Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Någon i Killinggänget måste varit audiofil

Haha! Jo någon måste haft vissa kunskaper och insikt i hobbyn.

Skrivet av Gurrrra:

Vet inte om jag orkar så mycket sågande egentligen, men gav en liten pik med min kommentar om DSP iaf ^^

Första hälften av meningen som du skriver känner jag också. Kanske inte nödvändigtvis sågande utan snarare meningslöst att försöka skriva till någon att det finns ett annat sätt att lyssna på och värdera apparater, musik och prestanda. Ett sätt som enligt mig är det rätta. Vad är det för vits med det. Jag är inte säljare, har noll ekonomiskt intresse. Har inget intresse av att klampa någon på tårna heller. (Kanske forum inte är min grej.) Vill inte få fiender eller forumvänner.

T.ex. tycker jag inte att hifi och musik är särskilt subjektivt. Däremot kan man värdera och prioritera olika. Att orka läsa och skriva om det.... nej.

Lycka till med denna tråd alla som bidrar. Hifi är en kul hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag har nog inte hört varken miniDSP eller Ino Audio Pip. Så om ljudet skulle passa mig har jag ingen aning. Men har för mig att Pip rekommenderades en massa studioskum för att spela optimalt, vilket inte riktigt passar mig i vardagsrummet, har gjort den resan redan
Sjävklart vore det kul att höra en bra DSP/Pip anläggning men dom är svåra att hitta på demo.

Nja piP behöver varken mer eller mindre studioskum än andra högtalare, skillnaden är bara att tillverkaren själv är akustiker o vet hur viktigt rumakustiken är för precis alla högtalare o därför är noga med att ge instruktioner på åtminstone vad han tycker är bra basic tilltag i ett rum.
DSP sen är för att både hjälpa till lite extra med rumakustiken o också för att forma till ett subjektivt fint ljud. Det är la det som är det magiska med den lilla apparaten. Equalizers är kung!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rolle2000:

....utan snarare meningslöst att försöka skriva till någon att det finns ett annat sätt att lyssna på och värdera apparater, musik och prestanda.

Varför är det meningslöst? En av orsakerna till att jag skapade tråden. Försökte även förklara detta i inledningen "nya synsätt".
Och välkommen Rolle du vill ju diskutera... litegrann

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Jag har nog inte hört varken miniDSP eller Ino Audio Pip. Så om ljudet skulle passa mig har jag ingen aning. Men har för mig att Pip rekommenderades en massa studioskum för att spela optimalt, vilket inte riktigt passar mig i vardagsrummet, har gjort den resan redan
Sjävklart vore det kul att höra en bra DSP/Pip anläggning men dom är svåra att hitta på demo.

Det är bara att börja göra eq med datorn om du vill komma igång och leka, man måste inte ha en separat hårdvara även om det kan vara praktiskt så är det ju ingen skillnad på själva funktionen om du bara ska göra en "ren eq"
EQ apo är ju utmärkt på alla sätt och vis, ingen fristående eq eqar bättre men de kan ha andra funktioner som att kombinera eq med annat typ delningsfilter och kanske kompressor och limiter men då brukar burken kallas högtalarprocessor och inte eq.
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mrqaffe:

Det är bara att börja göra eq med datorn om du vill komma igång och leka, man måste inte ha en separat hårdvara även om det kan vara praktiskt så är det ju ingen skillnad på själva funktionen om du bara ska göra en "ren eq"
EQ apo är ju utmärkt på alla sätt och vis, ingen fristående eq eqar bättre men de kan ha andra funktioner som att kombinera eq med annat typ delningsfilter och kanske kompressor och limiter men då brukar burken kallas högtalarprocessor och inte eq.
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Kan bli lite meck i min anläggning. Spelar från Node 2i alt. Zen Stream. Och ingen har EQ på digitaltutgångarna. Dator till stereon var länge sen. Så vi får se hur jag gör om jag vill testa, blir att koppla in en dator helt enkelt. Tvärfullt i stereobänken just nu
Har försig en Celeron SFF med SSD (gammal filmkärra för sovrummet) som bara ligger och skräpar, borde duga som musikplayer med EQ och sen USB till extern DAC? Windows eller någon Linux variant?

Testa med hörlurar ligger nog närmare, andra tråden dock.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Kan bli lite meck i min anläggning. Spelar från Node 2i alt. Zen Stream. Och ingen har EQ på digitaltutgångarna. Dator till stereon var länge sen. Så vi får se hur jag gör om jag vill testa, blir att koppla in en dator helt enkelt. Tvärfullt i stereobänken just nu
Har försig en Celeron SFF med SSD (gammal filmkärra för sovrummet) som bara ligger och skräpar, borde duga som musikplayer med EQ och sen USB till extern DAC? Windows eller någon Linux variant?

Testa med hörlurar ligger nog närmare, andra tråden dock.

Men du har väl musiken lagrad nånstans i flacformat för seriös lyssning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mrqaffe:

Men du har väl musiken lagrad nånstans i flacformat för seriös lyssning ?

Yes har både NAS och datorer. Men uppspelning via streamer burk. Dock blir det väldigt mycket Tidal och Spotify numera. Konsumerar nya låtar ständigt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Yes har både NAS och datorer. Men uppspelning via streamer burk. Dock blir det väldigt mycket Tidal och Spotify numera. Konsumerar nya låtar ständigt.

Apple Music Lossless ftw!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av the squonk:

Apple Music Lossless ftw!

Iom att Tidal inte verkar vara Lossless längre så klart intressant, men stort steg för mig

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

500kr för en komlett Pi 4b Streamer, Hifiberry Digi+ kort, PSU, minne, case. Rätt bra pris.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/natverksspelare_for_r...

"
-Raspberry Pi 4 Model B enkortsdator - 4GB
-OKdo Raspberry Pi Power Supply / USB-C
-HiFiBerry Digi+ Digital (SPDIF/Toslink) audio interfaces
-SanDisk Ultra - 32GB / 120 MB/s /microSDHC / Class 10 / UHS-I / Adapter
-HiFiBerry Case for DAC+/Digi+/AMP2 Black

Totalpris ny ca 1 570 sek,

Idag är operativet Roopie RoonBridge https://ropieee.org/ men det går förstås att köra andra operativ som Volumio https://volumio.com/en/get-started/"

Inte min annons.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Iom att Tidal inte verkar vara Lossless längre så klart intressant, men stort steg för mig

Vart kommer påstående från. Så de menar att 16/44.1 inte är FLAC. Hör du skillnaden på 24bit. Det tror jag väldigt få gör.

Har det mesta rippat. Orkar ej spela det. Enklast att slå på streamern och spela Tidal via HEOS.
Enda gången man hört märkbar skillnad är när man kommer över någon obskyr radio kanal i något ovanligt land. Mycket sådant är placebo om man hör skillnader mellan CD och högre format. Som sagt upp till var och en att avgöra vad man gillar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Buddaz112:

Vart kommer påstående från. Så de menar att 16/44.1 inte är FLAC. Hör du skillnaden på 24bit. Det tror jag väldigt få gör.

Har det mesta rippat. Orkar ej spela det. Enklast att slå på streamern och spela Tidal via HEOS.
Enda gången man hört märkbar skillnad är när man kommer över någon obskyr radio kanal i något ovanligt land. Mycket sådant är placebo om man hör skillnader mellan CD och högre format. Som sagt upp till var och en att avgöra vad man gillar.

Tror kanske att hen kan ha syftat på denna video. Håller däremot med om att det inte har och göra med om Tidal är lossless eller ej, eftersom detta handlar om 24bit

https://youtu.be/pRjsu9-Vznc

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung-Daniel:

Tror kanske att hen kan ha syftat på denna video. Håller däremot med om att det inte har och göra med om Tidal är lossless eller ej, eftersom detta handlar om 24bit

https://youtu.be/pRjsu9-Vznc

//Daniel

Ja Tidal Hifi är väl fortfarande 16/44.1, testade qubos (stavning?) fast de hade inte allt som Tidal hade. Så numera kör jag på Apple Music som har lossless stream. Enligt deras utsago ska vissa album finnas i 24/192, inte för att jag märkt det fast det finns

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Ja Tidal Hifi är väl fortfarande 16/44.1, testade qubos (stavning?) fast de hade inte allt som Tidal hade. Så numera kör jag på Apple Music som har lossless stream. Enligt deras utsago ska vissa album finnas i 24/192, inte för att jag märkt det fast det finns

De som loggas hi res är 24/48 eftersom att äpple telefoner och äppleTV kör den standarden de följer PCM. Om du hör skillnad är som sagt upp till var och en att avgöra. Fick hört nyligen på en rigg på demo som kostar mer än vad man någonsin kommer ha råd med. Mina öron hörde. Det var inte så att jag sa wow vilken skillnad. Det var Inger direkt blindtest utan fick på förhand veta vilken som var vilken. Har bra hörsel.
Kör Tidal hifi. På resande fot med AT Ath700ANCBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja Tidal Hifi är väl fortfarande 16/44.1, testade qubos (stavning?) fast de hade inte allt som Tidal hade. Så numera kör jag på Apple Music som har lossless stream. Enligt deras utsago ska vissa album finnas i 24/192, inte för att jag märkt det fast det finns

De album som är MQA samplas ner till 16/44 och är således inte lossless. Apple lär väl ha samma utbud av 24/192 som Qobuz, d.v.s. inte jättemycket utanför jazz/klassiskt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon8870:

Ja Tidal Hifi är väl fortfarande 16/44.1, testade qubos (stavning?) fast de hade inte allt som Tidal hade. Så numera kör jag på Apple Music som har lossless stream. Enligt deras utsago ska vissa album finnas i 24/192, inte för att jag märkt det fast det finns

Tror inte det är jättemånga album som faktiskt är i 24/192. Majoriteten är nog ändå 16/44.1 som högst, oavsett streamingtjänst

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Tror inte det är jättemånga album som faktiskt är i 24/192. Majoriteten är nog ändå 16/44.1 som högst, oavsett streamingtjänst

//Daniel

Så är det, just Apple signalerar att det är "mer än" 16/44.1 med märket "Apple Master", men inte exakt hur mycket mer. Skulle tro att 24/48 är det vanligaste eftersom flera av Apples hårdvaruenheter inte har stöd för högre. Dock finns bevisligen vissa album ända upp i 24/192, men det skyltas tyvärr inte med den saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kul att se era uppsättningar!

Jag kör:
Pioneer A-605R förstärkare
Expert 2-35 högtalare (designade av Olle Mirsch) när det ska låta fint.
Infinity SM 155 högtalare när det ska låta högt, har skakat ner tavlor med dem.

Har funderat på en ny förstärkare, men har inte riktigt hittat något jag fastnat för och den här fungerar ändå ganska bra. Har inga fancy ljudkort och tar bara ljudet ur datorn, har ändå en mild hörselskada så hör ingen nämnvärd skillnad mellan riktigt fancy ljud och det jag har.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamesBanana:

Kul att se era uppsättningar!

Jag kör:
Pioneer A-605R förstärkare
Expert 2-35 högtalare (designade av Olle Mirsch) när det ska låta fint.
Infinity SM 155 högtalare när det ska låta högt, har skakat ner tavlor med dem.

Har funderat på en ny förstärkare, men har inte riktigt hittat något jag fastnat för och den här fungerar ändå ganska bra. Har inga fancy ljudkort och tar bara ljudet ur datorn, har ändå en mild hörselskada så hör ingen nämnvärd skillnad mellan riktigt fancy ljud och det jag har.

Har du renoverat högtalarna eller är de verkligen fräscha om de är orörda för båda de modellerna har väl skumkanter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

De album som är MQA samplas ner till 16/44 och är således inte lossless. Apple lär väl ha samma utbud av 24/192 som Qobuz, d.v.s. inte jättemycket utanför jazz/klassiskt.

Kan du inte bara försöka förklara för mig vad du menar med att det inte är lossless. Hur kan en CD avbildning helt plötsligt bli något annat. Ej insatt i vilken mjukvara som används hos diverse aktör. Det de gör är att göra en ren avbild från CD spåret och därefter används antagligen Dolby decoder eller liknande. Den beskrivningen finns när det var Wimp. Gissningsvis gör alla aktörer lika dant.

Permalänk
Föredetting

Jag har inga större audiofilambitioner, men jag innan flytt till mer trångbott i somras "nedgraderade" jag från Elac FS58 till ett par stativare, närmare bestämt BS 203.2. Hade inte väntat mig att de skulle låta så sjukt mycket bättre än de gör.

Någon som däremot hade audiofilambitioner var snubben jag köpte BS 203:orna av. Hans bit av radhuset var mest isärskruvade förstärkare och en massa högtalare. Han varnade mig för att köra mina BS 203:or på något "massproducerat japanskt skit med kallt ljud". De skulle låta bäst med varmare brittiska förstärkare, menade han. Jag förmådde mig inte att tala om för honom att jag kommer köra dem på en Yamaha RX-V771 – är sjukt nöjd ändå.

Hade förresten en förförstärkare liggande från en svunnen tid jag hade lite audiofilambitioner – fick över 2 000 spänn vid försäljning av en Musical Fidelity X-Pre på Ebay. Det var lite oväntat, hade väntat mig kanske en dryg tusing som bäst. Köpte den för en femhundring.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Jag har inga större audiofilambitioner, men jag innan flytt till mer trångbott i somras "nedgraderade" jag från Elac FS58 till ett par stativare, närmare bestämt BS 203.2. Hade inte väntat mig att de skulle låta så sjukt mycket bättre än de gör.

Någon som däremot hade audiofilambitioner var snubben jag köpte BS 203:orna av. Hans bit av radhuset var mest isärskruvade förstärkare och en massa högtalare. Han varnade mig för att köra mina BS 203:or på något "massproducerat japanskt skit med kallt ljud". De skulle låta bäst med varmare brittiska förstärkare, menade han. Jag förmådde mig inte att tala om för honom att jag kommer köra dem på en Yamaha RX-V771 – är sjukt nöjd ändå.

Hade förresten en förförstärkare liggande från en svunnen tid jag hade lite audiofilambitioner – fick över 2 000 spänn vid försäljning av en Musical Fidelity X-Pre på Ebay. Det var lite oväntat, hade väntat mig kanske en dryg tusing som bäst. Köpte den för en femhundring.

Aldrig hört ELAC många som säger att de är bra. Lite inne på ett par Carina. Om diskanten låter lika vasst som Audiovector:s så blir det nog inga högtalare med den sortens diskant. Kör KEF R100 som börjar bli lite gammalt. Lirar på bra. Kul att du blev nöjd.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Buddaz112:

Aldrig hört ELAC många som säger att de är bra. Lite inne på ett par Carina. Om diskanten låter lika vasst som Audiovector:s så blir det nog inga högtalare med den sortens diskant. Kör KEF R100 som börjar bli lite gammalt. Lirar på bra. Kul att du blev nöjd.

Det har råkat bli två par på raden nu, ska inte klaga. Tycker de generellt sett är rätt snygga och brukar dessutom ge bra ljud i de relativt blygsamma prisklasser jag rör mig i.

Någonstans inom mig lever däremot drömmen om ett par Zu Druid. Förutom obefintligt utbud på begmarknaden är min nuvarande lägenhet lite väl trång. Kanske när man flyttat till hus. Kanske. Eller ett par PMC? Fan, nu kom jag på varför jag förtryckt mitt ljudintresse...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du renoverat högtalarna eller är de verkligen fräscha om de är orörda för båda de modellerna har väl skumkanter ?

De är orörda, skumkanterna är i bra skick på alla högtalarna. Däremot är inte Expert-högtalarna speciellt snygga längre då de tidigare använts i ett garage... Saknar fronten till dem och de är rejält kantstötta.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Sitter med en Rotel RA-11 stereo förstärkare, Audiovector K1 super samt KSub Super. Spelar upp genom htpc från Nas eller streamar från telefon över blåtand. Slutade för flera år sedan att jaga bättre ljud utan njuter av musik från de flesta, även enklare, anläggningar idag. Detr allt för många som fokuserar på HUR det låter än VAD som låter så man glömmer bort att faktiskt lyssna på musiken. Jaja, "man måste ha bra grejer för att höra musiken som den är tänkt att låta." Neeh! Jag har spelat instrument i nästan hela mitt liv. Spelat i replokaler, live på olika scener och i studio. Så som musikern tänkt att musiken ska låta är nästan aldrig jämförbart med vad en audiofil tycker. Jaja, det slutar ändå med att folk lyssnar på det sätt som passar dem. Bara det att vägen till att hitta sitt sätt kan vara väldigt krokig.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av the squonk:

Så är det, just Apple signalerar att det är "mer än" 16/44.1 med märket "Apple Master", men inte exakt hur mycket mer. Skulle tro att 24/48 är det vanligaste eftersom flera av Apples hårdvaruenheter inte har stöd för högre. Dock finns bevisligen vissa album ända upp i 24/192, men det skyltas tyvärr inte med den saken.

Misstänker precis samma sak. Har dock inte testat deras tjänst så kan inte uttala mig kvaliteten upplevs bättre hos dom än tex qobus

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kan du inte bara försöka förklara för mig vad du menar med att det inte är lossless. Hur kan en CD avbildning helt plötsligt bli något annat. Ej insatt i vilken mjukvara som används hos diverse aktör. Det de gör är att göra en ren avbild från CD spåret och därefter används antagligen Dolby decoder eller liknande. Den beskrivningen finns när det var Wimp. Gissningsvis gör alla aktörer lika dant.

Nej, de får en förlustfri källfil från skivbolaget som görs om till en MQA-fil m.h.a. deras filter. Efter detta gjorts är filen inte längre förlustfri. För den lägre betalnivåerna samplas MQA-filen sedan ner till 16/44 och någon form av tag tas bort för att MQA-indikatorer inte ska lysa på de DACar som har det.
MQA var inte implementerat i Wimp. Och nej, alla aktörer gör inte detta utan bara Tidal. Det enda sättet att lyssna på MQA utanför Tidal är om skivbolaget i fråga endast har källmaterialet i MQA-format. Men det är väldigt ovanligt.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det har råkat bli två par på raden nu, ska inte klaga. Tycker de generellt sett är rätt snygga och brukar dessutom ge bra ljud i de relativt blygsamma prisklasser jag rör mig i.

Någonstans inom mig lever däremot drömmen om ett par Zu Druid. Förutom obefintligt utbud på begmarknaden är min nuvarande lägenhet lite väl trång. Kanske när man flyttat till hus. Kanske. Eller ett par PMC? Fan, nu kom jag på varför jag förtryckt mitt ljudintresse...

Önskar nya högtalare. Inser ändå till sist att det man har fungerar bra. Inte riktigt hittat något som säger den vill man ha och som är bättre. Försöker ge mig ut på lite demo när det finns. Ofta lyssnar jag numera på musiken.
Det kan fort bli dyrt. Även små summor

Permalänk
Medlem

Kul med 2kanal, kör endast det även som tv ljud
Elac fs407
Hegel H80
2st Rel S2 sub

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bulan75:

Kul med 2kanal, kör endast det även som tv ljud
Elac fs407
Hegel H80
2st Rel S2 sub

Hur funkar Hegel tillsammans med Elac? Tycker personligen att Hegel spelar väldigt rent men tenderar till att bli för ljus för min smak (framförallt med B&W). Kan däremot tänka mig att den låter grymt bra med ett par lite "mörkare" högtalare

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel