Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Har en stuga med fiber men har fortfarande abonnemang på 99kr i månaden för 10mbit vilket är bra.

5g modemet som jag tar med mig är endast 4g som används men funkar bra ändå vi har inte 5g där heller. Jagvrycker forrfarande det är för dyrt i mina ögon.

Jag förstår har man inte den möjligheten till ngn uppkoppling och endast starlink funkar hade jag valt det men för över 600kr i månaden är lite väl i måste finnas fler alternativ i abonnemangsformen.

Alla har rätt att tucka som dom ville.

Står fast i att det är för dyrt

Som kuriosa ger jag idag 550kr i månaden för 100/100 med Telia Fiber (För Telia hatar sina kunder och kan därmed låsa fast dem via hyresavtalet till Telia Fiber vilket innebär att det inte är möjligt att byta operatör för Bosse (det är alltid en Bosse) tyckte det lät bra med en enda operatör när han gjorde avtalet för hyresföreningen.

Detta innebär att för mer eller mindre samma pris jag ger idag, får jag högre ("upp till") hastighet men jag kan sitta bokstavligt talat överallt. Det är inte särskilt dyrt om man ändrar perspektivet något...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

690kr månaden och 3200kr för hårdvaran om du köper det på deras egna sida.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Som kuriosa ger jag idag 550kr i månaden för 100/100 med Telia Fiber (För Telia hatar sina kunder och kan därmed låsa fast dem via hyresavtalet till Telia Fiber vilket innebär att det inte är möjligt att byta operatör för Bosse (det är alltid en Bosse) tyckte det lät bra med en enda operatör när han gjorde avtalet för hyresföreningen.

Detta innebär att för mer eller mindre samma pris jag ger idag, får jag högre ("upp till") hastighet men jag kan sitta bokstavligt talat överallt. Det är inte särskilt dyrt om man ändrar perspektivet något...

Förstår men jag tycker det är för dyrt fortfarande fattar men jag tycker det är dyrt. Och nej är inte påtvingad att köpa det men tänker på andra som knappt får ihop det med sina löner med mat som höjs och annat skit som kommer i vägen så ser jag inte den pengen som direkt konsumentvänligt.

Men för en som har pengar kör på dom.

Tänker bara ur konsumentperspektiv på just detta och nej förklarade inte det med första inlägget

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla bor inte i föreningar, och alla föreningar vill inte ha det. Jag tycker själv inte om kollektivanslutning, för det gör att man är låst till en potentiellt kass operatör i många år. Vi "solokunder" subventionerar ju er kollektivanslutna, vilket känns orättvist.

Skrivet av filbunke:

Musk hävdar att kostnaden för att skjuta upp en återanvänd Falcon9 är $15 miljoner, så 160 miljoner kr.

De största antalet satelliter man fått upp med en Falcon9, 56st. Så uppskjutningskostaden är runt 3 miljoner per styck (om då ett medeltal på 56 st per uppskjutning.)

Sen tillkommer en tillverkningskostnad på runt 2,5 miljoner. Så (minst) 5,5 miljoner för att få en satellit i omloppsbana.

42 000 satelliter, så 231 miljarder kr för att skjuta upp allt.

Men de stannar max uppe i 5 år.

Så en årskostnad på (minst) 46 miljarder.

Ett månadsabonemmang går på 690kr.

Så (minst) 66 666 666 månadsabonemmang per år för att det skall gå runt och man inte skall förlora pengar på det.

... Jag tror inte precis på lönsamheten.

Man får nog en hel del R&D som man har nytta av i andra projekt. Sen verkar ju inte Musk bry sig, kolla på Twitte.. förlåt X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Glöm inte att de säljer till företag också, till säkerligen betydligt högre priser än till privatkonsumenter. Många är lockade av de korta signaltiderna och andra lockas av tillgängligheten i områden där det inte går att få nåt vettigt annars.
De verkar ha 1.5 miljoner kunder hittills. Med din beräkning är doket ca 20 procent av det som krävs, men då tar det som sagt inte hänsyn till att en del kunder nog betalar betydligt mer.

Man kan ta bättre betalt till företag om man ger dem en garanterad hastighet, inte helt säker på att de klarar av det ännu.

Inte heller klart hur många av deras kunder som har det året om eller som bara har det till typ sommarstugan, och då kanske inte betalar året om.

Och som sagt, det är för att kostnaden får uppskjutningarna skall gå runt. Finns ju andra kostnader (routern säljs ju med förlust) och de kanske också vill tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

690kr månaden och 3200kr för hårdvaran om du köper det på deras egna sida.

Hur får du det priset?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det där går ju inte att få ens med vanliga abonnemang via kabel!

Har 99kr 10mbit i min stuga så jodå det finns men visst man är fast i en operatörer och är gemensamt i föreningen.

Priserna jag la upp är från min operatör i min förening

Men detta är fiber fattar satelit abonnemang är dyrare per mbit och eftersom starlink är ju inte lånade sateliter utan egna så sätter dom också priser därefter

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Såg bara reklamen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är det några datagränser? Hittar inte på deras hemsida något om det.

4G är rätt.. Kasst. Topphastigheten är inte felet, utan att den svajjar kraftigt. Senaste månaden har jag haft knappt 1 Mbit/s nedladdning pga alla turister...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Behöver man endast nät hemma är det här väl inget men finns behovet på fler än ett ställe så måste det ju vara kanon.

Det här hade varit drömmen när jag växte upp. Med flera sommarstugor på sommaren och fjällstuga på vintern hade jag bara kunnat ta med mig "fibret" dit vi skulle.

Med tanke på att det inte verkar vara någon uppsägningstid måste det ju vara drömmen för alla husbils entusiaster nu på sommaren.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla bor inte i föreningar, och alla föreningar vill inte ha det. Jag tycker själv inte om kollektivanslutning, för det gör att man är låst till en potentiellt kass operatör i många år. Vi "solokunder" subventionerar ju er kollektivanslutna, vilket känns orättvist.

Ett gemensamt avtal där ISP:n får garanterade kunder en viss tid kommer alltid att bli billigare, särskilt eftersom de samtidigt slipper kostsamma mellanhänder i form av stadsnät och liknande.

Problemet med en potentiellt kass ISP löser man genom att göra tillräcklig due diligence innan man tecknar avtalet, och/eller genom att först börja med en kortare avtalsperiod. Om föreningen inte gör det kan det ju naturligtvis bli ett problem dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Wiczor:

Haha, nej, det har du förvisso rätt i, men här gick det inte ens att gå in på Aftonbladet.

Det måste väl ändå räknas som ett gigantiskt plus att inte kunna göra det..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Många som tycks tro att man måste åka in i de djupaste och nordligaste delarna av Norrland för att bli utan täckning. Det är fascinerande hur dåligt det kan vara på sina håll utan att det behöver vara särskilt avsides. Det kan gå från bra till noll ganska fort här i Västernorrland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Problemet med en potentiellt kass ISP löser man genom att göra tillräcklig due diligence innan man tecknar avtalet, och/eller genom att först börja med en kortare avtalsperiod. Om föreningen inte gör det kan det ju naturligtvis bli ett problem dock.

Hur kundtjänsten fungerar (eller inte) är nästan omöjligt att ta reda på i förväg. Jag hade oturen att bli kund hos Telenor förra året. Första gången. Och också garanterat sista. Allt gick fel. Oerhört dåligt behandlad. Men jag kunde inte veta det innan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Många som tycks tro att man måste åka in i de djupaste och nordligaste delarna av Norrland för att bli utan täckning. Det är fascinerande hur dåligt det kan vara på sina håll utan att det behöver vara särskilt avsides. Det kan gå från bra till noll ganska fort här i Västernorrland.

Precis. Jag vet ett ställe i kommunen jag kommer från, mellersta Bohuslän, kustkommun, där det är (eller var - jag har inte varit där senaste fyra åren) absolut noll täckning i ett område. Där är det ändå en ganska vältrafikerad väg och det är ett antal hus där. Täckningskartorna "tror" att det är täckning (även om det står som "god" eller "bas"). Inte ens 2G funkade där förr. Samtal bröts när man åkte in i området.

Och man behöver bara komma några mil utanför Göteborg för att hamna i liknande läge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Många som tycks tro att man måste åka in i de djupaste och nordligaste delarna av Norrland för att bli utan täckning. Det är fascinerande hur dåligt det kan vara på sina håll utan att det behöver vara särskilt avsides. Det kan gå från bra till noll ganska fort här i Västernorrland.

Instämmer helt. Otroligt att utvecklingen av mobilt bredband har gått så sakta. Vid pratar ibland om så dålig täckning som inte ens sms meddelande går fram.
För de som har en sommarstuga så ser jag som ett alternativ att försöka snylta bredband av en granne om det ej går. Det finns olika tekniker att sprida internet.
Annars som sagt starlink kanske kan vara för en, vid kusten kan vissa sommarstugor kosta runt 4 miljoner och då gnälla på att starlinkmottagaren kostar någon tusenlapp blir snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Varför sprider sig boomer-mentaliteten att allt man läser på internet skulle vara riktat till en själv?

*Man med synen i behåll läser på internet att nu kan blinda se igen med hjälp av operation för 200.000 kr*
- Öööhhhh för dyrt! Hallå, hur tänker ni nu, då köper jag hellre glasögon för 200 kr!! Sänk priset!!

För övrigt: Fantastisk tjänst och billigt med tanke på vad tekniken gör åt en.

Håller med till fullo. Fantastisk tjänst som möjliggör uppkoppling på ett enkelt sätt på så många platser på vårt klot. Jämfört med satellitinternet och liknande till båtar eller obygd låter erbjudandet riktigt bra.

Permalänk

Både bra och dåligt det här. Känner ett gäng med radio-astronomer som är förbannade över lag på alla som kommer på en lösning med "vi skickar upp en satellit", mängden rymdskrot där uppe blir bara mer och mer.
Men... coolt att när man gör en temporär hjälpinsats någonstans bara slänga upp en liten mottagare och vara klar, nu har det funkat tidigare också så på det viset är det ju inget nytt, men till helt andra priser och annan utrustning (vad jag har sett).
Sedan är det väl bra att man kan få det där täckning saknas, vårt ena hus står så vi måste ut på en kulle för att ringa (el finnes dock).
Dock så skippar jag, skönt att slippa internet någon vecka då och då. (fast man toksurfar ju när man kommer till täckning )

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man får nog en hel del R&D som man har nytta av i andra projekt. Sen verkar ju inte Musk bry sig, kolla på Twitte.. förlåt X.

När det gäller musk så är det bara att titta på Mars. Skulle X (generellt X, inte twitter) vara bra för Mars?

Finns ingen olja på Mars, alltså elbilar.
hyperloop skulle fungera bättre på Mars pga av lägre gravitet.
Bättre med ett satellit-nätverk på Mars än att dra massa ledningar.
osv.

Permalänk
Medlem

Kan man ta med sig den överallt på jorden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan man ta med sig den överallt på jorden?

Nej. I grundutförandet funkar den bara på den adress man är registrerad som kund, men mer exakt inom den cell (varje cell är typ en mil i diameter) som den adressen faller inom. Man kan tydligen köpa till att få använda den mobilt, t ex på båt. Gissar att det är en betydligt högre avgift på det.

Sen har Starlink-satelliterna inte täckning över hela klotet. Polerna har väldigt dålig täckning eftersom väldigt få av satelliterna går i polära banor. De flesta har lägre inklination än 50 grader (Malmö är på ungefär 55°N, Göteborg på ca 57°N, Stockholm på ca 59°N, Sundsvall på ca 62°N, Umeå på ca 63°N, Luleå på ca 65°N och Kiruna på ca 68°N).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så detta är kostnaden för att förstöra natthimmeln för att det fåtal inte kan få vettig uppkoppling till sin stuga eller de fåtal som är till sjöss?

För Starlink finns bara till för svenskars sommarstugor? Finns ju stora områden i värden som saknar ordentligt uppkoppling där Starlink kan ge mer än bara Netflix till fjällstugan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nej. I grundutförandet funkar den bara på den adress man är registrerad som kund, men mer exakt inom den cell (varje cell är typ en mil i diameter) som den adressen faller inom. Man kan tydligen köpa till att få använda den mobilt, t ex på båt. Gissar att det är en betydligt högre avgift på det.

Sen har Starlink-satelliterna inte täckning över hela klotet. Polerna har väldigt dålig täckning eftersom väldigt få av satelliterna går i polära banor. De flesta har lägre inklination än 50 grader (Malmö är på ungefär 55°N, Göteborg på ca 57°N, Stockholm på ca 59°N, Sundsvall på ca 62°N, Umeå på ca 63°N, Luleå på ca 65°N och Kiruna på ca 68°N).

Jag trodde hela grejen med Starlink var att man skulle kunna ta med sig den

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag trodde hela grejen med Starlink var att man skulle kunna ta med sig den

Nej, det var inte grejen. Det är primärt ett sätt att få bra internetanslutning i ödsliga eller otillgängliga delar av världen, och i områden där det inte finns nån bra internetinfrastruktur även i tätbefolkade områden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nej, det var inte grejen. Det är primärt ett sätt att få bra internetanslutning i ödsliga eller otillgängliga delar av världen, och i områden där det inte finns nån bra internetinfrastruktur även i tätbefolkade områden.

Okej

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Mer intressant med de som håller på att ordna lösningar för att kunna få täckning via satellit från en helt vanlig mobiltelefon så man kan ringa och kanske öppna Google Maps eller dylikt när man virrat bort sig på vischan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Vill ha en sån + solceller + batteri sen bo på båt.

Eller bo djupt inne i skogen där de inte finns täckning blir möjligt med denna också.

Priset var betydligt lägre än vad jag hade trott. Har för mig bara abonnemang kostar 99€ eller 99$.

Bra lösning också för jobb att köra som Backup lösning istället för köra 2 st fiber. Eller varje inte 2 fiber och denna.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känns, i alla fall för mig, som att väldigt få har anvädning av Starlink, jag kan i alla fall inte tänka mig något anvädningsområde där 4G eller 5G inte hade fungerat bättre och varit mer prisvärt.

Skicka ned till Ukraina känns som det enda jag skulle tänka mig att göra i så fall.

Det är inte svårt att åka utanför 4G täckning i Sverige. Vill du dessutom ha en stabil uppkoppling behöver du inte åka långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Cyklonen har inte helt rätt, denna versionen i nyheten är till för en fast address men för några hundralappar extra kan du sätta den på husbilen och ha uppkoppling under körning. https://www.starlink.com/roam

Det finns ju även versioner för fartyg i alla möjliga storlekar som kostar ännu mer men även funkar i områden utan landstationer eftersom satelliterna behöver vidarebefodra trafiken över större sträckor. https://www.starlink.com/maritime

Kommer väl varianter till flyg så småningom med som säkert kostar ännu mer.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Mer intressant med de som håller på att ordna lösningar för att kunna få täckning via satellit från en helt vanlig mobiltelefon så man kan ringa och kanske öppna Google Maps eller dylikt när man virrat bort sig på vischan.

Just nu en lösning för kapitalstarka personer som vistas på mer isolerade platser utan fiber. Och lösningen fungerar i deras bostad, kanske med wifi 20m ut på gräsmattan och sedan har de troligen kass uppkoppling, då de annars hade kört med 4/5G uppkoppling.
Som sagt en bra produkt, men jag tror den blir nitchad. Staten borde bygga ut 4/5G nätet men det dröjer.
Åker man ut till en sommarstuga på landet så vill man ofta vistas ute med mobiltäckning, detta problem löser inte starlink eller fiber.