Vilken film såg du senast?

Permalänk

Civil War 2024.
Jag har kämpat så hårt flera gånger att se klart filmen men det går inte, jag erkänner mig besegrad.
Alltså filmtypen kan vara intressant, men man får följa några pressfotografer som åker runt och dokumenterar. Mitt i skottlossningar så ställer de sig allra längst fram för att få bra bilder.

Permalänk
Medlem

The Killer från 2024, John Woo, en gång hyllad som en mästare inom actiongenren, visar i The Killer 2024 att han tyvärr har tappat mycket av det som en gång gjorde honom stor. Filmen försöker förtvivlat balansera mellan allvar och action, men misslyckas. Karaktärerna är platta och oengagerande, vilket gör att jag som tittare inte bryr mig om deras öde.

Det som en gång definierade Woo, de intensiva och stilistiska actionscenerna, finns här, men de är för få och utspridda för att rädda filmen. När de väl dyker upp, får man en påminnelse om hans tidigare briljans, men det är inte tillräckligt för att lyfta filmen. Istället känns The Killer 2024 som ett blekt försök att återupprepa gamla framgångar utan att tillföra något nytt.

Filmen lämnar en känsla av besvikelse. The Killer 2024 är tyvärr ett tecken på att John Woo inte längre är den filmskapare han en gång var.

Permalänk
Medlem

The Killer (2024)
5.5/10

Nej, inte filmen The Killer som finns på Netflix, utan en remake på det klassiska mästerverket av John Woo. Tycker @Petersv gör en ganska bra sammanfattning.

Att ta sig en an en kultklassiker 25 år senare, som dessutom sparkade igång hans karriär på allvar och satte en ny nivå för denna typ av filmer... är sällan en bra idé, även om det är av skaparen själv. Det visar sig även i denna, som faktiskt skulle kunna vara en helt ny film. Utöver uppenbara skillnader som gender-swap (vilket i sig faktiskt inte var något negativt) är både känslan och tonen HELT annorlunda i denna.

1989 var det ungdomlig entusiasm och hunger att framföra sin stilistiska vision, nu känns det mer utdraget och segt i någon konstig form av Noir anda i Paris. Pacingen är förskräckligt dålig...

Kort och gott fungerar det inte alls, men ger den ändå 0.5 mer än den förtjänar enbart för att det är John Woo. Lite fan-boi är man allt... även om man förpassar denna till glömskans land och njuter av originalet istället.

Extra minus för att man inte har hardcoded subtitles när de pratar franska, eftersom det sker väldigt sällan. Avskyr när de inte har det i filmer som är 95% engelsktalande så man måste sätta på och stänga av subs vid just dessa tillfällen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Gick på bio igår för första gången på ett år eller så, det blev Deadpool & Wolverine.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (blu-ray).

Från samma regissör (Martin McDonagh) som gjorde Seven Psychopaths, som jag såg igår. Jag håller den här filmen något högre än Seven Psychopaths. Tonen i de båda filmerna skiljer sig en del, den här lutar sig mer på dramabiten och har mörkare humor. Skådespelarinsatserna (från bl.a. Frances McDormand, Sam Rockwell och Woody Harrelson) är allt från solida till riktigt bra. Karaktärerna är riktigt bra och intressanta, tycker jag. Riktigt bra film. Kan vara värd en stark 8 av 10 kanske.

Permalänk
Medlem

The descent - Sex tjejer ger sig ut i grottor för att hitta män. Det gör de. Mestadelen av filmen utspelas när man kryper runt i grottgångar vilket är rätt imponerande att man kunnat filma då det är mörkt och trångt. Filmen är välgjord och bra faktiskt. Det ska finnas två slut på denna med och det finns en uppföljare som är typ likadan. 8/10

The empty man - Denna filmens handling är rätt skum men först får vi vad som egentligen är en flashback med några som är i tibet och en trillar ner i en grotta och där är det nån grej. 30 år senare dör en massa ungdomar och en kille börjar kolla upp det. Han hittar ett scientolog-liknande institut och här börjar det typ spåra ur med konstigheter. Det förklaras faktiskt vad som händer men hade man inte läste n "the empty man explained" så hade man nog inte fattat vad som händer men i princip är det så här:

Grejen man hittar i grottan är en uråldrig gud typ som besätter folk. Nissarna i institutet har kommit på att om man skapar en "tulpa", som är en varelse skapad av tankar så kan man fånga guden i denna och använda tulpan för att få information därifrån(inget specificeras om vad för info det handlar om men det är säkert krypto. Personen som har huvudrollen är denna Tulpan och hela hans liv är fabricerat. Varelsen som besätter honom i slutet är denna guden "The one between".

Dold text

Jag såg denna när den kom ut och tyckte att den var meh som bäst men nu när jag vet lite mer om den så är den faktiskt mycket bättre. 8/10

Memories of murder - Koreansk polisfilm om poliser som försöker lösa mord på flickor i nån liten by. Man håller på som fan med detta i typ 2-3 timmar. Sen tar filmen slut. Den är inte dålig men heller ingen superfilm. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Breathe 2024
3.5/10

En mor med dotter försöker överleva i en postapolapytisk värld där syre är en bristvara, eller rättare sagt i en bunker byggd av "herrn i huset" med en oxygen generator. Elakingar försöker ta sig in i bunkern för att... ja... rätt oklart om de är ute efter "the tech" eller stället i sig.

Såg denna enbart för att den stoltserade med Mila Jovovich i en av rollerna, även Sam Worthington.

Det enda positiva med denna film är Mila som är "godkänd" och en del av Sams kroppsspråk (väldigt få) och resten är total dynga gällande precis... allt. Ingen förklaring ges heller till varför denna apokalyps ägde rum... eller hur... och konstigt nog finns det inte miljarder kroppar som ligger överallt heller.

Antingen är Mila och Sam i desperat behov av pengar, gjorde någon en tjänst eller helt sonika blev utpressade att ställa upp. Det blir även lite konstigt när allt är B (eller t om D) och Mila gör en "normal" insats, för det gör att hon står ut väldigt extremt och det känns som hon inte alls passar in.

Kortfattat: Undvik, detta är en b-film som tar sig själv på allvar och försöker se ut som en "normal" film, men manus och skådespelarinsatser är genomusla (Mila undantagen) fast denna hade en större budget.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Harold and the Purple Crayon (2024)
6.5/10

Detta är en barn/familjefilm/äventyr/saga som är mycket lämpad för barn i åldern... säg 5-11 år. Zachary Levi har huvudrollen i denna och han har onekligen gjort en del för yngre tonår/barn på senare tid och verkligen etablerat sig i den genren.

Inga svordomar, sex, politik eller annat tjafs finns med... enbart den horribla agendan att sagor och fantasi är viktigt och faktiskt är en viktig del av oss... oavsett hur gamla vi är. Jag har satt betyget utifrån en vuxen man utan barn... men som alltid haft en förkärlek till just sagor och berättelser om att endast fantasin sätter gränser.

Men skulle säga att den är en perfekt familjefilm att se med sina barn utan att föräldrarna behöver gäspa och känna sig uttråkade, den är även extremt välgjord med mycket bra effekter vilket helt klart bidrar till en riktigt bra upplevelse. Kanske främst för oss vuxna då barn har en extrem förmåga att rita upp egna saker i sin fantasi oavsett hur "dåligt" något ser ut.

Man får nog även lägga till komedi, men inget hysteriskt direkt... utan en "feel good" familje-äventyr-komedi rakt av.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

The witch part one & the witch part two - Detta är koreanska actionfilmer som handlar om barn som blivit genetiskt modifierade att ha typ superkrafter och som nu är ungdomar eller vuxna. De är rätt välgjorda filmer med bra effekter, mycket våld och blod och med en bra handling, iallafall i ettan. Dock introducerar man rätt mycket info som man ju inte vet vad det är för nåt med olika typer av genetiskt modifierade personer, olika grupperingar o.s.v. Part one är riktigt bra, minst en 8 medans tvåan är mer spretig men helt ok den med så en 7:a. Ingen trea verkar vara på gång vilket är lite konstigt men det tog iofs 4 år mellan ettan och tvåan. Jag såg ettan för typ sex år sen och fattade noll men nu vid en ny koll så var det enklare att följa alla turer. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The witch part one & the witch part two - Detta är koreanska actionfilmer som handlar om barn som blivit genetiskt modifierade att ha typ superkrafter och som nu är ungdomar eller vuxna. De är rätt välgjorda filmer med bra effekter, mycket våld och blod och med en bra handling, iallafall i ettan. Dock introducerar man rätt mycket info som man ju inte vet vad det är för nåt med olika typer av genetiskt modifierade personer, olika grupperingar o.s.v. Part one är riktigt bra, minst en 8 medans tvåan är mer spretig men helt ok den med så en 7:a. Ingen trea verkar vara på gång vilket är lite konstigt men det tog iofs 4 år mellan ettan och tvåan. Jag såg ettan för typ sex år sen och fattade noll men nu vid en ny koll så var det enklare att följa alla turer. 8/10

Tackar för den sammanfattningen! Stod faktiskt i valet och kvalet om jag skulle se dessa och du har nu övertygat mig om att göra det! Så ja, det är DIG jag skyller på sen när de inte alls faller mig i smaken ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

The Ministry of Ungentlemanly Warfare
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt5177120/

Långt ifrån en seriös actionrulle, men kul filmat och gillar skådisarna och sättet de valt att berätta en sann-ish historia.
Finns på Prime!
8/10 i underhållningsfaktor.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Breathe 2024
3.5/10

En mor med dotter försöker överleva i en postapolapytisk värld där syre är en bristvara, eller rättare sagt i en bunker byggd av "herrn i huset" med en oxygen generator. Elakingar försöker ta sig in i bunkern för att... ja... rätt oklart om de är ute efter "the tech" eller stället i sig.

Såg denna enbart för att den stoltserade med Mila Jovovich i en av rollerna, även Sam Worthington.

Det enda positiva med denna film är Mila som är "godkänd" och en del av Sams kroppsspråk (väldigt få) och resten är total dynga gällande precis... allt. Ingen förklaring ges heller till varför denna apokalyps ägde rum... eller hur... och konstigt nog finns det inte miljarder kroppar som ligger överallt heller.

Antingen är Mila och Sam i desperat behov av pengar, gjorde någon en tjänst eller helt sonika blev utpressade att ställa upp. Det blir även lite konstigt när allt är B (eller t om D) och Mila gör en "normal" insats, för det gör att hon står ut väldigt extremt och det känns som hon inte alls passar in.

Kortfattat: Undvik, detta är en b-film som tar sig själv på allvar och försöker se ut som en "normal" film, men manus och skådespelarinsatser är genomusla (Mila undantagen) fast denna hade en större budget.

Jag har sett trailern för denna film. Sedan ser jag recensioner som säger liknande det du skrev.
Mitt råd är då, se trailern. Fantisera ihop en film i huvudet själv https://www.youtube.com/watch?v=chaHsowROfQ

Det finns många filmer där de är inne på ett intressant koncept, de kan även få ihop en cool trailer. Sedan är resten skit.

Permalänk
Medlem

Alien: Romulus. Snyggt ihopknådat från alien och aliens. Jag gillade den bättre än jag trodde jag skulle göra. Kanske inte ger så mycket i en andra visning men underhållen från start till mål

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beasts Clawing at Straws (2020)
4/5

Koreansk thriller med en ganska mörk komisk underton.
Snyggt filmad och bra skådisar. Handlingen är medvetet rörig till en början men sys ihop på ett bra sätt.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Borderlands
6/10

Börjar med att säga att jag inte har spelat spelen ens ett par sekunder, men man har ju sett reklam/posters etc av dem. Ännu inte hittat en bra sten att lägga mig under ^^

Så kortfattat förväntade jag mig psykopater med lite ultravåld och ala fps kill a horde of enemies med skruvad/mörk/sarkastisk humor... Ja, lite "comic book" stuk.

Kevin Hart spelar än en gång inte den roliga side-kicken... ut mer ass-kicking sidekick denna gång, fortfarande lite svårt att vänja sig men han gör det helt okey ändå. Trots att just casting verkar ha fått många fans av spelet att sparka rejält bakut var det inte där den föll för mig... den kändes platt och generisk... innehållslös så att säga gällande stil. Mer som vilken action-komedi som helst där "over-the-top" grejer helt saknades. Man kunde skymta det ibland, men de försvann rätt omgående och var "far and few between".

Men den är välgjord, det märks att de kastat mycket pengar över den... men tyvärr löser inte pengar bristande vision (att skaparna är faktiska fans och vill "make it come to life!") av det de gör... vilket bolagen ännu inte tycks ha fattat... utom i undantag som t ex Fallout och Andor. Men det ger en extra poäng enbart på grund av det.. vilket gör att den landar strax över "meh". Fungerar utmärkt om du bara vill ha lite vettlös action utan att behöva tänka och se lite effekter och en rätt hög bodycount... och inte är ett fan av spelen kanske man bör tillägga. Hade jag spelat spelen finns det stor risk att den hade hamnat på en 4:a.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Evil Dead Rise (blu-ray).

Ja, var ska man börja?

Som stor fan av originaltrilogin (och Ash vs Evil Dead serien) så var det här en besvikelse helt klart, speciellt om man ska döma den som Evil Dead film. Den har inget av den charm och glimten i ögat som originalen har. Skådespelarna och karaktärerna dom spelar har i stort sett ingen utstrålning/scennärvaro alls, jag kände absolut ingenting för någon av karaktärerna. Det hela kändes ganska generiskt på den fronten.

Men om man ska ta upp dom lite mer positiva egenskaperna så tycker jag att produktionskvalitén var bra och det märktes att man iallafall hade försökt att tänka på det visuella, med effektfulla kameravinklar m.m. Effekterna i sig tycker jag var ganska bra, speciellt sista halvan av filmen när man brassade på med splatter effekterna.

Så, som Evil Dead film så är den ju helt klart undermålig. Det hjälper inte att man slänger ur sig några repliker från originalen, finns inte leveransen och känslan där så funkar det inte helt enkelt. Men om man bara ska döma den som ren skräckfilm så skulle jag säga att den iallafall är okej. Jag tror att den hade varit en betydligt mindre besvikelse om man skippat Evil Dead i titeln och dom grejer som man "lånat" från originalen.

Jag är lite splittrad när det gäller det slutgiltiga omdömet. Som ren skräckfilm så är den ju som sagt helt okej (kanske värd 6-7 av 10). Men som Evil Dead film är den inte bra (kanske möjligen värd 4-5 av 10). Så om man har dessa två i åtanke och tar ut ett genomsnitt så landar den nog på runt (en svag) 6 av 10 kanske för mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Borderlands
6/10

Börjar med att säga att jag inte har spelat spelen ens ett par sekunder, men man har ju sett reklam/posters etc av dem. Ännu inte hittat en bra sten att lägga mig under ^^

Så kortfattat förväntade jag mig psykopater med lite ultravåld och ala fps kill a horde of enemies med skruvad/mörk/sarkastisk humor... Ja, lite "comic book" stuk.

Kevin Hart spelar än en gång inte den roliga side-kicken... ut mer ass-kicking sidekick denna gång, fortfarande lite svårt att vänja sig men han gör det helt okey ändå. Trots att just casting verkar ha fått många fans av spelet att sparka rejält bakut var det inte där den föll för mig... den kändes platt och generisk... innehållslös så att säga gällande stil. Mer som vilken action-komedi som helst där "over-the-top" grejer helt saknades. Man kunde skymta det ibland, men de försvann rätt omgående och var "far and few between".

Men den är välgjord, det märks att de kastat mycket pengar över den... men tyvärr löser inte pengar bristande vision (att skaparna är faktiska fans och vill "make it come to life!") av det de gör... vilket bolagen ännu inte tycks ha fattat... utom i undantag som t ex Fallout och Andor. Men det ger en extra poäng enbart på grund av det.. vilket gör att den landar strax över "meh". Fungerar utmärkt om du bara vill ha lite vettlös action utan att behöva tänka och se lite effekter och en rätt hög bodycount... och inte är ett fan av spelen kanske man bör tillägga. Hade jag spelat spelen finns det stor risk att den hade hamnat på en 4:a.

Haha, högsta betyget nånsin på den filmen, alla andra ger den typ en etta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Haha, högsta betyget nånsin på den filmen, alla andra ger den typ en etta

Påstår man att det är den värsta filmen man någonsin har sett, eller tillhör den skaran skulle jag med råge hävda att man antingen ljuger som en häst travar och hoppar på nån bandwagon, inte har sett speciellt många filmer eller inte är speciellt objektiv. Det sistnämnda kan jag ha förståelse för om man är ett stort fan av spelen och tycker de totalt slaktat Borderlands-världen och/eller karaktärerna.

Ser man objektivt på det är det fortfarande en högbudget action/comedy med rätt hög killcount och explosioner... vilket i sig sätter den högre än en mängd MÄNGD andra som har lägre budget och usla skådisar... inom samma genre. Med det sagt kan jag ha varit lite generös då jag fann ClapTrap en rätt roande karaktär som faktiskt tillförde något, de andra "not so much". Så kanske 5.5 på en bra dag och 5 (dvs meh) på en lite sämre dag, detta gäller om man inte har spelat spelen eller har någon relation till dem. Kan även ha varit att jag såg den i en "perfekt tid" när totalt sinnesslö action med explosioner kunde gå på automatik.

Den är definitivt bättre än t ex Rebel Moon filmerna, som dessutom är 3.5h långa... styck!

Edit: Och som jag nämnde innan, hade jag spelat spelen är det mycket möjligt att betyget hade varit en 4:a istället... vilket det fortfarande kan bli om de spelen någonsin lyckas ta sig upp bland "ospelade spel" på Epic

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Påstår man att det är den värsta filmen man någonsin har sett, eller tillhör den skaran skulle jag med råge hävda att man antingen ljuger som en häst travar och hoppar på nån bandwagon, inte har sett speciellt många filmer eller inte är speciellt objektiv. Det sistnämnda kan jag ha förståelse för om man är ett stort fan av spelen och tycker de totalt slaktat Borderlands-världen och/eller karaktärerna.

Ser man objektivt på det är det fortfarande en högbudget action/comedy med rätt hög killcount och explosioner... vilket i sig sätter den högre än en mängd MÄNGD andra som har lägre budget och usla skådisar... inom samma genre. Med det sagt kan jag ha varit lite generös då jag fann ClapTrap en rätt roande karaktär som faktiskt tillförde något, de andra "not so much". Så kanske 5.5 på en bra dag och 5 (dvs meh) på en lite sämre dag, detta gäller om man inte har spelat spelen eller har någon relation till dem. Kan även ha varit att jag såg den i en "perfekt tid" när totalt sinnesslö action med explosioner kunde gå på automatik.

Den är definitivt bättre än t ex Rebel Moon filmerna, som dessutom är 3.5h långa... styck!

Edit: Och som jag nämnde innan, hade jag spelat spelen är det mycket möjligt att betyget hade varit en 4:a istället... vilket det fortfarande kan bli om de spelen någonsin lyckas ta sig upp bland "ospelade spel" på Epic

Har inte sett den själv, men de allra flesta verkar iaf tycka den är extremt dålig.
Men ska nog titta på den själv...nån gång.

Visa signatur

Permalänk

Borderlands som nämns tänker jag snart se när jag kan göra det utan kostnad i mina abonnemang, jag vet typ inte ett skvatt om spelet.

Jag hade en äldre bekant som jag frågade om vad han ville se för film, han tyckte Warcraft var riktigt bra och skulle vilja se något liknande. (det var när filmen var ny) Jag sa att denna Warcraft film baserades på ett spel, det hade han ingen aning om.

Min poäng är att folk som ratar Borderlands filmen kanske ratar den för den är för olikt spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Borderlands som nämns tänker jag snart se när jag kan göra det utan kostnad i mina abonnemang, jag vet typ inte ett skvatt om spelet.

Jag hade en äldre bekant som jag frågade om vad han ville se för film, han tyckte Warcraft var riktigt bra och skulle vilja se något liknande. (det var när filmen var ny) Jag sa att denna Warcraft film baserades på ett spel, det hade han ingen aning om.

Min poäng är att folk som ratar Borderlands filmen kanske ratar den för den är för olikt spelet.

Jag har bara spelat trean och kan nära nog noll om lore. Filmen var precis så bra som beskrivet ovan imho. Inget man någonsin kommer att se en andra gång, eller komma ihåg.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk

Såg Midnatt i Paris på SVT Play igår, tyckte den var överraskande bra, lagom underhållande och djup.

Permalänk
Medlem

Sett dessa tidigare så inget nytt men en vän på besök som va lite nyfiken.

Not Quite Hollywood

Mark Hartleys dokumentär handlar om Ozploitation-genren. Gjord med massa kärlek och passion för dessa bortglömda filmer. Kändes som genren fick en renässans i vart fall delvis pga denna (men kanske mer tack vare Wolf Creek).
Tycker fortfarande att den är väldigt välgjord och underhållande. Påminner mig också om varför jag avskyr nya Mad Max och älskar originalen.

4/5

Slice and Dice The Slasher Film Forever

Hyfsat informativ, men inte alls lika tajt regi från Callum Wadell eller samma passion som Hartley. Överlag ett bra intro till genren och även för mig som inbiten fan så fanns det några godbitar. Till skillnad från Not Quite Hollywood finns här inget mervärde att se om. Vill minnas jag tyckte samma när jag såg den första gången, och även hans dokumentär om 42nd Street lider lite av att också förhålla sig lite väl sakligt. Man ser den här typen av ”dokumentär” för att man är nyfiken på genren och vill upptäcka filmer eller för att man delar passionen.

3/5

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag har bara spelat trean och kan nära nog noll om lore. Filmen var precis så bra som beskrivet ovan imho. Inget man någonsin kommer att se en andra gång, eller komma ihåg.

Jag kommer inte ihåg ett skvatt av storyn i bl 3. Filmen måste fungera som komedi antar jag?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Såg klart samtliga The Hobbit i helgen. Skön underhållning men inte mer än så.
Ska se om samtliga Sagan om Ringen nu, så att jag får tillbaka lite kärlek för Tolkiens universum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag kommer inte ihåg ett skvatt av storyn i bl 3. Filmen måste fungera som komedi antar jag?

Bl 3 var ju ett kul fps med lite crazy karaktörer och skönt gunplay.

Om filmen funkar som komedi?? Låt oss säga såhär, imho - när det gäller jack black som claptrap, då funkar komedin oftast som avsett. De andra orsakar mest hård cringe, som min sextonåring skulle säga.

Filmens egentliga enda behållning, för mig, var cate blanchett [because reasons].

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Freud's Last Session (2023)

Sir Anthony Hopkins spelar Freud i denna filmadaption av en scenpjäs. Handlar om ett påhittat möte mellan Freud och C.S. Lewis, där de försöker övertyga varandra om guds (icke-)existens.

Har fått ljumna omdömen och jag kan bara instämma. Det är lite oklart vad man egentligen försöker åstadkomma, mer än att flexa med argument för och emot guds existens och moral kring homosexualitet. Snygg åtminstone. Hopkins glömmer bort att bryta på tyska ganska ofta, vilket är lite skoj ^^

5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Longlegs (2024)

När jag först hörde talas om Longlegs i början av året så blev jag väldigt peppad och
hypen verkar även varit total i USA där man byggt en marknadsföringskampanj som för tankarna till "The Blair Witch Project".

Som alltid har jag i största möjliga mån försök hålla mig borta från trailers, recensioner och "buzz" då detta har en tendens att förstöra upplevelsen. Gäller såklart alla filmer men är kanske extra applicerbart för just Longlegs.

OBS: Nedan resonemang kan innehålla saker i kontext till själva filmen (utan att vara spoilers) så vill du vara helt blank inför kommande biobesök, läs helst inte texten som är dold!

För säkerhets skull sätter jag även en spoilertag kring just dessa resonemang.

Jag blir inte riktigt klok på vad den här filmen vill vara. "När lammen tystnar"? "Seven"? "Zodiac"? "Twin Peaks"? Kanske en kombination av alla filmerna?

För mig blev det varken hackat eller malet. Första delen av filmen är lovande och själva uppbyggnaden är väldigt spännande och bra. Gillade att man valde 90-talet som tidsperiod.

Maika Monroe som Harker är grym om än något uttryckslös. Övriga biroller bra där Alicia Witt som modern sticker ut lite extra.

Givetvis svårt att inte nämna Nicolas Cage som Longlegs och hade jag inte vetat att det var han så hade jag sannolikt aldrig känt igenom honom. Otrolig rollprestation ska sägas!

En del saker anser jag dock inte riktigt håller. Longlegs chiffer är det alltså Harker som först knäcker och hon gör det på typ någon dag? Känns ganska tveksamt med tanke på FBIs resurser och historik.

Dold text

Har inte riktigt smält filmen ännu så det kan behövas en omtitt för att ge ett fullt rättvist betyg. Stundtals lever Longlegs upp till förväntningarna men jag tycker inte riktigt man sätter "landningen" för att dela ut ett högre betyg.

Mycket är dock bra och stundtals originellt (Och stundtals inte alls) vilket man inte ser alltför ofta med nya filmer.

Betyget blir 7/10 vilket jag lägger i kategorin "Rekommenderas"! Kanske höjer jag ett snäpp vid en omtitt.

Permalänk
Medlem

Kingdom of apes. Ber om ursäkt om jag minns titeln fel. Grymt läcker film fascinerande vad snygg cgi är. De gör det inte enkelt med alla vattenscener mot slutet. På ett sätt lite synd för där faller illusionen en del även om det är imponerande oavsett.

Överlag så är planet of the apes rebooten magiskt bra. Alla filmer går rekommendera. Kanske denna var den svagaste men ger den 8/10

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x