Bungie vinner prejudicerande fall mot fuskutvecklare

Permalänk
Melding Plague

Bungie vinner prejudicerande fall mot fuskutvecklare

Bungie står som segrare efter den första kända juryrättegången mellan en spelstudio och en utvecklare av fusk för onlinespel, i det här fallet Destiny 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Borde ske betydligt oftare.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nah jag vet inte jag, är absolut ett problem med fuskare men ser inte hur man bryter emot upphovsrätten när man utvecklar ett fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nah jag vet inte jag, är absolut ett problem med fuskare men ser inte hur man bryter emot upphovsrätten när man utvecklar ett fusk.

De dömdes ju så uppenbarligen så gör dom ju det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nah jag vet inte jag, är absolut ett problem med fuskare men ser inte hur man bryter emot upphovsrätten när man utvecklar ett fusk.

Någon stans måste(?) hacket in i spelet och det kräver att du hittar något i spelets kod som du kan utnyttja, reverce enginering är väl någon typ av intrångsbrott

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skiter i vad dom bryter emot. Fusk online ska BORT.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

De dömdes ju så uppenbarligen så gör dom ju det?

Domstolar är inte perfekta, det är därför det går att överklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nah jag vet inte jag, är absolut ett problem med fuskare men ser inte hur man bryter emot upphovsrätten när man utvecklar ett fusk.

Det står väl i artikeln att bryta mot DRM bryter mot amerikanska DMCA och faller under upphovsrätten?

Tror inte det hade funkat i Sverige om vi inte har nån liknande EU lag angående DRM-skydd?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

De dömdes ju så uppenbarligen så gör dom ju det?

Betyder inte så mycket.

När saker når högre instans osv pga överklaganden kopplas mer sakkunniga in osv precis som i Sverige och domen kan skifta 180° när det är ett fall som detta som faktiskt inte är helt självklart. Det är ju inte bara kunskap och insikt i lagarna som kan skilja utan tolkningarna av sagda lagar kan göras helt annorlunda också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

De dömdes ju så uppenbarligen så gör dom ju det?

Skrivet av talonmas:

Det står väl i artikeln att bryta mot DRM bryter mot amerikanska DMCA och faller under upphovsrätten?

Tror inte det hade funkat i Sverige om vi inte har nån liknande EU lag angående DRM-skydd?

Jag förstår absolut tankesättet men jag håller inte med om det, att gå runt är inte samma sak som att köra "decompile" och gräva i källkod. Nu kanske dessa har gjort det, vad vet jag.

Men det jag menade är nog kort och gott att man, enligt mig, inte behöver bryta sig in i källkod för att utveckla ett fusk. Och att gå runt något inte är samma sak som att gå igenom.

Här tycker jag nog mer att lagarna i så fall ger utrymme för att tolka saker på ett för mig felaktiga sätt. Men jag är ju inte direkt någon jurist eller advokat så min tolkning av lagarna kanske inte heller är "korrekta".

Skrivet av frankof:

Någon stans måste(?) hacket in i spelet och det kräver att du hittar något i spelets kod som du kan utnyttja, reverce enginering är väl någon typ av intrångsbrott

Beror ju helt på vad det är för fusk, att läsa och manipulera minnes adresser är ju inte att "hacka spelet" direkt och kräver ingen kunskap om källkoden för spelet. Här finns det ju sätt att fuska själv, detta främst i "single-player" spel geno matt använda t.ex. Cheat Engine.

Men detta fall som nämns i denna artikel är ju väldigt skild ifrån att spela ett "single-player" spel och ändra värden i minnesadresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skiter i vad dom bryter emot. Fusk online ska BORT.

Håller helt och hållet med, men här skulle jag säga att problemet ligger hos de som utvecklar spelen och inget annat. Det finns ju också bevis på att platformar eller spelutvecklare tjänar bra med pengar på fuskare.

Varför har vi annars "ban vaves" för t.ex. Valve utvecklare spel, och sedan reas spelet ut timmar eller dagar efter att dessa "ban vaves" skett.

Vad extremt tydligt när detta skedde när CS:GO inte var gratis, "ban vave" innan en major och sedan reades spelet ut direkt efter. Klirr i kassan!

Det vat exakt samma sak när jag spelade Destiny och Destiny 2 och var en av aledningarna till varför jag slutade spela det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Någon stans måste(?) hacket in i spelet och det kräver att du hittar något i spelets kod som du kan utnyttja, reverce enginering är väl någon typ av intrångsbrott

Reverse Engineering är inte olagligt i sig. Det som specifikt är olagligt är att kringgå ett tekniskt skydd mot kopiering. Det anser domstolen har skett här. Om den har rätt eller inte vet jag inte.

Skrivet av talonmas:

Det står väl i artikeln att bryta mot DRM bryter mot amerikanska DMCA och faller under upphovsrätten?

Tror inte det hade funkat i Sverige om vi inte har nån liknande EU lag angående DRM-skydd?

EU har ett direktiv som heter EUCD och trädde i kraft för mer än 20 år sen. Enligt detta måste alla medlemsländer ha en lag som gör det olagligt att kringgå kopieringsskydd. Om ett fusk skulle falla under detta är extremt svårt att sia om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så tröttsamt med den kvasiintellektuella diskussionen med rätten till reverse engineering etc. Fuskare och fuskutvecklare är jordens avskum. De förstör produkten för alla hederliga spelare, detta borde vara fokus, på så sätt liknar det dataintrång eftersom det är vad som utvecklas, ett destruktivt dataintrång som drabbar alla kunder.

Permalänk
Medlem

Borde ha blivit 30 år i fängelse och 675 miljoner i böter. Folk som bygger dessa lösningar förstör för alla andra, det vill säga utgivaren, studion och spelarna.

Permalänk
Medlem

" Företaget Phoenix Digital Group LLC och fyra svaranden döms
Grundaren David Schaefer säger till Stephen Totilo att det lilla företaget kommer överklaga beslutet. "

Ursäkta så dem vet vilka personerna är? och dem döms inte till fängelse?
Så det är helt OK att göra så mycket fusk man vill till vilka spel man vill?
När blev det OK att göra fusk och att använda fusk till spel?
Jag fattar inte vart världen är på väg.

Permalänk
Hedersmedlem

Fusk i onlinespel är ett av de lägsta beteenden som finns här i världen, eftersom du förstör för andra som vill spela spelet som det är tänkt.

Med det sagt, är det skit, eftersom exakt samma legala argument kan användas för att stämma moddare och liknande, även när det gäller singleplayerspel. Det finns inget moraliskt argument mot att någon modifierar sitt eget spel, eller till och med fuskar sig igenom hela spelet, så länge man inte förstör för någon annan.

Fuskare i onlinespel, och de som tillhandahåller den här typen av fusk, kan dra åt helvete. Men inte på det här sättet, det har konsekvenser för oss alla i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så tröttsamt med den kvasiintellektuella diskussionen med rätten till reverse engineering etc. Fuskare och fuskutvecklare är jordens avskum. De förstör produkten för alla hederliga spelare, detta borde vara fokus, på så sätt liknar det dataintrång eftersom det är vad som utvecklas, ett destruktivt dataintrång som drabbar alla kunder.

Det är synd är att man bygger lagrum av egentligen ganska löst relaterad lagstiftning för att komma åt detta. Det blir oprecist, svepande, och kan tyvärr få tråkiga sidokonsekvenser i helt andra frågor också. Har full förståelse för att de som värnar om frihet i den generella reverse engineering-frågan reagerar.

Går det att lagstifta bort rökning på uteserveringar, rätten att slå en båge var man vill, att vara full och skräna på stan, och annat som egentligen bara är störigt för omgivningen utan att faktiskt skada någon, är det motiverbart att i samma anda ge sig på fuskande i spel med specifik lagstiftning också.

Det egentliga problemet är väl sannolikt att lagstiftare sällan är gamers som ser frågan ur den drabbades perspektiv. Inversa kvadratlagen från strålningsläran är väl troligen applicerbar även här, lagstiftarnas intresse för en fråga är omvänt proportionellt mot kvadraten på deras avstånd till den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fusk till singelplayer är skit samma. Det kan som värst drabba.. eh... 🤔

Men onlinefusk är ett jävla gissel som borde leda till fängelse för den som gör dom.
Så många har spel som enda utloppet för livets skit och frustrationer. Det är fan så mycket bättre än att gå ut o slåss och annat mög som kommer om dom inte får detta utloppet. (Nackdelarna kan vi ta i en annan diskussion)
Att då få det förstört drabbar inte bara den enskilde utan även tredjepart.

Den som säger att det är väl inte hela världen har väldigt liten till ingen insikt i vad spel betyder för så många.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Borde inte var konstigare än att folk som dopar sig blir avstängda från att tävla och fråntagna medaljer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fusk till singelplayer är skit samma. Det kan som värst drabba.. eh... 🤔

Men onlinefusk är ett jävla gissel som borde leda till fängelse för den som gör dom.
Så många har spel som enda utloppet för livets skit och frustrationer. Det är fan så mycket bättre än att gå ut o slåss och annat mög som kommer om dom inte får detta utloppet. (Nackdelarna kan vi ta i en annan diskussion)
Att då få det förstört drabbar inte bara den enskilde utan även tredjepart.

Den som säger att det är väl inte hela världen har väldigt liten till ingen insikt i vad spel betyder för så många.

Onlinefuskare är samma typ av personer som skulle kunna gå ut och slåss för att det är kul, få för sig att prova hugga någon med yxa, köra bil igenom en folkmassa elelr liknande sjuka saker.
Personer som fuskar i onlinespel är mentalt ostabila.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Onlinefuskare är samma typ av personer som skulle kunna gå ut och slåss för att det är kul, få för sig att prova hugga någon med yxa, köra bil igenom en folkmassa elelr liknande sjuka saker.
Personer som fuskar i onlinespel är mentalt ostabila.

Du låter väldigt säker, har du källa på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är synd är att man bygger lagrum av egentligen ganska löst relaterad lagstiftning för att komma åt detta. Det blir oprecist, svepande, och kan tyvärr få tråkiga sidokonsekvenser i helt andra frågor också. Har full förståelse för att de som värnar om frihet i den generella reverse engineering-frågan reagerar.

Går det att lagstifta bort rökning på uteserveringar, rätten att slå en båge var man vill, att vara full och skräna på stan, och annat som egentligen bara är störigt för omgivningen utan att faktiskt skada någon, är det motiverbart att i samma anda ge sig på fuskande i spel med specifik lagstiftning också.

Det egentliga problemet är väl sannolikt att lagstiftare sällan är gamers som ser frågan ur den drabbades perspektiv. Inversa kvadratlagen från strålningsläran är väl troligen applicerbar även här, lagstiftarnas intresse för en fråga är omvänt proportionellt mot kvadraten på deras avstånd till den.

+1 på denna
Håller med de som tycker att fuskare i online-spel är avskyvärda, men att lägga en dom som i princip förbjuder moddning är i mina ögon en slippery-slope som jag helst inte vill utforska

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

+1 på denna
Håller med de som tycker att fuskare i online-spel är avskyvärda, men att lägga en dom som i princip förbjuder moddning är i mina ögon en slippery-slope som jag helst inte vill utforska

Moddning av klient för live-service spel där man går med på terms and conditions för att spela på servrar med andra spelare, ska nämnas. Det är inte ett pack skins till Skyrim.

Kan hålla med att lagstiftningen är klumpig kanske, men så är ofta fallet med hur folk/företag fälls, därför att de försöker givetvis se till att vara begå brott som är svåra att fälla.

Oavsett good riddance när de använder sina färdigheter för att förstöra för andra istället för göra något rimligt, de förtjänar inget annat än skit.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag själv kan inget om sånt här, men av den yngre generationen har jag sett/förevisats hur fusk förekommer i spel. De kunde installera nåt tillägg som läste av spelets filer eller nåt, visade var fienden gömde sig, ökade sin egen osynlighet och visade också motståndarnas.. vad man kallar det..(?) skicklighetsnivå?
och typiskt sett de med högst skicklighetsnivå var de som hade samma tillägg installerat. Så vad som till slut hände var att de flesta(?) hade fusktillägget installerat, utom nya/oerfarna spelare och de förlorade då hela tiden och klagade över det men blev bara kallade "noob" och fick förklarat för sig hur kassa de var. Ganska nesligt gjort mot dom.
Det här var nog 10 år sedan, kanske mer, men jag som okunnig tredjepart tycker mig förstå varför de installerade tillägget. Annars var det ju ospelbart för dom, de hade ingen chans mot de som satt osynliga med facit på var alla motståndare fanns och kunde pricka bort allt motstånd enkelt och bekvämt, så enda sättet att vinna över dem var att fuska på samma sätt, och de fuskare som förlorade mot en annan fuskare klagade bittert på att de fuskade och blev väldans arga.
Det är inte lätt alla gånger, det där med spel, men det är väl bra om de får bort sådana där fusktillägg så alla spelar på lika villkor.

Permalänk
Medlem

Spontant låter det ju bra men frågan är vilka konsekvenser detta får för utvecklare av emulatorer..

Permalänk

Mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Moddning av klient för live-service spel där man går med på terms and conditions för att spela på servrar med andra spelare, ska nämnas. Det är inte ett pack skins till Skyrim.

Kan hålla med att lagstiftningen är klumpig kanske, men så är ofta fallet med hur folk/företag fälls, därför att de försöker givetvis se till att vara begå brott som är svåra att fälla.

Oavsett good riddance när de använder sina färdigheter för att förstöra för andra istället för göra något rimligt, de förtjänar inget annat än skit.

nja, du har rätt i sak, men DOMEN är inte (mig veterligen) så specificerad, vilket är det jag tycker är problematiskt, vilket ju gör att den även (kan) användas för att slå mot moddning i förlängningen (om det är moddning som kräver att DRM bryts)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag själv kan inget om sånt här, men av den yngre generationen har jag sett/förevisats hur fusk förekommer i spel. De kunde installera nåt tillägg som läste av spelets filer eller nåt, visade var fienden gömde sig, ökade sin egen osynlighet och visade också motståndarnas.. vad man kallar det..(?) skicklighetsnivå?
och typiskt sett de med högst skicklighetsnivå var de som hade samma tillägg installerat. Så vad som till slut hände var att de flesta(?) hade fusktillägget installerat, utom nya/oerfarna spelare och de förlorade då hela tiden och klagade över det men blev bara kallade "noob" och fick förklarat för sig hur kassa de var. Ganska nesligt gjort mot dom.
Det här var nog 10 år sedan, kanske mer, men jag som okunnig tredjepart tycker mig förstå varför de installerade tillägget. Annars var det ju ospelbart för dom, de hade ingen chans mot de som satt osynliga med facit på var alla motståndare fanns och kunde pricka bort allt motstånd enkelt och bekvämt, så enda sättet att vinna över dem var att fuska på samma sätt, och de fuskare som förlorade mot en annan fuskare klagade bittert på att de fuskade och blev väldans arga.
Det är inte lätt alla gånger, det där med spel, men det är väl bra om de får bort sådana där fusktillägg så alla spelar på lika villkor.

Den rimliga reaktionen i det läget är att avinstallera spelet, inte själv också skaffa fusk.

Permalänk
Medlem

Utan moddning och fusk och andra klientmodifikationer skulle vi inte ha WoW Classic och andra försök att hålla saker vid liv, så man får vara försiktig med att bara förbjuda allt

Permalänk
Medlem

Bra, då fusk och liknande inte hör hemma vid onliespelande.