Bethesda: "Starfield har över 1 000 planeter att utforska"

Permalänk
Medlem

frågan är hur lång tid efter release kommer det ta innan det inte är en CTD fest...

är ju inte förrän typ 5-6 år efter release Skyrim inte längre led av CTD var 5-60min helt random.

Fallout 4 lider ju fortfarande av problemet till och från i vissa delar av spelet även om det är ljusår bättre nu än det var vid release...

Permalänk
Medlem

Synd, hade hellre sett dom spenderade tid på färre men ska bli intressant att se vad dom har kommit fram till! Förstår att det ska låta flådigt ur PR-synvinkel och att dom gick den här vägen pga det, i alla fall en anledning

Permalänk
Medlem

Givetvis är ju majoriteten av dessa 1000+ typ tomma, främst kanske källor för resurser till crafting mer än något annat, sen med en och annan hemlighet man kan lyckas hitta på dem, vissa har kanske fler, vissa inget alls utan bara resurser. Det är ju inte annat än realistiskt för många planeter är ju de fakto öde och helt utan liv där ute trots allt....

...Men, med det sagt så står och faller ju spelet med de planeterna som däremot har mycket innehåll på sig snarare än de som är typ tomma i slutändan. Det är ju där man kommer spendera mest tid. Däremot kan nog de till synes tomma ge de mest minnesvärda upplevelserna om man hittar lite kul saker som inte spelet guidar dig till på dem om det görs på ett bra sätt.

Får se hur de förvaltar potentialen i ett sånt här spel helt enkekt. De har ju utvecklat spelet rätt länge nu så mina förväntningar är ju ändå hyfsat höga ändå.

Permalänk
Medlem

Känns tryggt att Creation Engines "döda" ögon/ansikten är kvar. Vissa saker ändras inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det känns som precis samma recept Bethesda alltid kört, den här gången i form av en rymdopera. Vore kul om de provade lite nya grepp.

Videon kändes tyvärr rätt "meh".

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte grafiken kändes rejält utdaterad? Det ser ut som Fallout 3.

Är för övrigt inte alls säker på att open world är rätt approach för ett sådant spel. Det kanske inte är open world heller.

Väldigt tråkigt med något så generiskt som "Pirates" att slåss mot. Får new world vibbar. "Vi har ingen story så vad ska vi ta oss till? Jo lägg in några vettlösa pirater att slåss mot".

Man vill ju uppfylla ett fantastiskt syfte, inte springa runt och spraya bara för att.

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som ett Massfield eller Stareffect. Kan vara kul i väntan på nästa Mass Effect!

Permalänk
Medlem

Blir ett givet lir oavsett vad hatet här säger, nej jag ska inte pre-order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Bara jag som tyckte grafiken kändes rejält utdaterad? Det ser ut som Fallout 3.

Är för övrigt inte alls säker på att open world är rätt approach för ett sådant spel. Det kanske inte är open world heller.

Väldigt tråkigt med något så generiskt som "Pirates" att slåss mot. Får new world vibbar. "Vi har ingen story så vad ska vi ta oss till? Jo lägg in några vettlösa pirater att slåss mot".

Man vill ju uppfylla ett fantastiskt syfte, inte springa runt och spraya bara för att.

Jag reagerade mest på färgsättningen - särskilt i första klippet. Det såg verkligen inte bra ut.

Open world tror jag är rätt approach men det som visades såg verkligen generiskt ut. Sen har jag Bethesda aldrig varit bra på att skriva handling. Brukar mest bli en stor sandlåda att leka runt i, med handlingen inkastad bara för att.

Permalänk
Medlem

Gubbarna (NPS) och deras animationer kändes igen från morrowind och andra 20 år gamla spel, terrängen såg ut som autogenererade heightmaps som även de fanns på spel från den eran...

Vad finns det här? Viss är de väl bra på RP-biten och skapar innehåll som man kan spendera timmar med, men hur kan de lyckas med att fortfarande göra så gamla spel? Känns som de bara byter texturer och släpper igen...

Permalänk
Medlem

Tycker No Mans Sky verkar roligare än det här...

Permalänk
Medlem

Synd att de inte har Co-op.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Bara jag som tyckte grafiken kändes rejält utdaterad? Det ser ut som Fallout 3.

Du ska nog googla på lite Fallout 3 bilder och fräscha upp minnet lite tror jag.

Permalänk
Medlem

Nja spelet ser rejält stelt och tråkigt ut på nått vis, grafiken på videon dom hade såg så där ut. Men är gameplayet bra så kanske det kan bli ett "OK" spel ändå

Permalänk
Forumledare

Försiktigt optimistisk.
Det mest avgörande var att vi fick se "gameplay". Hade vi inte fått se något hade spelet varit illa ute men nu finns det lite hopp iaf.

Nu får vi hoppas att MS håller Todd i koppel så han inte bananas igen med tomma löften och luftslott igen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NordhNet:

Försiktigt optimistisk.
Det mest avgörande var att vi fick se "gameplay". Hade vi inte fått se något hade spelet varit illa ute men nu finns det lite hopp iaf.

Nu får vi hoppas att MS håller Todd i koppel så han inte bananas igen med tomma löften och luftslott igen

Kände mer att dess gameplay kändes extremt tomt. Kändes som de bara tagit en NPC ur fallout4/76 och kastat in i denna världen. Medan allt som inte bara var den där firefighten kändes extremt fritt från faktisk levande värld och bara scriptat.

Lite limmat ihop något av ett extremt ofärdigt projekt för att Spencer skulle bli nöjd typ

Permalänk
Forumledare
Skrivet av UndaC:

Kände mer att dess gameplay kändes extremt tomt. Kändes som de bara tagit en NPC ur fallout4/76 och kastat in i denna världen. Medan allt som inte bara var den där firefighten kändes extremt fritt från faktisk levande värld och bara scriptat.

Lite limmat ihop något av ett extremt ofärdigt projekt för att Spencer skulle bli nöjd typ

Mjo, tomt var det men för mig behöver inte varenda planet sprudla med liv. Däremot är det ju en balans man ju borde visat upp om det funnits, nu vet man inte riktigt hur det blir.

Hela "gameplayet" var så hårt scriptat att det blev direkt obehagligt att titta på MEN det är iaf någon sorts gameplay

Själv hoppas jag på ett spel som är det oäkta barnet mellan Elite dangerous och skyrim

Permalänk
Medlem

Otroligt vad folk var negativa idag, tyckte det såg otroligt trevligt ut & betydligt bättre grafiskt sett, än både fallout eller elder scrolls. Ser själv hellre fram mot ett bra rollspel med handling än bara snygga bilder utan innehåll. (det har vi allt för mycke av redan)
Däremot så såg man att de körde spelet med handkontroll vilket alltid suger & ger mig en obehaglig känsla när man ser karaktären röra sig. Ser fram mot det på pc.

Hoppas att de gått tillbaka lite till att man utvecklar färdigheter med att att använda dom (som de hade i alla äldre elder scrolls spel, men i skyrim var massvis förenklat)

Övrigt hoppas jag att det inte blir allt för mycket ett krigsspel. det vimlar det av oxå & är helt ointressant för mig hoppas på lite äkta sf känsla men är väl bara att vänta & se

Permalänk
Medlem

Ser ju ganska dåligt ut för att komma från ett så stort företag.
Röken när skeppet landar är ju tidig 2000 nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Det ser ut som vad alla förvänta sig med No mans sky. NMS var ju jävligt kul i ett par timmar tills man snabbt insåg att man redan har sett allt och det är endast är ett par modeller som återgenereras på gång.

Det här ser ju ut att vara mycket djupare.

Fast No Mans Sky är typ ett helt annat spel idag.
Men det levdle verkligen inte upp nörndet släpptes.

Ang Starfield.
"Fallout" i rymden kändes det som

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite av en party-pooper men kändes inte trailer väldigt MEEHH och typ som ett reskin av fallout?
Larvarna och scorpionerna i början, följt av bethesa-dålig-combat i mitten och crafting/basebuilding a la fallout i slutet?

Jag känner nog att trailern snarare bekräftade att detta inte var något spel för mig. No Man's Sky känns som ett spel som redan fyller denna void och dessutom har multiplayer - vilket gör basebuilding så mycket mer meningsfullt.

Permalänk
Medlem

Jag är ju rätt svag för rymdspel generellt, så lite taggad blir man ändå. Gameplay-videos har man lärt sig sen länge att aldrig lita på, oavsett om det ser ut som skit eller helt magiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett videoklipp demonstrerar Bethesda gameplay för det kommande storspelet Starfield, där allt från karaktär- och basbyggande till strider och rymdskepp förevisas.

Läs hela artikeln här

Jag är försiktigt optimistisk till detta spel. Det ser riktigt nice ut... men jag kan tycka att det är lite underligt att trycka på att de har 100 stjärnsystem och över 1000 planeter när deras främsta konkurrent Elite: Dangerous har 400 miljarder stjärnsystem och ungf. 60% av alla deras planeter är landnings & utforskningsbara.

"Elite Dangerous contains a vast 1:1 scale simulation of the Milky Way galaxy based on real scientific principles, current scientific data and theories. It includes around 400 billion star systems, and is modeled on actual galactic charts."

Permalänk
Entusiast

Bara det inte blir som så här...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig känt någon större hajp inför Starfield, men efter att ha sett presentationen en gång till känns det som att det nog kan bli ok, det första intrycket var meh. Fast det blir förmodligen ändå att, som vanligt, vänta på en GotY-version med allt innehåll och de flesta buggar fixade.

Det jag undrar mest över just nu är om de inte hade visat det de tänkte visa för en testpublik innan, för att undvika de mest vanliga negativa kommentarerna? En del saker kändes som ganska givna att de isf borde ha försökt förbättra eftersom de var öppna mål att klaga på. Kan också vara så att de medvetet vill hålla förväntningarna på en rimlig nivå ? Att ge ett lite mer "meh"-intryck nu och hellre överraska positivt vid släppet? Dvs undvika att göra en "Cyberpunk"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Men den motorn har de klämt ut sista droppen ur nu.

Det är väl en ny motor? 2.0 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ser ju ganska dåligt ut för att komma från ett så stort företag.
Röken när skeppet landar är ju tidig 2000 nivå.

Tänkte också på röken.
Den renderas i väsentligt lägre fps än resten av grafiken.

Och jag gillar inte statiska skuggor på texturer. Varför inte ha ett helt dynamiskt system för skuggor.

De visade inte att man kan flyga från rymd till planetyta. Så jag antar att man teleporteras till fasta destinationer på planeterna. Synd.

I övrigt ser det bra ut. Riktigt bra faktiskt. Ser fram emot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag reagerade mest på färgsättningen - särskilt i första klippet. Det såg verkligen inte bra ut.

Open world tror jag är rätt approach men det som visades såg verkligen generiskt ut. Sen har jag Bethesda aldrig varit bra på att skriva handling. Brukar mest bli en stor sandlåda att leka runt i, med handlingen inkastad bara för att.

Färgsättningen såg tvärtom riktigt bra ut. Ett system med en annan typ av stjärna kan ha helt annat spektrum än vad vi har här på jorden. Tänk Pitch Black.

Permalänk
Medlem

"General, another planet needs our help. I'll mark it on your map."

Permalänk
Skribent

Bygga bas(er) och sitt egna skepp? Ja tack!

Så länge detta fungerar bra spelar det mig personligen ingen roll om resten är mediokert som bäst