Skrivet av Don_Tomaso:
Jag pratar om att det i efterhand är svårt att komma ihåg vad man har köpt på avbetalning. Några månader efter ditt köp, kommer du komma ihåg att du fortfarande betalar 1000kr/mån för grafikkortet? 20 månader efter ett TV-köp, har du koll på hur många månader det är kvar på avbetalningen innan din ekonomi slutar vara belastad med den kostnaden? Om du har 2-3 stycken andra liknande köp kan det nog bli väldigt svårt.
Se nedan för kommentarer på "månadskostnad".
Köp-knappen har bara månadskostnad, som inte är så relevant om man samtidigt inte vet hur länge det gäller. Det som står i närheten av köp-knappen är t ex 24 månader som gäller om man vill byta. Är det avbetalning för hela produkten man vill åt så måste du antingen trycka på "läs mer" eller lägga till produkten i kundvagnen. Och även när det står så står det på ett sätt som är otydligare än nödvändigt (totalpriset vid byte står fint i en tydlig och enkel tabell jämfört med kontantpriset, men totalpriset för avbetalning står under i "finstilt" löptext och jämförs inte med något).
När den sen ligger i kundvagnen verkar totalpriset vara borttrollat igen (???). Kanske för att det hela inte ska ses som en vanlig avbetalning, jag vet inte. Men det känns för mig som ett kryphål i lagstiftningen som utnyttjas.
Edit:
Lagen skriver att vid lån (t ex avbetalning) behöver t ex effektiv ränta och löptid skrivas ut. Komplett verkar runda detta krav helt genom att kalla det abonnemang. SweClockers hänvisar däremot till det som "en form av avbetalning". Men SweClockers säger också att totalpriset står i kundvagnen, men jag kan då inte se något totalpris där?
Om du blandar flex-produkter med sånt som inte går att flexa (https://www.komplett.se/product/1163655/gaming/spelutrustning...) så kommer dessa andra prylar också att få en månadskostnad i kundvagnen. Löptid på denna kostnad står inte. Kan man ens flexa dessa? Vad gäller? Priset som räknas ut verkar vara kontantpris/24, dvs mycket sämre än övriga flex-pris.
Edit 2:
Komplett kallar det för abonnemang. Abonnemang på vad? Det står ju att du äger produkten helt, så de måste väl syfta till något annat. Men vad?
Edit 3:
Lite förtydligande med vad jag ser i kundvagnen.
https://i.imgur.com/Z2Wstqv.jpg
Jag har lagt till en TV som går att Flexa med försäkring och ett billigt skärmskydd (värde 99kr kontant).
Det står 3000kr rabatt på TVn, vet inte hur den hänger ihop med månadskostnaden. Antagligen har de bara räknat ner priset som används i bakgrunden, men att den visas där känns mest orelevant.
Skärmskyddet för 99kr har översatts till 5kr/mån. Osäkert om jag får byta det efter 24 månader, eller om 5kr/mån fortsätter i fulla längden på 37 månader.
Tillägsförsäkringen översätts också till en månadskostnad (det syns på summa månadspris), men vad den kostar får man räkna ut själv då det inte står brevid i listan. Jag får det till 38kr/mån.
För dessa icke-flex-produkter ser jag ingen info om vad som betyder om jag flexar dem. Om man betalar månadskostnaden fullt ut i 37 månader så blir det ett påslag på ~85% (5kr * 37 = 185kr, för skärmskyddet). Men då jag inte ser några detaljer om det kanske det är andra villkor som gäller? Oavsett ser jag varken totalpris, effektiv ränta eller löptid så som det lagstadgat ska finnas för avbetalning.
I kundvagnen står de 3000kr för rabatten TVn är just nu på kampanj. Så då blir totalpriset lägre, men ordinarie pris borde kanske stå med i översikten för att förtydliga.
Skärmskyddet är ett tillbehör inte kan FLEXas separat, men när man lägger till en produkt som inte går att FLEXa, blir det ett tillbehör och bakas det in i månadskostnaden. Viktigt att nämna är att tillbehöret blir en avbetalning rakt av och kan inte bytas in, returneras osv. som en FLEX-produkt. Du kan läsa mer om det här:
https://www.komplett.se/kampanj/143941/tillbehor-en-del-av-pa...
Tilläggsförsäkringen hamnar också som ett tillbehör och delas upp per månad. Men här ser jag att vi behöver förtydliga och skriva ut månadspris samt antal månader.
Skrivet av grizzly666:
Är intresserad att få svar på detta med.
För om man som komplett säger äger varan så bör man ju kunna göra vad man vill med den och fortfarande kunna "FLEXA" den?
Heller finns det en magisk gräns nånstans emellan 1-2 små repor på baksidan och en tur i "will it blend" blendern?
Kanske det finns ett prisavdrag för diverse skador?
Samt hur blir det om man blir bestulen av sin flex vara?
En annan fråga från tråden som ej besvarats än är ju denna.
Hur går det till när man tex flexar en tv och 24mån har gått och man vill flexa till sig en ny?
Behöver man skicka in den gamla tv´n först heller får man den nya tv´n och sen skickar in den gamla?
Det är ju en viss skillnad om man får nya tv´n först jämfört med om man behöver skicka in den gamla först som jag gissar kan ta allt i mellan 1-3veckor under ganska normala förhållanden då komplett troligen ska godkänna den innan en ny skickas ut.
Hur är det med frakten vem betalar den?
Och då menar jag främst frakten av den gamla tv´n tillbaks till komplett?
Ja. Du äger produkten och är ansvarig för den i form av skador, repor etc. eller utnyttja garantin om den täcker skadan. Likadant ansvarar du för att ha en försäkring eller teckna vårt trygghetsavtal om du t ex skulle bli bestulen på produkten. Fullständiga villkor för vad som gäller för varje produkt hittar du under “Läs villkor” Se även detta svar: #19468757
För skadade produkter, kan du läsa mer här:
https://www.komplett.se/kampanj/144024/om-produkten-gaar-sond...
Ja, du behöver skicka in den gamla TV:n först, vi kikar så att den inte är skadad och ser bra ut och därefter kan du välja att köpa en ny produkt på FLEX.
Kunden betalar frakten, då du äger produkten. Det är ditt ansvar att produkten kommer tillbaka till oss i så bra skick och att vi sedan kan sälja den vidare.
Dock går detta i en revisonsrunda internt nu och vi kan komma att ändra detta för att göra kundupplevelsen smidigare och bättre. Första FLEX-produkten kommer tillbaka först 2023 så vi har tid på oss att hitta det bästa lösningarna.
Hur skulle du vilja att det fungerade?
Skrivet av Awsmkiid:
Om man väljer att ta ut en ny produkt efter 24 månader, blir det en ny kreditupplysning på det nya köpet då?
Ja, det blir det. “En ny kreditupplysning görs då och ett nytt avtal upprättas med Resurs Bank.”
Skrivet av Reyintaz:
Känns som en extremförlust pengamässigt hur man än vänder på det.
Om man köper ut produkten efter 24 månader så har man betalat överpris (Vilket man alltid gör vid delbetalning)
Om man väljer att byta till en annan, så får Komplett det att låta som man sparar massa. Men då man lämnar tillbaka produkten, då försvinner i princip hela värdet.
Ta t ex SweC Vinterdator.
Efter 24 månader har du betalat 11688, vilket är 6311 kr mindre än om du skaffat den ny. Dock gör du av med din investering av 11688 kr.
Det jag ser det som är att om försäljningsvärdet på marknaden är mindre än det värdet du sparar enligt Komplett så kan det vara värt det. Annars inte. Kan du sälja vinterdatorn för mer än 6311 kr efter 2 år så kör inte Flex.
Nu kanske det vore värt med vinterdatorn (har inte koll på marknadspriser längre), men andra produkter känns inte lika värt.
Det beror helt på vilken produkt du väljer. Nintendo Switch blir några hundralappar dyrare faktiskt, men om vi tar Sony-TVn ovan (art. nr 1181024), så blir den 2 790kr billigare efter 24 mån än om du hade köpt den direkt. Räknar vi på totalpriset för den, alltså att du behåller den efter 24 mån och fortsätter betala i 8 mån, så landar vi på 17 600kr. Ord. pris om du köper den direkt är 18 990kr. Däremot är den på kampanj just nu (-3000kr), så då kan det vara billigare att byta in den efter 24 mån eller köpa den direkt.
Skrivet av IMPANI:
Komplett lägger fokus på att man äger produkten under tiden man flexar. Jag förstår det låter mer lockande att äga en produkt och att man har ryggen fri att marknadsföra denna köp-hybrid. Tycker det blir Klarna-retoriken, där man istället för att kalla det avbetalning som kan ses som något negativt, så väljer man något med en positiv klang och kallar det betala i egen takt
Om vi lägger formuleringar och skickliga retoriska dribblingar åt sidan. Vad är den praktiska skillnaden?
Jag ingår avtal som har bindningstid X månader. Jag kan inte säga upp avtalet.
Jag kan "köpa ut" mig och betala det resterande beloppet som avtalet avser.
Jag måste lämna tillbaka produkten i gott skick för att klara inspektion.
Jag bekostar eventuella reparationer under tiden. Förutsatt att jag inte kan åberopa garanti eller reklamationsrätt.
Ovanstående kan tillämpas för flex/leasa/hyra.
Jag kanske missar något väsentligt, men i ärlighetens namn så ser jag inte skillnaden i praktiken mellan flex och leasa/hyra. Utöver att jag kan "skryta" med att säga att jag äger produkten under X månader. Även om jag äger produkten på papper så måste jag ju behandla produkten som att jag leasar/hyr den.
Scenario 1:
Jag flexar en nintendo switch och efter 24 månader så vill jag flexa något annat. Enda produkter som finns att flexa är gamingdatorer för +20k. Vilket "tvingar" mig till att fortsätta flexen på nintendo switchen.
Komplett kan ju nu till en början ha ett stort utbud av flex-produkter i olika prisklasser för håva in kunderunderlag. Sen ändras förutsättningarna och efter 24 månader så tillhandahåller man bara flex-produkter som tillhör en helt annan prisklass. Vilket resulterar i bra klirr i kassan då konsumenten hellre fortsätter löpa tiden ut.
För i dagsläget så finns det inget i avtalet och villkoren som säger att jag kommer ha möjlighet om 24 månader att flexa en annan produkt i samma prisklass.
Scenario 2:
"Enheten måste vara fullt funktionsduglig utan några problem med den strukturella integriteten, t.ex. skärmfläckar, kosmetiska fel eller vattenskador, och den ska laddas och laddas ur korrekt. Den får inte ha några saknade eller icke-funktionella komponenter, t.ex. tangenter, knappar eller portar. Strömförsörjningen och kabeln ska vara oskadade. Enheten får inte vara eller vara listad som stulen.
Alla komponenter i den ursprungliga beställningen måste återlämnas i gott skick för att klara vår inspektion, de får inte vara skadade eller förlorade."
Vad händer om Komplett inte godkänner inspektionen? Hur mycket avdrag blir det? Finns det en max % på vad avdraget kan bli? Eller kommer Komplett neka produkten och man måste fortsätta flex-perioden ut? Vad anses vara kosmetiska fel? Finns ju flertalet frågetecken.
Scenario 1: Du kan ju välja en annan produkt också än en gamingdator för +20k? Det är ingen som tvingar dig att välja en dyrare produkt och du kan alltid välja att behålla produkten istället. Är detta en konspirationsteori kring att vi plötsligt skulle begränsa vad du kan välja på? Vår tanke är att utöka med fler produkter med tiden, inte färre.
Vad är det som säger att du inte kan FLEXa en produkt i samma prisklass?
”Du förbinder dig inte till en bestämd kategori, FLEXar du en TV, men inser att du inte längre behöver den kommer du få möjligheten att byta TVn mot en annan produkt efter 24 månader.”
Scenario 2: Ja, du äger produkten och ansvarar för att den fungerar som den ska, är hel och ren och kan säljas vidare efter 24 mån. Gör den inte det, kommer den nekas och du får fortsätta betala den. Dvs du får istället behålla den.
Skrivet av Mangee75:
@Komplett
Varför har endast vissa produkter FLEX?
Det har att göra med produkter som vi tycker är bra FLEX-produkter, avtal mellan underleverantörer och andra faktorer som kampanjer etc. FLEX som betalningsalternativ aktiveras manuellt per product. Om det omvänt skulle finnas FLEX på något som ser underligt ut så meddela oss gärna.
Du kan alltid lägga till tillbehör när du väljer en FLEX-produkt, t ex en datormus till en dator och då bakas den in i månadspriset. Viktigt att nämna är att tillbehöret blir en avbetalning rakt av och kan inte bytas in, returneras osv. som en FLEX-produkt. Du kan läsa mer om det här:
https://www.komplett.se/kampanj/143941/tillbehor-en-del-av-pa...
Skrivet av Don_Tomaso:
@Komplett
Detta står på kampanjsidan.
Jag såg inte detta först. Blir det verkligen lägre månadskostnad om man byter in en produkt jämfört med om man köper en utan att byta in? Om ja, hur mycket lägre?
Det som syftas på här är att FLEX som helhet med byta och “återköp” av produkten blir en billigare lösning än om det hade varit en renodlad avbetalningsplan. Men jag håller med om att som det står nu kan misstolkas. Har du en idé på en bättre formulering? Är detta tydligt? “Med FLEX får produkten en ny användare vilket gör att vi kan hålla ett lågt månadspris.”
Skrivet av Bakgrund:
I vilket skick måste produkten vara vid återlämning?
Det ska vara normalt slitage. Det finns info om detta här: https://www.komplett.se/kampanj/144024/om-produkten-gaar-sond...
Det står tydligt vad som gäller för FLEX-byte under “Läs villkor” för respektive produkt. Klicka på ”LÄS MER” under FLEX-knappen på produktsidan och därefter ”Läs villkor”.
Se även detta svar: #19468757
Tack för alla grymma frågor och kritik. Fortsätt gärna diskussionen och frågorna. Fler svar följer i morgon.
//Victor & Erik.