Välja rätt Linux-distro till gammal bärbar dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Jag genomförde alla rekommenderade uppdateringar och nu så har jag en svart skärm och en muspekare...F*n också, jag som precis fixat till så den har 4gb RAM
[quote postid="19313440" userid="130967" name="mrqaffe"]

Helt svart och inga felmeddelanden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Helt svart och inga felmeddelanden ?

Startade om. Kom in in till desktop. Öppnade Firefox och sen så hängde det sig....Vet ej om det var uppdateringen som gjorde nått dumt eller om RAM-minnen jag köpt var dåliga(begagnat från Tradera)...

Edit: Bootade från USB-minnet (har fortfarande Lubuntu på den) och så kom det upp "Shutting down CPUs with nmi"... satte tillbaka dom gamla och Bootade USB'n igen och det verkar fungera...

Antingen så är RAM-minnen dåliga (bara en kanske..) eller så funkar dom inte till den här netbooken....

Eller är det bara jag som glömt uppdatera någonting gällande RAM..?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Startade om. Kom in in till desktop. Öppnade Firefox och sen så hängde det sig....Vet ej om det var uppdateringen som gjorde nått dumt eller om RAM-minnen jag köpt var dåliga(begagnat från Tradera)...

Edit: Bootade från USB-minnet (har fortfarande Lubuntu på den) och så kom det upp "Shutting down CPUs with nmi"... satte tillbaka dom gamla och Bootade USB'n igen och det verkar fungera...

Antingen så är RAM-minnen dåliga (bara en kanske..) eller så funkar dom inte till den här netbooken....

Eller är det bara jag som glömt uppdatera någonting gällande RAM..?

Ramproblem beror på hårdvara så kolla efter biosuppdateringar och du ska kanske köra ett minnestestprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det exakt för ram du köpt, vad står det på dem? Detta borde ju annars vara ett säkert kort om det du köpt är fel eller trasigt:
https://www.amazon.de/-/en/2GB-RAM-Memory-LG-E510/dp/B0073XA7...

Edit:
Självklart kan det också vara så att det är något annat fel. Såsom att datorns specs funkar dåligt med Linux. Det är en chansning hur eller hur.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ramproblem beror på hårdvara så kolla efter biosuppdateringar och du ska kanske köra ett minnestestprogram.

Hur gör jag det i Linux ?

Skrivet av Eazy:

Vad är det exakt för ram du köpt, vad står det på dem? Detta borde ju annars vara ett säkert kort om det du köpt är fel eller trasigt:
https://www.amazon.de/-/en/2GB-RAM-Memory-LG-E510/dp/B0073XA7...

Edit:
Självklart kan det också vara så att det är något annat fel. Såsom att datorns specs funkar dåligt med Linux. Det är en chansning hur eller hur.

Tack för förslaget, men sist jag köpte från Amazon tog det 3 månader att få varan när dom sa 1-2 veckor...Så jag vill helst inte gå den vägen igen :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Hur gör jag det i Linux ?
Tack för förslaget, men sist jag köpte från Amazon tog det 3 månader att få varan när dom sa 1-2 veckor...Så jag vill helst inte gå den vägen igen :/

En del saker gör man bäst utanför os, ladda hem och bränn till usb och boota direkt till minnestest.
http://memtest.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det var kanske mitt fel att det inte fungerade bra ? för jag såg nu att dom "nya" RAM-minnen är PC2-6400s-666 och dom två 1gb som jag hade är PC2-5300s-555....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emalf:

Det var kanske mitt fel att det inte fungerade bra ? för jag såg nu att dom "nya" RAM-minnen är PC2-6400s-666 och dom två 1gb som jag hade är PC2-5300s-555....

Borde inte vara problem så länge de får inställningar som alla stickorna klarar, vilket bios borde fixa automatiskt. Den märkningen säger bara vad som är maximal minnesbussklocka.

Om bios av något skäl satt för hög minnesbussklocka så skulle det kunna förklara ditt problem, men det brukar inte hända normalt. Är det bara 6400-minnena som sitter i nu? Isf ska minnesbussklockan vara på 800MHz. Om du däremot fortfarande har 5300-stickor i datorn så måste den ligga på 677MHz (eller mindre, mindre funkar alltid). Du kan gå in i bios och kolla, laptops brukar inte ha så många inställningar i bios men minnesbussklockan brukar framgå.

Nu minns jag inte exakt vad minnesbussklockan heter i bios, tror den kallas "memory speed", "memclk" eller nåt likande.

Annars rekommenderar jag som andra i tråden att köra memtest86. Får du fram grubmenyn när du startar Linux? Många distar, men inte alla, installerar det som ett val där. Ibland finns det också på installations-usb:n för linuxdisten, också via en meny som kommer upp redan innan Linux bootar. Memtest berättar också minnesklockan redan när det startar, oftast uppe till vänster under processorns klockfrekvens.

förtydligat minnesbuss -> minnesbussklocka (som förvisso inte riktigt är en klocka heller, men det spelar mindre roll i sammanhanget)
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Borde inte vara problem så länge de får inställningar som alla stickorna klarar, vilket bios borde fixa automatiskt. Den märkningen säger bara vad som är maximal minnesbussklocka.

Om bios av något skäl satt för hög minnesbussklocka så skulle det kunna förklara ditt problem, men det brukar inte hända normalt. Är det bara 6400-minnena som sitter i nu? Isf ska minnesbussklockan vara på 800MHz. Om du däremot fortfarande har 5300-stickor i datorn så måste den ligga på 677MHz (eller mindre, mindre funkar alltid). Du kan gå in i bios och kolla, laptops brukar inte ha så många inställningar i bios men minnesbussklockan brukar framgå.

Nu minns jag inte exakt vad minnesbussklockan heter i bios, tror den kallas "memory speed", "memclk" eller nåt likande.

Annars rekommenderar jag som andra i tråden att köra memtest86. Får du fram grubmenyn när du startar Linux? Många distar, men inte alla, installerar det som ett val där. Ibland finns det också på installations-usb:n för linuxdisten, också via en meny som kommer upp redan innan Linux bootar. Memtest berättar också minnesklockan redan när det startar, oftast uppe till vänster under processorns klockfrekvens.

Jag har kvar Lubuntu på USB-MINNET där nån meny finns. Men med dom två 6400 minnena i så kan jag inte boota från USB'n och kolla :/

Så jag har köpt två "nya" RAM-MINNEN som är 5300s för att slippa göra nått dumt och bli sur över mig själv.
(Väntar bara att dom ska komma i postboxen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska prova vilken dator som funkar bäst, det är inte så givet och det är väl olika minnestyper i dem så ramen inte går att montera i en och samma dator, du kan kanske fråga runt lie om nån har nått ram eller nått som innehåller ram som du kan få överta för 2, 3 eller 4 Gbyte ram skulle göra det mycket roligare.
Sedan så ska du kanske tänka på att grafiken i gamla datorer inte brukar orka med att surfa om det är video på sidan man besöker för att de saknar hårdvaruavkodning för nyare komprimeringar så cpuerna går i taket och video ser ut som powerpoint och datorn blir seg men annars brukar 10 år gamla laptops funka hyfsat även idag bara man inte får rambrist.

Tja, min core2-duo laptop klarar spela videos från exvis svt-play utmärkt, åtminstone om man håller sig till 1080p eller lägre. Brukar dessutom inte vara högre upplösning på skärmen på en så gammal laptop ändå. Går man tillbaks till Pentium-M så börjar det däremot bli tveksamt med uppspelning av videos. Så klart bra mycket trevligare om det går få till 4GB ram. Dessutom så har Linux så bra disk-cache hantering att en HDD funkar ofta alldeles utmärkt till skillnad mot i Windows. Visst att starta blir långsammare men sen rullar det på skapligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nice.. Jag har en mardröm med swapdeath I/O block på mekaniska diskar och det med 8GB ram och minneshungriga FF... lika så återställning från viloläge är en pina.. det kan ta 10-15minuter att starta upp datorn.. jag har zswap aktiverat samt skrivcache på swap partitionen.
Vad har du gjort för config för swap? kör du fil eller partition för swap?

Låter som du körde windows på den
Påminner om min laptop med win-xp o 1 GB ram, tog en 7-8 minuter å starta. På slutet så köde den mest Linux så led inte så mycket av det.

Men FF är ju en riktigt minnesslukare. På den tiden jag körde en core-2-duo med 8 GB ram på jobbet o den segade ihop, om man kollade minnesanvändningen i win o stängde av FF så droppade den rejält. Stängde man av el-cad programmet så syntes det knappt nån skillnad i minnesanvändning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Låter som du körde windows på den
Påminner om min laptop med win-xp o 1 GB ram, tog en 7-8 minuter å starta. På slutet så köde den mest Linux så led inte så mycket av det.

Men FF är ju en riktigt minnesslukare. På den tiden jag körde en core-2-duo med 8 GB ram på jobbet o den segade ihop, om man kollade minnesanvändningen i win o stängde av FF så droppade den rejält. Stängde man av el-cad programmet så syntes det knappt nån skillnad i minnesanvändning.

I wish i did *hihihi*
Häromdagen på denna datorn tog det 23minuter att sätta den i viloläge och 28minuter att starta den från viloläge tills diskaktivitet var nära noll och full respons. Upptid 23dagar
Min windows7 dator dualcore E8300 med upptid på över 240dagar mekanisk disk den oxå och enbart 4GB ram.. sätta i viloläge 53sekunder... att väcka efter viloläge 49sekunder(efter bios post och den börjar läsa från disk så att säga)

Så tyvärr, låter det inte som jag kör windows på den här linux maskinen.. jag önskar att jag gjorde det de gångerna det tar över 10minuter att starta linux från viloläge... då saknar jag verkligen win7 på riktigt.
Men denna är för ny att installera win7 på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

I wish i did *hihihi*
Häromdagen på denna datorn tog det 23minuter att sätta den i viloläge och 28minuter att starta den från viloläge tills diskaktivitet var nära noll och full respons. Upptid 23dagar
Min windows7 dator dualcore E8300 med upptid på över 240dagar mekanisk disk den oxå och enbart 4GB ram.. sätta i viloläge 53sekunder... att väcka efter viloläge 49sekunder(efter bios post och den börjar läsa från disk så att säga)

Så tyvärr, låter det inte som jag kör windows på den här linux maskinen.. jag önskar att jag gjorde det de gångerna det tar över 10minuter att starta linux från viloläge... då saknar jag verkligen win7 på riktigt.
Men denna är för ny att installera win7 på.

Hmm, det låter ju inte bra. Kan det vara så att du har för liten swap-partition eller så?
Nu använder jag inte hibernate då min huvuddator för det mesta står på o likaså servrarna, har ingen erfarenhet av det.
Man tycker ju att dumpa 4GB med säg 100MB/s borde ta runt 40 sekunder o lika lång tid att läsa tillbaka, vilket ju verkar stämma med vad det tar i windows. Men win har en egen fil för hibernering, det har inte Linux så om det nu redan ligger en del utswappat i swap-partionen när man begär hibernering kan jag tänka mig att det blir en del extra att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Hmm, det låter ju inte bra. Kan det vara så att du har för liten swap-partition eller så?
Nu använder jag inte hibernate då min huvuddator för det mesta står på o likaså servrarna, har ingen erfarenhet av det.
Man tycker ju att dumpa 4GB med säg 100MB/s borde ta runt 40 sekunder o lika lång tid att läsa tillbaka, vilket ju verkar stämma med vad det tar i windows. Men win har en egen fil för hibernering, det har inte Linux så om det nu redan ligger en del utswappat i swap-partionen när man begär hibernering kan jag tänka mig att det blir en del extra att göra.

Jag har 8GB ram, vilket är på tok för lite i linuxvärlden men går bra i windows. På det har jag en swappartition på 30GB
Då när det tog datorn över 20min så hade jag 7,2 använt ram och 8,1 i swap, så det var gott om utrymme kvar till swap

Jag använder viloläge(hibernate) på mina stationära för att spara liiiiiiiiiite på den där elaka elräkningen.*hihi*
Jag vill inte använda vänteläge då de inte har UPS... På mina bärbara med linux kör jag vänteläge då interna batteriet är en UPS, så jag behöver inte förlora arbete om strömmen går.
När jag körde windows körde jag även viloläge på dem.. Men det är inte hållbart längre tills jag löser problemet.
Du har säkert sett min tråd här inne om swap of death där hade jag påbörjat efterforskningen och jag har kommit liiite längre sedan den tråden dog.. Men jag kommer inte ta upp det här inne då det är för få linuxanvändare utan det kommer jag ta på ett engelsk linuxforum.
Grund problemet är att Linux kärnan är primärt för serversystem och nämn en server som har under 16GB ram lixom. En desktop använder ju ramminnet och program på ett helt annat vis än en server... Man sitter ju inte o surfar med 200 flikar firefox på en server direkt. njaa. man kan, men man gör det ju inte.... normalt
När Linux börjar idiotswappa så får man en I/O låsning då systemet har lite server inställda prioriteringar.. Detta har jag testat att labba liiiite med, men jag är inte insatt i hur man hanterar I/O inställningar.. Lika så watermark eller vad det hette spelade in en del oxå. Jag har det uppskrivet, så jag minns inte detaljerna i huvudet i skrivande stund.. Men fenomenet är komplext och härstammar ända ifrån 90talet och är än i dag inte löst.
Men jag har satt det som "läroprojekt" att knäcka nöten.. Linux är specat att fungera från 1GHz cpu med 1GB ram.. Winskrot är specat med dualcore 1GHz 2GB ram rekommenderat 4GB ram och det funkar att köra på 4GB utan att datorn låser sig i swapdeath.
Anledningen till att windows klarar 100%diskanvändning utan att låsa sig är att win har en annan minneshantering och andra I/O prioriteringar så därför fryser sig inte win utan det blir sirap men det svarar.. Linux låser sig vid 100%diskI/O användning och så har det varit sedan 90talet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Jag har 8GB ram, vilket är på tok för lite i linuxvärlden men går bra i windows. På det har jag en swappartition på 30GB
Då när det tog datorn över 20min så hade jag 7,2 använt ram och 8,1 i swap, så det var gott om utrymme kvar till swap

Jag använder viloläge(hibernate) på mina stationära för att spara liiiiiiiiiite på den där elaka elräkningen.*hihi*
Jag vill inte använda vänteläge då de inte har UPS... På mina bärbara med linux kör jag vänteläge då interna batteriet är en UPS, så jag behöver inte förlora arbete om strömmen går.
När jag körde windows körde jag även viloläge på dem.. Men det är inte hållbart längre tills jag löser problemet.
Du har säkert sett min tråd här inne om swap of death där hade jag påbörjat efterforskningen och jag har kommit liiite längre sedan den tråden dog.. Men jag kommer inte ta upp det här inne då det är för få linuxanvändare utan det kommer jag ta på ett engelsk linuxforum.
Grund problemet är att Linux kärnan är primärt för serversystem och nämn en server som har under 16GB ram lixom. En desktop använder ju ramminnet och program på ett helt annat vis än en server... Man sitter ju inte o surfar med 200 flikar firefox på en server direkt. njaa. man kan, men man gör det ju inte.... normalt
När Linux börjar idiotswappa så får man en I/O låsning då systemet har lite server inställda prioriteringar.. Detta har jag testat att labba liiiite med, men jag är inte insatt i hur man hanterar I/O inställningar.. Lika så watermark eller vad det hette spelade in en del oxå. Jag har det uppskrivet, så jag minns inte detaljerna i huvudet i skrivande stund.. Men fenomenet är komplext och härstammar ända ifrån 90talet och är än i dag inte löst.
Men jag har satt det som "läroprojekt" att knäcka nöten.. Linux är specat att fungera från 1GHz cpu med 1GB ram.. Winskrot är specat med dualcore 1GHz 2GB ram rekommenderat 4GB ram och det funkar att köra på 4GB utan att datorn låser sig i swapdeath.
Anledningen till att windows klarar 100%diskanvändning utan att låsa sig är att win har en annan minneshantering och andra I/O prioriteringar så därför fryser sig inte win utan det blir sirap men det svarar.. Linux låser sig vid 100%diskI/O användning och så har det varit sedan 90talet.

Det är väl lite fel att säga att kärnan är för servrar med mycket ram för om det är nånstans det vimlar av Linux är det ju i alla pyttesmå inbyggda system med minimala storlekar, jag har säkert över 20 såna system runt mig i rummet jag är nu, jag kan på rak arm säga att jag vet att det är Linuxsystem i minst 10 prylar bara på skrivbordet (troligen är det fler) och de har "allt i ett chip"system on a chip som de kallar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl lite fel att säga att kärnan är för servrar med mycket ram för om det är nånstans det vimlar av Linux är det ju i alla pyttesmå inbyggda system med minimala storlekar, jag har säkert över 20 såna system runt mig i rummet jag är nu, jag kan på rak arm säga att jag vet att det är Linuxsystem i minst 10 prylar bara på skrivbordet (troligen är det fler) och de har "allt i ett chip"system on a chip som de kallar det.

Jag räkna inte med IoT prylar för det vet vet ju du med att de har inte 8GB ram och webbläsare osv osv Jag tror du förstår vad jag syfta på när jag skrev till @SAFA. om swappdeath och I/O frysning

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag räkna inte med IoT prylar för det vet vet ju du med att de har inte 8GB ram och webbläsare osv osv Jag tror du förstår vad jag syfta på när jag skrev till @SAFA. om swappdeath och I/O frysning

Har du testat om dessa patchar?
https://github.com/hakavlad/le9-patch
Enligt testerna skall systemet vara MYCKET mer responsivt när minnet är fullt.
Mer info i länken. Vissa tredjeparts linux-kärnor har patchen som default så relativt enkelt att testa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Har du testat om dessa patchar?
https://github.com/hakavlad/le9-patch
Enligt testerna skall systemet vara MYCKET mer responsivt när minnet är fullt.
Mer info i länken. Vissa tredjeparts linux-kärnor har patchen som default så relativt enkelt att testa.

Den hade jag missat
Jag öppna länken nu, så ska jag läsa senare ikväll.
Jag såg i ögonvrån på sidan om varningar, så det låter som ett jobb för labbdatorn ifall att det kraschar
Nu i vinter när det kommer mer tråkiga dagar ska jag kika lite nogare på fenomenet.. Jag ska även posta sammanställningen och lite av det testerna jag gjort, då jag haft lite konversation med debian utvecklare som var nyfikna på det.

Så med bara tre år och bara runt ett år av lite mer aktivt pyssel med linux, så känns det ju som jag tagit mig liiiiite vatten över huvudet. haha
Fast samtidigt är det ju så man lär sig saker effektivast genom att störtdyka ner i djupa änden av poolen.. Men det är ju en pina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har 8GB ram, vilket är på tok för lite i linuxvärlden men går bra i windows. På det har jag en swappartition på 30GB
Då när det tog datorn över 20min så hade jag 7,2 använt ram och 8,1 i swap, så det var gott om utrymme kvar till swap

Jag använder viloläge(hibernate) på mina stationära för att spara liiiiiiiiiite på den där elaka elräkningen.*hihi*
Jag vill inte använda vänteläge då de inte har UPS... På mina bärbara med linux kör jag vänteläge då interna batteriet är en UPS, så jag behöver inte förlora arbete om strömmen går.
När jag körde windows körde jag även viloläge på dem.. Men det är inte hållbart längre tills jag löser problemet.
Du har säkert sett min tråd här inne om swap of death där hade jag påbörjat efterforskningen och jag har kommit liiite längre sedan den tråden dog.. Men jag kommer inte ta upp det här inne då det är för få linuxanvändare utan det kommer jag ta på ett engelsk linuxforum.
Grund problemet är att Linux kärnan är primärt för serversystem och nämn en server som har under 16GB ram lixom. En desktop använder ju ramminnet och program på ett helt annat vis än en server... Man sitter ju inte o surfar med 200 flikar firefox på en server direkt. njaa. man kan, men man gör det ju inte.... normalt
När Linux börjar idiotswappa så får man en I/O låsning då systemet har lite server inställda prioriteringar.. Detta har jag testat att labba liiiite med, men jag är inte insatt i hur man hanterar I/O inställningar.. Lika så watermark eller vad det hette spelade in en del oxå. Jag har det uppskrivet, så jag minns inte detaljerna i huvudet i skrivande stund.. Men fenomenet är komplext och härstammar ända ifrån 90talet och är än i dag inte löst.
Men jag har satt det som "läroprojekt" att knäcka nöten.. Linux är specat att fungera från 1GHz cpu med 1GB ram.. Winskrot är specat med dualcore 1GHz 2GB ram rekommenderat 4GB ram och det funkar att köra på 4GB utan att datorn låser sig i swapdeath.
Anledningen till att windows klarar 100%diskanvändning utan att låsa sig är att win har en annan minneshantering och andra I/O prioriteringar så därför fryser sig inte win utan det blir sirap men det svarar.. Linux låser sig vid 100%diskI/O användning och så har det varit sedan 90talet.

Ett problem med firefox är att den ligger o uppdaterar sidor i bakgrunden även om man inte tittar på dem. (Det har blivit lite bättre med senare versioner, men typisk har den för mig legat på 100% last på en kärna). Är minnet helt slut i Linux, dvs swap oxo, så det sista man gör är att slänga ut den exekverbara koden, den får sen läsas in igen vid behov. IOM att firefox kör hela tiden så finns det alltid behov så swappningen slutar aldrig.

Har provat lite med hibernate nu på en gammal laptop, och det går att göra hibernate med mer använt minne + swap än vad som är ledigt i swap. Har inte hittat nåt på internet hur det egentligen görs och en titt i källkoden gav inte nån klarhet (inom rimlig tid) heller. Kanske nån Linux-guru här kan förklara hur det egentligen är?

Som det verkar iallafall, så sparar man bara undan aktivt data, disk-cache och exekverbar kod sparas inte då den kan läsas in från fil igen. Efter uppvakning från hibernate så är man då i situationen att all exekverbara kod ligger på sina respektive filer som är spridda över hela disken samt att disk-cachen är borta. Nu ska allt läsas in samtidigt från olika ställen så det trashar ordentligt.

Jag har en gång provat köra LHC-at-home med 32 trådar på en vanligt HDD och det gick inget vidare. LHC klienten skriver nämligen ned status ungefär vad 15:e sekund. Prestanda på HDD:n i det läget var runt 1 MB/s mot närmare 100MB/s vid sekventiell läs/skriv. Fick ett tips att skruva upp disk-cachen ordentligt och det funkade ett tag, sen blev det lika dant igen. Att ta ned systemet tog över en timme då cachen måste skrivas ut på disken först.

Så jag tror man har skjutit sig lite i foten med att vara för smart här. Med en separat hiber-fil som i win hade man sluppit detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Ett problem med firefox är att den ligger o uppdaterar sidor i bakgrunden även om man inte tittar på dem. (Det har blivit lite bättre med senare versioner, men typisk har den för mig legat på 100% last på en kärna). Är minnet helt slut i Linux, dvs swap oxo, så det sista man gör är att slänga ut den exekverbara koden, den får sen läsas in igen vid behov. IOM att firefox kör hela tiden så finns det alltid behov så swappningen slutar aldrig.

Har provat lite med hibernate nu på en gammal laptop, och det går att göra hibernate med mer använt minne + swap än vad som är ledigt i swap. Har inte hittat nåt på internet hur det egentligen görs och en titt i källkoden gav inte nån klarhet (inom rimlig tid) heller. Kanske nån Linux-guru här kan förklara hur det egentligen är?

Som det verkar iallafall, så sparar man bara undan aktivt data, disk-cache och exekverbar kod sparas inte då den kan läsas in från fil igen. Efter uppvakning från hibernate så är man då i situationen att all exekverbara kod ligger på sina respektive filer som är spridda över hela disken samt att disk-cachen är borta. Nu ska allt läsas in samtidigt från olika ställen så det trashar ordentligt.

Jag har en gång provat köra LHC-at-home med 32 trådar på en vanligt HDD och det gick inget vidare. LHC klienten skriver nämligen ned status ungefär vad 15:e sekund. Prestanda på HDD:n i det läget var runt 1 MB/s mot närmare 100MB/s vid sekventiell läs/skriv. Fick ett tips att skruva upp disk-cachen ordentligt och det funkade ett tag, sen blev det lika dant igen. Att ta ned systemet tog över en timme då cachen måste skrivas ut på disken först.

Så jag tror man har skjutit sig lite i foten med att vara för smart här. Med en separat hiber-fil som i win hade man sluppit detta.

Fördelen med firefox är att man kan trimma den ganska bra.. Jag har gjort så att när jag minimerar ett fönster så kör den inget i bakgrunden.. Det märks tydligt på sidor som har keepalive sessions... sedan har jag tagit bort så den inte minns historik.. så backar jag en sida så måste den ladda om sidan.. Det spara väldigt mycket på minnet... Sedan 20-30 inställningar till.

okej.. tack för att du tog en titt Jag kör alltid 3xram i swap för att aldrig få slut på swap utrymmet.. Det lärde jag mig 2018 när jag hade lika mycket swap som ram och jag hängde datorn. Så efter det är det minimum 30GB swap för att aldrig hamna i den sitsen igen. *haha*
Men Jag ska ta det här på Debian forumet, så finns det utvecklare och linux gurus i en hel hög på samma gång.. Men jag tackar för din nyfikenhet o att du kika lite.

mmmm... där håller jag med fullständigt.. De hade varit smartare om de lagt det separat.. swap i en och viloläge i en annan fil... Men fenomenet när den börjar trasha är ju inte unikt för viloläget utan det händer ju även vid swap o annat. Så det är ju ett större problem så att säga. Men det tar jag på andra forumet där det finns fler linuxanvändare
Jag ska försöka ta mig i kragen och kasta in en SSD i stationära för swap tills jag/de hittat en lösning

Permalänk
Medlem

Dom "nya" minnena har kommit och det blev samma sak....
Har kört memtest på dom.
Hynix
Nanya

Det är två olika märken men så är dom två 1gbs som jag hade i innan och dom funkade bra!

Vet ej vad det är för fel.
Om det är nått med BIOS eller om uppdateringarna jag gjorde i Lubuntu var dumt att göra :/

Permalänk
Medlem

Hmm, denna rad i skärmdumpen från memtest ser skum ut:

RAM: 415MHz (DDR2-831) - BCLK 249

För dina minnen skulle jag vänta mig

RAM: 333MHz (DDR2-667) - BCLK 200

Det ser ut som att processorns basklocka (BCLK) är höjd från 200 (som är default på processorer från den tiden) till 249. Det skulle förklara de övriga siffrorna. Men om minnena verkligen är så högt klockade så borde de inte klara memtest utan errors.

Så jag tror inte att du har överklockat av misstag, det måste vara nåt annat som är skumt. Som jag inte är säker på om det har med dina problem i Linux att göra ens. Jag förstår då inte riktigt vad som pågår, om det nu inte är så att memtest rapporterar hastigheterna fel på din hårdvara. Men någon annan med bättre koll på plattformar från den tiden kanske kan fylla i?

Hur som helst så tror jag du kan lita på att minnena inte returnerar felaktig data, för det borde memtest ha upptäckt. Så det är något annat slags kompatibilitetsproblem du har.

Provat gå in i bios och återställa allt till default? Starta sen memtest och se om de siffror jag nämner ovan har ändrats. Du kan även kolla om memtest rapporterar likadant för dina gamla minnen, som ju verkar fungera.

blck->bclk
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Fördelen med firefox är att man kan trimma den ganska bra.. Jag har gjort så att när jag minimerar ett fönster så kör den inget i bakgrunden.. Det märks tydligt på sidor som har keepalive sessions... sedan har jag tagit bort så den inte minns historik.. så backar jag en sida så måste den ladda om sidan.. Det spara väldigt mycket på minnet... Sedan 20-30 inställningar till.

okej.. tack för att du tog en titt Jag kör alltid 3xram i swap för att aldrig få slut på swap utrymmet.. Det lärde jag mig 2018 när jag hade lika mycket swap som ram och jag hängde datorn. Så efter det är det minimum 30GB swap för att aldrig hamna i den sitsen igen. *haha*
Men Jag ska ta det här på Debian forumet, så finns det utvecklare och linux gurus i en hel hög på samma gång.. Men jag tackar för din nyfikenhet o att du kika lite.

mmmm... där håller jag med fullständigt.. De hade varit smartare om de lagt det separat.. swap i en och viloläge i en annan fil... Men fenomenet när den börjar trasha är ju inte unikt för viloläget utan det händer ju även vid swap o annat. Så det är ju ett större problem så att säga. Men det tar jag på andra forumet där det finns fler linuxanvändare
Jag ska försöka ta mig i kragen och kasta in en SSD i stationära för swap tills jag/de hittat en lösning

Hittade följande som förklarar läget en del:
https://stackoverflow.com/questions/51927528/how-to-prevent-l...

Så när minnet börjar ta slut så mappar man bort kod mm i minnet som går att läsa in igen från fil. När man sen behöver koden igen så läser man från filen o inte från swap (eftersom man inte swappat ut det). Så att lägga enbart swap på SSD kommer bara hjälpa delvis. Man måste även lägga dit körbara filer + bibliotek mm.

Hittar du nåt bra från nån guru så posta gärna en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Hittade följande som förklarar läget en del:
https://stackoverflow.com/questions/51927528/how-to-prevent-l...

Så när minnet börjar ta slut så mappar man bort kod mm i minnet som går att läsa in igen från fil. När man sen behöver koden igen så läser man från filen o inte från swap (eftersom man inte swappat ut det). Så att lägga enbart swap på SSD kommer bara hjälpa delvis. Man måste även lägga dit körbara filer + bibliotek mm.

Ja det är intressant att Linux aldrig lägger kod på swap, utan bara slänger ut det och läser det på nytt från binärfilerna vid behov - med konsekvensen bland annat att thrashing kan uppstå även med swap deaktiverat. Jag lärde mig detta i samband med @anon309108s förra tråd om sina problem med thrashing och Firefox, och rapporterade fyndet i den tråden. Kanske dags att återuppväcka den gamla tråden? Dels för att diskussionen kanske inte är så stor hjälp för TS i denna tråd, men också för att ni börjar komma tillbaka till ämnen som redan varit uppe där.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hmm, denna rad i skärmdumpen från memtest ser skum ut:

RAM: 415MHz (DDR2-831) - BCLK 249

För dina minnen skulle jag vänta mig

RAM: 333MHz (DDR2-667) - BCLK 200

Det ser ut som att processorns basklocka (BCLK) är höjd från 200 (som är default på processorer från den tiden) till 249. Det skulle förklara de övriga siffrorna. Men om minnena verkligen är så högt klockade så borde de inte klara memtest utan errors.

Så jag tror inte att du har överklockat av misstag, det måste vara nåt annat som är skumt. Som jag inte är säker på om det har med dina problem i Linux att göra ens. Jag förstår då inte riktigt vad som pågår, om det nu inte är så att memtest rapporterar hastigheterna fel på din hårdvara. Men någon annan med bättre koll på plattformar från den tiden kanske kan fylla i?

Hur som helst så tror jag du kan lita på att minnena inte returnerar felaktig data, för det borde memtest ha upptäckt. Så det är något annat slags kompatibilitetsproblem du har.

Provat gå in i bios och återställa allt till default? Starta sen memtest och se om de siffror jag nämner ovan har ändrats. Du kan även kolla om memtest rapporterar likadant för dina gamla minnen, som ju verkar fungera.

Ska testa och gå in i BIOS och återställa allt till default.

Återkommer snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Hittade följande som förklarar läget en del:
https://stackoverflow.com/questions/51927528/how-to-prevent-l...

Så när minnet börjar ta slut så mappar man bort kod mm i minnet som går att läsa in igen från fil. När man sen behöver koden igen så läser man från filen o inte från swap (eftersom man inte swappat ut det). Så att lägga enbart swap på SSD kommer bara hjälpa delvis. Man måste även lägga dit körbara filer + bibliotek mm.

Hittar du nåt bra från nån guru så posta gärna en länk.

Den länken var det nog lite matnyttigt i.. som vanligt skumläste jag bara supersnabbt nu innan jag svara här. Men jag kommer ta med den över till Debian som alla andra 30tal länkar jag samlat på mig.

Precis.. och att lägga swap på ssd samt mer ram är mest att sätta plåster på såret, det helar inte grundproblematiken.. Det är ju så de löst problemet sedan 90talet "add more ram and faster disks" och då handlade det om MB i ram medans nu typish 25år senare är vi uppe på GB ram för att kringgå problemet.. Hur kommer det vara om 25år till om det inte fixas.. TB ram
Så jag ser detta problemet dels som en utmaning då jag gillar sådana och en chans att verkligen lära mig hur linux fungerar... inte hundra femtio kommandon o sådant, utan mer logiken och hur systemet sitter ihop o samspelar.
Sedan självklart så gynnar det ju mig då jag kan använda HDD för att få med GB/kr samt lägre ram behov på gammal hårdvara som har 8GB begränsning i bios exempelvis.

Självklart kommer jag delge alla funktionella fynden här inne och det kommer ju även ligga öppet på debianforumet som inte kräver inlogg för att läsa.
Jag har inte postat det där inne ännu, då jag måste renskriva allt jag har på engelska samt fiska ur alla parametrar jag testat på en av mina laptops. Men jag lovar att hålla er uppdaterade

Skrivet av Oegat:

Ja det är intressant att Linux aldrig lägger kod på swap, utan bara slänger ut det och läser det på nytt från binärfilerna vid behov - med konsekvensen bland annat att thrashing kan uppstå även med swap deaktiverat. Jag lärde mig detta i samband med @Marie SWEs förra tråd om sina problem med thrashing och Firefox, och rapporterade fyndet i den tråden. Kanske dags att återuppväcka den gamla tråden? Dels för att diskussionen kanske inte är så stor hjälp för TS i denna tråd, men också för att ni börjar komma tillbaka till ämnen som redan varit uppe där.

ja, visst är det intressant hur det fungerar.
Tanken är väl att det som alla kommer fram till på debianforumet kommer jag posta en liten svensk sammanfattning av i den tråden sedan.. Det är ju inte alla som kan engelska så bra att de hänger med fullt ut i engelska trådar... och även om alla kan engelska så kan det ju vara snällt att posta det på svenska oxå.

så sant, så sant... fast även om @Emalf inte har så stor nytta av detta ämnet just nu, så kanske det även blir matnyttig info då TS använder äldre hårdvara och om då fenomenet uppstår så vet Emalf varför..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emalf:

Ska testa och gå in i BIOS och återställa allt till default.

Återkommer snart.

Om inte Default får ner hastigheten, så kan det vara att du manuellt kan behöva sätta ner den... Jag har varit med om Biosar som är lite skitzo och behöver pekas med hela handen för att de ska lyda.
Men du borde kunna se i bios under info/hälsa eller under avancerade inställningar för minne och cpu vad den har för aktuella värden... där ska du även kunna klocka ner/upp.. Jag vet inte exakt hur din biosmeny ser ut, men du förstår vad jag menar när du kikar runt i menyn.

Permalänk
Testpilot

Mina favorit distros just nu är faktiskt Zorin OS och Elementary OS.

Båda (kan vara) lättdrivna, beroende på vilka funktioner som används (primärt grafiska saker). Sedan är det busenkelt att fatta vad man håller på med om man som användare aldrig ens rört Linux innan. Gränssnittet är väldigt likt Windows eller MacOS (Zorin har "teman" att välja mellan som antingen efterliknar Windows eller MacOS genomgående).

Kan vara värt att ta en titt på, vill minnas att Zorin kommer direkt med en light-version också för äldre eller klenare system

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

https://www.manjaro.org/download/

Installera och tacka mig senare.
Kör XFCE för extra resurssnål installation.
Kör KDE om du vill ha lite flådigare UI

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Hade en gamla Asus laptop 13.3" som hade någon förfinad AMD bulldozer, riktigt segt med andra ord. Valde att installera linux på den och allt fungerade klockrent. Slängde datorn för någon månad sedan, då hade det fått ligga i en lådan i över ett år.

Hade dator som skrivmaskin när jag studerade och "allt skulle bara funka", fastnade då för det opassande distron till namnet i alla fall Deepin

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w