Har delat denna historia på Reddit innan men passar på att posta här också:
Jag var uppe hos Northvolt runt 2022. Jag jobbade som konsult, och företaget jag var anställd hos hade fått en förfrågan att skicka upp ingenjörer till Skellefteå.
Innan jag tackade ja eller nej ville jag se fabriken och förstå vad mina uppgifter skulle vara, då kontraktet skulle sträcka sig över ungefär ett år.
Det var direkt väldigt många varningsflaggor för pengaslöseri när jag kom upp dit. Men något av det värsta var bristen på kvalitet. Northvolt ville att jag skulle göra kontroller av maskiner i den första fabriken som byggdes upp.
Att göra I/O-check och funktionskontroller är inte ovanligt, men jag fick förklarat att företaget som byggt maskinerna inte hade följt elschemat och dessutom missat att översätta funktionerna korrekt.
Vilket annat företag som helst hade sagt till leverantören att detta inte var acceptabelt och krävt att tillverkaren skulle åtgärda felen. Men inte Northvolt. För dem var det mycket viktigare att skynda på allting, ta in och acceptera maskiner som inte fungerade som de skulle, och istället betala en konsult att flytta från Skåne till Skellefteå i ett år för att fixa till felen som tillverkaren hade gjort.
Spoiler: En snabb utvärdering från mig och min chef var att detta skulle ta betydligt längre än ett år.
Väldigt mycket pengar och tid blev slösade för att ingen vågade ställa krav eller kontrollera att rätt saker levererades.
Hade det varit ett litet startup som skulle starta sin egen produktion i ett garage hade ett sådant misstag varit försvarbart. Men inte för ett företag som Northvolt.
Andra saker som kostade mycket pengar enligt mina observationer:
Flyg in en massa arbetare från Asien och betala för att de skulle bo på hotell året runt eftersom Skellefteå inte hade tillräckligt med bostäder.
Köpa in omatchad utrustning som behövde konverterare för att kunna kommunicera med varandra, vilket kostade både pengar och tid.
Köra med en "5-2-arbetsplats": 2 personer som arbetar och 5 som tittar på. Antalet människor som bara stod och tittade på utan något att göra var väldigt högt. Vad jag fick höra var att Northvolt bara hade pumpat in personal i olika områden för att "det kommer behövas" istället för att systematiskt analysera behovet och bestämma hur många människor som faktiskt behövdes för att fylla det behovet.
Jag tackade nej till uppdraget.
Jag tror inte att en rekonstruktion av företaget kommer lösa problemen då inkompetens verkar vara det som förstör företaget.
Detta låter helt sjukt och man förstår lite bättre varför det har gått som det gått. De har helt enkelt jobbat utifrån att saker inte kostar, de har levt på kredit helt enkelt. Den som varit finansiellt ansvarig borde ju vara rätt oanställbar efter detta… vd:n håvade in massor dock verkar det som.
Det var också lite vad jag hörde om IT folk. De försökte få tag på personal men det var svårt att hitta vettiga personer. Antar att det är en kombination av flera grejer:
1) inte rätt personer på rätt plats i organisationen
2) för många stora lån som började behöva betalas tillbaka
3) ingen ställde krav på leverantörerna som du skriver (man skulle varit konsult och fakturerat dem som fan första åren haha)
4) ingen kostnadskontroll (undrar hur det såg ut på deras controllingavdelning)
Det kommer att skrivas mycket om detta i svensk företagsekonomi, säkert flera case studies etc som studenter kommer att göra