Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Medlem

Va inte Thorn en grej på 90-talet?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Va inte Thorn en grej på 90-talet?

80-talet.

Vår familjs första videospelare var en f d hyrspelare från Thorn, som såldes ut efter ett antal år i hyrtjänst. En enorm bjässe som överlevde från senare delen av 80-talet till ca 2001-2002!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

80-talet.

Vår familjs första videospelare var en f d hyrspelare från Thorn, som såldes ut efter ett antal år i hyrtjänst. En enorm bjässe som överlevde från senare delen av 80-talet till ca 2001-2002!

Är detta ett annat thorn? citerar mig själv från tidigare post i den tråden"

"På vilket sätt är det lika kast som Thorn? Det är inte ens i NÄRHETEN av så dåligt som Thorn och JA de finns fortarande kvar.

Här har du ett exempel https://produkt.thorn.se/datorer-och-spel/stationaer/acer-nit....

Acer Nitro

8GB DDR4 (1x8GB) // 512GB M.2 SSD

Intel Core i5-10400F - 2.9 GHz

Nvidia GeForce GTX1660 SUPER - 6GB dedikerat

Månadskostnad 419kr

Vid ett kreditköp på 14 399:- över 62 månader så betalar du 419:-/mån (administrationsavgift tillkommer: 19:-/mån vid autogiro, annars 39:-/mån). Totalt betalar du 26 905:-, baserat på fast ränta 21,60%, effektiv ränta 28,91% (2019-01-01), uppläggningsavgift 595:- och leveransavgift 499:- (som båda läggs till kreditbeloppet) och autogiro. Exemplet är beräknat utifrån att avtalets betalningsplan följs.

FÖR 27000kr så räknar man väl ändå med att slippa single channel RAM......"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Är detta ett annat thorn? citerar mig själv från tidigare post i den tråden"

Jaha? Trodde de dog ut tidigt 90-tal. Då hade ju alla köpt en videospelare som ville ha. Men de har alltså fortsatt? Mycket märkligt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Grundare

Bra om tråden kan återgå till ämnet som är tjänsten FLEX och fri marknad under helgen. Konstruktiv diskussion ja, men är du enbart ute efter att håna så bespara forumet det.

Tycker du inte att SweClockers ska tillåta annonser kring exempelvis leasing, avbetalning eller annat vill vi gärna ha in din feedback här med motivering: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1056347-feedback-om-sw...

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad pratar du om?

Om jag ska köpa en sak för 6000 kr och jag väljer att betala av det på sex månader, så vet jag ju hur många månader det gäller. Avbetalningarna är 1000 kr/mån. Inget är undangömt. Eller utgår du från att folk inte är läskunniga eller inte klarar att räkna? "Det som visas är en månadskostnad" vet jag inte vad du menar med. Jag kör antingen kredit via mitt kreditkort som jag har hos min bank, eller via ett Klarna-konto. Vid köpet har jag priset, sen räknar jag med en viss ränta på det. Det står ingen "månadskostnad".

Den faktiska kostnaden är avbetalningarna plus eventuell ränta och avgift, lite beroende på vad för typ av kredit det handlar om.

Jag pratar om att det i efterhand är svårt att komma ihåg vad man har köpt på avbetalning. Några månader efter ditt köp, kommer du komma ihåg att du fortfarande betalar 1000kr/mån för grafikkortet? 20 månader efter ett TV-köp, har du koll på hur många månader det är kvar på avbetalningen innan din ekonomi slutar vara belastad med den kostnaden? Om du har 2-3 stycken andra liknande köp kan det nog bli väldigt svårt.

Se nedan för kommentarer på "månadskostnad".

Skrivet av Nicklidstrom:

Nu listar ju komplett totalpriset om man inte kan räkna själv

Köp-knappen har bara månadskostnad, som inte är så relevant om man samtidigt inte vet hur länge det gäller. Det som står i närheten av köp-knappen är t ex 24 månader som gäller om man vill byta. Är det avbetalning för hela produkten man vill åt så måste du antingen trycka på "läs mer" eller lägga till produkten i kundvagnen. Och även när det står så står det på ett sätt som är otydligare än nödvändigt (totalpriset vid byte står fint i en tydlig och enkel tabell jämfört med kontantpriset, men totalpriset för avbetalning står under i "finstilt" löptext och jämförs inte med något).

När den sen ligger i kundvagnen verkar totalpriset vara borttrollat igen (???). Kanske för att det hela inte ska ses som en vanlig avbetalning, jag vet inte. Men det känns för mig som ett kryphål i lagstiftningen som utnyttjas.

Edit:
Lagen skriver att vid lån (t ex avbetalning) behöver t ex effektiv ränta och löptid skrivas ut. Komplett verkar runda detta krav helt genom att kalla det abonnemang. SweClockers hänvisar däremot till det som "en form av avbetalning". Men SweClockers säger också att totalpriset står i kundvagnen, men jag kan då inte se något totalpris där?

Om du blandar flex-produkter med sånt som inte går att flexa (https://www.komplett.se/product/1163655/gaming/spelutrustning...) så kommer dessa andra prylar också att få en månadskostnad i kundvagnen. Löptid på denna kostnad står inte. Kan man ens flexa dessa? Vad gäller? Priset som räknas ut verkar vara kontantpris/24, dvs mycket sämre än övriga flex-pris.

Edit 2:
Komplett kallar det för abonnemang. Abonnemang på vad? Det står ju att du äger produkten helt, så de måste väl syfta till något annat. Men vad?

Edit 3:
Lite förtydligande med vad jag ser i kundvagnen.

Jag har lagt till en TV som går att Flexa med försäkring och ett billigt skärmskydd (värde 99kr kontant).

Det står 3000kr rabatt på TVn, vet inte hur den hänger ihop med månadskostnaden. Antagligen har de bara räknat ner priset som används i bakgrunden, men att den visas där känns mest orelevant.

Skärmskyddet för 99kr har översatts till 5kr/mån. Osäkert om jag får byta det efter 24 månader, eller om 5kr/mån fortsätter i fulla längden på 37 månader.

Tillägsförsäkringen översätts också till en månadskostnad (det syns på summa månadspris), men vad den kostar får man räkna ut själv då det inte står brevid i listan. Jag får det till 38kr/mån.

För dessa icke-flex-produkter ser jag ingen info om vad som betyder om jag flexar dem. Om man betalar månadskostnaden fullt ut i 37 månader så blir det ett påslag på ~85% (5kr * 37 = 185kr, för skärmskyddet). Men då jag inte ser några detaljer om det kanske det är andra villkor som gäller? Oavsett ser jag varken totalpris, effektiv ränta eller löptid så som det lagstadgat ska finnas för avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Trams! Det finns inga rimliga skäl alls att vänta med ett inköp tills man sparat ihop till det, så länge man vet att finansieringen är ok framåt. Det enda som händer är att "sparandet" sker efter inköp. I sak är det ingen skillnad. Har man inte råd att spara så har man inte råd att ta det på kredit, men omvänt så har man inte heller råd att spara om man inte har råd att ta det på kredit.

Naturligtvis ska man ha sans i det hela, och inte konsumera över den betalningsförmåga man har, men att det på nåt vis skulle vara dåligt eller omoraliskt att handla på kredit är rent nonsens och trams.

Jo, det finns rimliga skäl.

Du låser till upp dig till att tvingas "spara" en viss summa varje månad i en bestämd framtid och om något oförutsett händer går det inte att ändra. Du kanske behöver pengarna mer till något annat som dyker upp.

Under tiden du sparar ihop till något har du tid på dig att verkligen tänka efter om det är den saken du vill ha. Det blir inget impulsköp.

Det är alltid dyrare att ta på avbetalning. Även om det är räntefritt tillkommer ändå alltid avgifter.

Om du tar något på avbetalning är det lätt att köpa något annat av bara farten eftersom månadskostnaden inte blir så mycket högre. Om jag klarar 500 kr så klarar jag 579 kr..

Det kan bli en ond cirkel om man har fel mindset, och det är tyvärr vanligt. På grund av att du har avbetalningar har du inte pengar att spara när räkningarna är betalda och därför måste du också ta nästa pryl på avbetalning, vilket gör att det snart är dags för lyxfällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur går det om prylen t.ex. fått repor eller annan skada, eller saknar något tillbehör, när avtalsperioden löpt ut? Misstänker att man då måste köpa loss den för det maximala totalpriset, dvs det blir samma som om man hade valt att inte lämna tillbaka den och måste därmed betala överpris totalt sett? Det borde nog framgå väldigt tydligt kan jag tycka.

Är intresserad att få svar på detta med.
För om man som komplett säger äger varan så bör man ju kunna göra vad man vill med den och fortfarande kunna "FLEXA" den?
Heller finns det en magisk gräns nånstans emellan 1-2 små repor på baksidan och en tur i "will it blend" blendern?
Kanske det finns ett prisavdrag för diverse skador?

Samt hur blir det om man blir bestulen av sin flex vara?

En annan fråga från tråden som ej besvarats än är ju denna.
Hur går det till när man tex flexar en tv och 24mån har gått och man vill flexa till sig en ny?
Behöver man skicka in den gamla tv´n först heller får man den nya tv´n och sen skickar in den gamla?
Det är ju en viss skillnad om man får nya tv´n först jämfört med om man behöver skicka in den gamla först som jag gissar kan ta allt i mellan 1-3veckor under ganska normala förhållanden då komplett troligen ska godkänna den innan en ny skickas ut.

Hur är det med frakten vem betalar den?
Och då menar jag främst frakten av den gamla tv´n tillbaks till komplett?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om man väljer att ta ut en ny produkt efter 24 månader, blir det en ny kreditupplysning på det nya köpet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Är detta verkligen sant då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Känns som en extremförlust pengamässigt hur man än vänder på det.
Om man köper ut produkten efter 24 månader så har man betalat överpris (Vilket man alltid gör vid delbetalning)
Om man väljer att byta till en annan, så får Komplett det att låta som man sparar massa. Men då man lämnar tillbaka produkten, då försvinner i princip hela värdet.

Ta t ex SweC Vinterdator.
Efter 24 månader har du betalat 11688, vilket är 6311 kr mindre än om du skaffat den ny. Dock gör du av med din investering av 11688 kr.

Det jag ser det som är att om försäljningsvärdet på marknaden är mindre än det värdet du sparar enligt Komplett så kan det vara värt det. Annars inte. Kan du sälja vinterdatorn för mer än 6311 kr efter 2 år så kör inte Flex.
Nu kanske det vore värt med vinterdatorn (har inte koll på marknadspriser längre), men andra produkter känns inte lika värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Kan så klart vara bra att ha kännedom om detta, men det är egentligen bara ett problem om man har gjort många kreditupplysningar, och framför allt på kort tid och vid ansökan om lån. Kreditupplysningar när det gäller till e-handel (handla på faktura, teckna abonnemang etc) påverkar inte kreditvärdigheten då dessa förfrågningar inte visas för banker och långivare. E-handlare gör så kallade mikroupplysningar (UC13), och dessa registreras inte. Det man ska passa sig för är personupplysningar (UC3), och dessa görs i stort sett bara vid låneansökningar.

Så att handla på faktura eller delbetalning kommer alltså inte försämra dina chanser att ta lån i framtiden. Se bara till att betala dina skulder så att du inte får några anmärkningar eller skulder hos Kronofogden, för detta kommer slå jävligt hårt på din kreditvärdighet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Och man behöver inte heller ha ett arbete för att kunna ta på sig större summor krediter, vilket jag är skyldig till att ha gjort och det är nåt jag personligen vill att det ska bli högre krav på.

Det behöver inte vara något problem. Folk kanske har tillräckligt med pengar på sparkontot men då får de inte låna för att de inte har något jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det behöver inte vara något problem. Folk kanske har tillräckligt med pengar på sparkontot men då får de inte låna för att de inte har något jobb.

Det är inte många som lever på pengar på "sparkonto", tror inte dessutom dessa individer är intresserade av att "flexa" 😅

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Det är inte många som lever på pengar på "sparkonto", tror inte dessutom dessa individer är intresserade av att "flexa" 😅

Han pratade inte om att flexa och det var inte poängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Företag tar UC på mig HELA tiden när jag handlar på faktura. Sjukt enerverande, särskilt då det ofta är samma företag som gör det upprepade gånger trots att jag aldrig missat en betalning och för den delen inte har några anmärkningar.

Jag ska nog börja handla med kreditkortet istället, men det kostar mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Komplett lägger fokus på att man äger produkten under tiden man flexar. Jag förstår det låter mer lockande att äga en produkt och att man har ryggen fri att marknadsföra denna köp-hybrid. Tycker det blir Klarna-retoriken, där man istället för att kalla det avbetalning som kan ses som något negativt, så väljer man något med en positiv klang och kallar det betala i egen takt

Om vi lägger formuleringar och skickliga retoriska dribblingar åt sidan. Vad är den praktiska skillnaden?

Jag ingår avtal som har bindningstid X månader. Jag kan inte säga upp avtalet.
Jag kan "köpa ut" mig och betala det resterande beloppet som avtalet avser.
Jag måste lämna tillbaka produkten i gott skick för att klara inspektion.
Jag bekostar eventuella reparationer under tiden. Förutsatt att jag inte kan åberopa garanti eller reklamationsrätt.

Ovanstående kan tillämpas för flex/leasa/hyra.

Jag kanske missar något väsentligt, men i ärlighetens namn så ser jag inte skillnaden i praktiken mellan flex och leasa/hyra. Utöver att jag kan "skryta" med att säga att jag äger produkten under X månader. Även om jag äger produkten på papper så måste jag ju behandla produkten som att jag leasar/hyr den.

Scenario 1:
Jag flexar en nintendo switch och efter 24 månader så vill jag flexa något annat. Enda produkter som finns att flexa är gamingdatorer för +20k. Vilket "tvingar" mig till att fortsätta flexen på nintendo switchen.

Komplett kan ju nu till en början ha ett stort utbud av flex-produkter i olika prisklasser för håva in kunderunderlag. Sen ändras förutsättningarna och efter 24 månader så tillhandahåller man bara flex-produkter som tillhör en helt annan prisklass. Vilket resulterar i bra klirr i kassan då konsumenten hellre fortsätter löpa tiden ut.

För i dagsläget så finns det inget i avtalet och villkoren som säger att jag kommer ha möjlighet om 24 månader att flexa en annan produkt i samma prisklass.

Scenario 2:
"Enheten måste vara fullt funktionsduglig utan några problem med den strukturella integriteten, t.ex. skärmfläckar, kosmetiska fel eller vattenskador, och den ska laddas och laddas ur korrekt. Den får inte ha några saknade eller icke-funktionella komponenter, t.ex. tangenter, knappar eller portar. Strömförsörjningen och kabeln ska vara oskadade. Enheten får inte vara eller vara listad som stulen.

Alla komponenter i den ursprungliga beställningen måste återlämnas i gott skick för att klara vår inspektion, de får inte vara skadade eller förlorade."

Vad händer om Komplett inte godkänner inspektionen? Hur mycket avdrag blir det? Finns det en max % på vad avdraget kan bli? Eller kommer Komplett neka produkten och man måste fortsätta flex-perioden ut? Vad anses vara kosmetiska fel? Finns ju flertalet frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Företag tar UC på mig HELA tiden när jag handlar på faktura. Sjukt enerverande, särskilt då det ofta är samma företag som gör det upprepade gånger trots att jag aldrig missat en betalning och för den delen inte har några anmärkningar.

Jag ska nog börja handla med kreditkortet istället, men det kostar mer.

Det finns två typer av UC. UC3 och UC13. När du handlar på faktura görs en UC13-upplysning, och den påverkar inte din kreditvärdighet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

80-talet.

Vår familjs första videospelare var en f d hyrspelare från Thorn, som såldes ut efter ett antal år i hyrtjänst. En enorm bjässe som överlevde från senare delen av 80-talet till ca 2001-2002!

Vill minnas att min fru, när vi var yngre, hade en TV från Thorn runt 96 eller något
Hemma hade vi också TV och Video från dem tror jag när jag var liten.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det finns två typer av UC. UC3 och UC13. När du handlar på faktura görs en UC13-upplysning, och den påverkar inte din kreditvärdighet.

Tack för infon! Det känns bättre nu

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

@Komplett
Varför har endast vissa produkter FLEX?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Komplett
Detta står på kampanjsidan.

Citat:

Vi uppmuntrar till återbruk
Din produkt får en ny användare och du ett lägre månadspris.

Jag såg inte detta först. Blir det verkligen lägre månadskostnad om man byter in en produkt jämfört med om man köper en utan att byta in? Om ja, hur mycket lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Om man väljer att ta ut en ny produkt efter 24 månader, blir det en ny kreditupplysning på det nya köpet då?

Stod så på deras hemisda

Måste jag ansöka på nytt för att byta produkten?
Ja. När det är dags att flexa kan du returnera produkten och upprätta ett nytt FLEX-avtal på den produkt du önskar från vårt FLEX-sortiment. En ny kreditupplysning görs då och ett nytt avtal upprättas med Resurs Bank

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

@Komplett
Detta står på kampanjsidan.
Jag såg inte detta först. Blir det verkligen lägre månadskostnad om man byter in en produkt jämfört med om man köper en utan att byta in? Om ja, hur mycket lägre?

Om vi tar Iphone 13 Pro Max som ett exempel. Kontant kostar den 13 490 kr, och med Flex så kostar den 412 kr/mån i 24 månader, vilket i slutändan landar på 9888 kr. Så ungefär 3600 kr lägre. MEN, andrahandsvärdet på en Iphone 13 Pro Max kommer garanterat vara högre än 3600 kr om 24 månader, och på så vis är Flex en förlustaffär. Fördelen är väl att du slipper allt bök med att sälja den på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

I vilket skick måste produkten vara vid återlämning?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Alltså är det bindningstid, eller kan man låna en sak i kanske 3-5 mån? Om det är 24 mån bindningstid, ser jag inget mervärde i detta. Som att betala i stort sett fullpris för en produkt utan att äga den. Enda gången det ens teoretiskt kan vara rationellt är när:

1) Komplett är billigast med vara X,
2) Du behöver vara X i exakt 24 månader, och därefter behöver du vara Y,
3) Komplett är också bland de billigaste på vara Y. Men för att inte förlora pengar på det "bytet" (det är inget byte), fodras att
4) Du behöver vara Y i exakt 24 månader, och därefter behöver du vara Z,
5) Komplett är bland de billigaste på vara Z. Etc.

Då du teoretiskt sett kan spara 10-15% på att leasa så här, så medger budgeten att Komplett inte behöver vara exakt billigast vid varje "byte". Men kontentan är att någon gång kommer du ur kedjan, och då, förr eller senare, har du garanterat förlorat pengar jämfört med att bara ha valt att köpa varan.

Ser ett mervärde med "lease" för konsumentprodukter om man kan avbryta leasen när som helst. Annars verkar det vara osannolikt att denna lösning kan skapa ett mervärde för konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Är detta ett annat thorn? citerar mig själv från tidigare post i den tråden"

"På vilket sätt är det lika kast som Thorn? Det är inte ens i NÄRHETEN av så dåligt som Thorn och JA de finns fortarande kvar.

Här har du ett exempel https://produkt.thorn.se/datorer-och-spel/stationaer/acer-nit....

Acer Nitro

8GB DDR4 (1x8GB) // 512GB M.2 SSD

Intel Core i5-10400F - 2.9 GHz

Nvidia GeForce GTX1660 SUPER - 6GB dedikerat

Månadskostnad 419kr

Vid ett kreditköp på 14 399:- över 62 månader så betalar du 419:-/mån (administrationsavgift tillkommer: 19:-/mån vid autogiro, annars 39:-/mån). Totalt betalar du 26 905:-, baserat på fast ränta 21,60%, effektiv ränta 28,91% (2019-01-01), uppläggningsavgift 595:- och leveransavgift 499:- (som båda läggs till kreditbeloppet) och autogiro. Exemplet är beräknat utifrån att avtalets betalningsplan följs.

FÖR 27000kr så räknar man väl ändå med att slippa single channel RAM......"

Oj vad arg Detta du länka till är nog inte den Thorn ja tänkte på som fanns på glada 90-talet, men jag är gammel så kanske tappat lite av mitt minne. Verkar som det återuppstått i en ny skepnad. Ha en underbar och fortsattningsvis fin kväll

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat avbetalningar oavsett format. Har använt det men har då betalat av mycket mycket mer än vad jag behövde.

Jag hade tagit ett traditionellt lån istället eller om flex går att utnyttja som en vanligt lån och betala av fortare och spara pengar på det jämför med vanligt lån kan jag använde flex.

Men som sagt gillar jag inte lån, använder det ytterst sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.
Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:
Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Självklart är det en pissdålig deal. Alla såna här avbetalningskonstruktioner har ju aldrig gagnat konsumenten.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om vi tar Iphone 13 Pro Max som ett exempel. Kontant kostar den 13 490 kr, och med Flex så kostar den 412 kr/mån i 24 månader, vilket i slutändan landar på 9888 kr. Så ungefär 3600 kr lägre. MEN, andrahandsvärdet på en Iphone 13 Pro Max kommer garanterat vara högre än 3600 kr om 24 månader, och på så vis är Flex en förlustaffär. Fördelen är väl att du slipper allt bök med att sälja den på andrahandsmarknaden.

Det du pratar om är totalpriset för hela tiden, inte månadspriset som det står på kampanjsidan. Totalpriset minskar, men inte det du betalar (eller har betalat) varje månad.

Sen är jämförelsen med kontantpriset knasig, det är äpplen och päron.