Krönika: Är detta början på slutet för PC Master Race?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Är detta början på slutet för PC Master Race?

André börjar undra om vågen av trasiga spelreleaser är ett tecken på förfallet av PC Master Race.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köp spel två år efter release för 1/3 av priset och betydligt färre buggar. #PatientGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Köp spel två år efter release för 1/3 av priset och betydligt färre buggar. #PatientGamer

Kör samma strategi.

GOTY-edition var tidigare symbolen för ok att köpa men nu kör jag max 20 EUR och bra recensioner som kriterier.

Var Total War Rome 2 som ”omvände” mig. Blev ett riktigt bra spel tillsist men launch var bedrövlig.

Permalänk
Medlem

Haha nej, vilket dåligt resonemang. Helt ute och cyklar 😂

Storspel inte fungerar på releasedagen ja om det är viktigt så fall, annars är det som sagt nej. Always PCMR då allt annars alltid är bättre. Även storspel efter en tid

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Har spelat 1/3 av Last of Us på PC med ynka 12GB på ett 4070ti i 1440p allt maxat i botten utan besvär.
Allokerat minne var 10.5GB medans faktisk användning var under 10.

Antingen har de patchat spelet eller så var det mycket hysteri över ingenting.

Testade även att dra ner på texturerna från Ultra till High och man såg ingen skillnad om man inte pixelpeepar, alltså verkligen försöker se skillnaden. Med undantag från karaktärerna, dock sparade man knappt något att ens dra ner texturer på karaktärer så var inte ens lönt.

Tror nog ett 8GB kort bör kunna spela Last of Us och andra spel, och ändå se bra ut. Mer minne på kortet är ju mer allokerat men inte nödvändigtvis använt minne. Hjälper ju även om spelutvecklare gör ett bra jobb istället för att dra på sig snuttefilten så fort de blir kritiserade. Var ju någon uvecklare (eller anställd hos en) som grät pölar över ett twitter inlägg från PC Gamer.

Men som alltid senaste åren: Köp efter ett par månader eller så. Till kanske lägre pris dessutom. Så slipper man ofta en del buggar och prestandabesvär.
Är det ett online spel så kanske man vill köpa det tidigare så man har någon att spela med/mot, för vissa spel dör rätt fort idag

Permalänk

Hur kan spelutgivare tycka det är ok att släppa spel med en massa buggar för fullpris?

Lyssnade på podcasten där man intervjuade Phil Spencer och han menade att telemetrin de använder sig av inte visade på en abnormal mängd buggar när Redfall skulle släppas. Man väljer alltså att släppa ett spel för 70 dollar i ett bedrövligt skick för man tycker det är "tillräckligt bra" inte konstigt att de som köpt det blir förbannade.

Hela industrin behöver nyktra till och inte använda sina potentiella kunder som beta spelare till deras ofärdiga spel som de kränger till fullpris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så länge folk inte drar en pre-order och utvecklare faktiskt måste släppa färdiga spel så kan det bli ändring.
Finns ändå mycket pengar att hämta inom PC-världen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Har spelat 1/3 av Last of Us på PC med ett ynka 4070ti i 1440p allt maxat i botten utan besvär.

Så NVIDIAs tredje bästa grafikkort är "ynka" numer? Ett kort som släpptes för några månader sen och kostar över 10 000 kr?
Hade du kört samma inställningar på ett 3070 hade det varit OK men inte jätteimponerande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Så NVIDIAs tredje bästa grafikkort är "ynka" numer? Ett kort som släpptes för några månader sen och kostar över 10 000 kr?
Hade du kört samma inställningar på ett 3070 hade det varit OK men inte jätteimponerande.

Ynka i minnesmängden. Har du inte hängt med? 12GB är ju ynka idag. Ska ju vara 16GB minimum

Alla härjade ju om att last of us drog 12GB+ minne när det väl släpptes och att Nvidias 12GB kort var DOA.

Tror inte folk förstod mitt inlägg rent generellt.

*Kortet presterar ju förövrigt som ett 3080 så. Så efter 3 år kan man säga att det är ynka rent prestandamässigt för pengen man betalar. Men inlägget hade med VRAM att göra.

Permalänk
Medlem

PC är ju inte bara AAA och AAAA-spel. Det är indiespelens stortid numera. Och är du trött på PC-spel kan du t.o.m spela väldigt många konsolspel på den.

Permalänk

Har varit i samma tankar. Tänker se hur nästa generations grafikkort ser ut, om det är lika bedrövligt som denna så kanske det blir en ps5 pro.

Permalänk
Medlem

De stora studiorna får väl gå under på pc så får de små som faktiskt bryr sig fylla hålen. Då har de dessutom gott om utrymme att växa till sig på.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast spelreleaser som kommer döda pc-spelande, det är priserna på hårdvara och stagnerande utveckling (pris per prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan spelutgivare tycka det är ok att släppa spel med en massa buggar för fullpris?

Lyssnade på podcasten där man intervjuade Phil Spencer och han menade att telemetrin de använder sig av inte visade på en abnormal mängd buggar när Redfall skulle släppas. Man väljer alltså att släppa ett spel för 70 dollar i ett bedrövligt skick för man tycker det är "tillräckligt bra" inte konstigt att de som köpt det blir förbannade.

Hela industrin behöver nyktra till och inte använda sina potentiella kunder som beta spelare till deras ofärdiga spel som de kränger till fullpris.

Ja det är riktigt illa. Att det händer om och om igen men folk fortsätter köpa dem bidrar nog inte positivt om man vill att företag som enbart tänker på pengar ska bättra sig.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor gruppen som spelar "AAA"-titlar på releasedagen med nya mid-high-end grafikkort med höga förväntningar är? Är det bara en väldigt högljudd minoritet som råkar ha många utvecklare och folk i media som är i den gruppen?

Är målgruppen stor nog för att det är värt besväret för utvecklare att bry sig om vad de tycker?

Bryr man sig om The last of us 2 har man väl redan spelat det på PS4 eller PS5. Har man råd med en fet PC har man väl råd med en PS4 (kanske begagnad) eller PS5.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Skulle nog skylla mer på de skenande hårdvarupriserna de senaste åren mer än att spel behöver patchas, till varför att se sig om för en konsol blivit ett allt mer attraktivt alternativ till PC.

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat noll intresse för trasiga portar av gamla konsolspel till PC, så den biten bryr jag mig inte om. Lusten att äga en xbox eller playstation är ärligt talat ännu lägre än det första alternativet...

PC som spelplattform är för mig är precis lika relevant som innan, prislappen på grafikkort är ju tråkig men ingen dealbreaker... Jag måste inte ha det senaste och bästa. Spel på releasedagen händer för min del ibland, men då ska det vara något väldigt speciellt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hur går det för spelbranschen i länder som exempelvis Indien, är det störst tillväxt på konsoller eller PC där?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

PC är ju inte bara AAA och AAAA-spel. Det är indiespelens stortid numera. Och är du trött på PC-spel kan du t.o.m spela väldigt många konsolspel på den.

Så känner jag också, det finns ett bra utbud av indiespel för olika smaker. Det gäller bara att leta lite själv för att hitta indiespelen man gillar, eftersom de inte marknadsförs som AAA-spelen.

Sedan är det klart att vissa typer av spel gör sig bäst som AAA-titlar men jag tror folk i allmänhet kan hitta många indiespel som de skulle tycka om.

Själv är jag rätt less på överdrivna mänger betald DLC, mikrotransaktioner, pay to win, game as a service, lootboxar, season pass, early access, pre-purchase, standard/digital deluxe/ultimate edition etc vilket en stor del av AAA-spelen innehåller olika former av. Det känns inte som att de respekterar sina spelare utan försöker bara mjölka pengar på alla möjliga vis. Mina pengar får de inte med de metoderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

PC är ju inte bara AAA och AAAA-spel. Det är indiespelens stortid numera. Och är du trött på PC-spel kan du t.o.m spela väldigt många konsolspel på den.

Exakt. Alldeles för många sitter bara och kollar på AAA utvecklare och väntar på deras släpp och blir besvikna. Känns som alldeles för få branchar ut och testar nya spel och utvecklare.

Det finns hur många bra spel som helst.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på PS el xbox som alternativ till PC en enda gång sen jag hittade tillbaka till Nintendo. Har insett att Switch är min konsolplattform, gillar spelutbuted som skiljer sig markant från PC.

Datorn används mindre och mindre numera, men är absolut inte beredd att överge den helt. Vissa spel ska spelas på PC helt enkelt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hur går det för spelbranschen i länder som exempelvis Indien, är det störst tillväxt på konsoller eller PC där?

En genomsnittlig lön i Indien motsvarar 3200 sek, så tror knappast gaming pc är speciellt stort där med så låg köpkraft.

Permalänk
Medlem

Så länge det är patetiska handkontroller som gäller till konsollerna så bryr jag mig inte om skräpet.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det verkar konstigt att lyfta fram Cyberpunk 2077 som exempel på kassa PC-releaser med tanke på att det var så katastrofalt dåligt på konsol att Sony spärrade det från att säljas och betalade pengarna tillbaka till alla som hade köpt det. Visst, det var för all del ingen höjdare på PC heller vid release, men det var inte riktigt så extremt uselt.

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter göra som vanligt och "röstar" med plånboken. Om majoriteten gjorde som mig så hade ofärdiga spel inte funnits och vi hade levt i en allmänt bättre värld. Just sayin

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Har primärt spelat på PS5 sedan den släpptes.
Uppgraderade datorn till AM5 och 4080 för nån månad sedan men den står mest och dammar.
Så länge spel har ett 60fps läge på konsol väljer jag det över spela på datorn.
Att spel är trasiga på release gör att man väntar typ ett halvår innan man köper det och spelar.
Kör just nu Horizon DLC Burning Shores, buggfritt och snyggt 👌🏻

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonclbrich:

Så känner jag också, det finns ett bra utbud av indiespel för olika smaker. Det gäller bara att leta lite själv för att hitta indiespelen man gillar, eftersom de inte marknadsförs som AAA-spelen.

Sedan är det klart att vissa typer av spel gör sig bäst som AAA-titlar men jag tror folk i allmänhet kan hitta många indiespel som de skulle tycka om.

Själv är jag rätt less på överdrivna mänger betald DLC, mikrotransaktioner, pay to win, game as a service, lootboxar, season pass, early access, pre-purchase, standard/digital deluxe/ultimate edition etc vilket en stor del av AAA-spelen innehåller olika former av. Det känns inte som att de respekterar sina spelare utan försöker bara mjölka pengar på alla möjliga vis. Mina pengar får de inte med de metoderna.

Jag vill ha aaa single player spel till pc och det är inte många som kommer till pc. Indiespelen intresserar mig inte.

Permalänk
Medlem

Lite historielöst perspektiv. Skulle säga att PC-portarna är sanslöst mycket bättre idag än under Xbox 360 och PS3-eran. Snarare ett sundhetstecken att det blir liv när spel släpps i ett uselt skick till PC!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Förhandsbokningar kommer nog aldrig försvinna, även de sämsta spelen förbokas alltid, oavsett betyg. Se bara på redfall...

Tack och lov för EA play och game pass så man klara ut spelet på en månad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Förr fick vi ofta vänta minst ett år på dåliga konsolportar om det överhuvudtaget kom nån, så frågan är om det har blivit sämre..
Är för gammal att lära att spela på en gimppad och en kontroll är en urusel kompromiss, vissa spel är överhuvudtaget inte spelbara på en kontroll.
Det närmaste jag kommer en konsol är min SteamDeck..
Det enda jag sörjer ordentligt är BF, frågan är om 2042 blir det sista "riktiga" BF-spelet.