Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Melding Plague

Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Enligt personen bakom en tipssida som notifierar när spelkonsoler finns i lager är många scalpers bara unga entreprenörer i behov av pengar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det betyder ju inte att de inte är rövhål för det, och folk som "enablar" dem är nästan lika stora rövhål.

Permalänk
Medlem

I en värld där du får vara vad du vill... va ett rövhål!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är inte särskilt förtjust i scalpers själv, och förstår att både ämnet och fenomenet kan väcka känslor.
Påminner därför om att gärna tänka på att hålla en hyfsat rimlig ton, även om de kanske inte nödvändigtvis förtjänar det

Jag kan hålla med om att spelkonsoler, konsertbiljetter och vissa typer av skor faller mer inom kategorin lyxkonsumtion, men jag tycker inte argumentet om att "har man råd med 5 000 har man råd med 6 000" håller. Så kan man ju hålla på i en evighet och upp till vilka summor som helst, och det är klart att även mindre summor kan spela roll beroende på vad man har för utgångsläge sett till inkomst och utgifter i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är inte särskilt förtjust i scalpers själv, och förstår att både ämnet och fenomenet kan väcka känslor.
Påminner därför om att gärna tänka på att hålla en hyfsat rimlig ton, även om de kanske inte nödvändigtvis förtjänar det

Jag kan hålla med om att spelkonsoler, konsertbiljetter och skor faller mer inom kategorin lyxkonsumtion, men jag tycker inte argumentet om att "har man råd med 5 000 har man råd med 6 000" håller. Så kan man ju hålla på i en evighet och upp till vilka summor som helst, och det är klart att även mindre summor kan spela roll beroende på vad man har för utgångsläge sett till inkomst och utgifter i övrigt.

Hade kunnat använda hårdare ord Hoppas jag ligger under gränsen

Permalänk
Medlem

Problemet är i grunden bristen. Skulle det inte vara brist så skulle de köpa på sig saker de måste sälja till förlust för folk kan köpa nytt själva. De har en poäng i att de köper det för det är undervärderat. Inget tvingar en köpa från dem. Jag gillar inte scalpers och köper inte från dem men de är inte onda utan bara symptom på problemet. Att försöka bli av med dem och bli arg på dem är lite som att Bli arg och försöka få bort röklukten när huset brinner. Släcker man branden så slutar även röken.

Jag vill ha bort dem men genom att marknaden stabiliseras och det inte råder brist är enda sättet att göra det på riktigt.

I slutänden handlar det om tillgång och efterfrågan och är folk villiga att betala överpriser så finns det folk som är villiga att tjäna på det. Skulle vi ha öppen marknad med marknadspriser på saker som börsen fungerar skulle man kunna se priserna på varor gå upp och ner i realtid. Lite som det fungerar i Eve Online. Det skulle inte lösa problemet med bristen men skulle ta bort scalpers om man vill det genom att PS5 mm säljs för marknadspriser direkt av återförsäljare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Lilla Billy fick ingen PS5 I julklapp. Men det är okej, för lilla Billy vet om att någon tjänade in en månadslön på några dagar och kan spela på en PS5 med sin familj istället

Permalänk
Medlem

Scalping (särskilt under pågående pandemier) borde vara på gränsen till förbjudet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Problemet är att man försämrar produktens värde samtidigt.

Vissa prylar kan man med lätthet köpa begagnade. Andra så är man väldigt tveksam. Jag själv skulle inte köpa en ps5a från en scalper om den så vore 1000kr billigare än de vanliga butikerna.

Permalänk
Medlem

Det var sannerligen en patetisk figur, denne Bayliss.

Jag skulle inte heller köpa en vara, om jag såg att det var från en sk scalper.

Permalänk
Avstängd

Ser inget fel "scalpers", tjäna pengar heter det.Har du problem med det...köp inte!!! Någon annan kommer göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

Scalpers tillför inte något i värdekedjan utan är bara en extra part som inför osäkerhet och som tjänar pengar på det.

Den dagen Skatteverket börjar titta närmare på detta tror jag det kan bli intressant för en del som omsatt stora pengar på att köpa och sen sälja "begagnat" till högre pris än nypris.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Ser inget fel "scalpers", tjäna pengar heter det.Har du problem med det...köp inte!!! Någon annan kommer göra det.

Om man beter sig som en skitstövel så får man räkna med mothugg.
Ser du likadant på om en person köper upp alla biljetter till en konsert och sedan tar det tredubbla för att folk ska få chansen att gå dit?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skillnad på att behöva pengar och förtjäna pengar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Scalpers kunde lika gärn bytits ut mot "langare" eller "bankrånare". Det är säkert också bara ungdomar som kommit på ett smart sätt att dra in en månadslön på några dagar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Om man beter sig som en skitstövel så får man räkna med mothugg.
Ser du likadant på om en person köper upp alla biljetter till en konsert och sedan tar det tredubbla för att folk ska få chansen att gå dit?

Tjäna pengar heter det...så det fungerar i värden och affärer..

Permalänk
Medlem

Problemet är inte "scalpers" utan snarare när man inte har system på plats som delvis motverkar detta beteende. Självklart går det inte att stoppa men kan liknas lite vid grafikkortbristen och alla miners. Det blir ju tokigt när det är för enkelt att köpa på sig massor av grejer i bulk för att sedan sälja vidare. Blir det för många som håller på så saboteras marknaden till viss del. Det blir dålig PR som det blev för Nvidia etc. Man måste sköta marknaderna bättre för att dessa "scalpers" inte ska förstöra för mycket för andra.

Lite som att har vi inga poliser i trafiken eller poliskontroller kommer folk köra som galningar efter ett tag om det inte finns någon risk för att åka fast. Dessutom finns det ytterligare ett problem, folk som tjänar massa pengar utan att betala skatt. Men det är ju inte fel i sig utan snarare ett fel hos staten och andra länder som inte reglerar dessa saker på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Scalpers är dåligt för konsumenter, högre priser, betydligt otryggare köp och en marknad som lägger upp bollen på straffpunkten för alla som sysslar med bedrägerier.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Tjäna pengar heter det...så det fungerar i värden och affärer..

Det finns mer moraliska sätt att tjäna pengar på än scalping. Att bara svara med "kÖp iNtE dÅ" räcker inte.
Dessa personer förtjänar att shameas för det de gör.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket scalping i mataffärer på plastpåsar.

Mcdonalds scalpar sönder genom att sälja läsk till extreme överpriser.

Men oroa er inte snart kommer ryssland och tar över så då får vi den älskade planekonomin och får köpa våra grafikkort till billiga priser genom att köa i 7 år först.

Permalänk
Medlem

Antar att han tjänar pengar tack vare alla scalpers så inte konstigt att han försvarar sina kunder

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt ändå att han försöker försvara något som han tjänar pengar på, man kan ju nästan tro att han har har någon form av egenintresse.

Scalping leder också till artificiella begränsningar av produkter, produkten kanske borde räcka men eftersom att scalpers köper upp alla lager så ser det ut som att det är dåligt tillgång.

Lyxprodukt argumentet är ju bara vidrigt, allt som inte är mat och 4 väggar kan ju ses som lyxprodukt i så fall.
Jag som har gaming som hobby har ju redan fått göra kompromisser för att kunna tillgodose mitt intresse, att en meningslös mellanhand då kommer in och bara sysslar med att pressa upp priser är ju riktigt jobbigt då.

Hoppas verkligen att samhället löser detta alternativt att tillverkarna själva börjar sälja produkter i begränsat antal direkt till kund, gör ingenting ifall de begär verifiering för egen del.

Usch, jag hatar scalping så mycket att jag blir psykiskt illamående bara det tas upp någonstans.
Fruktansvärt att göra världen ännu surare för låginkomsttagare.
En sak som varit så bra med spel är ju också att det är en så billig hobby, mycket billigare än de flesta andra saker man kan syssla med.

Permalänk
Medlem

Visst, scalpa på, men gör man business av det bör man såklart skatta och man bör även överväga i vilken mån scalpers bör klassas som återförsäljare gällande kundens rättigheter.

Svenska återförsäljare skulle ju kunna börja med att endast säljs bristvara mot personnummer (faktura, whatever som identifierar) och begränsa inköpet till 1 per person. Skulle inte hindra inköp hos flera butiker, och att samköra register butiker emellan är väl inte lagligt, men lite dämpande verkan skulle det nog ha.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Skalping kan dämpas kraftigt om alla ÅF tar sitt ansvar och inte säljer till dem. Ja det kräver mantimmar för att gå igenom beställningar manuellt men i slutändan blir man av med scalpers och har glada kunder istället.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Man kan också tjäna en rejäl hacka på att langa knark också. Det betyder inte att man gör det dock...

Men finns alltid en klick i samhället som gärna tjänar pengar på andras bekostnad. Vissa går över lik för pengar, tyvärr. Tycker synd om de personerna faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Antar att han tjänar pengar tack vare alla scalpers så inte konstigt att han försvarar sina kunder

Nästan rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Scalpers kunde lika gärn bytits ut mot "langare" eller "bankrånare". Det är säkert också bara ungdomar som kommit på ett smart sätt att dra in en månadslön på några dagar

Absolut, Amen!

Jag tycker också att de som köper och säljer en vara bör vara definierad som bankrånare. In fact, jag tycker också att min närmsta ICA-butik bör definieras som minst i alla fall grovt snatteri. De köper och säljer en vara lite dyrare till mig ja fy fan.

Permalänk
Medlem

Står fast vid att det är folk som köper från scalpers som ställer till det. Sluta köp så kan scalpers inte finansiera sin verksamhet längre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Ja det är mycket scalping i mataffärer på plastpåsar.

Mcdonalds scalpar sönder genom att sälja läsk till extreme överpriser.

Detta är inte exempel på scalping, du har möjlighet att gå någon annanstans och köpa plastpåsar eller läsk billigare om du så vill (särskilt vanligt i mataffärer där många tar med egna påsar, vilket ju är syftet med att göra plastpåsar så dyra). Scalping går ut på att kontrollera tillgången så att den som vill köpa måste betala dina priser.

Permalänk
Medlem

Äh, de som göder de här herrarna får skylla sig själv. Svarthålet till den här marknaden är något folk själva har skapat.

Försvann all ström, liksom internet 1-2 månader, så prioriterar man om bland sina värderingar om vad livet bör innehålla först och främst. Ett tips kan väl vara en klyvyxa och en träkubbe för och hugga sig till ro...(!)