Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av IMPANI:

@Komplett kan ni svara på mina funderingar på mitt tidigare inlägg. #19465184

Japp, vi betar av allt i kronologisk ordning. Vi drabbades av lite sjukdom så det går lite långsammare än vi hoppats. Målet är att komma ikapp innan morgondagen //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Skrivet av Komplett:

Men när du använder FLEX så köper du också produkten, dvs du äger den, vilket du inte gör när du abonnerar, hyr eller leasar.

Men ni skriver ju ofta "abonnemang" när det handlar om Flex. Det står ju bland annat i kundvagnen ("Summa månadspris abonnemang") och kassan ("Summa månadspris, Komplett FLEX-abonnemang", "Abbonemang: FLEX"). Vore det inte lättare att acceptera att det är en avbetalningsplan fullt ut så slipper vi denna begreppsförvirring?

Skrivet av Komplett:

Vi ska försöka göra det så tydligt som möjligt för kunderna. Totalbeloppet står i texten under tabellen, men vi skulle kunna skriva ut hur många månader det då gäller också. Kan du beskriva/skissa hur du skulle välja att presentera de olika beloppen för att göra det tydligare?

Kan ni skriva ut totaltiden över huvud taget? Den verkar ju ändras lite upp och ned beroende vad för annat man vill köpa samtidigt så oavsett vad som skrivs skulle det vara missvisande. Mitt förslag: Kalla det att köpa produkten på avbetalning med Flex-bonus (att kunna byta in den efter 24 månader för att slippa de sista månadernas betalning). Det är ju ändå en avbetalningsplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hur menar du att FLEX bidrar till en generell prishöjning på teknik? Som vi ser det så är prispåslaget för Flex till för att täcka omkostnader för lösningen.

Finns det ett prispåslag så bidrar det väl till en prishöjning?
Så du svarade dig själv med det meddelandet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Finns det ett prispåslag så bidrar det väl till en prishöjning?
Så du svarade dig själv med det meddelandet.

Fast det innebär väl inte en generell prishöjning av teknik, bara ett prispåslag för -denna lösningen- ?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag pratar om att det i efterhand är svårt att komma ihåg vad man har köpt på avbetalning. Några månader efter ditt köp, kommer du komma ihåg att du fortfarande betalar 1000kr/mån för grafikkortet? 20 månader efter ett TV-köp, har du koll på hur många månader det är kvar på avbetalningen innan din ekonomi slutar vara belastad med den kostnaden? Om du har 2-3 stycken andra liknande köp kan det nog bli väldigt svårt.

Se nedan för kommentarer på "månadskostnad".
Köp-knappen har bara månadskostnad, som inte är så relevant om man samtidigt inte vet hur länge det gäller. Det som står i närheten av köp-knappen är t ex 24 månader som gäller om man vill byta. Är det avbetalning för hela produkten man vill åt så måste du antingen trycka på "läs mer" eller lägga till produkten i kundvagnen. Och även när det står så står det på ett sätt som är otydligare än nödvändigt (totalpriset vid byte står fint i en tydlig och enkel tabell jämfört med kontantpriset, men totalpriset för avbetalning står under i "finstilt" löptext och jämförs inte med något).

När den sen ligger i kundvagnen verkar totalpriset vara borttrollat igen (???). Kanske för att det hela inte ska ses som en vanlig avbetalning, jag vet inte. Men det känns för mig som ett kryphål i lagstiftningen som utnyttjas.

Edit:
Lagen skriver att vid lån (t ex avbetalning) behöver t ex effektiv ränta och löptid skrivas ut. Komplett verkar runda detta krav helt genom att kalla det abonnemang. SweClockers hänvisar däremot till det som "en form av avbetalning". Men SweClockers säger också att totalpriset står i kundvagnen, men jag kan då inte se något totalpris där?

Om du blandar flex-produkter med sånt som inte går att flexa (https://www.komplett.se/product/1163655/gaming/spelutrustning...) så kommer dessa andra prylar också att få en månadskostnad i kundvagnen. Löptid på denna kostnad står inte. Kan man ens flexa dessa? Vad gäller? Priset som räknas ut verkar vara kontantpris/24, dvs mycket sämre än övriga flex-pris.

Edit 2:
Komplett kallar det för abonnemang. Abonnemang på vad? Det står ju att du äger produkten helt, så de måste väl syfta till något annat. Men vad?

Edit 3:
Lite förtydligande med vad jag ser i kundvagnen.
https://i.imgur.com/Z2Wstqv.jpg
Jag har lagt till en TV som går att Flexa med försäkring och ett billigt skärmskydd (värde 99kr kontant).

Det står 3000kr rabatt på TVn, vet inte hur den hänger ihop med månadskostnaden. Antagligen har de bara räknat ner priset som används i bakgrunden, men att den visas där känns mest orelevant.

Skärmskyddet för 99kr har översatts till 5kr/mån. Osäkert om jag får byta det efter 24 månader, eller om 5kr/mån fortsätter i fulla längden på 37 månader.

Tillägsförsäkringen översätts också till en månadskostnad (det syns på summa månadspris), men vad den kostar får man räkna ut själv då det inte står brevid i listan. Jag får det till 38kr/mån.

För dessa icke-flex-produkter ser jag ingen info om vad som betyder om jag flexar dem. Om man betalar månadskostnaden fullt ut i 37 månader så blir det ett påslag på ~85% (5kr * 37 = 185kr, för skärmskyddet). Men då jag inte ser några detaljer om det kanske det är andra villkor som gäller? Oavsett ser jag varken totalpris, effektiv ränta eller löptid så som det lagstadgat ska finnas för avbetalning.

I kundvagnen står de 3000kr för rabatten TVn är just nu på kampanj. Så då blir totalpriset lägre, men ordinarie pris borde kanske stå med i översikten för att förtydliga.

Skärmskyddet är ett tillbehör inte kan FLEXas separat, men när man lägger till en produkt som inte går att FLEXa, blir det ett tillbehör och bakas det in i månadskostnaden. Viktigt att nämna är att tillbehöret blir en avbetalning rakt av och kan inte bytas in, returneras osv. som en FLEX-produkt. Du kan läsa mer om det här:
https://www.komplett.se/kampanj/143941/tillbehor-en-del-av-pa...

Tilläggsförsäkringen hamnar också som ett tillbehör och delas upp per månad. Men här ser jag att vi behöver förtydliga och skriva ut månadspris samt antal månader.

Skrivet av grizzly666:

Är intresserad att få svar på detta med.
För om man som komplett säger äger varan så bör man ju kunna göra vad man vill med den och fortfarande kunna "FLEXA" den?
Heller finns det en magisk gräns nånstans emellan 1-2 små repor på baksidan och en tur i "will it blend" blendern?
Kanske det finns ett prisavdrag för diverse skador?

Samt hur blir det om man blir bestulen av sin flex vara?

En annan fråga från tråden som ej besvarats än är ju denna.
Hur går det till när man tex flexar en tv och 24mån har gått och man vill flexa till sig en ny?
Behöver man skicka in den gamla tv´n först heller får man den nya tv´n och sen skickar in den gamla?
Det är ju en viss skillnad om man får nya tv´n först jämfört med om man behöver skicka in den gamla först som jag gissar kan ta allt i mellan 1-3veckor under ganska normala förhållanden då komplett troligen ska godkänna den innan en ny skickas ut.

Hur är det med frakten vem betalar den?
Och då menar jag främst frakten av den gamla tv´n tillbaks till komplett?

Ja. Du äger produkten och är ansvarig för den i form av skador, repor etc. eller utnyttja garantin om den täcker skadan. Likadant ansvarar du för att ha en försäkring eller teckna vårt trygghetsavtal om du t ex skulle bli bestulen på produkten. Fullständiga villkor för vad som gäller för varje produkt hittar du under “Läs villkor” Se även detta svar: #19468757

För skadade produkter, kan du läsa mer här:
https://www.komplett.se/kampanj/144024/om-produkten-gaar-sond...
Ja, du behöver skicka in den gamla TV:n först, vi kikar så att den inte är skadad och ser bra ut och därefter kan du välja att köpa en ny produkt på FLEX.

Kunden betalar frakten, då du äger produkten. Det är ditt ansvar att produkten kommer tillbaka till oss i så bra skick och att vi sedan kan sälja den vidare.

Dock går detta i en revisonsrunda internt nu och vi kan komma att ändra detta för att göra kundupplevelsen smidigare och bättre. Första FLEX-produkten kommer tillbaka först 2023 så vi har tid på oss att hitta det bästa lösningarna.

Hur skulle du vilja att det fungerade?

Skrivet av Awsmkiid:

Om man väljer att ta ut en ny produkt efter 24 månader, blir det en ny kreditupplysning på det nya köpet då?

Ja, det blir det. “En ny kreditupplysning görs då och ett nytt avtal upprättas med Resurs Bank.”

Skrivet av Reyintaz:

Känns som en extremförlust pengamässigt hur man än vänder på det.
Om man köper ut produkten efter 24 månader så har man betalat överpris (Vilket man alltid gör vid delbetalning)
Om man väljer att byta till en annan, så får Komplett det att låta som man sparar massa. Men då man lämnar tillbaka produkten, då försvinner i princip hela värdet.

Ta t ex SweC Vinterdator.
Efter 24 månader har du betalat 11688, vilket är 6311 kr mindre än om du skaffat den ny. Dock gör du av med din investering av 11688 kr.

Det jag ser det som är att om försäljningsvärdet på marknaden är mindre än det värdet du sparar enligt Komplett så kan det vara värt det. Annars inte. Kan du sälja vinterdatorn för mer än 6311 kr efter 2 år så kör inte Flex.
Nu kanske det vore värt med vinterdatorn (har inte koll på marknadspriser längre), men andra produkter känns inte lika värt.

Det beror helt på vilken produkt du väljer. Nintendo Switch blir några hundralappar dyrare faktiskt, men om vi tar Sony-TVn ovan (art. nr 1181024), så blir den 2 790kr billigare efter 24 mån än om du hade köpt den direkt. Räknar vi på totalpriset för den, alltså att du behåller den efter 24 mån och fortsätter betala i 8 mån, så landar vi på 17 600kr. Ord. pris om du köper den direkt är 18 990kr. Däremot är den på kampanj just nu (-3000kr), så då kan det vara billigare att byta in den efter 24 mån eller köpa den direkt.

Skrivet av IMPANI:

Komplett lägger fokus på att man äger produkten under tiden man flexar. Jag förstår det låter mer lockande att äga en produkt och att man har ryggen fri att marknadsföra denna köp-hybrid. Tycker det blir Klarna-retoriken, där man istället för att kalla det avbetalning som kan ses som något negativt, så väljer man något med en positiv klang och kallar det betala i egen takt

Om vi lägger formuleringar och skickliga retoriska dribblingar åt sidan. Vad är den praktiska skillnaden?

Jag ingår avtal som har bindningstid X månader. Jag kan inte säga upp avtalet.
Jag kan "köpa ut" mig och betala det resterande beloppet som avtalet avser.
Jag måste lämna tillbaka produkten i gott skick för att klara inspektion.
Jag bekostar eventuella reparationer under tiden. Förutsatt att jag inte kan åberopa garanti eller reklamationsrätt.

Ovanstående kan tillämpas för flex/leasa/hyra.

Jag kanske missar något väsentligt, men i ärlighetens namn så ser jag inte skillnaden i praktiken mellan flex och leasa/hyra. Utöver att jag kan "skryta" med att säga att jag äger produkten under X månader. Även om jag äger produkten på papper så måste jag ju behandla produkten som att jag leasar/hyr den.

Scenario 1:
Jag flexar en nintendo switch och efter 24 månader så vill jag flexa något annat. Enda produkter som finns att flexa är gamingdatorer för +20k. Vilket "tvingar" mig till att fortsätta flexen på nintendo switchen.

Komplett kan ju nu till en början ha ett stort utbud av flex-produkter i olika prisklasser för håva in kunderunderlag. Sen ändras förutsättningarna och efter 24 månader så tillhandahåller man bara flex-produkter som tillhör en helt annan prisklass. Vilket resulterar i bra klirr i kassan då konsumenten hellre fortsätter löpa tiden ut.

För i dagsläget så finns det inget i avtalet och villkoren som säger att jag kommer ha möjlighet om 24 månader att flexa en annan produkt i samma prisklass.

Scenario 2:
"Enheten måste vara fullt funktionsduglig utan några problem med den strukturella integriteten, t.ex. skärmfläckar, kosmetiska fel eller vattenskador, och den ska laddas och laddas ur korrekt. Den får inte ha några saknade eller icke-funktionella komponenter, t.ex. tangenter, knappar eller portar. Strömförsörjningen och kabeln ska vara oskadade. Enheten får inte vara eller vara listad som stulen.

Alla komponenter i den ursprungliga beställningen måste återlämnas i gott skick för att klara vår inspektion, de får inte vara skadade eller förlorade."

Vad händer om Komplett inte godkänner inspektionen? Hur mycket avdrag blir det? Finns det en max % på vad avdraget kan bli? Eller kommer Komplett neka produkten och man måste fortsätta flex-perioden ut? Vad anses vara kosmetiska fel? Finns ju flertalet frågetecken.

Scenario 1: Du kan ju välja en annan produkt också än en gamingdator för +20k? Det är ingen som tvingar dig att välja en dyrare produkt och du kan alltid välja att behålla produkten istället. Är detta en konspirationsteori kring att vi plötsligt skulle begränsa vad du kan välja på? Vår tanke är att utöka med fler produkter med tiden, inte färre.
Vad är det som säger att du inte kan FLEXa en produkt i samma prisklass?

”Du förbinder dig inte till en bestämd kategori, FLEXar du en TV, men inser att du inte längre behöver den kommer du få möjligheten att byta TVn mot en annan produkt efter 24 månader.”
Scenario 2: Ja, du äger produkten och ansvarar för att den fungerar som den ska, är hel och ren och kan säljas vidare efter 24 mån. Gör den inte det, kommer den nekas och du får fortsätta betala den. Dvs du får istället behålla den.

Skrivet av Mangee75:

@Komplett
Varför har endast vissa produkter FLEX?

Det har att göra med produkter som vi tycker är bra FLEX-produkter, avtal mellan underleverantörer och andra faktorer som kampanjer etc. FLEX som betalningsalternativ aktiveras manuellt per product. Om det omvänt skulle finnas FLEX på något som ser underligt ut så meddela oss gärna.

Du kan alltid lägga till tillbehör när du väljer en FLEX-produkt, t ex en datormus till en dator och då bakas den in i månadspriset. Viktigt att nämna är att tillbehöret blir en avbetalning rakt av och kan inte bytas in, returneras osv. som en FLEX-produkt. Du kan läsa mer om det här:
https://www.komplett.se/kampanj/143941/tillbehor-en-del-av-pa...

Skrivet av Don_Tomaso:

@Komplett
Detta står på kampanjsidan.
Jag såg inte detta först. Blir det verkligen lägre månadskostnad om man byter in en produkt jämfört med om man köper en utan att byta in? Om ja, hur mycket lägre?

Det som syftas på här är att FLEX som helhet med byta och “återköp” av produkten blir en billigare lösning än om det hade varit en renodlad avbetalningsplan. Men jag håller med om att som det står nu kan misstolkas. Har du en idé på en bättre formulering? Är detta tydligt? “Med FLEX får produkten en ny användare vilket gör att vi kan hålla ett lågt månadspris.”

Skrivet av Bakgrund:

I vilket skick måste produkten vara vid återlämning?

Det ska vara normalt slitage. Det finns info om detta här: https://www.komplett.se/kampanj/144024/om-produkten-gaar-sond...
Det står tydligt vad som gäller för FLEX-byte under “Läs villkor” för respektive produkt. Klicka på ”LÄS MER” under FLEX-knappen på produktsidan och därefter ”Läs villkor”.
Se även detta svar: #19468757

Tack för alla grymma frågor och kritik. Fortsätt gärna diskussionen och frågorna. Fler svar följer i morgon.

//Victor & Erik.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

I kundvagnen står de 3000kr för rabatten TVn är just nu på kampanj. Så då blir totalpriset lägre, men ordinarie pris borde kanske stå med i översikten för att förtydliga.

Skärmskyddet är ett tillbehör inte kan FLEXas separat, men när man lägger till en produkt som inte går att FLEXa, blir det ett tillbehör och bakas det in i månadskostnaden. Viktigt att nämna är att tillbehöret blir en avbetalning rakt av och kan inte bytas in, returneras osv. som en FLEX-produkt. Du kan läsa mer om det här:
https://www.komplett.se/kampanj/143941/tillbehor-en-del-av-pa...

Angående rabatten, tänkte mest på att de -3000kr handlar om kontantpriset. De har ingen direkt relevans till månadspriset.

Ok, så tillbehör (inklusive försäkringen) blir en avbetalning rakt av? Då är det väl lagkrav på att skriva ut effektiv ränta, löptider osv? Åter igen, allt hade blivit så mycket tydligare, enklare och mer jämförbart med andra aktörer om ni kallar Flex för avbetalning och följer regelverket.

Skrivet av Komplett:

Det som syftas på här är att FLEX som helhet med byta och “återköp” av produkten blir en billigare lösning än om det hade varit en renodlad avbetalningsplan. Men jag håller med om att som det står nu kan misstolkas. Har du en idé på en bättre formulering? Är detta tydligt? “Med FLEX får produkten en ny användare vilket gör att vi kan hålla ett lågt månadspris.”

Nja. Att månadspriset är lågt beror ju på att avbetalningsplanen pågår under lång tid (~3 år). Byter man produkten förkortas tiden, men kostnaden per månad förblir densamma. Ni har ju sagt själva här i tråden att priset (måndaspriset för en given löptid) är jämförbart med andra aktörers avbetalningsplaner, så bytesbiten påverkar ju uppenbarligen inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Scenario 1: Du kan ju välja en annan produkt också än en gamingdator för +20k? Det är ingen som tvingar dig att välja en dyrare produkt och du kan alltid välja att behålla produkten istället. Är detta en konspirationsteori kring att vi plötsligt skulle begränsa vad du kan välja på? Vår tanke är att utöka med fler produkter med tiden, inte färre.
Vad är det som säger att du inte kan FLEXa en produkt i samma prisklass?

”Du förbinder dig inte till en bestämd kategori, FLEXar du en TV, men inser att du inte längre behöver den kommer du få möjligheten att byta TVn mot en annan produkt efter 24 månader.”
Scenario 2: Ja, du äger produkten och ansvarar för att den fungerar som den ska, är hel och ren och kan säljas vidare efter 24 mån. Gör den inte det, kommer den nekas och du får fortsätta betala den. Dvs du får istället behålla den.

Scenario 1: Det finns ingen text som säger att jag inte kan FLEXa en produkt i samma prisklass. Vilket är en del av poängen, att det saknas information. Även om er tanke är att utöka med fler produkter så kan ju verkligheten se annorlunda ut om 24 månader. Men är ni så säker på er sida att detta scenario inte kommer att inträffa så bör det inte va något hinder i att ange det i avtalet. Skapar ju en bättre trygghet hos konsument.

Scenario 2: Skulle produkten ha ett kosmetiskt fel, vilket inte är helt osannolikt efter 24 månader. Så bör ju denna information framgå i avtalet, att nekar ni inspektionen så kommer konsumenten behöva fortsätta betala produkten i 12 månader till. Den bristfälliga informationen medför ju att man måste utgå från det värsta även om det i era ögon är en konspirationsteori. Så man inte sitter där efter 24 månader och har en liten reva på sin dator som får avslag på inspektionen.

Permalänk
Komplett.se

Hej! Här kommer några fler svar. Vi försöker svara så många vi hinner och så fort vi kan.

Skrivet av johanandersson:

OK. För att hålla det helt till Komplett Flex så hatar jag Komplett Flex och anser att det är ett parasitisk upplägg.

Tack för feedbacken. Vi tycker det är tråkigt att du hatar oss, hur skulle du vilja ha upplägget om du fick välja fritt?

Skrivet av johanandersson:

Så som jag tolkar det har det tidigare abonnemanget inget att göra med kostnaden för det nästa? Så som jag förstår det så beror abonnemanget för nästa produkt enbart på den angivna kostnaden för den produkten, och inte alls på vad du betalade innan. Jag tror den enda funktionen som övergången har tror jag är att man slipper betala utlösningskostnaden för den tidigare produkten, om komplett godtar den det vill säga. Så betala nästan fullpris för en produkt i två år och sen antingen betala mycket mer än fullpris för att få behålla den eller förlora produkten och gå med på ett nytt abonnemang för att slippa straffavgiften.

Vilket är orsaken till varför detta är så parasitiskt, om jag då förstår detta korrekt. Detta kommer attrahera personer med dålig ekonomi, både i siffror och beteende. De kommer nå tvåårsdagen och antingen behöva ansluta sig till ett nytt avtal, som kanske inte är bra jämfört med vad konkurrenter kan erbjuda, eller så behöver de ha tusentals kronor redo för att lösa ut produkten.

Hade det gått att returnera produkten utan att teckna ett nytt avtal, och då slippa betala tusentals kronor i utköpningsavgift, så hade det varit lite mindre parasitiskt. Men jag hittar inte det i Kompletts beskrivning. För de som inte kan planera sin ekonomi korrekt så är en överraskningsavgift på 18 160 kronor, som för Kompletts a240 dator, en extremt stor summa. Det medför att de individerna egentligen inte har något annat val än att teckna ett nytt abonnemang med Komplett Flex för att de kommer inte ha råd att köpa sig fria.

Jag tror detta är det vidrigaste systemet för att låsa in personer jag någonsin sett i Sverige utanför bostadsmarknaden.

Edit: Tydligen kommer det som en fortsatt avbetalning och inte en engångskostnad. Det kommer väl i alla fall skydda några. Fortfarande riktigt smutsigt.

Nej, du skapar ett nytt avtal när du byter/väljer en ny produkt. Vad bra att du såg att det inte blev en engångskostnad bara. Det stämmer. Du behöver inte betala ”tusentals kronor” för att lösa ut produkten, utan månadskostnaden fortsätter då bara precis som tidigare. Att vi har en bindningstid är väl inget ovanligt? Likadant finns för telefonabonnemang, tv-kanaler och liknande. Om man inte vill binda upp sig, så kanske man borde köpa produkten direkt istället bara?

Skrivet av FreddyK:

Förstår inte alls hur det här är bättre än vanlig avbetalning.
Jag skulle alltså betala nästan fullt pris för en produkt och sedan lämna tillbaka den, hur är det bättre än att ta en vanlig avbetalning och kunna sälja produkten själv när man tycker det är dags?

Nu tycker jag avbetalningar av alla slag är väldigt dumt om det inte är för något som verkligen behövs, boende osv.
Så att försöka få någon att fastna i mer än det vanliga avbetalnings-träsket genom att luras med att det blir billigare om du byter ut din produkt om 24månader så att dom kan fortsätta fakturera dig och hoppas på att kunna slänga dit en förseningsavgift låter illa i mina öron.

Självklart kan du göra så om du vill. Det som gör detta smidigt är att du slipper leta efter en köpare när du ska sälja produkten och du kan enkelt hitta en ny produkt som du vill ha. Vår vinning i det är att vi får kunder som fortsätter vara kunder hos oss och kundernas vinning är att de får en månadskostnad som efter 24 mån oftast är billigare än ordinarie fullpris och man slipper tänka på att sälja produkten efteråt. Vad som du tycker är smidigast får du själv avgöra.

Skrivet av HappySatan:

Går alltsammans genom KomplettBank? I så fall är det ett stort nej för mig. Bedrövlig "bank" som inte svarar på mail och bara har telefontid 4 timmar om dagen. Känns som om hela affärsidén är påminnelseavgifter.

Nej, via Resurs Bank. Var det dem du menade? Tack, vi tar med oss den feedbacken och försöker förbättra oss där.

Skrivet av ronz:

Jag har inget emot avbetalning. Bra att alternativet finns.
Däremot gillar jag inte denna idé om att låsa in kunden till att konsumera mer (och dyrare) bara för att.
Detta påverkar inte de som har råd att köpa. De köper kontant.
Detta påverkar de som redan har problem att spara och köpa grejer. Vilket bara förvärrar deras situationer. Komplett vill tjäna pengar på detta. = Grisigt enligt mig.

Du kan ju välja att byta en dyr produkt mot en billigare också. Du behöver inte välja en dyrare produkt om du inte vill. Yes, vi förstår din åsikt, men håller inte med om att det bara är ”de som har råd” som köper på avbetalning, FLEX och liknande. Det kan ju finnas en poäng att betala per månad om du t ex inte vill tömma sparkontot och ha de pengarna som backup istället.

Skrivet av Don_Tomaso:

@Dimestam
Saxat från nyheten
Nu verkar det ju inte som att det finns något totalpris alls i kundvagnen. Du måste gå vidare till kassan som kräver inloggning och är endast ett klick bort från ett fullföljande av beställningen innan du kan se totalpris och löptid på avbetalningen.

Tack, vi ska kika på detta närmare, så att totalpriset blir tydligt.

Skrivet av anon333222:

Tänk om man hade haft en fokusgrupp här på Sweclockers. Frågat medlemmarna här: Vi har tänkt ut ett nytt sätt att finansiera din teknikkonsumtion. Så här ser förslaget ut. BOMBA oss med synpunkter och feedback. Som tack får ni annonsera gratis på Sweclockers marknad.

Well, vår tanke med den här tråden är ju att få bra input för hur våra favoritkunder önskar att ha en sån här lösning. Vi kan tyvärr inte lova något annat än en (förhoppningsvis) bättre FLEX-lösning i gengäld.

Skrivet av Elakekocken:

Jag anser att endast livsavgörande köp kan köpas med kredit 3, 6 eller 12 månader.
Är det livsavgörande med den senaste TV-apparaten eller kan det duga med en 40” från blocket för 500:- så länge?

Kan jag börja löpa nu utan löpband om jag köper mig ett par broddar medan jag väntar på att ha sparat ihop till ett löpband?

Jag har inte råd med en blodtrycksmätare som skulle kunna vara livsavgörande - skulle jag kunna få låna de pengarna av en familjemedlem, arbetskamrat eller vän innan jag ens funderar på krita?

Nej och åter nej till avbetalning. Har man inte råd så ska man inte köpa - man ska spara, enligt mig. Medan man sparar kan det dyka upp en oförutsedd avgift eller två, då sitter du där med dina sparade pengar att ta av. Vad gör det? Jo du får skjuta upp ditt produktköp med 1, 3, 8 månader - och?

Man vet inte att man är alkoholist förrän man sitter i skiten och även då förnekar man det - exakt samma sak med de som sitter i den s.k lyxfällan. Att uppmana till kreditköp är bara dumt, tycker jag.

Om det är livsvgörande att köpa en TV får du avgöra själv. Tack för din åsikt, vi förstår att många här inne inte gillar att betala på avbetalning och liknande. Vi skulle jättegärna också höra hur ni skulle velat haft det istället?

Skrivet av POMAH:

Om ni verkligen menar det ni säger med att Flex ska vara för de som vill ha senaste teknik mm, så gör det enkelt, de som har ett flex abonnemang får förhandsköp på senaste teknik, övriga kunder får vänta 1 vecka. Enkelt och tydligt, gör det till en premium produkt som ni beskriver här att det är, snabb hemleverans, senaste tekniken, mm mm.

Tack, det tar vi med oss. Kanske kan det var en bra idé inför framtiden.

Skrivet av Don_Tomaso:

Nu märkte jag ytterligare en sak. Om du köper från en telefon så visas aldrig totalpriset för full avbetalning. Aldrig. Inte ens kassan. Kanske visas det i orderbekräftelsen när man har skrivit på avtalet, men det ville jag inte testa. I kassan står bara priset fram till och med den 24 månaden.

Kundvagn och kassa ser ut så här (edit: satte ihop bilderna så att de inte skulle vara så hemskt stora, ursäkta):
https://i.imgur.com/a9WVsWe.png

Notera här också att handkontrollerna som har en betydligt högre månadskostnad faktiskt är billigare än Xboxen kontant. Ointuitivt nog så bidrar de även också mindre till totalpriset än Xboxen (trots högre pris per månad!!) i och med att de förkortar den totala löptiden när man lägger till dem i kundvagnen.

Är det detta som ni @Komplett kallar tydligt? Att månadspriset som är det som visas inte har mycket relevans till totalpriset, och att inget totalpris finns över huvud taget? Det här kan omöjligen vara lagligt.

Tack! Vi tar med oss det du skriver och får kika hur vi kan förbättra tydligheten på mobil. Vi förstår att du tycker det är otydligt och får kika hur vi kan förbättra detta. Tack!

//Victor

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Ser man detta som avbetalning under 24 månader+ som man kan köpa sig fri från närsomhelst (slutpriset påverkas inte av det) och skippar det där med att byta ut produkten så verkar det vara den billigaste lösningen som the "big 3" erbjuder och ganska väsentlig sådan i många fall. Sen är det självklart att de tjänar mest pengar på de som byter in produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tack, vi ska kika på detta närmare, så att totalpriset blir tydligt.

Just den kommentaren var riktad till @Dimestam som står som skribent till nyheten, och nyheten innehöll den felaktigheten. Men det kanske var ni som skrev innehållet till nyheten?

Permalänk
Medlem

Gjorde ett konto för att väga in lite snabbt. Det finns en annan sida utav myntet som ingen har pratat om och det är kostnad kontra besparing.

Ja, det kostar extra att ha FLEX i det långa loppet, men det många inte tänker på är att den smartare skaran utav människor utnyttjar avbetalningar och lån på daglig basis medans deras pengar jobbar på i diverse investeringar.

Jag tog FLEX på min dator. 25,000kr blev 550kr per månad. Dessa 25,000kr har legat och sparat ihop mig 60% på aktiemarknaden dessa 2 år jag har haft FLEX. Mina 25,000kr har nu blivit 40,000kr. Jag väljer då att fortsätta byta in datorn, hålla mig up-to-date med spel/jobb och bra prestanda och låter pengarna jobba vidare.

Kan du använda FLEX på ett smart sett, dvs du investerar dina pengar och INTE spenderar dom så rekommenderar jag det starkt.

Om du väljer att spendera pengarna, då är det bättre du köper produkten direkt fullt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillOMG:

Gjorde ett konto för att väga in lite snabbt. Det finns en annan sida utav myntet som ingen har pratat om och det är kostnad kontra besparing.

Ja, det kostar extra att ha FLEX i det långa loppet, men det många inte tänker på är att den smartare skaran utav människor utnyttjar avbetalningar och lån på daglig basis medans deras pengar jobbar på i diverse investeringar.

Jag tog FLEX på min dator. 25,000kr blev 550kr per månad. Dessa 25,000kr har legat och sparat ihop mig 60% på aktiemarknaden dessa 2 år jag har haft FLEX. Mina 25,000kr har nu blivit 40,000kr. Jag väljer då att fortsätta byta in datorn, hålla mig up-to-date med spel/jobb och bra prestanda och låter pengarna jobba vidare.

Kan du använda FLEX på ett smart sett, dvs du investerar dina pengar och INTE spenderar dom så rekommenderar jag det starkt.

Om du väljer att spendera pengarna, då är det bättre du köper produkten direkt fullt pris.

Fascinerande i hur du lyckats ha FLEX i två år då FLEX lanserades förra året. Det råkar inte vara så att du jobbar för Komplett och vill ge en positiv bild då övriga kommentarer är av negativ klang och ifrågasättande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillOMG:

Gjorde ett konto för att väga in lite snabbt. Det finns en annan sida utav myntet som ingen har pratat om och det är kostnad kontra besparing.

Ja, det kostar extra att ha FLEX i det långa loppet, men det många inte tänker på är att den smartare skaran utav människor utnyttjar avbetalningar och lån på daglig basis medans deras pengar jobbar på i diverse investeringar.

Jag tog FLEX på min dator. 25,000kr blev 550kr per månad. Dessa 25,000kr har legat och sparat ihop mig 60% på aktiemarknaden dessa 2 år jag har haft FLEX. Mina 25,000kr har nu blivit 40,000kr. Jag väljer då att fortsätta byta in datorn, hålla mig up-to-date med spel/jobb och bra prestanda och låter pengarna jobba vidare.

Kan du använda FLEX på ett smart sett, dvs du investerar dina pengar och INTE spenderar dom så rekommenderar jag det starkt.

Om du väljer att spendera pengarna, då är det bättre du köper produkten direkt fullt pris.

Javisst är det så. Det stämmer med alla sorters lån. För att det ska vara lätt att se lånets kostnad (och kunna jämföra med alternativa investeringar) så är det lagkrav på att skriva ut bland annat effektiv ränta.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkreditlagen/

Citat:

Enligt konsumentkreditlagen måste all marknadsföring av krediter vara måttfull. Företaget måste dessutom alltid ange kreditens effektiva ränta i all marknadsföring. Effektiv ränta är ett jämförelsemått som i procent anger vad den totala kostnaden för krediten är. Informationen ska visas genom ett representativt exempel på en kredit så att det går att se vad den faktiska kostnaden blir.

Komplett väljer dock att marknadsföra avbetalningsplanen som ett abonnemang (trots att det tekniskt, praktiskt och teoretiskt är en avbetalningsplan, som du kan avbryta tidigt på villkoret att du skickar tillbaka produkten och köper en ny). I vissa fall hänvisar de även till det som avbetalningsplan (t ex när man köper ett "tillbehör" till en Flex-produkt). Och även här i tråden skriver de att det inte är ett abonnemang för att i ett sådant så äger man ju inte sin produkt.

@Komplett, varför vill ni inte kalla det för en avbetalningsplan?

Permalänk
Medlem

Apropå Resurs Bank som Komplett använder sig av…

https://www.privataaffarer.se/fi-overvager-atgarder-mot-resur...

Permalänk
Medlem

En fråga till från mig till @Komplett (som för en gångs skull inte har negativ ton):

Vid köp av produkter över ca 10000kr så är er vanliga avbetalningsplan på 36 månader suboptimal, och ibland kan det bli billigare totalt sett att flexa (och behålla) än att köpa kontant. Exempel:

Uppgraderingspaket för 13299kr avbetalat på 36 månader blir totalt 19551kr.
Men om du istället för att avbetala det lägger till en Xbox Series S (värde 3457kr) som du flexar så blir den totala flexkostnaden 19307kr utspritt på totalt 43 månader. Och då får du en Xbox på köpet.

Så du kan förlänga avbetalningstiden, få fler produkter OCH en lägre total kostnad.

Eller så kan du skicka tillbaka Xboxen efter 24 månader för att avbryta avbetalningen/abonnemanget, och vips har du köpt uppgraderingssystemet för endast 10776kr. Både ca 2500kr billigare än att betala kontant och utspritt på 24 månader.

Är detta en bugg i ert system eller är det meningen?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Don_Tomaso:

@Komplett

Vad händer om jag beställer två stycken Flex-produkter? Efter 24 månader, kan jag välja att byta den ena av dem och behålla den andra eller måste jag göra samma sak med båda? Det skulle ju isåfall antagligen påverka kvarvarande skuld, löptid och/eller månadspris.

Jag hittar ingenting om detta i någon FAQ. De fullständiga försäljningsvillkoren som länkas till från kassan nämner inte FLEX en enda gång. Och all text jag hittar i kundvagnen, FAQ och i kassan pratar om "produkten" i singular.

Det står tydligt vad som gäller för FLEX-byte under “Läs villkor” för respektive produkt. Klicka på ”LÄS MER” under FLEX-knappen på produktsidan och därefter ”Läs villkor”.

I utgångspunkt så går båda produkterna under samma avtal och skall då returneras/slutbetalas tillsammans. Att separera två produkter i ett avtal är inget vi i dagsläget har stöd för i dag men det är möjligt att vi introducerar det längre fram. Den var lite klurig att svara på och hur man på bästa sätt formulerar detta i en FAQ. Vi ska se på detta och återkommer i frågan.

Skrivet av Don_Tomaso:

@Komplett

I kassan kan man välja leveranssätt. Väljer jag hemleverans för 99kr så bakas detta också in i månadspriset. Här är ett exempel på två st "Xbox Series S".

Med frakt

https://i.imgur.com/nEucIYW.png

Utan frakt

https://i.imgur.com/S1j9Vq5.png

I den lilla tabellen står det "Frakt 99,00", men för att lista ut vad frakten egentligen kostar så måste jag växla fram och tillbaka mellan olika fraksätt. Vi kan se här att frakten på 99kr översätts magiskt till 5kr/mån. Utslaget på 24 månader så blir det 120kr. Utslaget på 33 månader (vilket tydligen är den fulla löptiden i det här fallet ¯\_(ツ)_/¯ ) så kostar frakten på 99kr egentligen 165kr (detta totalpris och löptid står i liten text, inbakad i ett stort stycke text, i en ruta brevid tabellen med priser som fångar ens uppmärksamhet).

Glasklart!

Ja, du kan inte välja en del produkter på FLEX och andra att betala direkt. Frakten blir på det sättet också, att den bakas in i månadskostnaden, precis som ett tillbehör till din FLEX-produkt. Vi kan i dag inte separera fraktpriserna i FLEX-avtalet så det blir ett prispåslag som matchar löptiden. Det innebär att 99kr blir 120kr om man byter efter 24 månader och exempelvis 195kr över ex: 39 månader. Det är inte helt optimalt men det är så det fungerar i dagsläget. Dock är alltid standardfrakten fri över 500kr.

Skrivet av Don_Tomaso:

Tack för svaret!

Men ni skriver ju ofta "abonnemang" när det handlar om Flex. Det står ju bland annat i kundvagnen ("Summa månadspris abonnemang") och kassan ("Summa månadspris, Komplett FLEX-abonnemang", "Abbonemang: FLEX"). Vore det inte lättare att acceptera att det är en avbetalningsplan fullt ut så slipper vi denna begreppsförvirring?

Kan ni skriva ut totaltiden över huvud taget? Den verkar ju ändras lite upp och ned beroende vad för annat man vill köpa samtidigt så oavsett vad som skrivs skulle det vara missvisande. Mitt förslag: Kalla det att köpa produkten på avbetalning med Flex-bonus (att kunna byta in den efter 24 månader för att slippa de sista månadernas betalning). Det är ju ändå en avbetalningsplan.

Ja, vi ser FLEX som ett abonnemang och det är något vi kanske behöver förtydliga. Det är inte en regelrätt avbetalning och samtidigt vill vi särskilja oss från vanliga avbetalningslösningar.

Vi skriver ut totaltiden i kassan. Detta görs då totaltiden och summorna varierar efter vad du lägger i kundvagnen. Att visa löptiden direkt på produktsidan blir då missvisande. Att köpa det med FLEX-bonus var inte en dum idé. Jag tar den vidare i vårt (numera) stora dokument med förbättringsförslag

Skrivet av grizzly666:

Finns det ett prispåslag så bidrar det väl till en prishöjning?

Så du svarade dig själv med det meddelandet.

Nu pratar vi nog om varandra. Jag tolkade det som att du påstod att FLEX driver upp priserna i marknaden för att det ökar priset. Det tror jag inte att det gör. FLEX är en tjänst som har ett pris och då skapar ett prispåslag på beställningen. På samma sätt som att frakt, fakturaavgift eller andra tjänster innebär en kostnad men inte driver upp priserna.

Skrivet av MoNkeY-05:

Fast det innebär väl inte en generell prishöjning av teknik, bara ett prispåslag för -denna lösningen- ?

Ja, vi lägger på ett prispåslag för det är en del av att vi ska tjäna pengar på lösningen. Men håller inte med om att det skulle öka priset generellt på teknik.

Skrivet av IMPANI:

Scenario 1: Det finns ingen text som säger att jag inte kan FLEXa en produkt i samma prisklass. Vilket är en del av poängen, att det saknas information. Även om er tanke är att utöka med fler produkter så kan ju verkligheten se annorlunda ut om 24 månader. Men är ni så säker på er sida att detta scenario inte kommer att inträffa så bör det inte va något hinder i att ange det i avtalet. Skapar ju en bättre trygghet hos konsument.

Scenario 2: Skulle produkten ha ett kosmetiskt fel, vilket inte är helt osannolikt efter 24 månader. Så bör ju denna information framgå i avtalet, att nekar ni inspektionen så kommer konsumenten behöva fortsätta betala produkten i 12 månader till. Den bristfälliga informationen medför ju att man måste utgå från det värsta även om det i era ögon är en konspirationsteori. Så man inte sitter där efter 24 månader och har en liten reva på sin dator som får avslag på inspektionen.

Scenario 1: Om det är som du säger, så får vi kika på det och göra det tydligare. Tack för bra input. Ja det är sant, men det står också på hemsidan att:
” Som Komplett-FLEXare kan du till en början välja mellan mobiler, surfplattor, smartwatches, datorskärmar, laptops och gamingdatorer. Men med tiden kommer du erbjudas ett enormt utbud av elektronikprodukter för både glädje och nytta att vraka bland.”

Vad tycker du är viktigt att lyfta fram om vi skulle baka in det i avtalet och hur skulle du önska att det formulerades?

Scenario 2:
Konspirationsteorin syftade på att vi skulle minska antalet produkter i FLEX-sortimentet. Men som du säger, det kan såklart vara så att du får avslag men enligt avtalet så kan det leda till en omvärdering av restvärdet. Så i ett hypotetiskt scenario där du rengjort datorn med något starkt rengöringsmedel och den blivit alldeles flammig så kan du komma att få betala en extra kostnad om du väljer att byta produkt vid 24 månader. Därför är det viktigt att ta hand om dina produkter och att reparera dem om de går sönder och att ha försäkring på dem. Vi har ännu inte haft första bytet av produkter sedan lansering och har ännu inga konkreta exempel att peka på.

Stycket om kosmetiska fel finns angivet i samband med produkten och hänvisas till från avtalet du godkänner i köpprocessen. Se punkt 12.1 i Allmänna villkor och sedan under “Läs mer” i FLEX-rutan för den produkt du är nyfiken på.

Ett exempel för en Laptop från Acer är följande.

“Enheten måste vara fullt funktionsduglig utan några problem med den strukturella integriteten, t.ex. skärmfläckar, kosmetiska fel eller vattenskador, och den ska laddas och laddas ur korrekt. Den får inte ha några saknade eller icke-funktionella komponenter, t.ex. tangenter, knappar eller portar. Strömförsörjningen och kabeln ska vara oskadade. Enheten får inte vara eller vara listad som stulen.”

Vad skulle du klassa som kosmetiska fel?

Skrivet av Don_Tomaso:

Just den kommentaren var riktad till @Dimestam som står som skribent till nyheten, och nyheten innehöll den felaktigheten. Men det kanske var ni som skrev innehållet till nyheten?

Då missförstod vi syftningen. Vi har inte skrivit nyheten/artikeln men har varit delaktiga i utformningen och korrläst den i förväg. @Dimestam är författaren.

Skrivet av KillOMG:

Gjorde ett konto för att väga in lite snabbt. Det finns en annan sida utav myntet som ingen har pratat om och det är kostnad kontra besparing.

Ja, det kostar extra att ha FLEX i det långa loppet, men det många inte tänker på är att den smartare skaran utav människor utnyttjar avbetalningar och lån på daglig basis medans deras pengar jobbar på i diverse investeringar.

Jag tog FLEX på min dator. 25,000kr blev 550kr per månad. Dessa 25,000kr har legat och sparat ihop mig 60% på aktiemarknaden dessa 2 år jag har haft FLEX. Mina 25,000kr har nu blivit 40,000kr. Jag väljer då att fortsätta byta in datorn, hålla mig up-to-date med spel/jobb och bra prestanda och låter pengarna jobba vidare.

Kan du använda FLEX på ett smart sett, dvs du investerar dina pengar och INTE spenderar dom så rekommenderar jag det starkt.

Om du väljer att spendera pengarna, då är det bättre du köper produkten direkt fullt pris.

Ja, det är ett sätt att göra det på. Nu antar jag att detta var ett exempel, då vi inte har haft FLEX så länge än. Men det finns alltså många anledningar till att man kanske vill betala ett månadspris istället för att köpa produkten direkt.

Många bra frågor och funderingar! Särskilt från en viss @Don_Tomaso Vi har lite att diskutera innan vi kan ge alla svar, så vi återkommer.

// Victor & Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Ja, vi lägger på ett prispåslag för det är en del av att vi ska tjäna pengar på lösningen. Men håller inte med om att det skulle öka priset generellt på teknik.

Ja men det var ju mitt argument med, jag svarade på ett tidigare inlägg. Här håller vi med varann, EJA.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KillOMG:

Gjorde ett konto för att väga in lite snabbt. Det finns en annan sida utav myntet som ingen har pratat om och det är kostnad kontra besparing.

Ja, det kostar extra att ha FLEX i det långa loppet, men det många inte tänker på är att den smartare skaran utav människor utnyttjar avbetalningar och lån på daglig basis medans deras pengar jobbar på i diverse investeringar.

Jag tog FLEX på min dator. 25,000kr blev 550kr per månad. Dessa 25,000kr har legat och sparat ihop mig 60% på aktiemarknaden dessa 2 år jag har haft FLEX. Mina 25,000kr har nu blivit 40,000kr. Jag väljer då att fortsätta byta in datorn, hålla mig up-to-date med spel/jobb och bra prestanda och låter pengarna jobba vidare.

Kan du använda FLEX på ett smart sett, dvs du investerar dina pengar och INTE spenderar dom så rekommenderar jag det starkt.

Om du väljer att spendera pengarna, då är det bättre du köper produkten direkt fullt pris.

Vad gör du om du får en bearmarket? Om du kan marknaden, varför kör du all in och dubblar pengarna på en vecka? Då kan du casha av och ha pengarna i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det står tydligt vad som gäller för FLEX-byte under “Läs villkor” för respektive produkt. Klicka på ”LÄS MER” under FLEX-knappen på produktsidan och därefter ”Läs villkor”.

I utgångspunkt så går båda produkterna under samma avtal och skall då returneras/slutbetalas tillsammans. Att separera två produkter i ett avtal är inget vi i dagsläget har stöd för i dag men det är möjligt att vi introducerar det längre fram. Den var lite klurig att svara på och hur man på bästa sätt formulerar detta i en FAQ. Vi ska se på detta och återkommer i frågan.

Alright.

Citat:

Ja, du kan inte välja en del produkter på FLEX och andra att betala direkt. Frakten blir på det sättet också, att den bakas in i månadskostnaden, precis som ett tillbehör till din FLEX-produkt. Vi kan i dag inte separera fraktpriserna i FLEX-avtalet så det blir ett prispåslag som matchar löptiden. Det innebär att 99kr blir 120kr om man byter efter 24 månader och exempelvis 195kr över ex: 39 månader. Det är inte helt optimalt men det är så det fungerar i dagsläget. Dock är alltid standardfrakten fri över 500kr.

Fast om det står 99kr så kan ni väl inte ta 120/195kr? Som att Coop skriver ut 10kr för mjölken i hyllan, men sedan tar 12kr när man kommer till kassan. Eller inte skriver ut priset i kassan heller utan kunden får räkna ut mjölkpriset bakvägen via totalbeloppet. Nä, om något bör ni väl skriva ut det högre beloppet (195kr om längsta löptiden är 39 månader) för att inte råka lura folk.

Citat:

Ja, vi ser FLEX som ett abonnemang och det är något vi kanske behöver förtydliga. Det är inte en regelrätt avbetalning och samtidigt vill vi särskilja oss från vanliga avbetalningslösningar.

Men om ni ser det som ett abonnemang, vad är det ett abonnemang på?

Permalänk
Medlem

Jag vill ge lite perspektiv på denna lösning med ett ganska speciellt scenario som jag själv är i just nu.

Min telefon håller på att ge upp och tar inte laddning ordentligt utan är väldigt opålitlig, skulle därför behöva byta ut den så fort som möjligt. Dock är det inte perfekt timing för mig just nu då jag nyligen betalat handpenning på ett hus och min buffert är inte vad den borde vara. Kan därför inte motivera ett kontantköp av telefonen och vill inte nöja mig med en billigare som jag inte kommer bli nöjd med. Har dessutom ett förmånligt abonnemang jag inte vill göra mig av med för att teckna något nytt.

Därför tycker jag dessa tjänster som nu Komplett m.fl erbjuder är mitt bästa alternativ. Jag kommer att utgå från att jag kommer behålla telefonen efter 2 år och betala dom extra 1000 kr som i mitt fall skulle bli slutpriset. Vilket är betydligt bättre % än vad jag sett andra avbetalningsplaner haft.

Sen tycker jag detta med avbetalningar är eget ansvar, jag menar det är många som blir påhoppade för att inte gjort sin egen "research" innan man postar något i forumet. Samma borde väl gälla att ha koll på vad en avbetalningsplan innebär?

Bara lite egna tankar efter att ögnat igenom tråden.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Många bra frågor och funderingar! Särskilt från en viss @Don_Tomaso Vi har lite att diskutera innan vi kan ge alla svar, så vi återkommer.

// Victor & Erik

Har ni diskuterat klart snart? Nu har det gått 2 veckor.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Don_Tomaso:

Angående rabatten, tänkte mest på att de -3000kr handlar om kontantpriset. De har ingen direkt relevans till månadspriset.

Ok, så tillbehör (inklusive försäkringen) blir en avbetalning rakt av? Då är det väl lagkrav på att skriva ut effektiv ränta, löptider osv? Åter igen, allt hade blivit så mycket tydligare, enklare och mer jämförbart med andra aktörer om ni kallar Flex för avbetalning och följer regelverket.
Nja. Att månadspriset är lågt beror ju på att avbetalningsplanen pågår under lång tid (~3 år). Byter man produkten förkortas tiden, men kostnaden per månad förblir densamma. Ni har ju sagt själva här i tråden att priset (måndaspriset för en given löptid) är jämförbart med andra aktörers avbetalningsplaner, så bytesbiten påverkar ju uppenbarligen inte alls.

Om vi förstod dig rätt så frågar du om summan du sparar varierar beroende på ett eventuellt rabatterat pris på produkten, is å fall är svaret ja. Dock adderas inte rabatten och vad vi kommunicerar som “sparar” i samband med FLEX. Då denna summa uteslutande baseras på produktens kontantpris.
Nja, att säga att det ä ren avbetalning är felaktigt. Man kan välja att se det så för att förenkla diksussionen men ska man vara korrekt så blir det en del av abonnemanget. Men då det är en tjänst eller ett tillbehör så har det inget restvärde och du kan(eller behöver, hur man nu ser på det) inte lämna tillbaka det om du väljer att lämna tillbaka din FLEX-produkt.

Skrivet av Don_Tomaso:

Javisst är det så. Det stämmer med alla sorters lån. För att det ska vara lätt att se lånets kostnad (och kunna jämföra med alternativa investeringar) så är det lagkrav på att skriva ut bland annat effektiv ränta.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkreditlagen/
Komplett väljer dock att marknadsföra avbetalningsplanen som ett abonnemang (trots att det tekniskt, praktiskt och teoretiskt är en avbetalningsplan, som du kan avbryta tidigt på villkoret att du skickar tillbaka produkten och köper en ny). I vissa fall hänvisar de även till det som avbetalningsplan (t ex när man köper ett "tillbehör" till en Flex-produkt). Och även här i tråden skriver de att det inte är ett abonnemang för att i ett sådant så äger man ju inte sin produkt.

@Komplett, varför vill ni inte kalla det för en avbetalningsplan?

Refererar till svaret ovan. Det är ett abonnemang men vi har i vissa fall här i tråden förenklat resonemanget något och kallat hur du köper tillbehören, för en delbetalning.
Vi vill inte kalla det för en avbetalning för det är inte vad det är. Det är ett abonnemang. Ett köp med en fast summa där utgångspunkten i FLEX som produkt är att du ska FLEXa efter 24 månader.
Om detta skulle klassas som en avbetalning, vilket det enligt juristerna, inte gör så skulle vi såklart skriva ut effektiv ränta och allt vad lagen kräver. Dock så värderar vi ändå att förtydliga vad prispåslaget blir och förtydliga hur prispåslag på tillbehör, som ingår i abonnemang, fungerar

Skrivet av Don_Tomaso:

En fråga till från mig till @Komplett (som för en gångs skull inte har negativ ton):

Vid köp av produkter över ca 10000kr så är er vanliga avbetalningsplan på 36 månader suboptimal, och ibland kan det bli billigare totalt sett att flexa (och behålla) än att köpa kontant. Exempel:

Uppgraderingspaket för 13299kr avbetalat på 36 månader blir totalt 19551kr.
Men om du istället för att avbetala det lägger till en Xbox Series S (värde 3457kr) som du flexar så blir den totala flexkostnaden 19307kr utspritt på totalt 43 månader. Och då får du en Xbox på köpet.

Så du kan förlänga avbetalningstiden, få fler produkter OCH en lägre total kostnad.

Eller så kan du skicka tillbaka Xboxen efter 24 månader för att avbryta avbetalningen/abonnemanget, och vips har du köpt uppgraderingssystemet för endast 10776kr. Både ca 2500kr billigare än att betala kontant och utspritt på 24 månader.

Är detta en bugg i ert system eller är det meningen?

Detta var ett intressant corner case. Vi ska gräva lite mer i detta. Vilka produkter har du tagit med i din beräkning?

Skrivet av Don_Tomaso:

Alright.
Fast om det står 99kr så kan ni väl inte ta 120/195kr? Som att Coop skriver ut 10kr för mjölken i hyllan, men sedan tar 12kr när man kommer till kassan. Eller inte skriver ut priset i kassan heller utan kunden får räkna ut mjölkpriset bakvägen via totalbeloppet. Nä, om något bör ni väl skriva ut det högre beloppet (195kr om längsta löptiden är 39 månader) för att inte råka lura folk.
Men om ni ser det som ett abonnemang, vad är det ett abonnemang på?

För tillfället är det så det fungerar rent tekniskt. Så som prislogiken är uppbyggd så tar den primärt hänsyn till huvudprodukten, dess restvärde och abonnemangsperioden. Sedan applicerar den samma logik när frakten fördelas över perioden och räknas ut, och då blir totalsumman inte 1:1 mot vad som anges i kassan. Vi är eniga i att det inte är den bästa lösningen men vi jobbar på att utveckla och uppdatera detta.
Ett abonnemang på elektronikprodukter eller bara ett produktabonnemang om man så vill.

Skrivet av Don_Tomaso:

Har ni diskuterat klart snart? Nu har det gått 2 veckor.

Vi försöker svara så fort vi hinner, men då vi inte har alla svar direkt, behöver vi ta dessa frågor vidare innan vi kan svara. Tack för att ni är tålmodiga och vi beklagar att du och alla nyfikna får vänta.

// Victor & Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Don_Tomaso:

En fråga till från mig till @Komplett (som för en gångs skull inte har negativ ton):

Vid köp av produkter över ca 10000kr så är er vanliga avbetalningsplan på 36 månader suboptimal, och ibland kan det bli billigare totalt sett att flexa (och behålla) än att köpa kontant. Exempel:

Uppgraderingspaket för 13299kr avbetalat på 36 månader blir totalt 19551kr.
Men om du istället för att avbetala det lägger till en Xbox Series S (värde 3457kr) som du flexar så blir den totala flexkostnaden 19307kr utspritt på totalt 43 månader. Och då får du en Xbox på köpet.

Så du kan förlänga avbetalningstiden, få fler produkter OCH en lägre total kostnad.

Eller så kan du skicka tillbaka Xboxen efter 24 månader för att avbryta avbetalningen/abonnemanget, och vips har du köpt uppgraderingssystemet för endast 10776kr. Både ca 2500kr billigare än att betala kontant och utspritt på 24 månader.

Är detta en bugg i ert system eller är det meningen?

Vi har grävt lite i detta och det visar sig vara en bugg som du hittat! Uppgraderingspaketen restvärde beräknas inte korrekt och därför fördelas inte kostnaden rätt över perioden. Vi är på detta och ska skicka ut en fix så snart som möjligt.

Toppenbra att du såg och meddelade om detta!

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se

En uppdatering är på sin plats. För ett par veckor sedan sjösatte vi vår nya, uppdaterad FAQ med utökad info, förändrade formuleringar och förtydliganden.

Utöver det så uppdaterade vi i dagarna den info som finns i popuprutan som man får upp när man klickar på “LÄS MER” om Flex, inne på en produktsida. Här är informationen om priser och avtaol tydligare och vi länkar tydligt till FAQn.

Samma sak gäller “lägg i kundvagn” -popupen där informationen är tydligare och länkar går till FAQn.

Sist men inte minst har informationen i kassan blivit avsevärt mycket tydligare och mer transparent i kostnader och löptider.

Stort tack till alla som här i tråden som dissekerat FLEX och informationen kring det. Det har varit till stor hjälp i vårt pågående arbete att förbättra och förtydliga tjänsten.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Jag jobbar som utvecklare och beställde en laptop med FLEX för att jag vill uppdatera ganska ofta och tyckte det verkade rätt rimligt. Egentligen hade jag kunnat köpa enheten rakt av, har råd att betala av hela beloppet när som och det var rea på den jag ville ha så fick den ändå under originalpris trots påslaget för flex-kostnaden. Jag är några månader in med produkten nu och det blir intressant när det är dags för återlämning.

Det enda jag är orolig för är att min enhet ska bli nekad pga slitage, redan nu har lite färg på metallen på datorn skrapats av min handled men vet inte om det kommer räcka för att bli nekad?

Kommer uppdatera sen när det är dags för hur hela processen gick.

Permalänk
Medlem

Känns som att Komplett får sälja produkten 2 ggr

Känslan är ju att Komplett får sälja produkten 2 ggr. I vissa fall till ganska kraftigt reducerat pris andra gången men t. ex. de heta spelkonsollerna har ju bra andrahandsvärde.

Visa signatur

Alltid lika bra respons när man ber om hjälp här. Om jag ställt en fråga har jag alltid fått bra svar från flertalet hjälpsamma individer. Tack! Keep it up :)

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av skirbo:

Känslan är ju att Komplett får sälja produkten 2 ggr. I vissa fall till ganska kraftigt reducerat pris andra gången men t. ex. de heta spelkonsollerna har ju bra andrahandsvärde.

Vi kommer inte att sälja produkter som returneras i FLEX-programmet. Då skickas till en av våra samarbetspartners för att behandlas. Exempelvis genom att återställas, rensas och göras redo att säljas på en ny marknad. -Beroende på produkt och skick.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.
Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:
Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Skrivet av BadNewsBrod:

Helt 100% korrekt enligt mig med!
Hoppas folk förstår/tänker på detta innan dom väljer att hoppa på detta ”erbjudande”.

Sen tycker jag förövrigt inte om avbetalningar öht för lyx/nöjes produkter.

Förstår erat tänk, men sen har inte alla möjligheten att en dator för 20-30k kanske i engångssumma, men man har råd att lägga ett par hundra lappar varje månad istället. Den som har pengarna till att köpa saker direkt gör nog det.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vet att detta inte är ”kundtjänst” men jag har hamnat i en limbo som jag hoppas nån kan titta på, om det finns nån aktivitet kvar här dvs.

Försökte slå till på en grym spelburk via FLEX då ni hade schyssta rabatter denna och nästa vecka. Men mitt köp blir konstant nekat av Resurs.

Har pratat med Resurs i telefon (flera gånger) som säger att köpet visst är godkänt (de kunde dessutom berätta hela summan för mig utan att jag nämnt det) men att ni från er sida inte gör den sista signeringen (inte BankID, utan något i backend) och därför misslyckas betalningen. Kreditvärdig vet jag att jag är så det är inga problem.

Er kundservice säger kort att det inte är något fel på er hemsida, att jag inte är kreditvärdig. Men de skulle kolla med ekonomiavdelningen och återkomma under dagen.

Detta var alltså i torsdags och fredags när jag pratade med två olika på er kundtjänst.

Min fråga är ganska simpel, vill ni inte tjäna pengar på mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri0n3:

Hej!

Jag vet att detta inte är ”kundtjänst” men jag har hamnat i en limbo som jag hoppas nån kan titta på, om det finns nån aktivitet kvar här dvs.

Försökte slå till på en grym spelburk via FLEX då ni hade schyssta rabatter denna och nästa vecka. Men mitt köp blir konstant nekat av Resurs.

Har pratat med Resurs i telefon (flera gånger) som säger att köpet visst är godkänt (de kunde dessutom berätta hela summan för mig utan att jag nämnt det) men att ni från er sida inte gör den sista signeringen (inte BankID, utan något i backend) och därför misslyckas betalningen. Kreditvärdig vet jag att jag är så det är inga problem.

Er kundservice säger kort att det inte är något fel på er hemsida, att jag inte är kreditvärdig. Men de skulle kolla med ekonomiavdelningen och återkomma under dagen.

Detta var alltså i torsdags och fredags när jag pratade med två olika på er kundtjänst.

Min fråga är ganska simpel, vill ni inte tjäna pengar på mig?

Det har alltså gått noll arbetsdagar sedan du var i kontakt med dem. Du känner inte att det är läge att lugna sig en smula?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er