Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vilket rekommenderar du inte, att röka en joint, eller filmen?

Allt jag kan säga angående det är, lagom stor är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Dansar med vargar - Western med Kevin Costner. Bra och välgjord om väldigt lång. Klockan var fan sex på morgonen när den var slut. En gång i tiden tyckte jag att detta var absolut världsklass, nu är det mest bra. 7/10

Många scener drar ut på tiden utan att tillföra något betydande till berättelsen. Det långsamma tempot gör att filmen känns seg och tråkig, filmens handling är långsam och utdragen, känns som en plåga. Kevin Costners karaktär, löjtnant John Dunbar, är endimensionell och stereotyp. Dunbar är en typisk "västerländsk räddare", en karaktär som är en del av en lång tradition i Hollywood där en amerikan kommer in och "räddar" en främmande kultur genom sin överlägsna moral och förståelse. Filmen är paternalistisk och orealistisk i sin skildring av de infödda amerikanerna vars land västerländska européer tog och utrotade i stort sett indanstammarna, finns bara spillror kvar.

Filmen är derivativ, den lånar tungt från andra filmer. Den mest uppenbara liknelsen är med filmen A Man Called Horse från 1970, där en västerlänning också blir en del av en infödd stam och genomgår en personlig transformation. Filmens cinematografi har en överdrivet romantiserad bild av vildmarken, som avviker från den hårda verkligheten. Naturbilderna är vackra, men de tenderar att försköna och trivialiserar de hårda levnadsförhållandena som faktiskt rådde under denna period i historien. Filmen faller kort på grund av dess långsamma tempo, stereotypa karaktärsutveckling, och likheter med tidigare filmer. Den har en förskönande och romantiserande syn på historien.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skywalkers a love story, den bästa dokumentären jag har kollat på. Den rekommenderas 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Många scener drar ut på tiden utan att tillföra något betydande till berättelsen. Det långsamma tempot gör att filmen känns seg och tråkig, filmens handling är långsam och utdragen, känns som en plåga. Kevin Costners karaktär, löjtnant John Dunbar, är endimensionell och stereotyp. Dunbar är en typisk "västerländsk räddare", en karaktär som är en del av en lång tradition i Hollywood där en amerikan kommer in och "räddar" en främmande kultur genom sin överlägsna moral och förståelse. Filmen är paternalistisk och orealistisk i sin skildring av de infödda amerikanerna vars land västerländska européer tog och utrotade i stort sett indanstammarna, finns bara spillror kvar.

Filmen är derivativ, den lånar tungt från andra filmer. Den mest uppenbara liknelsen är med filmen A Man Called Horse från 1970, där en västerlänning också blir en del av en infödd stam och genomgår en personlig transformation. Filmens cinematografi har en överdrivet romantiserad bild av vildmarken, som avviker från den hårda verkligheten. Naturbilderna är vackra, men de tenderar att försköna och trivialiserar de hårda levnadsförhållandena som faktiskt rådde under denna period i historien. Filmen faller kort på grund av dess långsamma tempo, stereotypa karaktärsutveckling, och likheter med tidigare filmer. Den har en förskönande och romantiserande syn på historien.

Men scifi-remaken från 2009 är bra, med Sam Worthington som denna films John Dunbar.

Permalänk
Medlem

Minions - The Rise of Gru (blu-ray).

Ibland är det precis det här man behöver. Tramsig humor och "mindless fun". Gillar dom tidigare filmerna (Minions och Dispicable Me) och det här var mer av samma stil. Dom största plusen är kvalitén på animationerna, designen, karaktärerna och röst skådisarna. Det är en rad med roliga/bra röstskådisar i filmen, som t.ex. Michelle Yeoh, Alan Arkin, Jean-Claude Van Damme, Dolf Lundgren, Danny Trejo, Lucy Lawless m.fl. Precis som dom andra filmerna så är det ju inga mästerverk direkt, men roliga och underhållande för stunden. Det är en ganska solklar 7:a av 10 för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Men scifi-remaken från 2009 är bra, med Sam Worthington som denna films John Dunbar.

Avatar, är inte det en remake av Pocahontas?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jackie Brown

Frågan kom om Quentin Tarantino gjort något på sistone, men med tanke på att alla hans filmer verkar ha backats av Weinstein så kanske han haft svårt att få pengar...

Permalänk
Skrivet av Finnpajsarn:

Alien Romulus, äntligen fick man se lite mer Xenomorphs, och facehuggers Även lite pulsrifle action.

Men var den bra?
Bättre än 4:an, 3:an, 1:an eller 2:an?

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Men var den bra?
Bättre än 4:an, 3:an, 1:an eller 2:an?

Jag skulle nog säga att den placerar sig som nr 3, dock inte ens i närheten av 1 och 2 som är mästerverk..

Permalänk

Rebel Moon - Part One: A Child of Fire
Rebel Moon - Part Two: The Scargiver
Båda i Directors Cut. Suck, typ alla scener kändes långa, utdragna och händelselösa. Skulle säkert gå att klippa en timme i båda filmer utan att tappa något viktigt i handlingen. Slowmotion kanske är lite coolt, en gång, men inte i varje fajt.

4/10. Undvik!

Permalänk
Medlem

Rogue Agent
3/5
Robert Freegard förför kvinnor med charm och löften om evig kärlek. Han är MI5-agent och förklarar att det kan vara en fara för bådas liv om någonting sipprar ut. När han träffar Alice, faller även hon likt många innan för honom. Men hon anar snart att något inte står rätt till.

Denna sanna historia var lite lagom spännande.

Permalänk
Medlem

Jackpot! (2024)
6.5/10

"In the near future, a 'Grand Lottery' has been newly established in California - the catch: kill the winner before sundown to legally claim their multi-billion dollar jackpot."

Tyckte upplägget kändes ganska trevligt och John Cena har en av huvudrollerna där Awkwafina har den andra. Aldrig gillat henne då jag tycker hon känns ganska "stel", men fungerade faktiskt förvånansvärt bra ihop med Cena. En ganska typisk action/komedi som inte tar sig själv på för stort allvar... och trots en tid på 1h 46m så kändes den aldrig utdragen eller att det var massor av utfyllnad, den håller sig hela tiden på en väldigt bra nivå mellan denna sorts komik och action som förväntas i rullar som dessa.

Absolut ingen blivande klassiker, men den underhåller och fungerar utmärkt för slötittande en kväll.

Den rivstartar även med Seann William Scott som gör ett kortare inhopp som sätter tonen för resten av filmen. Tror jag nämnde det i någon omdömet av en annan film, men John Cena har verkligen växt på mig och han är som klippt och skuren för roller som en lite "goofy action hero"

Edit:
Även ett litet plus för att upplägget är rätt eget, vilket måste vara svårt i dagens läge med tanke på hur många av dessa action-komedier som poppar upp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The prestige - Äldre film med Christian Bale och Hugh Jackman som rivaliserande magiker under 1900-talets början. Bra och välspelad. Nu hade jag dock sabbat för mig själv genom att nån gång tidigare sett nån kompilation där de avslöjar filmers plot-twist så jag var ju inte överraskad i slutet när man avslöjade hemligheterna. Bra ändå. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Rebel Moon - Part One: A Child of Fire
Rebel Moon - Part Two: The Scargiver
Båda i Directors Cut. Suck, typ alla scener kändes långa, utdragna och händelselösa. Skulle säkert gå att klippa en timme i båda filmer utan att tappa något viktigt i handlingen. Slowmotion kanske är lite coolt, en gång, men inte i varje fajt.

4/10. Undvik!

Oof, väldigt väldigt modigt att bränna igenom filmerna.

The Menu - Väldigt träffande och aningen ångestladdad film, men gör en otroligt sugen på en fin ostburgare.

Permalänk
Medlem

Skyline - Äldre sci-fi med Aliens som invaderar. Väljgjort äckel i slutet men alla karaktärer är typ de drygaste jävlar man nånsin har träffat. Snygga effekter och aliens. 5/10

Beyond skyline - Efterföljare med typ samma story i början som ettan men med Frank grillo som gör rätt stor skillnad faktiskt. Sen när Iko Uwais kommer in med sin polare från The raid och börjar slakta är det rätt roligt faktiskt. Skådespeleriet är väl sisådär och storyn tappar rejält mot slutet. Effekterna är ibland bra och ibland urkassa. 6/10

Skylines - Nu är det 15 år senare men folk är lika grisiga som de alltid varit. Mot Aliens planeten! Rätt kasst, dum story, Aliens som ibland tål ett mag från en AK och i nästa fajt dör av en kniv i armen. Effekterna är rätt billiga och filmen har grymt stora kontinuitetsproblem. 4/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Man känner sig gammal när folk beskriver filmer från 2010 som "äldre film"

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

The Union, Netflix

Såg igår, var tvungen att gå in och kolla vad den hette då jag inte ens kom ihåg det.

Inget bra betyg det 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man känner sig gammal när folk beskriver filmer från 2010 som "äldre film"

Du får en rymdkram från mig så blir allt bättre.

Permalänk
Medlem

"The Instigators"

Det brukar sällan bli bra när skådisar är producenter/författare eller regissörer samtidigt som dom spelar med i filmen.
Men jag tycker nog att Affleck (Casey, den mer begåvade av bröderna) lyckas här.
Och Matt Damon skänker lite extra stjärnglans utan att ta över filmen.
En actionkomedi som lyckas överraska ibland, vilket ju är svårt numera.
Underhållande utan tråkiga stunder.

Permalänk
Medlem

Despicable Me 4
7/10

Möjligt att den fick 0.5 extra i betyg enbart för att det är Minions med, även om de har en långt mer tillbakalutad roll än tidigare. Men ja, när liver suger massiv getpung är Minions värda alla extra poäng.

Även förvånad över hur de faktiskt lyckas komma på nya idéer som faktiskt känns fräscha och inte enbart upprepningar på föregående filmer. Helt klart sevärd, även om det är Minionerna som lockar mest för egen del.

Och för att vara helt ärlig kunde den faktiskt ha varit något längre då de kunde ha "utforskat" minions vs "new bad minions'ish typer" lite mer faktiskt... en trevlig showdown mellan dem t ex

Intelligenta kackerlackor vs Minions hade varit något att se en extra stor showdown mellan ^^

Dold text

Summa summarum; fungerar utmärkt för föräldrar att se med sina barn... eller även för vuxna utan barn.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

The outpost - Amerikaner åker till Afghanistan för att kriga. Det gör de. Sen åker de hem. En sak måste jag säga man gjorde väldigt bra i denna filmen. Efter att den är slut så visar man en liten hyllning till de fallna amerikanska soldaterna med bilder på hur de ser ut och vem som spelade dem i filmen och man har ju verkligen lyckats riktigt bra med att hitta skådespelare som liknar dem de spelar. En del var ju nästan kopior av varandra. Annars var det en typisk amerikansk krigsfilm där amerikanska soldaterna är hjältar och de afghanska är typ bara viljelösa robotar som man kan skjuta ihjäl. Filmatiseringen är annars bra med vapeneffekter och liknande välgjort. Men det tog typ två tredjedelar av filmen där inget intressant händer innan den drar igång. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Throne of Blood (1957)

Såg denna rulle på en klassikervisning igår faktiskt. Hade noll förväntningar, brorsan ville bara ha någon att se filmen med. Hakade på, blev positivt överraskad. Bra skådespel och en intressant handling som är något paranormal, men på ett bra sätt. Enda jag skulle säga var lite av en nackdel är att filmen är stundtals lite slow-paced, men hellre det än att allt känns förhastat hahah. Första gången jag ser en svartvit film på bio dessutom!

4/5

Permalänk
Medlem

Monsters Vs Aliens (2009)
5.5/10

"Ska nog ta och se den där filmen lite senare"... vilket visade sig bli 15 år senare
Det som drar ned filmen är otroligt dålig pacing tycker jag och det mesta känns "meh", men den hamnar strax över det för en del roliga kommentarer till och från. Mestadels Seth Rogens karaktär som står för dem, tyvärr alldeles för få och långt mellan dem.

Dreamworks lyckades inte helt med denna och inte så konstigt att det aldrig blev en uppföljare.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Jonah Hex (2010)
4.7/10 (imdb)

"In exchange for his freedom, bounty hunter Jonah Hex must track down a terrorist with a superweapon."

En typisk variant av film där protagonisten är en macho-person som ska hämnas någon. Helt okej film, förtjänar sitt betyg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Shot Caller (2017)

Inte den senaste filmen jag sett, men måste ändå rekommendera den. Kort beskriving, och allt det här visas under de första minuterna av filmen så inga spoilers: vanlig amerikansk familjefar begår ett misstag och hamnar i fängelse, och väl där gäller det att anpassa sig. Filmen börjar med att hans straff har avtjänats och han släpps ut från fängelset, och händelserna som leder upp till straffet och tiden i fängelse visas i flashbacks, medan vi följer hans ansträngningar i nutid att slutföra en deal han inte kan undvika.

Flera kända (eller igenkännbara) skådespelare, med Nikolaj Coster-Waldau (Jamie Lannister ni vet) i huvudrollen. Jag var aldrig särskilt imponerad av honom i Game of Thrones, han var liksom varken jättebra eller direkt dålig, men här tyckte jag att han var strålande. Även med Jon Bernthal (Walking Dead, The Punisher etc).

Den senaste filmen som hade mig lika investerad var Sicario (2015), så ni som sett Sicario (och gillade den) borde antagligen kasta er över Shot Caller. Ni som inte sett Sicario borde.. se Sicario. Och sen Shot Caller.

Permalänk
Medlem

The Beekeeper
3/5

En actionfilm med Jason Statham. Lite överdriven såklart, men ganska ok ändå…

Permalänk
Medlem

Longlegs - Skräckis med övernaturligt tema. En FBI agent letar efter en mördare. Hon hittar denne. Rätt spännande men inte så skräckig. 7/10

No one will save you - Tjej får besök av aliens. Jobbigt läge för henne som trots att hon bor i USA inte har tio skjuvapen. Helt otroligt. Denna är rätt intressant men också dum. Aliens har i ena sekunden otroligt kraftfulla förmågor och i nästa kan inte slå sig ur en blöt papp-påse. 6/10

The ritual - Fyra britter åker till Sverige. Det skulle de inte gjort för där finns, som alla vet, monster och en massa infödingar som tillber dessa. Faktiskt skrämmande på ett Blair-witchigt sätt och bra story. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Seven Psychopaths.

Underhållande film med bra skådespelare, roliga/intressanta karaktärer och en stil som tilltalade mig. I dom framträdande rollerna är det bl.a. Sam Rockwell, Christopher Walken, Woody Harrelson och Colin Farrell. Filmen nådde väl inte riktigt enda fram i alla avseenden, men var trots det riktigt underhållande över lag.

För mig når den upp till (svaga) 8 psykopater av 10.

Permalänk
Medlem

Oppenheimer
4/5
Atombombens fader...bra film tycker jag...kanske något lång i gällande vissa delar av filmen, mest på slutet...