Permalänk
Medlem

ÖlClockers - ölbryggning

Hej,

Tänkte att vi kunde starta en tråd om ölbryggning. Detta är ju en fin blandning mellan teknik och hantverk.
Själv är jag bryggare sedan 2014. Idag kör jag allt från pH till vattenbehandling och brygger allt förutom suröl.
Brygger själv i en stor kittel med BIAB-metoden. Renoverade ett rum i källaren på ca 25 kvm som är avdelat 70/30 där den stora delen är spelrum och den lilla delen är bryggeri. Har även slutat flaska och gått över till stora 19L fat. Har ett kylskåp jämte soffan i spelrummet där det alltid finns kall öl att stjälpa under tiden man spelar eller tittar på tv.

I grund och botten är jag processingenjör med inriktning mot pumpar, värmeväxlare och ventiler så det kan ju vara därför jag tycker ölbryggning är så skoj

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Brukar du köra på egna recept och/eller redan beprövade? Har bara gjort en enligt eget recept och den blev väl helt okej, ingen testvinnare men den gick ner.

Har en Digiboil 35L som jag använder som bryggkärl med BIAB-metoden. Funkar helt okej, dock bara hunnit med att använda den en gång. Har bryggt IPA, Saison, och suröl. Nästa blir en suröl igen men efter det funderar jag på att prova på något recept på en pilsner. Har dock i nuläget ingen möjlighet att jäsa i den temperatur som krävs för det, så om någon har tips på någon slags kyllösning man kan knåpa ihop rätt billigt så vore det tacksamt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

@Shrudder: Min vän, jag har lösningen på dina problem "lagerproblem"!

För det första, att lager ska jäsa i kall temperatur behöver inte vara sant. Jag säger det igen, det behöver inte vara sant!
Det beror på vilken jäst du använder. Använd W-34/70, en tysk lagerjäst som är världens mest använda. Den jäses optimalt i 19 C. Låt den stå i jäskärlet i ca 2 v, sedan kan du flaska med socker. Den kommer smaka precis som en lager ska smaka.

Mer optimalt är om du skaffar ett kylskåp men inte för jäsningen, utan för kallkraschen. När du jäst klart så ställer du ditt jäskärl i kylen i max +6 i två dygn. Sedan tillsätter du 1 tsk gelatinpulver som du löst upp i 1 dl 65 C vatten. Häll i detta i ditt jäskärl och låt det stå kallt i ytterligare 2-3 dygn. Sedan kommer alla proteiner klumpa ihop sig på botten av jäskärlet. Gelatinet kommer inte binda jäst, bara protein som grumlar din öl.

Ang recept så hämtar jag mycket inspiration från brulosophy.com
De gör vetenskapliga tester och utmanar myter om ölbryggning. Nuförtiden mäskar jag i max 30 min och kokar i max 30 min. Har aldrig haft problem. Se över deras Short and shoddy serie.

Tänker på när du blandar vad du jäser, om du gör suröl. Var otroligt noga med att sterilisera, inte bara desinficera. Dvs använd bryggrens eller liknande produkt som innehåller lut eller liknande när du tvättar jäskärlet annars är det bäddat för jobbiga infektioner av bakteriesnusk.

Mitt största problem med bryggningen numera är att hålla syre borta efter att det jäst klart. Ska för första gången testa att flytta ölen från jäskärlet till mitt fat syrefritt, dvs med slang till ut-porten på fatet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en lager som bubblar i källaren. Den består av:

95 % pilsnermalt
5 % strösocker

Magnum 30 min 13 IBU
Tettnanger 15 min 6 IBU

ph 5,4, Även tillsatt CaCl och CaSO4

OG 1,046 IBU 19

Bör landa runt 5 %.

Detta smakar precis som en vanlig lager. Jag vet, det låter märkligt att tillsätta strösocker i öl, men det gör den torrare och krispigare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@ingenjören

Tack för tipsen! Jag gör s.k. kettle sour, vilket innebär att jag kokar vörten mellan surning och jäsning. Då ska man slippa just det där. Jag har dock en extra uppsättning jäshink och utrustning både till suröl och saison för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

En nackdel med att göra lager, speciellt om den jäser i 19 C är att den jäser rätt häftigt, vilket också resulterar i en fin doft av diarrésvavel i hela källaren

Å andra sidan kan du få den färdigjäst på en vecka!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ny jäst testas

Jag har tidigare testat lite olika jäststammar för att göra lager, men jäsa den varmt.
S-189 tyckte jag inte fungerade något vidare. Det smakade väldigt mycket svavel även efter en lång tids lagring.

Just nu testar jag Lallemands Diamond Lager. Den ska vara väldigt snarlik W-34/70. W-34/70 är av typen Wiehenstephan och jäser mycket bra i högre temperaturer, dvs över 20 °C.

Det jag reflekterat över när jag nu testar Diamond Lager är att den jäste som en raket! efter 3 dygn lugnade det ner sig markant och då körde jag en påse till 5 gal (ca 19 L). Nu ska den få mogna i några dagar och till helgen ska jag ta ett prov för att se var den stannat. Har det nått dit jag förväntar mig blir det kallkrasch och gelatin.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Grymt bra idé till tråd.
Frågan är ju bara när första officiella guiden dyker upp?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Grymt bra idé till tråd.
Frågan är ju bara när första officiella guiden dyker upp?

Vad vill du veta? Jag har lite information i hjärnan som kan vara till hjälp

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vad vill du veta? Jag har lite information i hjärnan som kan vara till hjälp

Har inte riktigt platsen för att börja med något sånt här just nu, men en bra guide på ett stabilt forum är ju aldrig fel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kul, jag har också hållt på sen några år tillbaka

Fick dock ett tillskott till familjen i början på året så ahr stått rätt still sedan dess och kommer nog göra det fram tills vi flyttat till något större...

Personligen har jag mest satsat på olika aleformer då jag inte haft möjlighet att kontrollera jäsningen där jag bor. Det är framförallt kul att se hur bra resultat man ksn få med förhållandevis enkla redskap och metoder

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har inte riktigt platsen för att börja med något sånt här just nu, men en bra guide på ett stabilt forum är ju aldrig fel

Du behöver i grova drag en kokplatta, en kastrull på ca 10 L, en BIAB-påse, samt ett jäskärl. Det krävs faktiskt inte jättemycket utrustning för att brygga. Sedan tillkommer kapsylerare, kapsyler och urdruckna ölflaskor om du nu vill flaska.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Kul, jag har också hållt på sen några år tillbaka

Fick dock ett tillskott till familjen i början på året så ahr stått rätt still sedan dess och kommer nog göra det fram tills vi flyttat till något större...

Personligen har jag mest satsat på olika aleformer då jag inte haft möjlighet att kontrollera jäsningen där jag bor. Det är framförallt kul att se hur bra resultat man ksn få med förhållandevis enkla redskap och metoder

Men det är ju just det! Kan du brygga Ale kan du brygga Lager! Sedan är det så klart optimalt om du kan ställa den något svalare, säg 19 °C.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min utrustning

Min utrustning består av följande:

Induktionshäll på 2000 W (500 kr). Ikeas portabla ska vara bra, jag har något annat märke dock

  • En kastrull med tappkran och termometer på 20 L (899 kr)

  • En BIAB-påse från Brew-in-bag (150 kr)

  • Ett stort mäskroder i plast (50 kr)

  • En talja som jag skruvat upp i källartaket för att kunna hissa upp maltpåsen efter mäskning (129 kr)

  • En majskvarn från PGW för att mala malten (280 kr)

  • Mobilappen Brewsmith 3 (80 kr)

  • En vörtkylare som består av 5 m rostfria rör (350 kr), kopplas ihop med gardenaslang som jag själv drar från en vanlig kran i källaren mha adapter.

Min metod består vanligtvis av följande:

  • Snickra ihop ett recept i Brewsmith 3 på mobilen, jag ser till att hålla mig enl riktlinjerna för respektive stil vad gäller färg, IBU och alkohol.

  • Börja värma mäskvatten och tillsätta salter, mjölksyra och antioxin

  • Börjar mala malten under tiden jag väntar på att mäskvattnet ska nå rätt temp vilket brukar vara runt 70 °C. Brewsmith räknar ut "strike temp" åt dig och tar hänsyn till vilken temp malten har.

  • När vattnet är rätt temp sänker jag ner min påse med malt i grytan, rör runt ordentligt för att inte få några degklumpar. Sätter sedan timern på 30 min. Jag är där och rör några gånger under mäskningen

  • Under tiden jag mäskar väger jag upp humlen och märker upp tid på pappmuggar så jag vet när respektive humle ska läggas i

  • När mäskningen är klar mäter jag OG mha en refraktometer som jag köpte billigt på ebay. Är jag någorlunda nöjd hissar jag upp påsen med malt och kramar ur vätskan ordentligt. Enl vissa är detta otroligt fel, men nej, det är rätt! All vätska som är kvar i malten är ju förluster, har aldrig märkt att jag fått konstiga bismaker pga detta. Brulosophy stödjer min tes med sina experiment.

  • Jag maxar plattan och väntar tills det börjar koka

  • När det kokar slänger jag ner humlepellets i humlepåse som jag knyter fast i handtaget, humlepåsen är från Brew-In-Bag och långsmal så enkel att knyta fast. Vid varje ny tillsats öppnar jag påsen och slänger i humle för att sedan knyta fast den igen

  • Någon minut innan koket är klart åker kylspiralen ner för att döda av ev onskefulla små män (baciller)

  • Lyfter upp humlepåsen och försöker krama ur den med spaden när koket är klart, kopplar i slang och kyler vörten.

  • När det är runt 22 °C häller jag ner vörten i mitt otroligt noga rengjorda jäskärl av syretätt PET (Fermonster). Jag tar med en del hotbreak men lämnar det värsta i botten av grytan. Jag syresätter aldrig (oxidation någon?) Har aldrig haft problem med dålig utjäsning.. Jästen äter hotbreak istället när den förökar sig plus det syre som finns i vörten

  • Jag jäser i minst 1 v. För absolut inte över till sekundär, då börjar det oxidera! Jäser så nära 18-19 °C jag kan, oavsett stil. Torrhumla ska man göra i rumstemp

  • Kallkraschar på inglasningen vintertid, men nu har jag skaffat kyl. Runt 5+ i några dagar, försöker tillsätta kolsyra från tub för att ersätta minskning i volym, du vill inte suga in luft! Det finns en metod då man samlar upp kolsyra från jäsningen i en tom heliumballong för att sedan låta denna kolsyra sugas in igen vid kallkrasch. Efter några dagar tillsätter jag 1 tsk gelatin blandad i 1 dl 65 °C vatten (sterilt). Väntar ytterligare några dagar i kylskpåpet. Jag lovar, du kommer få otroligt blank öl av detta steg!

  • När jag är klar tappar jag det på fat så syrefritt jag kan. Skulle jag flaska hade jag gjort det med en flaskfyllare och sedan en sockerbit i varje flaska på 33 cl. Renlighet är ju väldigt viktigt här också så allt material som kan komma i kontakt med ölet är descinficerat. Det kommer jäsa på flaska trots min kallkrasch, du får dock kolsyrejäsa på flaska i rumstemp. Gelatin binder proteiner och gör att ölen blir mer smakstabil enl mig

  • Sedan väntar jag 1 v minst, men gärna 2 v. Lager brukar faktiskt behöva upp mot 3 v innan man kan stjälpa det.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Under BF passade jag på att uppgradera med en FermZilla

Kärlet gör det mycket enkelt att jäsa dels under tryck, men även att koppla ihop kärlet med ett fat för att "purga" fatet från syre. Detta innebär alltså att blåsa ut allt syre och ersätta atmosfären i fatet med kolsyra som ändå produceras under jäsningen. Dessutom syrefri överföring till fatet, du trycker bara jäskärlet med kolsyra och forserar då in njutningen i fatet istället. En till fördel är att när du torrhumlar kan du enkelt tillsätta kolsyra och blåsa rent genom att rycka lite i säkerhetsventilen för att få bort syret.
Nu står fatet i mitt kylskåp på kallkrasch. Sedan ska jag tillsätta 1 tsk gelatin löst i 1 dl 65 °C vatten. Detta ger en mycket klar öl. Vad bryggde jag då? En tysk pilsner på ca 4,5 %. Blir perfekt till den stundande julledigheten.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tryckjäsning är skoj, massor med saker som kan gå fel med katastrofala följder Jag började med en Kegmenter(50l) men ska just ta i bruk en Brewtools F80

Tänkte börja med en enkel pils här med så inte allt för mycket värdefulla ingredienser går till spillo om det går lika "bra" som mitt första försök (målade en vägg med ca 3l tjeck-ish lager...).

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Tryckjäsning är skoj, massor med saker som kan gå fel med katastrofala följder Jag började med en Kegmenter(50l) men ska just ta i bruk en Brewtools F80

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-ZKM7LWL/0/162cfe0c/X3/DSC_1344-X3.jpg

Tänkte börja med en enkel pils här med så inte allt för mycket värdefulla ingredienser går till spillo om det går lika "bra" som mitt första försök (målade en vägg med ca 3l tjeck-ish lager...).

Ok den såg riktigt rejäl ut! Hur många L gör du åt gången? Hur lagrar du din lager? Berätta gärna lite mer om hur länge du bryggt öl!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ok den såg riktigt rejäl ut! Hur många L gör du åt gången? Hur lagrar du din lager? Berätta gärna lite mer om hur länge du bryggt öl!

Brukar brygga runt 50l hittills men har kapacitet för ca 75. Uppgraderade från hembyggd utrustning med 25l kapacitet till en Brewtools B80 för ett par år sen.

Lagrar på fat, har andel i ett kylrum, ca 6 hyllmeter för flaskor och plats för kanske 8 fat, och en kegerator med 3 kranar och 4 fatplatser. Började med biab på spisen för kanske 7 år sen men har provat på lite av varje, experimenterat med en RIMS-lösning som jag aldrig fick färdig etc.

Lade till en bild
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Brukar brygga runt 50l hittills men har kapacitet för ca 75. Uppgraderade från hembyggd utrustning med 25l kapacitet till en Brewtools B80 för ett par år sen.

Lagrar på fat, har andel i ett kylrum, ca 6 hyllmeter för flaskor och plats för kanske 8 fat, och en kegerator med 3 kranar och 4 fatplatser. Började med biab på spisen för kanske 7 år sen men har provat på lite av varje, experimenterat med en RIMS-lösning som jag aldrig fick färdig etc.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-CSJqsDp/0/02ada069/X3/051220_2-X3.jpg

Ser riktigt seriöst ut
Brygger du i garaget, källaren eller någon lokal du hyr?
Började själv brygga runt 2014, idag kör jag bara BIAB på en induktionshäll men planerar att skaffa ett bryggverk inom kort för att kunna brygga "enklare", har helt enkelt för liten volym i grytan på 20 L. Tänker även flytta ut verksamheten från källaren till garaget inom en snar framtid då det dammar och luktar en hel del till frugans stora sorg

Och hinner du konsumera allt? Brygger själv kanske 100 L per år och det brukar vara lagom, men jag köper många nyheter från systemet också då det släpps mycket spännande. Inhandlade precis Stigbergets Wet Coast Ipa, med färsk humle nedfryst och fraktad från Yakima Walley, mycket spännande! väldigt kul hobby iaf!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ser riktigt seriöst ut
Brygger du i garaget, källaren eller någon lokal du hyr?
Började själv brygga runt 2014, idag kör jag bara BIAB på en induktionshäll men planerar att skaffa ett bryggverk inom kort för att kunna brygga "enklare", har helt enkelt för liten volym i grytan på 20 L. Tänker även flytta ut verksamheten från källaren till garaget inom en snar framtid då det dammar och luktar en hel del till frugans stora sorg

Och hinner du konsumera allt? Brygger själv kanske 100 L per år och det brukar vara lagom, men jag köper många nyheter från systemet också då det släpps mycket spännande. Inhandlade precis Stigbergets Wet Coast Ipa, med färsk humle nedfryst och fraktad från Yakima Walley, mycket spännande! väldigt kul hobby iaf!

Brygger i delad tvättstuga i ett parhus, blir en 50-100l i månaden men så är vi 3 som delar på resultatet ganska ofta och ibland brygger jag med jobbkompisar och så som vill ha en andel. Jag köpter inte så värst mycket öl längre...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Brygger i delad tvättstuga i ett parhus, blir en 50-100l i månaden men så är vi 3 som delar på resultatet ganska ofta och ibland brygger jag med jobbkompisar och så som vill ha en andel. Jag köpter inte så värst mycket öl längre...

Ok har du testat brygga lager med W34 i 19°C? Blir ruggigt bra faktiskt!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ok har du testat brygga lager med W34 i 19°C? Blir ruggigt bra faktiskt!

Lite varmare med, har inte fått till temperaturkontroll ännu men har ett run som hålls svalt 8 månader i året, går sällan över 20 grader. Gjorde en Helles, fast lite svagare, i slutet av augusti och den var nog upp i 23 grader som mest under jäsning men blev fantastisk ändå. Ska görea nåt liknande antagligen nu på måndag, 3,5-4% på nästan bara pilsnermalt(~9kg), aromatisk malt(0.5kg) och lite carapils. Bara bittergiva med Magnum. Enkelt och förhoppningsvis gott, med W34/70 igen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Lite varmare med, har inte fått till temperaturkontroll ännu men har ett run som hålls svalt 8 månader i året, går sällan över 20 grader. Gjorde en Helles, fast lite svagare, i slutet av augusti och den var nog upp i 23 grader som mest under jäsning men blev fantastisk ändå. Ska görea nåt liknande antagligen nu på måndag, 3,5-4% på nästan bara pilsnermalt(~9kg), aromatisk malt(0.5kg) och lite carapils. Bara bittergiva med Magnum. Enkelt och förhoppningsvis gott, med W34/70 igen.

Jag tror du blir våldsamt nöjd 😊. Jag har som sagt en lager på 4,2 % i kylen just nu. Väntar bara på att den ska lagras lite. Tysk pilsner med magnum som bittergiva och tettnanger som arom och smak humle. Smakar otroligt lovande redan efter en vecka! 10 % vienna och resten barke pilsnermalt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

följer
Behöver tips om kegs eller liknande för jag orkar inte flaskor...

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

följer
Behöver tips om kegs eller liknande för jag orkar inte flaskor...

19-23l är bra storlek, mindre så blir det fort lika mycket jobb som flaskor. Jag har buteljerat 50l-satser i 0,33l flaskor några gånger, blir 6 backar ungefär och det går rätt enkelt eftersom jag skaffat en FastWasher som diskar eller steriliserar 24 flaskor åt gången. Den ser dyr ut tills man använt den och då blir den fort bästa köpet man gjort. Har en fattvättare av samma märke som fungerar ungefär lika men tar ett fat i gången.

Det är rätt mycket mek och pill med fat med, och bra mycket dyrare ifall man nu inte köper nya tomglas varje gång, då man tar förvarings- och serveringsutrustning i beaktande.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

följer
Behöver tips om kegs eller liknande för jag orkar inte flaskor...

Jag tycker 10 och 19 L är en bra storlek. Kör 10 L för dipa och ipa sedan 19 L för lager. Är det bara du som dricker kommer ett 19 L fat att hinna bli gammalt om du nu gör exempelvis en DIPA. Köp ett startkit på humle.se eller liknande!

Jag har sedan flaskor som jag tappar från fat när jag ska ge bort. Kör picnic kran och en flaskfyllare som jag ansluter direkt på picnickranen när jag ska ge bort.
En till fördel med fat är att du kan få precis den nivå på kolsyra som du vill. Jag köpte en regulator med två klockor, en för flaskan och en för fatet, väldigt smidigt för då ser man även när flaskan är tom. Nya flaskor köper du på byggmax för 29 kr (bara gasen).

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle bjuda på lite bilder från dagens bryggning.

Började med att rengöra och sätta ihop utrustningen, bild saknas(och ljudspår lyckligt nog då det brukar bli en del svordomar)

Sen krossade jag malten. 8kg pilsnermalt, 1 kg Biscuit, 250 g Arome, 170 g Munich Typ I för nästan 10kg totalvikt.

Lagom fin kross för eBIAB, finare sätter igen bottensilen och grövre lakar ur för fort.

Nästan uppe i inmäskningstemperatur, 40 liter vatten i grytan och 36 liter lakvatten på plattan på arbetsbänken.

Dags att blanda i malten då, en skopa i taget med omrörning mellan för att bryta upp klimpar.

Mycket omrörning innan man är klar.

Igång med cirkulationspumpen igen, mycket maltdamm utblandat i vattnet i början men det fastnar i maltkorgen vartefter man recirkulerar.

Nåja, nu ska jag gå och se till maskinen, återkommer med några rutor till vad det lider

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering medan jag väntar tills vörten börjar koka.

Brewtools har väldigt trevlig och lättanvänt gränssnitt.

Vörten klarnade upp ordentligt mot slutet av mäskningen.

Strax dags att lyfta ut korgen.

Lakar mha en i det här fallet något för långsam pump, men det ska nog bli bra ändå. Dags att väga upp humlen och vakta så det inte kokar över!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Liten uppdatering medan jag väntar tills vörten börjar koka.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-ZXcHZCH/0/3e3ed609/X2/131221_9-X2.jpg

Brewtools har väldigt trevlig och lättanvänt gränssnitt.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-Rm87DzP/0/c13640b8/X2/131221_14-X2.jpg

Vörten klarnade upp ordentligt mot slutet av mäskningen.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-5ndvFbg/0/40d76293/X2/131221_10-X2.jpg

Strax dags att lyfta ut korgen.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-vXxs5Zw/0/b621b825/X2/131221_13-X2.jpg

Lakar mha en i det här fallet något för långsam pump, men det ska nog bli bra ändå. Dags att väga upp humlen och vakta så det inte kokar över!

Du har ju för helvete byggt en elektrisk travers i taket 😂. Din öl måste kosta 100 kr litern!

En fråga, kör du med antioxin för att hålla nere syret när du mäskar?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Du har ju för helvete byggt en elektrisk travers i taket 😂. Din öl måste kosta 100 kr litern!

En fråga, kör du med antioxin för att hålla nere syret när du mäskar?

Nej, har inte märkt av effekterna av oxidation, kanske jag bara är okänslig men jag tycker det går bra utan. Har funderat på att fixa ihop en recirkulationslösning som skulle ge mindre luftinblandning men det är detdär med att få tummen ur. Winchen köpte jag billigt på eBay, tror det var 70€ eller nåt den kostade, plankan fick jag av en kompis, som dessutom hjälpte mej sätta upp allt, och rälsen är menad till en skjutdörr modell större och kostade nåt i stil med 50€ med kompisens stamkundsrabatt i bygghandeln

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3