Kryptofokuserade Signature Bank stängs

Permalänk
Melding Plague

Kryptofokuserade Signature Bank stängs

Dagar efter stängningen av tech-orienterade Silicon Valley Bank tar amerikanska myndigheter kontroll över och stänger Signature Bank, med tungt kryptofokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta! Va f*n händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vänta! Va f*n händer?

Kort och gott, bankerna drevs ned i marken av giriga kapitalister som hade räknat med att staten skulle gå in och rädda dem, staten gick inte in och bailade ut bankerna som bankörerna hade planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kort och gott, bankerna drevs ned i marken av giriga kapitalister som hade räknat med att staten skulle gå in och rädda dem, staten gick inte in och bailade ut bankerna som bankörerna hade planerat.

Är lite splittrad över det. Men om inget annat så är det rättvist.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vänta! Va f*n händer?

Sovit gott sedan i fredags eller?

Permalänk

Tur att man har sparat vid sidan om ifall allt går åt helvete.

Permalänk
Medlem

Bränner man sig själv i rumpan får man snällt sitta på blåsorna sedan. Vi har levt i en meme-ekonomi de senaste åren och nu kom verkligheten ikapp. Jag tycker inte synd om dem

Man kan inte både gnälla på att staten inte ska lägga sig i och sedan räkna med att de gör det när stackars banken som byggt sin verksamhet kring en seglivad dagslända som Krypto går under. Hoppas detta också skadar förtroendet för Krypto rejält. Det vore en trevlig bonus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bränner man sig själv i rumpan får man snällt sitta på blåsorna sedan. Vi har levt i en meme-ekonomi de senaste åren och nu kom verkligheten ikapp. Jag tycker inte synd om dem

Man kan inte både gnälla på att staten inte ska lägga sig i och sedan räkna med att de gör det när stackars banken som byggt sin verksamhet kring en seglivad dagslända som Krypto går under. Hoppas detta också skadar förtroendet för Krypto rejält. Det vore en trevlig bonus.

Tror du missar den riktiga anledningen här dock, de hade sina pengar i Silicon Valley Bank. Antar att du inte tycker att den banken är en meme? Det har alltså 0 med krypto i sig att göra. Är det något förtroende som ska skadas är det förtroendet vi har för banker.

Permalänk
Avstängd

Detta påverkar väl allt runtikring dock? Så de som skrattar bör kanske fundera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alecta är igång med en analys för att se vad "som har gått fel" när de valde att lägga stora delar av sitt eget och pensionssparares kapital på amerikanska nischbanker.

"stora delar" är väl en definitionsfråga i och för sig
Alecta har nått i stil med en halv biljon av sitt kapital investerade i aktier.
Så i storleksordningen ca 10 miljarder är ju sjukt mycket pengar, men ändå bara en liten del av investeringarna i stort...
Men förstås med facit i hand var det uppenbarligen en högrisksatsning de inte borde gett sig på alls!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu faller kryptocirkusen som ett korthus. Synd om dom som investerat hus och hem i eländet

Permalänk
Medlem
Citat:

Alecta är igång med en analys för att se vad "som har gått fel" när de valde att lägga stora delar av sitt eget och pensionssparares kapital på amerikanska nischbanker.

Vilken underbar formulering

Men vilka idioter, milde tid. Det hade varit hysteriskt roligt om det inte främst var andra människors pengar de eldat upp.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

"stora delar" är väl en definitionsfråga i och för sig
Alecta har nått i stil med en halv biljon av sitt kapital investerade i aktier.
Så i storleksordningen ca 10 miljarder är ju sjukt mycket pengar, men ändå bara en liten del av investeringarna i stort...
Men förstås med facit i hand var det uppenbarligen en högrisksatsning de inte borde gett sig på alls!

Om vi för skojs skull antar att de har 500 miljarder i noterade aktier (vilket inte är allt deras kapital) och de har 20 miljarder i dylika banker totalt och att värdet nu är noll, så är det ungefär lika mycket som MSCI ACWI gått ned sedan förra veckan. Är värdet noll kommer de inte att gå upp igen, men bara för att illustrera storleksordningen kontra hur ett brett index kan röra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror du missar den riktiga anledningen här dock, de hade sina pengar i Silicon Valley Bank.

Det hade man lätt kunnat tro, men alla som har haft pengar insatta i SVB kommer att kunna ta ut dem och sätta in någon annanstans. Det handlar inte om den vanliga garantin (som är begränsad) utan alla tillgångar. Källa:

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1337

Det handlar primärt om att SVBs undergång gör att bankinspektionen i fråga inte längre har lust att ta några fler risker med banker med hög risk.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Nu faller kryptocirkusen som ett korthus. Synd om dom som investerat hus och hem i eländet

Ironi? IMO det ska inte delas ut några godisklubbor om folk investerar över sina öron på fel grejer, barn har exempelvis vett att kolla åt båda hållen - innan de går över vägen.

För övrigt SVT sluggar på Alecta: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-miljardsmall-for-alecta...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt kopplingen mellan SVB och den här. Den förra riktade sig mot startups, den senare mot krypto.
Är verkligen krypto en stor del av startup inom tech?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om vi för skojs skull antar att de har 500 miljarder i noterade aktier (vilket inte är allt deras kapital) och de har 20 miljarder i dylika banker totalt och att värdet nu är noll, så är det ungefär lika mycket som MSCI ACWI gått ned sedan förra veckan. Är värdet noll kommer de inte att gå upp igen, men bara för att illustrera storleksordningen kontra hur ett brett index kan röra sig.

Usch ja, pengarna rör sig skrämmande mycket i den branschen!
Och gällande parentesen ovan, så stämmer det förstås: Alecta har mer än en biljon totalt i kapital... Dvs långt från allt ligger bara i aktier.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hoppas lite på finanskris ändå så räntorna kan sänkas.

Segt bara att de 50% tvingandet i TJP nu går förlorat.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Om vi för skojs skull antar att de har 500 miljarder i noterade aktier (vilket inte är allt deras kapital) och de har 20 miljarder i dylika banker totalt och att värdet nu är noll, så är det ungefär lika mycket som MSCI ACWI gått ned sedan förra veckan. Är värdet noll kommer de inte att gå upp igen, men bara för att illustrera storleksordningen kontra hur ett brett index kan röra sig.

Jag förstår inte. Kan du förklara på ett enklare sätt för oss lekman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Segt bara att de 50% tvingandet i TJP nu går förlorat.

Lust att utveckla detta? Har någon tvingat dig lägga din tjänstepension i kryptobanker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag ser inte riktigt kopplingen mellan SVB och den här. Den förra riktade sig mot startups, den senare mot krypto.
Är verkligen krypto en stor del av startup inom tech?

Som jag förstått det så vill man förhindra en bankpanik efter bankrusningen hos SVB förra veckan. Antar att de såg att den här banken var nästa "mål" och då har de nu gått in och stängt ner den och garanterat alla insättare att de kommer att få ut sina pengar (utöver de $250,000 som deras insättningsgaranti är i normala fall och även andra banker än dessa). Med den garantin så förhindrar man att det blir fler bankrusningar från folk, företag, osv som vill ligga ett steg före och tar ut "för säkerhets skull". Tänk dig toalettpapperskrisen i början av pandemin som bara existerade för att man trodde att det skulle ta slut toapapper och folk köpte på sig mer än vad marknaden var anpassad för, i princip samma sak här.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla detta?

De som inte valt tjänstepension och är en (Privat tjänsteman) ITP1:a har ju Alecta Traditionell default. Tack och lov har jag bara 26K totalt. Så det är skitsamma för min egen del.

Du kan ju vara lite lugn då Alecta är stort som tusan och traditionell förvaltning ska ju just hindra att folk kör 100% Ryssland som vissa gjorde med PPM. Nu var det förvaltarna på Alecta som gjorde bort sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

De som inte valt tjänstepension och är en (Privat tjänsteman) ITP1:a har ju Alecta Traditionell default.

Jag har svårt att tro att 50% av Alectas tillgångar är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det hade man lätt kunnat tro, men alla som har haft pengar insatta i SVB kommer att kunna ta ut dem och sätta in någon annanstans. Det handlar inte om den vanliga garantin (som är begränsad) utan alla tillgångar. Källa:

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1337

Det handlar primärt om att SVBs undergång gör att bankinspektionen i fråga inte längre har lust att ta några fler risker med banker med hög risk.

Man är livrädd för en ny Lehmann Brothers. Staten absorberar hellre förlusten. Det är bara att trycka upp fler dollars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har svårt att tro att 50% av Alectas tillgångar är borta.

Alecta har 100% i alla de dåliga bankerna mellan dem. Kommer förlora allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har svårt att tro att 50% av Alectas tillgångar är borta.

Gud nej.. det är här ju 20/500 = 4% av aktiedelen. Man kan lätt säga att kronans värde som sjunkit mot USD senaste året överstiger vida denna förlust. Sen tänker man ju att de som jobbar med det här kanske kan lite mer än oss.

Permalänk
Medlem

"...En orsak kan vara rädsla för en så kallad bank run, där kunder i massor plockar ut sina pengar samtidigt..." <-- ur artikeln.

Kanske god tid att testa våra nyliberala finanser i landet lagom för att se vad som händer om någon miljon personer tar ut allt sitt på Swedbank/Nordea/SEB m.fl. , enligt våra direktörer och flesta politiker är finanserna i sverige mer eller mindre guld och gröna skogar - "vi är redo".

Dock nice att stor-krypto just nu iaf verkar hålla emot, en liten antydan att det är ett separat system även om det ofta följer dollarn. Och antagligen kommer krascha om det blir någon kris.

Detta löser fria marknaden lätt! (ironi). Snart kommer samma käftar att gapa högt efter bidrag, eller vad man väljer att kalla det när allmosa delas ut till folk utanför betongblocken för sina kassa investeringar och tilltro i vissa banker/bolag.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Som jag förstått det så vill man förhindra en bankpanik efter bankrusningen hos SVB förra veckan. Antar att de såg att den här banken var nästa "mål" och då har de nu gått in och stängt ner den och garanterat alla insättare att de kommer att få ut sina pengar (utöver de $250,000 som deras insättningsgaranti är i normala fall och även andra banker än dessa). Med den garantin så förhindrar man att det blir fler bankrusningar från folk, företag, osv som vill ligga ett steg före och tar ut "för säkerhets skull". Tänk dig toalettpapperskrisen i början av pandemin som bara existerade för att man trodde att det skulle ta slut toapapper och folk köpte på sig mer än vad marknaden var anpassad för, i princip samma sak här.

Jo, det där är uppenbart.
Det jag inte ser är artikelns koppling mellan SVB och den här banken

Citat:

Där Signature Bank har var tungt exponerade mot kryptomarknaden var Silicon Valley Bank inriktade på startup-bolag inom tech-sektorn, en bransch som får anses är nära anknuten krypto.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror du missar den riktiga anledningen här dock, de hade sina pengar i Silicon Valley Bank. Antar att du inte tycker att den banken är en meme? Det har alltså 0 med krypto i sig att göra. Är det något förtroende som ska skadas är det förtroendet vi har för banker.

En bank som levde på startups som tack vare meme-ekonomin kunde starta företag baserade kring fåniga buzzwords och döfödda idéer. Inte konstigt att den också fick slå igen portarna.

Notera: Ja, jag vet att sådant funkar när vi har nollränta och meme-ekonomi. Men sådant varar ju inte för alltid så de var dumma som lät finansvalpar med "hippa coola idéer som kidsen kommer älska" få finansiering för sina tramsiga startups.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.