i situationen där de tyngst lastade "stora" kärnorna börjar få sin "andra" CPU-tråd aktiverad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SMT är något man egentligen vill undvika på en desktop-dator.

Orsaken är att man har SMT är att det kostar extremt lite kisel (enstaka procent) och det ger mellan 0-25 % (varierar väldigt beroende på vad flaskhalsen är) mer prestanda per fysisk kärna när båda trådar kan utnyttjas med full effektivitet.

Det som är dåligt med SMT är att prestanda per CPU-tråd går ned rejält när den "andra" tråden används. Så när vi ser X poäng i någon benchmark för Intel/AMD i ST, så betyder det att i fall när alla CPU-trådar används har man ~50 % av prestanda per tråd för det man gör i förgrunden (än värre för U-mobila, där kan det vara under 30 % av prestanda).

Här får man tänka på att för OS finns flera problem med att många CPU-trådar jobbar. OS-kärnan försöker dela alla resurser jämnt, inte bara rå CPU-kraft. Har man då 31 trådar som jobbar i bakgrunden och 1 man försöker använda för att surfa eller göra något annat interaktiv har ju den enda tråden 1/32 del av RAM-bandbredd, disk-kapacitet etc. Så en 5800X skulle vara mer än dubbelt så snabbt (på det som sker i förgrunden) under hög last som en 5950X, prestanda degenererar inte linjärt!

Resultatet är att saker kan börja lagga rejält när man har mycket saker i bakgrunden. Resultatet kan bli att en CPU med fler kärnor uppför sig sämre (märkbart sämre) i fall där man kör "tunga" saker i bakgrunden jämfört med en maskin med färre CPU-kärnor.

Ett sådan fall är om man kör UE4 editor, om den börjar kompilera shaders på min 5950X får jag <10 FPS i editorn, i praktiken omöjligt att använda datorn medan det sker (typ allt laggar i UI). Gör jag samma sak på M1 Mac:en tar det självklart mycket längre tid innan shaders kompilerat klart, men får >60 FPS under hela tiden när det sker -> fullt användbar dator.

Alder Lake kommer köra policy:

* först lasta en CPU-kärna på de "stora" kärnorna
* sedan lasta de "små" kärnorna
* sist börja använda "andra" kärnan

Det ställer forfarande till det för interaktiva applikationer om man kör något som äter upp alla CPU-trådar i bakgrunden. I det läget vore det faktiskt bättre att köra de interaktiva saker på Gracemont! Få se om de fixar en sådan policy vad det lider

Känns ju då som att man skulle vilja stänga av bå de 1-2 bästa kärnorna, kanske behålla det på resterande för att få lite bättre MT

Då kan ju OS hålla UI-tråden (mer än en i många fall dock) på de snabba kärnorna och sprida annat på lediga kärnor?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Känns ju då som att man skulle vilja stänga av bå de 1-2 bästa kärnorna, kanske behålla det på resterande för att få lite bättre MT

Då kan ju OS hålla UI-tråden (mer än en i många fall dock) på de snabba kärnorna och sprida annat på lediga kärnor?

Stödjer ens Windows att man slår av SMT på enstaka kärnor?

I Linux kan man i praktiken få till det, är möjligt där att säga åt OS-kärnan att man vill ta specifika CPU-trådar "off-line". Rent tekniskt är SMT ändå aktiverat, men Linux-kärnan kommer aldrig lägga något på CPU-trådar man markerat som "off-line". Finns lite realtids saker som utnyttjar detta så man helt "gömmer/isolerar" vissa CPU-trådar, då kan man köra realtidskritiska saker direkt på "metallen" där. Men är inget som normalanvändaren pillar med

I både Windows och Linux är det möjligt för ett program att explicit välja vilka CPU-trådar det ska använda, problemet är att det inte hindrar andra program från att köra på "den andra" CPU-trådar. Faktum är att OS-kärnan nog med större sannolikhet kommer välja just den CPU-tråden då den från OS-kärnans sida är "oanvänd" av spelet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer den att kosta som en mellanklassare då?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

10900K har dock fler kärnor och trådar. 10/20 jämfört med 8/16 hos 11900K.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

10900K har dock fler kärnor och trådar. 10/20 jämfört med 8/16 hos 11900K.

Det har den inte nytta av då varje kärna är segare. Men visst 11900k är lite av en udda fågel i den aspekten

Permalänk
Medlem

i7-4770K ----> i7-12600K blir nog hoppet för mig... men blir priserna horribla så kanske en i5a får duga.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vill se priset. Gissar 4tkr för 12600K på Inet. Med det så står sig 5600X mycket bra ändå med tanke på 6 kärnor mot 10 som nu faktiskt 12600K är.

Glöm inte heller att räkna in kostnaden för moderkort och (DDR5) RAM.
Ett system med R5 5600X och 16GB DDR4 kan vara rätt mycket billigare.

Skrivet av Vangen:

Jag ser det här som det största och intressanta processor lansering på ett decennium.
Stora singel och multitråds uppkurvor - Har vi aldrig sett
Lansering utav PCI-E 5.0 - Har vi aldrig upplevt.
Lansering av DDR5 - Har vi aldrig upplevt
Olika kärnor och trådar klämda in en CPU - Har vi aldrig sett.
Sådan stor sockel på mainstream - Har vi aldrig sett.

Frågan är väl hur mycket av detta vi faktiskt kommer att kunna se realiseras som allmänt tillgängliga produkter. Papperslanseringar har vi blivit riktigt bortskämda med på sistone, och detta kan bli ytterligare några att lägga till handlingarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett vad flertalet benchmarks försöker påskina är fortfarande prestanda per CPU-kärna långt viktigare än all-core prestanda. Framförallt nu när grundnivån är 6 kärnor.

Så att 12600K även slår 5800X må vara roligt för Intel, men det som verkligen spelar roll är att om dess siffror är representativa i något större kontext (är skeptiskt till hur bra CPU-Z benchmarks är för att fånga detta...) så är Alder Lake ett klart fall framåt tack vare rejält ökning i prestanda per kärna ("stora" kärnor).

Högre prestanda per CPU-kärna betyder att allt som är CPU-bundet blir snabbare. Fler kärnor, framförallt när man startar från 6 kärnor, betyder i praktiken nära noll för en klar majoritet av användarna.

Förutom att vi bör vänta in "riktiga" tester finns ett till frågetecken: ett problem med att mäta prestanda per kärna i rent enkeltrådade fall är att Intels/AMDs CPUer pushar sina max-frekvenser allt hårdare så man kan inte riktigt extrapolera ST prestanda till det i praktiken mest vanliga fallet: hög last på en handfull CPU-kärnor.

Ska man tro ryktena lär Intel framöver skruva upp all-core prestanda genom att addera "små" kärnor. Toppmodellen för Raptor Lake ryktas få 8+16 som topp modell (mot Alder Lake 8+8). Längre fram, när man krymper till Intel 4, finns rykten om 8+32 modeller (fast frågan hur mycket substans detta har...).

Massor med "små" kärnor är vettigt. De flesta applikationer klarar sig mer än väl på 8 "stora" kärnor. De applikationer som trots allt skalar förbi den nivån tenderar vara sådan som skalar riktigt bra med CPU-kärnor, i det läget är det betydligt bättre att enbart optimera för perf/W. Poängen med Gracemont (och efterföljare) är att den har långt bättre perf/W än "Coves", men Coves behövs då dessa har betydligt bättre peak-prestanda vilket är kritiskt för interaktiva applikationer.

Hur många kärnor och trådar tycker du är lämpligt idag för en spel burk ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Lansering är en sak. Undrar hur det blir med tillgången av komponenter på marknaden?
Att man får förboka låter ju som att leveranstiderna kan bli långa.

CPUer brukar bara ta nån enstaka månad innan lagersaldot ser normalt ut igen tbh.

kan ej mina med CPU (inte vad jag vet iaf, jämfört med gpu)

sen en annan stor anledning är väl också att cpus varit väldigt bra på senaste tiden i flera prisklasser, så inte lika många som vill uppgradera jämfört på gpu fronten.

Men kommer definitivt vara kul att se hur de presterar. Alltid kul med nya benchmarks

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Yoshman:

Fast spel har i praktiken inget problem med detta, i alla fall om man inte samtidigt sitter och kompilerar/renderar parallellt med att man spelar. Spel låser normalt inte ned saker på specifika CPU-trådar (möjligen gör man det på konsoler), skulle vara helt hopplöst att få till det på något vettigt sätt givet hur många olika CPU-konfigurationer det finns i PC-världen!

Spel har typiskt en eller som mest fall en handfull CPU-trådar som används till i stort sätt 100 %. På en CPU med många kärnor kommer aldrig den "andra" CPU-tråden användas -> man slipper problemet.

I fall när den andra CPU-tråden ändå aktiveras är sannolikheten relativt låg att man väljer huvud-game-tråden, detta då den antagligen kommer vara den mest lastade och OS-kärnor tar hänsyn till det -> väljer i första hand någon annan fysisk CPU-kärnan som först får sin "andra" CPU-tråd aktiverad.

I Alder Lake kommer det därför krävas spel som effektivt kan använda väldigt många CPU-kärnor innan man rimligen hamnar i situationen där de tyngst lastade "stora" kärnorna börjar få sin "andra" CPU-tråd aktiverad.

Jag får korrigera hur jag menade: Problematiken är dåligt kodade spel där de inte kommer se skillnad på små/stora kärnor och därav lägga belastningar på de mindre som kan FPS:en i vissa spel där det spelar roll.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Verkar helgrymt och jag som har en ny 9600K ligger sedan 2019 - med nytt chassi / nätagg osv!
Inte fått tummen ur helt enkelt haha :/

Permalänk

Men alltså vänta... sitter vi och jämför en snart 2 år gammal processor mot en som inte släppts ännu? Lugna sig med resultaten till det att AMD fått släppa sin nästa generation också.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den står sig mot Apple M1 Pro?

Tänk hur dålig konkurens det varit på CPU-marknaden när Apple kan komma in från sidan och utklassa Intel.

Kriget är inte längre mellan Intel och AMD utan mellan x86 (Intel och AMD) och ARM (Apple och Microsoft).

Oavsett vad man vill ha så är det bra att någon sätter fart på Intel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bulan75:

Hur många kärnor och trådar tycker du är lämpligt idag för en spel burk ?

Köpte en 5600X till grabbens speldatorn förra julen, svårt att se något där 6C/12T i praktiken är någon flaskhals. Bara titta just på Zen för att se hur långt mycket viktigare högre prestanda per kärna är jämfört med att ha fler kärnor, i praktiken är 3950X rakt av sämre än 5600X för spel (och faktiskt för det mest som folk typiskt gör på sin dator, men finns självklart alltid undantag!).

Så är inte att Intel verkar skruvat upp MT prestanda som är det viktigaste i Alder Lake, det är att man verkar ha skruvat upp prestanda per kärna med ~20 %. Det är extra viktigt givet att Apple demolerar x86 i det mesta, men om nu förhandstipsen runt prestanda per kärna stämmer för Alder Lake tar ju Intel tillbaka ledartröjan en av de viktigaste disciplinerna (tror dock Apple i praktiken behåller ledning för bärbara, finns ju gränser för hur mycket ström saker kan dra där...).

Skrivet av andra94:

Jag får korrigera hur jag menade: Problematiken är dåligt kodade spel där de inte kommer se skillnad på små/stora kärnor och därav lägga belastningar på de mindre som kan FPS:en i vissa spel där det spelar roll.

Om spel, eller någon annan typ av applikation för del delen, måste ta explicit hänsyn till Alder Lakes konfiguration har Intel misslyckats rejält.

Den övergripande policyn att först ta ena kärnan i de "stora" kärnorna, sedan ta de "små" kärnorna för att sist ta andra tråden i de "stora" kärnorna lär vara exakt vad spel vill se.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag får korrigera hur jag menade: Problematiken är dåligt kodade spel där de inte kommer se skillnad på små/stora kärnor och därav lägga belastningar på de mindre som kan FPS:en i vissa spel där det spelar roll.

Det är just därför spel iprincip aldrig hanterar sådant själv. OSet är ansvarig för att fördela belastningen över rätt trådar. På det viset kommer du runt att varje program behöver stödja ny hårdvara.
(Precis samma logik som att ha drivrutiner som hanterar implementationsspecifika saker, och sedan ha ett mer högnivå-API som applikationer använder)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag ser det här som det största och intressanta processor lansering på ett decennium.

Stora singel och multitråds uppkurvor - Har vi aldrig sett
Lansering utav PCI-E 5.0 - Har vi aldrig upplevt.
Lansering av DDR5 - Har vi aldrig upplevt
Olika kärnor och trådar klämda in en CPU - Har vi aldrig sett.
Sådan stor sockel på mainstream - Har vi aldrig sett.

Du glömde den nya sammanlagda värmeutvecklingen för alla komponenter! - Har vi aldrig skådat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Ja, min 3750K skall gå i pension och efterträdas av en 12700K hade jag tänkt. Lär ju definitivt märkas av.

Skojar inte! Hehe

Hade en 3570K i förra burken. Bara byta den till en 3770k gav i tex BF5 uppåt 100+% högre lägsta FPS, 3570k har inte åldrats väl öht. Så att göra det hoppet du planerar lär ju bli lite sådär lagom

När jag bytte till min 3800X gick mitt grafikkort från att gäspa vid 1080p till att gråtandes ropa på mamma tror jag, hehe

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |