Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad är det du tycker gör den så bra?

Svarar också

Sideways är en fantastisk liten film i mitt tycke. Förutom nämda Giamatti är övriga 3 huvud/biroller också väldigt bra, alla är välcastade!

Det som gör den intressant och stundtals jäkligt rolig är att den tar upp ett ganska allmängiltigt ämne som de allra flesta har en relation till - vin - och vågar "nörda" ned sig i ämnet utan att det blir för smalt.

Kul kuriosa är att Merlot-försäljning sjönk drastiskt i vissa delar världen i samband med filmens premiär samtidigt som Pinot-vinerna blev mycket populära (I am NOT drinking any f***ing Merlot!)

https://www.foodandwine.com/news/how-sideways-still-impacting...

För mig vilar det också någon slags melankoli över hela filmen. Svårt att ta på men känslan och "viben" träffar helt rätt. Den visar ensamhet på ett fint sätt och hur man kan vara ensam trots att man har människor omkring sig.

Väldigt fin scen i slutet när

Miles sitter ensam på bugerstället och smygdricker sin 1961 Cheval Blanc

Dold text

Älskar Sideways!

Permalänk
Medlem

Sommartider (2024)
6,5/10

En ganska trevlig bagatell som överträffade mina förvisso lågt ställda förväntningar!

Förutom den uppenbara nepo-festen så anser jag att den unga ensemblen gör bra ifrån sig.

Bra att man gör "originalmusik" och inte bara sjunger över befintliga inspelningar.
Valdemar Wahlbeck som Gessle sjunger rätt OK faktiskt och dialekterna på samtliga upplevs som trovärdiga.

Gillar man tidiga Gyllene Tider så är det givetvis ett stort plus men tror att de allra flesta kan tycka detta är underhållande och medryckande. Bra känsla när de spelar live!

Det är lite sockersött men inte utan vissa inslag av "mörker".
Fångar också tidsandan (tidigt 80-tal) på ett bra sätt, jag upplevde aldrig att man togs ur "bubblan" iaf vilket är ett gott betyg.

Sommarens feelgoodfilm som jag kan rekommendera, hej hej!

Permalänk
Medlem

The dead don't hurt - Western(typ) med Viggo Mortenson som både skådespelare och regissör. Den var väl bra men förmodligen för långsam och tunn på innehåll för de flesta. Den handlar egentligen bara om viggos karaktär och hans förhållande med sin sambo. Det finns en sidohandling med men den är rätt sekundär och fyller ingen funktion egentligen. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Enemy at the Gates (2001)

En sovjektisk och en tysk krypskytt vill ha ihjäl varandra i Stalingrad. Plus sedvanlig romantisk sidostory.

Var väl okej. Trevligt att få se något från den sovjetiska sidan, samt en film som visar kriget som något skitigt och dystert snarare än actionspäckat och härligt. Men det till trots kändes den rätt platt och "hollywood:ig", där det prompt skulle finnas små triangeldraman mellan kärleksrivaler osv.

5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Fick tips från en vän att se Klopka (The Trap) från 2007. Filmen utspelar sig i det postkommunistiska Belgrad. Filmen följer historien om Mladen, en vanlig man som konfronteras med ett fruktansvärt moraliskt dilemma. Mladens son är allvarligt sjuk och behöver en dyr operation för att överleva. Mladen och hans fru, Marija, saknar de ekonomiska resurserna för att finansiera operationen.

Deras tillvaro förändras dramatiskt när en mystisk främling erbjuder Mladen en stor summa pengar för att mörda en annan man. Mladen ställs inför det omöjliga valet att antingen rädda sin son genom att begå ett mord eller att förlora honom på grund av sin egen principfasthet. Glogovac som Mladen levererar en stark och trovärdig prestation, fångade karaktärens inre konflikt och desperation med stor inlevelse. Ninkovic spelar Mladens fru, Marija, och visar på ett känslomässigt djup som kompletterar Glogovacs porträtt av en man på randen av ett moraliskt sammanbrott.

Dobra och Manojlovic bidrar också med imponerande prestationer i sina biroller, vilket ger filmen ytterligare lager av komplexitet och mänsklighet. Golubovic har regisserat Klopka med en skicklighet som skapar en tät och klaustrofobisk atmosfär. Filmen utforskar teman som moral, desperation och de svåra val som människor tvingas göra under extrema omständigheter. Den ställer frågan om hur långt en människa är villig att gå för att rädda sina nära och kära och vad som händer när de grundläggande etiska principerna ställs på sin spets.

Klopka belyser också de sociala och ekonomiska problem som finns i det postkommunistiska Serbien, vilket ger en bredare kontext till huvudkaraktärens personliga tragedi. Filmen är en gripande utforskning av mänsklig natur och det moraliska priset av överlevnad. Klopka är en djupt engagerande och tankeväckande film som erbjuder både spänning och emotionellt djup. Den starka skådespelarensemblen tillsammans med Golubovics skickliga regi och en välskriven berättelse, gör detta till en minnesvärd filmupplevelse. För de som är intresserade av filmer som utforskar moraliska dilemman och mänsklig desperation är Klopka ett måste.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Memories of Murder (2003)

Regi av mästaren Bong Joon Ho.
Den utspelar sig 1986 i en mindre stad i Sydkora som upplever en rad mord.
De lokala poliserna får förstärkning och sätter igång med att försöka lösa fallen.

Den är otroligt stämningsfull och snyggt filmad. En ordentligt välgjord thriller som tillhör den absoluta toppen när det kommer till krim-filmer i min mening. Den lyckas på ett otroligt bra sätt fånga tidsandan i det turbulenta 80-talets Sydkorea som står mittemellan modernisering och militärdiktatur. Rekommenderas starkt för den som gillar Bong Joon Ho eller film generellt. Visst har den åldrats en del men det spelar mindre roll.

9/10

Filmen sågs på 4K Blu-ray och bildkvaliteten var fin och krispig.

Permalänk
Medlem

Derren Brown - Showman (2023)

Är väl egentligen inte en regelrätt film, utan en filmad livehändelse. Har ni inte sett Browns grejer än så kan jag varmt rekommendera dem (både liveföreställningarna och hans "specials", eller vad man nu ska kalla det). Riktigt fascinerande och imponerande!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Dune part 2 (2024)

Det går långa stunder med prat och känslor och den känns ganska förutsägbar. Specialeffekterna är dock på topp.

6/10

Permalänk
Medlem

Kill - Indisk film om rånare som av nån okänd anledning rånar ett tåg. Hela motivet här är så oklart att man undrar ju om det blivit nåt fel i manuset eller nåt och de egentligen är ute efter kärnvapenkoder eller obligationer för 6 miljarder men nej, de är 40 st rånare som ska råna ett tåg i indien på mobiler, klockor och annat krimskrams värt typ 5 papp. Hur som på tåget råkar det vara 2 super-commandos som givetvis blir arga och de slåss lite smått. Allt är jävligt B faktiskt på typiskt Indien- film typ men engelska fraser inslängda så man bara sitter och face-slappar sig själv i soffan och undrar vart fjärrkontrollen men sen typ halvvägs in i filmen så händer nåt och filmen ändras från crap B-film till en hiskelig slakt som är rätt intressant. Det räddar inte direkt filmen men är ändå intressant. Lite komiskt är det också när det dyker upp två poliser med gamla typ Lee Enfield gevär från 1:a världskriget med bajonetter på. På ett tåg, lol! Hur som, halva filmen är yuck och andra halvan klart sevärd. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Såg Train to Busan på svtplay igår, helt ok även om flickan var lite väl präktig. Typ 6,5 av 10 tåg.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Näbbdjuret:

Såg Train to Busan på svtplay igår, helt ok även om flickan var lite väl präktig. Typ 6,5 av 10 tåg.

En av mina absoluta favoriter, tyvärr är uppföljaren en travesti.
Köpte den på 4K skiva för några månader sen och har sett den lite för många gånger sedan dess haha.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Exhuma (2024)

En koreansk skräckfilm på temat andar och spöken helt i linje med regissör Jang Jae-hyuns tidigare filmer.
Tycker filmen är liiiite för lång men är bra ljudmixad och har ett häftigt soundtrack. Jag gillar den skarpt dock och Choi Min-sik är en av mina favoritskådespelare.

Temat med andar och shamaner är ständigt återkommande både i traditionell koreansk kultur och berättande och kombinerar detta snyggt med historia från den japanska ockupationen som är en viktig referenspunkt att förstå.

8/10

Permalänk
Medlem

https://m.imdb.com/title/tt28213957/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_n...

Sharksploitation är en dokumentär lite i samma anda som Not Quite Hollywood, Corman’s World och liknande.
För mig som inbiten hajfilmsentusiast var det inte så mycket nytt, men är man inte lika bevandrad i detta träsk av filmer så finns nog en del matnyttigt.
Underhållande oavsett
3/5

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Skrivet av killawife:

Kill - Indisk film om rånare som av nån okänd anledning rånar ett tåg. Hela motivet här är så oklart att man undrar ju om det blivit nåt fel i manuset eller nåt och de egentligen är ute efter kärnvapenkoder eller obligationer för 6 miljarder men nej, de är 40 st rånare som ska råna ett tåg i indien på mobiler, klockor och annat krimskrams värt typ 5 papp. Hur som på tåget råkar det vara 2 super-commandos som givetvis blir arga och de slåss lite smått. Allt är jävligt B faktiskt på typiskt Indien- film typ men engelska fraser inslängda så man bara sitter och face-slappar sig själv i soffan och undrar vart fjärrkontrollen men sen typ halvvägs in i filmen så händer nåt och filmen ändras från crap B-film till en hiskelig slakt som är rätt intressant. Det räddar inte direkt filmen men är ändå intressant. Lite komiskt är det också när det dyker upp två poliser med gamla typ Lee Enfield gevär från 1:a världskriget med bajonetter på. På ett tåg, lol! Hur som, halva filmen är yuck och andra halvan klart sevärd. 6/10

Men blev det nån sång med dans?

Permalänk

Kollar inte så ofta på film då det mesta är tråkigt och repetitivt, men Civil War tycker jag är riktigt välgjord och bra.

Man får följa ett team journalister genom ett USA i inbördeskrig, låter kanske inte så upphetsande men gillar man apokalyptiska filmer så kommer man gilla denna. Mycket dramatik, action och ganska provocerande.

Vi vill undvika att hamna i en värld som i denna film.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Men blev det nån sång med dans?

Nej inte i denna vilket givetvis var dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The Ministry of Ungentlemanly Warfare 7/10
Trevlig popcornrulle.

https://www.youtube.com/watch?v=zvwDen1Wrx8

Permalänk
Medlem

På trådens tema släpar en av ungarna med mig på Despicable Me 4 ikväll, fick iaf förhandlat till mig att se den med engelskt tal. Bapple. Banana.

Redigerat bort svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Jag o grabben var och såg Deadpool & Wolverine och fan va vi garvade. De verkligen gick all in på att släppa lös Ryan Reynolds käft och trycka på nostalginerven. Vi gillade den!

Permalänk
Medlem

Jag var också och såg Marvel Jesus. Den var riktigt rolig. Bästa Marvel filmen på ett tag.

Permalänk
Avstängd

Horizon med Kevin Costner
3 timmar med mycket bra cinematography, men dessa 3 timmar är rätt röriga med typ 4 osammanhängande stories
Kan inte säga att filmen i sig är bra, men går att kika på om man vill halvsova, det ska även komma två till.

Permalänk
Medlem

Tittade på Zingo (sjuk svensk film som finns på tuben om man vill titta gratis) för nån vecka sen, igår kolla jag på Uncharted (engångsfilm kallar jag den nu för).
Nästa film under bakning kan nog bli Solaris (är rädd att jag kommer att somna, men måste bara titta på den då jag är lite scifi nörd av mig).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Horizon med Kevin Costner
3 timmar med mycket bra cinematography, men dessa 3 timmar är rätt röriga med typ 4 osammanhängande stories
Kan inte säga att filmen i sig är bra, men går att kika på om man vill halvsova, det ska även komma två till.

Skulle det inte bli totalt 4 st filmer i den serien…?

Permalänk
Medlem

Bullet Train
7/10
(Netflix)

Dragit mig länge för att se denna då jag fått känslan av "meh"... men nu var det "last chance" på Netflix så...

Första intrycket som slog mig; va fan, är detta en ny Tarantino rulle!?! Men icket, dock känns den väldigt inspirerad av Herr Tarantino. Och tydligen ska jag se saker som jag drar mig för att se, gjorde samma sak med Breaking Bad och det visade sig vara en fantastisk serie

Likaså denna, riktigt bra action där man varit extremt noga med detaljer och skådespelare som gör ett kusligt bra jobb när det kommer till att spela lönnmördare av olika slag som helt saknar empati där död/blod/våld bara är en del av en vardag med lite komisk vinkling. Storyn håller upp bra, även om det kan tyckas rörig till en början och nya karaktärer presenteras lite här och där blir det aldrig för mycket... och trots twist and turns så förklaras allt på ett naturligt och bra sätt medan filmen rullar på.

Kortfattat: väldigt underhållande action-komedi i Tarantino anda och kan starkt rekommendera denna om man känner för att se en popcorn rulle utan riktiga brister och med väldigt bra skådespelarprestationer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Love Lies Bleeding - Lesbiskt sex, kvinnliga bodybuilders, Ed harris med långt hår och flint, mer lesbiskt sex. Denna filmen är rätt speciell och nog inget för den som gillar vanliga filmer. Storyn är rätt enkel egentligen men filmen är gjord på ett sätt så att den verkar nästan som en hallucination ibland. Som film är den nog bara ok egentligen. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Kollar inte så ofta på film då det mesta är tråkigt och repetitivt, men Civil War tycker jag är riktigt välgjord och bra.

Man får följa ett team journalister genom ett USA i inbördeskrig, låter kanske inte så upphetsande men gillar man apokalyptiska filmer så kommer man gilla denna. Mycket dramatik, action och ganska provocerande.

Vi vill undvika att hamna i en värld som i denna film.

Såg den på biograf under premiären, ångrade inte en sekund.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Minari (2020)
Regisserad av Lee Isaac Chung.
Filmen utspelar sig i 1980-talets Arkansas där en koreansk familj emigrerat till USA för att bygga sig ett bättre liv. Efter flera slitiga år i Kalifornien köper de mark i Arkansas för att börja om på ny kula. Bitvis väldigt sorglig film som är delvis självbiografisk om regissörens uppväxt. Väldigt välspelad av Steven Yeun som pappan i familjen och i ärlighetens namn riktigt välspelad även av barnen. Lyser starkast gör dock Youn Yuh-jung som spelar familjens mormor och gör det väldigt väldigt bra.

8/10

Permalänk
Medlem

Rouge One.

Toppar nästan original trilogin. Alltså versionerna innan George Lucas gick in och pillade och ändrade på saker. För de som finns på Disney+ är skit.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Nya Deadpool.

Finns inte mkt att säga tbh. Det är mer av detsamma så gillar man de två första lär man bli underhållen av det här. Budgeten ser ut att vara mer tilltagen men man ser väl framförallt de här filmerna för roliga oneliners och komediskt ultravåld. Obv kul att se Järven (lol) så som man föreställt sig honom sen man var ung och inte hjältetypen han var i x-menfilmerna.

Jodå. 4.5/5 hjärndöda popcornpåsar

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Death Wish 3 1985 är den tredje filmen i Death Wish-serien, regisserad av Michael Winner och med Charles Bronson i huvudrollen som Paul Kersey. Filmen är en actionfylld berättelse om vigilantism och hämnd som fortsätter temat från de tidigare filmerna. Paul Kersey återvänder till New York City för att besöka en gammal vän, men finner honom brutalt mördad av ett våldsamt gäng som terroriserar grannskapet. Driven av vrede och en känsla av rättvisa tar Kersey lagen i egna händer.

Michael Winner's regi är typisk för 80-talets actionfilmer, med fokus på högt tempo och våldsam konfrontation. Dialogen är ofta klichéartad, men den tjänar sitt syfte i att driva handlingen framåt. Filmens visuella stil är rå och oborstad. Actionscenerna är väl koreograferade och innehåller en mängd skottlossningar och explosioner som är karakteristiska för genren. Musiken, komponerad av Jimmy Page, förstärker filmens intensitet.

Death Wish 3 är en typisk 80-tals actionfilm som levererar exakt vad den utlovar, överflöd av våld och en enkel berättelse om rättvisa och hämnd. Charles Bronson's prestation som Paul Kersey är solid och filmen är underhållande.