Halflife 2 --> Officiell Tråd

Permalänk
Medlem

När man kör på 1600x1200 så är AA eller ej inget man bekymrar sig om.

Permalänk
Medlem

AA har aldrig varit på på någopn av dom filmerna man sett, det ser man ju tydligt på kanterna, att folkt trodde det var på verkar underligt, tydligt att det inte är på ju. Alltså, jag ställer mig tveksam till om att det inte skulle gå att AA'a Source, kanske nu, fast det kan vara så att det ordnar sig tills det kommer, inte för att jag tror att jag kommer börja spela HL2 med AA, jag menar, det gör jag bara med spel som är 'lite' äldre där det inte finns lagg pga. det, typ HL, där kan man spela med 1600 med AA och AF på högsta ändå knappt ha någon mindre fps pga av det.

Annatar, har du en gång spelat med AA så bekymrar du dg visst om det, du ser ju skillnad på kanter även i 1600. Det ser faktiskt jämnare och 'finare' ut med AA.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
AA har aldrig varit på på någopn av dom filmerna man sett, det ser man ju tydligt på kanterna, att folkt trodde det var på verkar underligt, tydligt att det inte är på ju. Alltså, jag ställer mig tveksam till om att det inte skulle gå att AA'a Source, kanske nu, fast det kan vara så att det ordnar sig tills det kommer, inte för att jag tror att jag kommer börja spela HL2 med AA, jag menar, det gör jag bara med spel som är 'lite' äldre där det inte finns lagg pga. det, typ HL, där kan man spela med 1600 med AA och AF på högsta ändå knappt ha någon mindre fps pga av det.

Det är inte i motorn som problemet ligger utan i hårdvaran.

Permalänk
Medlem

mm, läste det alltså fast saken är den att om ex Doom III motorn pallar AA normalt så borde det teoretiskt sett inte vara några problem enligt mig för Source att klara det med, jag har alltid sett Source som en mera kompatibel motorn med, men jag får kanske tänka om på det planet.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

mm, läste det alltså fast saken är den att om ex Doom III motorn pallar AA normalt så borde det teoretiskt sett inte vara några problem enligt mig för Source att klara det med, jag har alltid sett Source som en mera kompatibel motorn med, men jag får kanske tänka om på det planet.

Fattar inte riktigt det där resonemanget att om D3 klarar det så borde Source motorn också göra det Det är ju väldigt stor skillnad på D3 motorn och Source motorn. För det första så använder de ju olika grafiska API och för det andra så är Source en mer avancerad motor om man ser till användandet av Shaders. D3 har knappt några shaders alls (och de som finns motsvarar DX8 shaders) medan Source använder sig flitigt av shaders ända upp till DX9 (PS2.0).

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet det där, är inte helt opåläst och sedan är det en del av intresset men men... Jag sa inte att om D3 klarar det så skall Source göra det, sa bara att det teoretiskt sätt inte borde vara några problem för Source att klara det då D3 klarar det (om vi spelar i OGL), och på tal om API så kan du ju spela med samma om du vill, men men, alla vet att OpenGL är det bästa och borde utvecklas mera till oss konsumenter.

Känns lite väl OfT detta, kanske skall lägga ner Spelar nog som sagt ändå inte med AA när det kommer, fast efter ett par år så lär jag feta på det grovt som med HL.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Nja, håller fortfarande inte med dig. Förstår inte varför du blandade in D3 i det här. Teoretisk sätt skulle HL2 kunna köras med MSAA…visst, om man skrev om en stor del av koden kanske...men det lär ju knappast hända. Det är ju uppenbarligen problem att köra MSAA i HL2 motor som den är uppbyggd nu, har tydligen någonting med hur texturer hanteras. Det har ju absolut ingenting med varken D3 eller någon annan motor att göra.

Vad gäller API så är det ju inget du som spelare kan välja hur som helst. Det är upp till utvecklarna och endast i de fall där de skriver kod för båda API:en så har du ju möjlighet att välja mellan dom. HL2 är endast skrivet i DX vad jag vet och D3 är enbart skrivet i OpenGL.

Håller dock med om att OpenGL borde användas mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Vad gäller API så är det ju inget du som spelare kan välja hur som helst. Det är upp till utvecklarna och endast i de fall där de skriver kod för båda API:en så har du ju möjlighet att välja mellan dom. HL2 är endast skrivet i DX vad jag vet och D3 är enbart skrivet i OpenGL.

Håller dock med om att OpenGL borde användas mer

Alltså, jo. Om det finns skrivet stöd för båda så kan jag välja, som med många spel, som Unreal, HL mfl. Och vad jag vet så skall det finnas stöd för OGL i HL2, vet dock inte om det är sant, kanske skall kolla det hehe. Men iaf, om man kör ogl så appliceras inte samma regler för hur texturer skall hanteras som det gör med DX, och då kanske AAn funkar bättre. Det var så jag menade, det var därför jag drog in D3 motorn i det hela.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså, jo. Om det finns skrivet stöd för båda så kan jag välja, som med många spel, som Unreal, HL mfl. Och vad jag vet så skall det finnas stöd för OGL i HL2, vet dock inte om det är sant, kanske skall kolla det hehe. Men iaf, om man kör ogl så appliceras inte samma regler för hur texturer skall hanteras som det gör med DX, och då kanske AAn funkar bättre. Det var så jag menade, det var därför jag drog in D3 motorn i det hela.

Aha, då är jag med Jo, hade det gått att ändra till OpenGL i HL2 så visst är det möjligt att det skulle fungerat bättre då men som jag sa tidigare är jag dock ganska säker på att det inte kommer finnas OpenGL stöd i HL2. Korrekta mig gärna om jag har fel dock

Permalänk
Medlem

Mm, mailade VALVe om det, kan inte komma på att jag har läst 'inte' fast inte heller 'ja' Saken är den att OGL kommer ju dra ner grafiknivån ang. shaders då det är DX-specifikt, fast det snabbar samtidigt upp, och det kan vara bra för oss om ändå inte har ett DX9 kort, eller för multiplayer.

(edit: börjar glömma massa saker från intervjuver nu, inte bra, tillbaka till läsbordet.)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Gabe Newell (Half-Life 2) Interview
http://www.gamedaily.com/features_new/valve/

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

tror ni det blir någon planerad SDK-release i augusti som det förmodades?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Här något för ATI älskare!

Om AA problemet i HL2.

Citat:

it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve."

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030718155730.htm...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
VR-fantast

Vilken knäpp på näsan för nVidia om det stämmer

Permalänk
Medlem

Jo nvidia lär förlora många nvidia fan om detta stämmer. Medans ATi lär bli större.

Permalänk

Heja ATI

Permalänk
Medlem

mohaha där fick nvidia på nöten

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947

Permalänk
Medlem

Säg inte för mycket än...det är ju inte garanterat att det kommer funka på ATIs kort heller även om det ser betydligt ljusare ut än för nVidia-korten.

Permalänk
Medlem

Filmerna som har släppts via steam, det är filmer va? dvs annars hade man jö behövt ett kort med stöd för direct x 9. annars hade man jö inte kunnat köra med effekterna som shader 2.0 osv

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

e det nån som sparar på all pre-release material ?

såg nyligen en sida som hade en massa sånt till HL, var väldigt kul o se

Visa signatur

One mans gain,
is another mans Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KvDread

Länk tack!

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trek
Länk tack!

Finns hostad på planethalflife.com och heter något med nostalgia project.

Permalänk
Avstängd

Heja Heja ATI! ... fast man oroar sig ändå att man inte kmr kunna köra d på ett sådant kort när det släpps, fast det vore ju helt o acceptabelt ifall det blir så... Tänker stämma valve *not* ;P

Visa signatur

[coIor="blue"]some text[/color] produces some text (colored blue)

Permalänk
Medlem

Ja, Vi får se hur Nvidida reagerar på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KvDread

Sparar på allt, kanske skall börja spara intervjuver med...

sidan heter föresten Half-Life Nostalgica.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

uch...nej nu såg inte HL2 så imponerande ut längre. Men man kör ju helt klart på mer än 1024* eller vad filmen nu låg på Så då slipper man dom där flimriga kanterna iaf....

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

tror faktiskt man inte tänker på det "in-game" är väl bara att sätta på lite aa

Visa signatur

Permalänk

Nej det lär man inte. Men om man nu ska kolla på hur snyggt det ser ut. Den där Ruarc till exempel verkar ju överkåt på grafiken. Men det är många spel som är på väg som tar HL2 hur lätt som helst grafikmässigt. Stör mig bara på att vissa överreagerar på det sättet när det finns finare. Men HL2 kommer ju lugnt att rocka spelmässigt och grafiken är ju inte något att klaga på endå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Nej det lär man inte. Men om man nu ska kolla på hur snyggt det ser ut. Den där Ruarc till exempel verkar ju överkåt på grafiken. Men det är många spel som är på väg som tar HL2 hur lätt som helst grafikmässigt. Stör mig bara på att vissa överreagerar på det sättet när det finns finare. Men HL2 kommer ju lugnt att rocka spelmässigt och grafiken är ju inte något att klaga på endå.

Det ända speciella som HL2 har är väl väldigt snygga karaktärer. Iaf jag har itne sett något spel som överträffar HL2 på den fronten ännu. Dessutom så är det väl tänkt att det ska släppas "redan" den 30e September, till skillnad från dom flesta andra spelen som det pratas om (Doom3 osv).
Men men, övermäktig grafik var ju inte det som gjorde Half-Life till en bästsäljare heller, utan det var totalupplevelsen, som jag hoppas blir minst lika revolutionerande i 2an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

HA! jag har väll inte sagt att jag e överkåt på grafiken? Jag sa att jag tyckte vattnet och himmlen va jävligt schysst! iaf vattnet på nära håll! Det finns ju inte så mycket snyggare än såhär just nu, som kommer den närmaste tiden! stalker, doom3, hl2.. nått jag glömt?
Däremot snacka jag om att jag tror att grafiken kommer va betydligt tuffare att göra till spel i framtiden, det kommer ta mycket längre tid en hitills (och frågan e om dom kommer lägga ner tid på gameplay istället?).. det ska inte förväxlas med WOW vilken grafik detta kan ingen slå! knappast.. blev faktiskt riktigt besviken när jag såg "movie 3" tyckte grafiken såg riktigt trist ut.. aja nu ska jag på semester! cs om 3 veckor tjao!!