Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Roger W:

Hmm definiera ”måste” - vad tappar man för funktionalitet utan mjukvaran?

Alltså den går ju att använda som ett standard tangentbord, men du tappar alla möjligheter att kunna konfigurera tangetbordets inställning och tangenter och det går inte heller att styra RGB belysningen, förutom att välja mellan förinställda profiler.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Gateron G Pro så har jag bara provat 1.0 och 2.0 har röd och bruna brytare från de serierna. Det är okejish typ, finns så mycket bättre för pengarna. Tro nästan du måste uppleva det för att förstå vilken skillnad det är.

Spontant vad det gäller TKL så är Crush80 från wobkey, samma tillverkare som gjorde Rainy75, den finns i ISO men förstår om det tar emot att beställa så. Kanske borde ställa lite frågor först.

Gissar att du vill ha ISO?
Tycker du om en styvare känsla eller en mjukare känsla i själv tangentbordet när du skriver?
Då du gillar taktilabrytare kan du göra ett försök att beskriva hur en skön taktilbrytare känns för dig?
Ljudet från tangentbordet, gillar du tystare, kanske distinkt taktil feedback, klar bottom out eller mjukare?
Hur mycket pengar har du tänkt dig att det får kosta? Skulle gissa på runt 2000kr med tanke på VPT88's pris.

Det som är kul med den här hobbyn är att smaken är som baken och det i slutändan bara handlar om vad du gillar.
Har själv över tid byggt flera olika typer av tangentbord om inte annat bara för att prova på och lära mig.
Vad jag gillade när jag började är inte vad jag gillar nu.

Crush80 ser riktigt stilren och bra ut, helt i min smak. Finns den i ISO så är den helt klart intressant.

Jag vill ha ISO och allt färdigt, bara att plugga in och använda rent hårdvarumässigt.

Mitt nuvarande tangentbord är 10 år gammalt (CM Storm Quickfire XT med MX Brown) och det har funkat för mig, men jag förstår att mycket har ju hänt på 10 år och det var inte särskilt dyrt redan på den tiden. Så jag har rätt dålig koll på nuvarande brytare och hur dom känns och kan kännas. När jag köpte detta tangentbordet så testade jag alla Cherry MX-brytare och kom fram till att dom bruna var bäst för mig. Jag gillar en liten taktil feedback, men den får inte vara för stor (blåa Cherry MX var för mycket). Jag gillade inte dom röda brytarna alls, dom hade för lite motstånd och jag gillade inte känslan med dom.

Tangentbordet får gärna vara ganska tyst, men där jag sitter så stör jag inte någon så det gör inte jättemycket om det låter lite, har det ett skönt sound så får det gärna låta lite, bara det inte stör folk man pratar med i discord för mycket.
Eftersom jag inte testat speciellt mycket tangentbord så vet jag inte riktigt vad jag gillar när det gäller mjukhet faktiskt. Det får kanske gärna vara lite mjukt men det ska kännas robust och kvalitativt. Kanske lite flummigt, man vet kanske inte förrän man testat många olika.

När det gäller budget så får det kanske kosta uppåt 4k eller så, jag vill köpa ett bra tangentbord som kommer hålla länge, men då måste kostnaden vara motiverad. Får man ett i princip lika bra för 2k så köper jag hellre det.

Tyvärr bor jag en bit ifrån städer där det finns butiker med olika tangentbord att testa, vilket gör det rätt svårt för mig att veta vad jag vill ha. Egentligen duger nog väldigt mycket för mig, men nu när man råkat ramla ner i kaninhålet som är tangentbord så kan man ju inte låta bli att försöka få det "bästa" man kan hitta.

Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju också<Uppladdad bildlänk>
Deras creamy purple är taktila

Förutom att layouten inte riktigt är det jag är ute efter så ser den riktigt bra ut. Lite oklart dock när dom kommer in i lager?

Skrivet av Alexraptor:

Asus har ju ROG Strix Scope TKL, vilket jag själv använder, dock med röda brytare. Det enda negativa jag har erfarat är att man måste använda Asus skräpmjukvara. Variant med bruna brytare finns också, men dock lite svårt att få tag på med Nordisk layout.

Jag har gärna lite RGB på tangentbordet, men detta är kanske lite väl mycket gamingdesign för min smak. Har dom bara MX-brytare?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Crush80 ser riktigt stilren och bra ut, helt i min smak. Finns den i ISO så är den helt klart intressant.

Jag vill ha ISO och allt färdigt, bara att plugga in och använda rent hårdvarumässigt.

Mitt nuvarande tangentbord är 10 år gammalt (CM Storm Quickfire XT med MX Brown) och det har funkat för mig, men jag förstår att mycket har ju hänt på 10 år och det var inte särskilt dyrt redan på den tiden. Så jag har rätt dålig koll på nuvarande brytare och hur dom känns och kan kännas. När jag köpte detta tangentbordet så testade jag alla Cherry MX-brytare och kom fram till att dom bruna var bäst för mig. Jag gillar en liten taktil feedback, men den får inte vara för stor (blåa Cherry MX var för mycket). Jag gillade inte dom röda brytarna alls, dom hade för lite motstånd och jag gillade inte känslan med dom.

Tangentbordet får gärna vara ganska tyst, men där jag sitter så stör jag inte någon så det gör inte jättemycket om det låter lite, har det ett skönt sound så får det gärna låta lite, bara det inte stör folk man pratar med i discord för mycket.
Eftersom jag inte testat speciellt mycket tangentbord så vet jag inte riktigt vad jag gillar när det gäller mjukhet faktiskt. Det får kanske gärna vara lite mjukt men det ska kännas robust och kvalitativt. Kanske lite flummigt, man vet kanske inte förrän man testat många olika.

När det gäller budget så får det kanske kosta uppåt 4k eller så, jag vill köpa ett bra tangentbord som kommer hålla länge, men då måste kostnaden vara motiverad. Får man ett i princip lika bra för 2k så köper jag hellre det.

Tyvärr bor jag en bit ifrån städer där det finns butiker med olika tangentbord att testa, vilket gör det rätt svårt för mig att veta vad jag vill ha. Egentligen duger nog väldigt mycket för mig, men nu när man råkat ramla ner i kaninhålet som är tangentbord så kan man ju inte låta bli att försöka få det "bästa" man kan hitta.

Förutom att layouten inte riktigt är det jag är ute efter så ser den riktigt bra ut. Lite oklart dock när dom kommer in i lager?

Jag har gärna lite RGB på tangentbordet, men detta är kanske lite väl mycket gamingdesign för min smak. Har dom bara MX-brytare?

Om det är din budget så är mitt svar givet: TKD Cycle 8

Var så nära att köp det själv. Blev lite kär i purple med GMK Mictlán.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Om det är din budget så är mitt svar givet: TKD Cycle 8

Var så nära att köp det själv. Blev lite kär i purple med GMK Mictlán.

<Uppladdad bildlänk>

Ser riktigt trevligt ut! Verkar dock vara slutslålt?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Luffie:

Ser riktigt trevligt ut! Verkar dock vara slutslålt?

Som allt med tangentbord så är det slutsålt eller svindyrt 🤣 jag tänkte köpa Zoom75 (har iso) och beställde I maj men gav upp nu i oktober då jag inte kunde få leveransdatum

Maxgaming.se har dem inne, även komplett med HE switchar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Som allt med tangentbord så är det slutsålt eller svindyrt 🤣 jag tänkte köpa Zoom75 (har iso) och beställde I maj men gav upp nu i oktober då jag inte kunde få leveransdatum

Maxgaming.se har dem inne, även komplett med HE switchar

Ja det verkar inte helt okomplicerat att få tag i många tangentbord.

Vad tycker folk om Keychron annars?

För mig verkar Q3 Max, V3 Max och K8 Pro mest intressanta. Är någon av dessa att rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

För mig verkar Q3 Max, V3 Max och K8 Pro mest intressanta. Är någon av dessa att rekommendera?

Har själv ett K8 Pro som är moddat rätt hårt och som jag är väldigt nöjd med. Även i standardutförande är det ett mycket trevligt tangentbord men jag ville ha mitt så tyst som möjligt då det används i öppet landskap på kontoret. Kan absolut rekommendera det!

Fördelen med Q3 Max är att det även har 2.5 GHz utöver Bluetooth, vilket kan vara lite bättre för latenstider om man ska spela. Det är också helt tillverkat i metall, till skillnad från K8 Pro som är gjort i plast med avtagbara metallskenor runt om.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Skrivet av Luffie:

Keychron är helt okej, de kanske är lite dyra för det man får. Kontrollera vilket material du vill ha först.

Jag tycker ALU är ett måste för att ljudbilden blir bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Som utlovat här kommer en snabb review på rainy75.

Har tidigare ägt steelseries apex Pro, gmmk Pro samt nuvarande är en gmmk2 65%.
Vart intresserad av tangentbord och hur man ändrade ljudbild efter sambon klagade på ljudet av Apex Pro.
började då leta och vann sedan en gmmk2 65%.
Efter det vart det en gmmk Pro och var inte 100% nöjd så letade vidare...

Valet föll först på en Zoom75 i Plum men med 5 försenade leveranser så tog tålamodet slut.

Efter mycket diskussion här i tråden så föll valet på en rainy75 PRO red velvet beställt för 1500kr ink frakt (slapp tull) från Storbritannien.
https://www.wobkey.com/products/rainy75?variant=4545004457188...

Paketet tog ca 8 dagar med största väntetid i Kina på en flygplats. Så inte för lång leveranstid.

Man möts av en väldigt hög kvalitet när man öppnar den med en strålande finish och orginal keycaps utan några synliga fel tryck som billigare keycaps kan ha.

Tangentbordet kommer med cocoa linear switchar som är väl lubade i stock men tycker det ger en ihålig ljudbild, typ hårt regn mot en glasruta.
Stabs har inget rattle dock vilket är riktigt trevligt! Även stora knapparna har en dovare ljudbild mot vad min gmmk2 65%/gmmk Pro har.

Skillnaden mellan pro och vanliga är att, förutom bättre batteri och Rgb, ena har fr4 (pro) och den andra har pom plate

Som tur är har mange här get mig möjligheten att testa några switchar och det gav en helt annan ljudbild, tar detta i en andra post.

Då tangentbord är så individuellt så kan ljudbilden kanske passa bättre någon som gillar högljudd "thock"
Då man kan ändra ljudet så enkelt så tycker jag inte att de är ett stort problem. I jämförelse med apex Pro så är denna tystare.
Detta är det skönaste tangentbordet jag ägt, ergonomi utan wrist rest är mycket behaglig.

Slutbetyg 8/10
+ otroligt hög kvalité
+ komplett ALU Tk för 1500!
+via/qmk även via wireless
+ fantastisk ljudbild
+ bra ergonomi för mina armar

- Går ej att köpa addons, måste fixa 3dje part (typ olika plates)
- kan inte beställa alla färger med olika switchar, vissa modeller skeppas enbart med en typ av switch
- inte ISO kompatibel, även om lite har iso så har den fel storlek på left shift.
- ej ställbar höjd för bättre ergonomi

Då jag redan postat bilder så länkade jag wobkeys produktsida.

Visa signatur

Permalänk

För att återgå till switchar! Tack Mangee75 återigen!
Så tog jag mig tid att luba alla linjära switchar i fredags. För att testa medan jag skrev och gamea i lördags.

Allt sitter i en Rainy 75 Red velvet Pro I stock utförande.

Testade switchar:
Glorious Fox - handlubade
Gazzew Boba U4 62g - stock
Gazzew bobagum 55g - handlubade
Kalih cocoa - stock och några handlubade
TTC Frozen V2 - handlubade
Gateron zero degree silent linear - handlubade
Durock Dolphin 62g - handlubade
Glorius lynx linear silent - stock

Jag har roterat vilka som suttit på mellanslag samt Wasd och det gjorde inte saken lättare! Top 4 är mer eller mindre likvärdiga.
Jag söker en linjär switch med en dov ljudbild.

I omvänd ranking kommer dem

8. Gateron zero degree silent linear - Inte ens lite kärlek kunde rädda denna, högljud samt med tydlig spring ping

7. Glorious fox - för högljud men annars väldigt trevlig väldigt lätta

6. Kalih cocoa - lång spring men tyvärr väldigt högljud, annars trevlig vikt.

5. Boba U4 - härlig ljudbild med taktila. Kanske lite svampig.

4. TTC Frozen V2 - nu har jag enbart 2 men tycker de har en liten spring ping. Unik uppbyggnad i switchen mot de andra i testet. Väldigt lätta och trevliga

3. Durock Dolphin - I stock var de 5e plats men lite kärlek så vart de avsevärt bättre. Kanske lite tunga för långvarig gaming

2. Gazzew bobagum 55g - alldeles utmärkt switch, både vikt och ljud är precis det jag söker dock är #1 ännu skönare att skriva på.

1. Glorious lynx silent linear - helt fantastiskt ljudbild, ingen spring ping och en perfekt stock smörjning. 40g men tyckte inte de kändes för lätta. Skulle kanske föredra en 45-50g. Enda nackdelen är priset och att man måste köpa 35 pack.

Skall lira någon vecka till men annars blir det Glorious lynx, skall beställa silent alpaca och testa också

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Klipp ut en liiiten bit plastfilm och lägg över "korset" på stabb-krysset och sedan keycap på. Det brukar räcka för att den ska sitta ordentligt.

Tillägg. En annan sak du kan testa är att sätta på keycap som vanligt(men inga på de runt omkring) och för in något hårt under staben och sedan tryck på keycap hårt på båda sidorna av staben fram och tillbaka. Man brukar kunna få in dem lite extra då.

Tack de hjälpte. Jag bytte först ut stabsen till andra och det satt lite bättre men med ditt tips så sitter det

Permalänk
Medlem

Så tog jag mig tid att luba alla linjära switchar i fredags. För att testa medan jag skrev och gamea i lördags.

Testade switchar:

Jag har roterat vilka som suttit på mellanslag samt Wasd och det gjorde inte saken lättare! Top 4 är mer eller mindre likvärdiga.

8. Gateron zero degree silent linear - Inte ens lite kärlek kunde rädda denna, högljud samt med tydlig spring ping

4. TTC Frozen V2 - nu har jag enbart 2 men tycker de har en liten spring ping. Unik uppbyggnad i switchen mot de andra i testet. Väldigt lätta och trevliga

3. Durock Dolphin - I stock var de 5e plats men lite kärlek så vart de avsevärt bättre. Kanske lite tunga för långvarig gaming

2. Gazzew bobagum 55g - alldeles utmärkt switch, både vikt och ljud är precis det jag söker dock är #1 ännu skönare att skriva på.

1. Glorious lynx silent linear - helt fantastiskt ljudbild, ingen spring ping och en perfekt stock smörjning. 40g men tyckte inte de kändes för lätta. Skulle kanske föredra en 45-50g. Enda nackdelen är priset och att man måste köpa 35 pack.

Skall lira någon vecka till men annars blir det Glorious lynx, skall beställa silent alpaca och testa också

Bara kul att kunna hjälpa till 😉
Håller med om första platsen , av alla switchar jag testat tycker jag att Glorius Lynx är skönast.

Permalänk
Medlem

Du har ju också<Uppladdad bildlänk>
Deras creamy purple är taktila

Tack så mycket för hjälpen alla.
Efter mycket letande och velande så slutade det med att jag beställde just detta förslaget, får se när dom väl skickar det.
75% var inte det jag tänkt från början men detta tangentbordet verkar vara så bra att jag testar och se om jag gillar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Tack så mycket för hjälpen alla.
Efter mycket letande och velande så slutade det med att jag beställde just detta förslaget, får se när dom väl skickar det.
75% var inte det jag tänkt från början men detta tangentbordet verkar vara så bra att jag testar och se om jag gillar det.

Ska bli kul att hör vad du tycker, är som ni nog alla vet väldigt positivt överraskad av Piano V3 Pro switchen till Monsgeek M1W V3.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk

Någon som vet vad Kahli Jellyfish Y är för switchar? Vilka MX Cherry switchar motsvarar de?

Testade switchar:

Har de nordiskt ISO layout?

Fråga till alla intresserade,
Vilka är era top 3 switchar?

Jag som sagt letar nya och är väldigt nöjd hittils med nya lynx Silent, dock är dem sjukt dyra med ca 14kr/st
har även durock dolphin som är väldigt lika efter jag gav dem kärlek (lube)

Här är mina top 5 i stock

1. Glorious lynx, silent linear
2. Gazzew bobagum 62g
3. Boba U4
4 frozen V2
5. Durock Dolphin (#2 om lubade)

Frozen har något som jag inte fullt gillar i ljudbilden, skall testa luba dem dock

Har någon testat alpaca silent V2? Ligger runt 8kr/st Kan beställa det till jul då vi firar i UK så blir frakten 1£ istället för 405kr + tull 😂

Inte för att vara sådan men dessa switchar låter inte några switchar på några tangentbord med ISO-layout för oss som använder svenska tecken.

Det är det jag inte gillar att vi nordbor blir dissade på det här sättet. Vi kan inte köpa de fräckaste tangenborden för de kör bara ANSI-layout.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vad Kahli Jellyfish Y är för switchar? Vilka MX Cherry switchar motsvarar de?

Inte för att vara sådan men dessa switchar låter inte några switchar på några tangentbord med ISO-layout för oss som använder svenska tecken.

Det är det jag inte gillar att vi nordbor blir dissade på det här sättet. Vi kan inte köpa de fräckaste tangenborden för de kör bara ANSI-layout.

https://www.rtings.com/keyboard-switch/reviews/kailh/jellyfis...

Förmodligen en blandning men tycker de låter som en gul kanske? Linjär oavsett.

Rainy 75 lite är med Iso men de har duckat upp lite då en knapp är i fel storlek, tror det är en shift knapp.

Annars är moonsgeek m1 eller m1w väldigt rekomenderade för sitt pris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Grejen med hotswap är att du byter till de brytare du vill.

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/keyboard-switch/reviews/kailh/jellyfis...

Förmodligen en blandning men tycker de låter som en gul kanske? Linjär oavsett.

Rainy 75 lite är med Iso men de har duckat upp lite då en knapp är i fel storlek, tror det är en shift knapp.

Annars är moonsgeek m1 eller m1w väldigt rekomenderade för sitt pris

Det är NUBS som du förlorar med Rainy75 Lite, men märk att köper man Rain75 Lite så måste man också köpa ISO-plate.
ISO-plate följer alltså inte med på köpet med Rainy75 Lite.

Vad det gäller hur switchar låter så rekommenderar jag varmt youtube, börja med att söka på tester av "bästa" linjära, taktila, thocky, clacky, clicky etc.

Generellt så är steget från en generisk Red, Brown, Blue eller Green enormt. Switchar har gått framåt otroligt mycket sista åren, märken som Gateron, HMX eller BSUN har så bra fabrikssmörjning att behöver du knappt alls behöver smörja, även om du är enthusiast.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Grejen med hotswap är att du byter till de brytare du vill.

Vet inte vilken fråga du svarade till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Switchar = brytare - Oftast med det som man kallar för MX-steam, finns massa andra varianter som Alps, men överlag är det Cheery kloner med MX-steam man menar.

Keycaps = Tangentbordhattar - Det är här du har skillnad mellan ISO och ANSI. Vilken switch det är under spelar ingen roll så länge typ av Keycap stämmer överens med tex. MX-steam.

Om ett tangentbord är ANSI eller ISO bestäms av vilken PCB/kretskort som används och sedan vilken plate som används. Vissa märken som tex. Meletrix brukar ha stöd för multipla layouter, ibland kommer sido bollar som den med Rainy75 Lite där du har ISO men inte alla tangenter för en komplett nordisk layout.

Har du funderingar eller frågor om vad som skulle kunna passa dina behov och budget så hjälper vi gärna till med förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte vilken fråga du svarade till?

Jag uppfattade allt "gnäll" som att de brytarna du ville ha bara kom som ansi. 🤷

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag uppfattade allt "gnäll" som att de brytarna du ville ha bara kom som ansi. 🤷

På vilket sätt är det gnäll enligt dig? Varför tror du alla vill ha engelsk layout?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dinkefing:

På vilket sätt är det gnäll enligt dig? Varför tror du alla vill ha engelsk layout?

Tror nog det Mr. Stuntman hänvisar till är att du kan köra vilken (hotswap) ISO-bräda du vill och byta till dessa switchar. Switcharna har ingenting med ANSI eller ISO att göra då de sitter där oavsett layout.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt Varmilo VA88M med MX Brown-switchar i nästan 5 år och har varit supernöjd! Dock börjar jag få lite problem med vissa tangenter, att de ibland inte registerar trots knapptryck. Det är väldigt slumpmässigt så vet inte om det är pga smuts eller slitage eller firmware/drivare.

Om man då i stället ska hitta en ersättare, vad kan ni rekommendera? Verkar som att det framförallt är trådlösa alternativ numera, och jag har aldrig haft behovet av ett trådlöst tangentbord så det känns lite bortkastat att köpa ett sånt och eventuellt få problem med input delay eller BT-connecitivity osv. Eller?

Är Keychron nåt att ha? Ducky? Annan tillverkare?

Permalänk
Medlem

Du kan kanske börja med att försöka löda bort de felande switcharna.
Annars kan du ju alltid köra på ett nytt Varmilo, även om jag skulle vänta lite där. Deras allra senaste släpp verkar vara Via kompatibla, så jag skulle vänta tills det kommer nya Via kompatibla modeller.

Det mesta nuförtiden tycks vara med hotswap pcb, vill du göra det enkelt för dig så köper du ett TKL tangentbord med hotswap från Keychron (jag tror de har rea just nu kolla deras svenska hemsida) Kanske inte det mest spännande men ganska beprövat. Tror de har ISO varianten (se till så du inte tar ANSI av misstag) V3 QMK föt 75€ nu, då får du trådat, hotswap, shine through keycaps (dock abs plast), knob och QMK/VIA. Kanske kan du flytta dina gamla keycaps om du gillar dem.

De har v3 max också för typ 200-300 sek extra dock inte med nordisk layout eller shine through, men du kan alltid ta en annan iso layout speciellt om du ska flytta keycaps.
Det extra du får är möjlighet till 2.4Ghz trådlöst eller bluetooth. Men du kan köra trådat. Du får också gasket mount.

Observera att Keychron kör osa profil, men jsg skulle tro att dina Varmilo caps passar om du föredrar den profilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMWT:

Du kan kanske börja med att försöka löda bort de felande switcharna.
Annars kan du ju alltid köra på ett nytt Varmilo, även om jag skulle vänta lite där. Deras allra senaste släpp verkar vara Via kompatibla, så jag skulle vänta tills det kommer nya Via kompatibla modeller.

Det mesta nuförtiden tycks vara med hotswap pcb, vill du göra det enkelt för dig så köper du ett TKL tangentbord med hotswap från Keychron (jag tror de har rea just nu kolla deras svenska hemsida) Kanske inte det mest spännande men ganska beprövat. Tror de har ISO varianten (se till så du inte tar ANSI av misstag) V3 QMK föt 75€ nu, då får du trådat, hotswap, shine through keycaps (dock abs plast), knob och QMK/VIA. Kanske kan du flytta dina gamla keycaps om du gillar dem.

De har v3 max också för typ 200-300 sek extra dock inte med nordisk layout eller shine through, men du kan alltid ta en annan iso layout speciellt om du ska flytta keycaps.
Det extra du får är möjlighet till 2.4Ghz trådlöst eller bluetooth. Men du kan köra trådat. Du får också gasket mount.

Observera att Keychron kör osa profil, men jsg skulle tro att dina Varmilo caps passar om du föredrar den profilen

Tack, har vandrat in i den djungel som tangentbord numera är och hittar ärligt talat ingenting som känns klockrent. Jag får göra som du nämnde och kika om det är något på befintliga tangentbordet jag kan fixa, och samtidigt hålla ögonen öppna efter nya tangentbordsmodeller.

Hade önskat ett hot-swap TKL med relativt låg profil (åtminstone inte högre än nuvarande VA88M), PBT shine-through keycaps där det faktiskt lyser igenom, hittade en hel del "double-shot" som inte alls såg ut att lysa igenom, och med möjlighet att använda en uppsjö av olika brytare (inte t.ex. bli begränsad till 3 st väldigt specifika). Bryr mig inte så mycket om tangentbordet har knob, VIA, eller är trådlöst. Gasket mount låter nice men är ingen dealbreaker.

Keychron Q3 MAX såg okej ut, men då blir det högre profil än nuvarande och det är "double shot" PBT keycaps som i reviews inte alls ser ut att lysa igenom. Så blir jag irriterad över att det faktiskt finns OSA Shine-through keycaps att välja men då är de side-printed... Sen väger det ännu mer än nuvarande vilket jag redan tycker väger rätt mycket (950g). Och sen kostar tangentbordet minst 2700SEK. 3400SEK på Inet. Då ska man verkligen älska allt med tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Tack, har vandrat in i den djungel som tangentbord numera är och hittar ärligt talat ingenting som känns klockrent. Jag får göra som du nämnde och kika om det är något på befintliga tangentbordet jag kan fixa, och samtidigt hålla ögonen öppna efter nya tangentbordsmodeller.

Hade önskat ett hot-swap TKL med relativt låg profil (åtminstone inte högre än nuvarande VA88M), PBT shine-through keycaps där det faktiskt lyser igenom, hittade en hel del "double-shot" som inte alls såg ut att lysa igenom, och med möjlighet att använda en uppsjö av olika brytare (inte t.ex. bli begränsad till 3 st väldigt specifika). Bryr mig inte så mycket om tangentbordet har knob, VIA, eller är trådlöst. Gasket mount låter nice men är ingen dealbreaker.

Keychron Q3 MAX såg okej ut, men då blir det högre profil än nuvarande och det är "double shot" PBT keycaps som i reviews inte alls ser ut att lysa igenom. Så blir jag irriterad över att det faktiskt finns OSA Shine-through keycaps att välja men då är de side-printed... Sen väger det ännu mer än nuvarande vilket jag redan tycker väger rätt mycket (950g). Och sen kostar tangentbordet minst 2700SEK. 3400SEK på Inet. Då ska man verkligen älska allt med tangentbordet.

Titta på akko annars...

Sen är det najs med tyngre Tk, plast är billigt medan de tyngre är gjorda av ALU.

När man väl testat ett ordentligt tangentbord så är plast omöjligt att vara nöjd med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Titta på akko annars...

Sen är det najs med tyngre Tk, plast är billigt medan de tyngre är gjorda av ALU.

När man väl testat ett ordentligt tangentbord så är plast omöjligt att vara nöjd med

Tack, ska kika på Akkos tangentbord och se.
Fick tips om Wooting också, https://wooting.io/wooting-80he/
Men kostar också skjortan om man vill ha Zinc Alloy Case.

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Om du lirar fps så är wooting bra/bäst men ur allt annat så är det inte bäst på varken kvalitet, ljudprofil eller enligt mig hur de ser ut 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Du kan ju titta på Neo80 och Evo80 också, fördelen med någonting mer standard som Keychron brukar vara att man kan få reservdelar lättare och det är mindre köpa grisen i säcken.
Keychron har diverse lågprofiltangentbord i K serien också.

En nackdel med see through på keycaps är att de ofta är mindre tydliga i vanligt ljus, så om du intr använder tangentbordet mycket i mörker kan det mesta i ljusväg vara värt att skippa. Jag gillar det på min thinkpad som jag ibland använder på kvällen för jobb men inte annars.