Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Skywalkers: A Love Story
Jag har tidigare för något år sedan tittat på youtube videor av folk som går upp på/klättrar på byggnader illegalt, men detta var lite mer extremt. Rekommenderas ej för höjdrädda haha.
Själva filmen/storyn är inget märkvärdigt men det är inte direkt dåligt heller (är ju dokumentär), man blir intresserad. Sen tror jag säkerligen det (mest huvudpersonernas relation) dramatiserats lite avsiktligt.

Permalänk
Medlem

Madame Web

Ytterligare en Marvel-rulle som resulterade i stora gäspningar och slösurfande på mobilen under tiden.

Tilltänkt publik måste vara 14-åriga flickor.

Permalänk
Medlem

Bad Boys: Ride or Die
7/10

Titeln säger i stort sett vad man får, tror inte det är många som inte känner till Bad Boys vid det här laget

Så är denna ett värdigt tillägg som film nummer fyra i serien? Utan tvekan, jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att denna tillhör en av de bättre - man får mer av allt utan att det känns krystat eller påklistrat. Den lyckas binda ihop serien på ett mycket bra sätt som borde vara avslutningen på vår duo Riggs och Murtaugh... ehrm... jag menar Mike och Marcus

A Quiet Place: Day One
5/10

En spinoff och prequel till filmerna, men har ingen anknytning till filmerna, istället får vi följa en annan individ som försöker överleva i New York. Den tycks lida av sämre budget och något sämre skådisar och storyn/livsödet känns inte lika intressant som de två tidigare filmerna. John Krasinski valde tydligen även att inte vara en del av denna på något sätt då han tydligen hade andra projekt för sig. Tvyärr lider den av exakt samma problematik som de andra... detaljer och vara konsekvent när det kommer till de aliens som är här för att utrota människor och allt annat som låter.

A Quiet Place
5.5/10

Får ett halvt poäng mer än föregående enbart pga bättre skådisar och det är liiiiite mer intressant att följa familjen, vilket ger det hela lite mer dynamik. Detaljer och att vara konsekvent är en stor brist som tyvärr gör att jag inte riktigt kan "njuta" av den.

A Quiet Place: Part II
6/10

Utan tvekan bäst i serien, kanske för att det finns lite mer action än tidigare. Emily Blunt lyser som en stjärna dock, vilket hon även gjorde i den första filmen. Men likt tidigare dras allt ned av bristen på detaljer och att vara konsekvent.

Vad jag menar med konsekvent:

Aliens som är blinda men dras till ljud, men uppenbarligen kan de skilja på ljud skapade av naturen och omgivning, samt t ex vind som blåser på något, men reagerar direkt om människor utför en handling som skulle gett samma sorts ljud. Regn på plåttak etc verkar inte alls störa dem, eller vind, ljud från eld etc.. och då pratar vi ändå om något som har noll erfarenhet av vår jord etc. De har även fullkomlig och perfekt koll på sin omgivning då de kan hoppa mellan hus och springa upp och ned för dem likt schimpanser och hoppa efter saker etc, utom ibland då de plötsligt ramlar ned i vatten och drunknar då de inte kan simma.

Eller att de vet exakt vart människor har förflyttat sig EFTER att de har gett ljud ifrån sig, medan de andra gånger inte har någon koll alls. Detta "förstörde" något som kunde ha varit en ganska trevlig idé.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Once Upon a Time in Hollywood (2019)

Riktigt bra rulle där man snabbt känner igen konversationer a'la Quentin Tarantino.
Många sköna karaktärer i filmen där bl.a. Brad Pitt och Leonardo DiCaprio briljerar.

8.5/10

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Apocalypto - Detta är en riktigt bra film. Den har en bra pacing, fenomenala miljöer, bra story och karaktärer som faktiskt verkar levande. 9/10

War of the arrows - Koreansk pilbågsaction som delar en scen med apocalypto. I övrigt är även denna välgjord om än med mer fokus på bilpågsskjutande plus att den är typisk koreansk i sin filmatisering. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Samurai Cop 1991. Om du någonsin undrat hur en film skulle se ut om man blandade en 80-talspolisfilm med en dålig karatefilm och toppade det med en portion hysterisk komedi, då har du Samurai Cop. Det är en av de filmer som är så dålig att den blir oavsiktligt fantastisk. Filmen följer Joe Marshall som på något mirakulöst sätt är en samuraj. Han jobbar som polis i Los Angeles, hans partner Frank Washington står för de bästa reaktionerna i filmen, hans ansiktsuttryck är en blandning av förvirring, uppgivenhet och ett "varför är jag här?" Det är helt förståeligt, för handlingen är en oorganiserad röra av usla kampsportsscener, skrattretande dialoger och osannolikt dåliga actionsekvenser. Det är en ofrivillig komedi som aldrig slutar leverera. Varje replik, varje handling och varje uttryck är så fel att det blir rätt. Det är omöjligt att titta på filmen utan att brista ut i gapskratt åt dess absurditet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Samurai Cop 1991. Om du någonsin undrat hur en film skulle se ut om man blandade en 80-talspolisfilm med en dålig karatefilm och toppade det med en portion hysterisk komedi, då har du Samurai Cop. Det är en av de filmer som är så dålig att den blir oavsiktligt fantastisk. Filmen följer Joe Marshall som på något mirakulöst sätt är en samuraj. Han jobbar som polis i Los Angeles, hans partner Frank Washington står för de bästa reaktionerna i filmen, hans ansiktsuttryck är en blandning av förvirring, uppgivenhet och ett "varför är jag här?" Det är helt förståeligt, för handlingen är en oorganiserad röra av usla kampsportsscener, skrattretande dialoger och osannolikt dåliga actionsekvenser. Det är en ofrivillig komedi som aldrig slutar leverera. Varje replik, varje handling och varje uttryck är så fel att det blir rätt. Det är omöjligt att titta på filmen utan att brista ut i gapskratt åt dess absurditet.

Låter som en lysande B-film! Blir definitivt att lägga till den på listan ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Still: A Michael J. Fox Movie

Dokumentär om och med Michael J Foxs liv och karriär. Han verkar vara en så sjukt härlig person! Oändligt med energi.

Välproducerad dokumentär, så är man intresserad av Fox så kan den rekommenderas.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Ja, haha. Den filmen gestaltar 80-talet som det verkligen var. 10/10

Permalänk
Medlem

Man on fire - Underbar revenge flick med denzel washington som luttrad f.d spec ops nisse som blir livvakt åt en liten flicka. När hon kidnappas så måste han ju givetvis slakta halva Mexico city. Och det är helt rätt. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Borderlands. Vanligtvis brukar jag kunna uppskatta alla typer av filmer så länge den underhöll mig under speltiden. Så är inte fallet med Borderlands. Jag gick ut från biografen och kände typ ett tomt hål. Tror helt ärligt jag inte sett någon så själlös och substanslös film på länge.
Så, om du är sugen på att se filmen: gör det inte. Lägg pengarna på spelen i stället.

Permalänk
Medlem

Ulzana's raid - Western från -72. Apacher smiter från sitt reservat och dödar folk och militären är efter. Ganska typisk äldre western där indianerna är elaka bestar men en apache-scout är hjälte typ. Bra betyg på IMDB men jag tyckte det var lite meh. 5/10

The lone ranger - Nyare western med Johnny depp som Indianen Tonto. Actionfylld och med intriger och annars standardiserad handling med onda järnvägsmän. Helt ok. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The Creator (2023, 4K blu-ray).

Slog till på 4K (steelbook) utgåvan, blev min första 4K utgåva i samlingen. Tyvärr så fick det mig att önska att jag hade en nyare och bättre TV. Sitter med en ganska gammal 55" 4K LCD TV, utan HDR och med ganska dåligt kontrastomfång. Så jag upplevde inte nåt stort hopp alls i bildkvalité från vanlig blu-ray. Gissar att det hade varit mer av en wow upplevelse med en nyare, bättre TV (OLED t.ex.). Men jag får väl se om filmen när jag skaffat ny TV.

Så till själva filmen då. Jag gillade den ganska mycket faktiskt. Den levde upp till förhoppningarna i det stora hela. Hade inga andra förväntningar än att det såg ut som en film för mig, att döma av trailern. Så jag blev inte besviken. Som stor sci-fi nörd så var det flera aspekter av filmen som tilltalade mig. Förutom temat så var filmen väldigt välgjord när det kommer till det tekniska. Det visuella och designen på allting höll väldigt hög nivå. Tyckte även att ljuddesignen och valet av musik m.m. var väldigt väl genomfört och passande. Även karaktärerna, skådespeleriet och storyn var bra tycker jag, även om det inte var helt utan brister.

Och om jag ska nämna några brister, där det inte riktigt nådde ända fram (enligt mitt tycke), så är det att jag kanske över lag hade önskat lite mer djup och utveckling på vissa saker, med tanke på temat på filmen. Slutet kändes lite som att det blev bråttom med att knyta ihop säcken. Jag hade gärna sett lite mer uppbyggnad av relationer och karaktärer m.m.

Men över lag gillade jag verkligen filmen och tycker nog att den kan vara värd nånstans i trakterna av en 8/10, för mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Borderlands. Vanligtvis brukar jag kunna uppskatta alla typer av filmer så länge den underhöll mig under speltiden. Så är inte fallet med Borderlands. Jag gick ut från biografen och kände typ ett tomt hål. Tror helt ärligt jag inte sett någon så själlös och substanslös film på länge.
Så, om du är sugen på att se filmen: gör det inte. Lägg pengarna på spelen i stället.

Inte sett den men en kompis gillade den, han sa att han höll på att skratta ihjäl sig under filmen, men iofs så rökte han en fet joint innan han kollade på den. Inget jag rekommenderar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Tydligen krediterade de inte ens han/dem som riggade claptrap för filmen.

Permalänk
Medlem

The Comeback Trail (blu-ray).

En komedi med en del bra/stora stjärnor i huvudrollerna (bl.a. Robert De Niro, Tommy Lee Jones, Morgan Freeman och Zack Braff). Tyckte det var en solid film som var ganska rolig och underhållande att se. Skådespelarna gjorde en solid insats, karaktärerna var intressanta/roliga och jag gillade temat/storyn i filmen. Den hade helt klart sin egna lilla charm/stil. Skulle kanske säga att den är värt nånstans runt 7/10 för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Moonraker från 1979 är underhållande och fylld precis tillräckligt med kitsch. Roger Moore är James Bond, och den här gången siktar han bokstavligen mot stjärnorna. Vi pratar rymden, laserstrålar och en skurk med megalomani. Det är överdådigt, det är extravagant, och det är precis så mycket 70-tal som du kan föreställa dig. Man kan nästan höra discomusiken i bakgrunden, även när den inte spelas.

Handlingen? Tja, vem bryr sig? Man ser på filmen för att se Bond göra det han gör bäst, rädda världen med ett snett leende och en martini i handen samt lägra vackra kvinnor. Rymdstationer och fallskärmshopp? Check. Skurkar som skrattar ondskefullt? Absolut. Och Q´s senaste uppfinningar som verkar vara både löjliga och fantastiska på samma gång. Trevligt att slippa se ryssar som ondskefulla skurkar, det är urtjatat. Filmen rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Troy - Stjärnspäckad historiskt drama med Brad pitt som Achilles. Jag hade glömt hur brutal denna var. Massa blod, våldtäkter, barn som kastas i eldar och liknande. Annars rätt ok handlingsmässigt även om man tar sig en del friheter med den historiska korrektheten. Och sen är ju folk mer än lovligt korkade med på ett sätt som man normalt sett INTE var. 7/10

Unforgiven - Clint eastwoods mästerverk om en luttrad gunslinger som efter många år ska göra en sista hit för att få in lite cash. Grym och rå men ändå med mänskliga karaktärer. Väldigt bra. 9/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg Trap på bio och den var en riktigt höjdare.
Gillade allt med filmen, kanske ett litet plotthole här och där men annars kanon! Klart värd att se!

7/10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Såg Trap på bio och den var en riktigt höjdare.
Gillade allt med filmen, kanske ett litet plotthole här och där men annars kanon! Klart värd att se!

7/10!

Gillade allt men 7/10 bara? Det är ett ganska mediokert betyg i min värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Inte sett den men en kompis gillade den, han sa att han höll på att skratta ihjäl sig under filmen, men iofs så rökte han en fet joint innan han kollade på den. Inget jag rekommenderar.

Vilket rekommenderar du inte, att röka en joint, eller filmen?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser man till skalan 1-10 är 5 mediokert och "meh" där 7 får räknas som väl godkänt och 8-9 blivande klassiker och 10 rent mästerverk. Just my two cents about the scale.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Damsel på Netflix. En väldigt bra söndagsfilm. 8/10.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

8 och högre för mig är en film jag kommer se om, tyvärr är detta inte en film jag kommer se om

Permalänk
Medlem

The Union. Lättsam actionkomedi 6/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ser man till skalan 1-10 är 5 mediokert och "meh" där 7 får räknas som väl godkänt och 8-9 blivande klassiker och 10 rent mästerverk. Just my two cents about the scale.

Ja, det låter som att vi ser ganska lika på betygsskalan (1-10). 7/10 är definitivt godkänd/bra för mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Håller med!

7 är ett riktigt bra betyg i min bok.

6 - Bra
7 - Riktigt bra
8 - Riktigt, riktigt bra
9 - Mästerverk, sjukt bra!
10 - Något av det absolut bästa jag sett någonsin, en film jag älskar för evigt och som i princip förändrade mitt liv!

Just my two cents...

Permalänk
Medlem

Dansar med vargar - Western med Kevin Costner. Bra och välgjord om väldigt lång. Klockan var fan sex på morgonen när den var slut. En gång i tiden tyckte jag att detta var absolut världsklass, nu är det mest bra. 7/10

Visa signatur

Permalänk

Alien Romulus, äntligen fick man se lite mer Xenomorphs, och facehuggers Även lite pulsrifle action.

Permalänk
Medlem

The Ministry of Ungentlemanly Warfare
Bra actionrulle. Tarantino-stil av Guy Richie. Jag gillar att den är baserad på en sann historia.

8/10

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p