Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Krisdrabbade Northvolt ansöker om rekonstruktion

Permalänk
Skrivet av Mabus:

Har delat denna historia på Reddit innan men passar på att posta här också:

Jag var uppe hos Northvolt runt 2022. Jag jobbade som konsult, och företaget jag var anställd hos hade fått en förfrågan att skicka upp ingenjörer till Skellefteå.
Innan jag tackade ja eller nej ville jag se fabriken och förstå vad mina uppgifter skulle vara, då kontraktet skulle sträcka sig över ungefär ett år.

Det var direkt väldigt många varningsflaggor för pengaslöseri när jag kom upp dit. Men något av det värsta var bristen på kvalitet. Northvolt ville att jag skulle göra kontroller av maskiner i den första fabriken som byggdes upp.
Att göra I/O-check och funktionskontroller är inte ovanligt, men jag fick förklarat att företaget som byggt maskinerna inte hade följt elschemat och dessutom missat att översätta funktionerna korrekt.

Vilket annat företag som helst hade sagt till leverantören att detta inte var acceptabelt och krävt att tillverkaren skulle åtgärda felen. Men inte Northvolt. För dem var det mycket viktigare att skynda på allting, ta in och acceptera maskiner som inte fungerade som de skulle, och istället betala en konsult att flytta från Skåne till Skellefteå i ett år för att fixa till felen som tillverkaren hade gjort.
Spoiler: En snabb utvärdering från mig och min chef var att detta skulle ta betydligt längre än ett år.

Väldigt mycket pengar och tid blev slösade för att ingen vågade ställa krav eller kontrollera att rätt saker levererades.
Hade det varit ett litet startup som skulle starta sin egen produktion i ett garage hade ett sådant misstag varit försvarbart. Men inte för ett företag som Northvolt.

Andra saker som kostade mycket pengar enligt mina observationer:

• Flyg in en massa arbetare från Asien och betala för att de skulle bo på hotell året runt eftersom Skellefteå inte hade tillräckligt med bostäder.

• Köpa in omatchad utrustning som behövde konverterare för att kunna kommunicera med varandra, vilket kostade både pengar och tid.

• Köra med en "5-2-arbetsplats": 2 personer som arbetar och 5 som tittar på. Antalet människor som bara stod och tittade på utan något att göra var väldigt högt. Vad jag fick höra var att Northvolt bara hade pumpat in personal i olika områden för att "det kommer behövas" istället för att systematiskt analysera behovet och bestämma hur många människor som faktiskt behövdes för att fylla det behovet.

Jag tackade nej till uppdraget.

Jag tror inte att en rekonstruktion av företaget kommer lösa problemen då inkompetens verkar vara det som förstör företaget.

Detta låter helt sjukt och man förstår lite bättre varför det har gått som det gått. De har helt enkelt jobbat utifrån att saker inte kostar, de har levt på kredit helt enkelt. Den som varit finansiellt ansvarig borde ju vara rätt oanställbar efter detta… vd:n håvade in massor dock verkar det som.

Det var också lite vad jag hörde om IT folk. De försökte få tag på personal men det var svårt att hitta vettiga personer. Antar att det är en kombination av flera grejer:
1) inte rätt personer på rätt plats i organisationen
2) för många stora lån som började behöva betalas tillbaka
3) ingen ställde krav på leverantörerna som du skriver (man skulle varit konsult och fakturerat dem som fan första åren haha)
4) ingen kostnadskontroll (undrar hur det såg ut på deras controllingavdelning)

Det kommer att skrivas mycket om detta i svensk företagsekonomi, säkert flera case studies etc som studenter kommer att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

AP-fonderna är inte inräknat i statens stöd.
Nej de får det inte att låta som att 88 miljarder är i svenska skattepengar har gått in. Beloppet är helt orimligt och du verkar snarare göra egna tolkningar av texten.
660 miljarder kan göra sjukt med nytta ute på våra myndigheter. Detta är bara ett av ett gigantiskt antal av statliga stöd. Du verkar inte kunna se helheten.

Är ju dock MILJONER inte miljarder...
660m är en piss i havet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ju AP-fonderna som lekte riskkapitalist och det heter riskkapital av en anledning. 2023 var fondkapitalet hela 1880 miljarder kronor, 6 miljarder är 0.32%. Det påverkar ingenting.

edit:
Jag tycker personligen att de borde satsat betydligt mindre men att det inte påverkar helheten särskilt mycket kvarstår

AP-fonderna behöver ju bara köpa en global indexfond så hade de gått med stadigt plus. Helt onödigt att leka aktiva "förvaltare" av pensionspengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, lika Randstadverken så är problemet att det är snordyrt att få ut uranen då det är i form av alunskiffer

Hade det varit ekonomiskt gångbart hade man fortsatt men det är det inte (om det inte *ba dum tss* pumpas in lite mer statliga pengar

Det var för dyrt när uranpriset var lågt under lång tid. Men börjar priserna bli på de nivåer så att brytning i Sverige börjar bli intressant igen som nu under längre tid, då kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är väll ingen konspirationsteori, utan läckor som sagt att vissa maskiner levereras med fel kablage och fungerar inte.

Konspirationsteorin är ju att det på något sätt skulle vara ett medvetet sabotage, vilket jag bara finner löjligt

Skrivet av Broken-arrow:

Sen menyer är tydligen på kinesiska.

Kinesiska maskiner med kinesiska menyer? Nähä...?

Skrivet av Broken-arrow:

Dessutom just den leverantör NorthVolt valt, verkar också ha kopplingar till kinesiska staten.

Det gäller ju i princip alla kinesiska företag. Men vi ska inte lura oss själva att vi är speciellt mycket bättre.
Alla större företag i alla länder har kopplingar till resp. stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det rimliga är väl att det är engelska menyer kan jag tänka mig. Om maskinerna har levererats med endast kinesiska menyer så har antingen kravspecen varit undermålig eller så har man brustit i sin uppföljning av leverantören. Förutsatt att man inte såklart ville ha endast kinesiska i menyerna.

Permalänk
Skäggig legend

Ursäkta språket, men vad i köttbullen har detta med Sweclockers att göra? Vill jag ha nyheter om snudd på dårskap och idioti går jag till andra källor. Nästa rubbe handlar väl om senaste växtnäringen inom kaffeodling?

Å andra sidan finns det en färdigbyggt fabrikslokal i Norge som nu hyrs ut som kontorslokaler då hela den företagets ekonomiska plan visade sig vara för dyr per tillverkad kW batteri och ledde till att hela företagsetablissemanget flyttat till USA och byggde en fabrik där tack vare en dunder miljöstöd.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Det var för dyrt när uranpriset var lågt under lång tid. Men börjar priserna bli på de nivåer så att brytning i Sverige börjar bli intressant igen som nu under längre tid, då kan det vara värt det.

Priset spelar ingen roll eftersom man jämför med övriga producenter, om du är vadå, 10 gånger dyrare när priset är lågt så kommer du vara 10 gånger dyrare även när priset är högt.

Och då har vi inte ens pratat om de miljömässiga konsekvenserna (dvs, bättre att betala pengar och låta något annat land ta de riskerna)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vi har varit beroende av/kineserna har kontrollerat våra liv i 30 år. Ta bort allt kineserna har gjort/tillverkat runt omkring dig och du är tillbaka på tidigt 90tal.

Den här nya versionen av "the red scare" är bara löjlig, och den pågående tävlingen som verkar vinnas av den som är mest rädd för ryssarna/kineserna är ganska o...jag tänkte säga omanlig, men iaf. osympatisk.

Tycker det är skillnad på tillverkning av "prylar" i sig och hur man bara tittar på när ett ställe son Kinar säkrar produktionsled i råvaror och förädling till försäljning och bara stå att titt på.
Vet inte om man ska kalla det Red scare, utan det är ju fastställt på EU nivå (först nu) att EU ligger brutalt efter.
Omanligt Osympatiskt? Förstår inte Kina och Ryss-vurmare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Konspirationsteorin är ju att det på något sätt skulle vara ett medvetet sabotage, vilket jag bara finner löjligt

Kina är ju största exportören av batterier, så varför inte sabotera för andra inte ska sälja batterier (även Kina har problem få ihop vinsten för deras stora produktion)? De har ju varit fartyg som förstört kablar och mist 1 gasledning (nu menar jag inte specifikt de senaste, som inte är närheten av bekräftat). Dessa med stark koppling till Kina.

Skrivet av Xeonist:

Är inte ovanligt menyer kommer på engelska från både Kina och Japan bland annat. Bara se på de 100% kinesisktillverkade telefonerna inte kommer dessa med kinesisk språk. Eller har du stött på en Samsung med sydkoreanskt språk?

Skrivet av Xeonist:

Det gäller ju i princip alla kinesiska företag. Men vi ska inte lura oss själva att vi är speciellt mycket bättre.
Alla större företag i alla länder har kopplingar till resp. stat.

Jo både Volvo och SAAB har/hade viss koppling till staten, men är ju ganska stor skillnad emot en 100% diktatur. Där tar med stor säkerhet deras eget vinstintresse i första hand. Inte så svenska staten har vinst intresse för att Volvo eller ABB t.ex sälja sämre bilar/maskiner osv till x land. Kina har ju större flexibilitet att göra detta, utan förstöra sitt rykte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte ovanligt menyer kommer på engelska från både Kina och Japan bland annat. Bara se på de 100% kinesisktillverkade telefonerna inte kommer dessa med kinesisk språk. Eller har du stött på en Samsung med sydkoreanskt språk?

Jag har inte en susning om hur det är på menyerna på dessa apparater. det jag dock vet är att det är helt fel att jämföra produkter som säljs i miljontals exemplar och produkter som bara säljs i några få.
Det kostar väldigt mycket pengar att skapa och underhålla menyer för flera olika språk och det är inte alls ovanligt att folk endast gör för ett språk som kraven är för.
Så det finns interface i sverige som endast har svenska som val, det kan låtas konstigt. Men kund vill kanske inte betala 50 000kr eller liknande extra för att få det även på engelska om behovet inte finns.

Min åsikt om alla konspirationer är att jag vet för lite. Det är dock inte konstigt att det är svårt att få igång allt i sverige.

*edit*
Om de har lagt till fler språk, så är det inte alls konstigt om engelska i kina haltar efter. Motsatsen gäller mjukvaror i sverige, man ska köra engelsk version av globala mjukvaror för dessa är mest testade och fel rättas först.

Exakt samma är det med dokumentation. Det går att göra på hur många språk som helst, alla dessa dokument ska hela tiden uppdateras. Och kostnaden för detta är över 1000kr/h. Vanligt är då att kund inte väljer en massa språk i onödan bara för att de har pengar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vi kan väl avvakta lite innan vi korar vinnarna i den fighten, med tanke på att dom du utropar som vinnare har <3% av marknaden, och <15% av nyförsäljningen.

Elbilar kommer vara en del av framtiden. Det är inte kontroversiellt.

Skrivet av slipbit:

AP-fonderna behöver ju bara köpa en global indexfond så hade de gått med stadigt plus. Helt onödigt att leka aktiva "förvaltare" av pensionspengar.

Det handlar om riskjusterad avkastning. Globala indexfonder kommer ju inte fortsätta i den här takten och de måste sprida tillgångarna över olika okorrelerade tillgångsklasser. Allt annat vore oansvarigt. Största risken jag ser är att de antagligen har rätt starka politiska kopplingar tyvärr och det kommer påverka vissa suboptimala satsningar, som den här t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Elbilar har redan vunnit den fajten De är här för att stanna.

Det är din åsikt. Jag håller inte riktigt med. Det finns alltid för och nackdelar med allt. Jag skulle aldrig skaffa en buggig dyr elbil idag. Elbilar är för dom som har pengar. När dom blir äldre och skulle gått ner i pris har dom förmodligen skrotats pga dyra rep kostnader.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är din åsikt. Jag håller inte riktigt med. Det finns alltid för och nackdelar med allt. Jag skulle aldrig skaffa en buggig dyr elbil idag. Elbilar är för dom som har pengar. När dom blir äldre och skulle gått ner i pris har dom förmodligen skrotats pga dyra rep kostnader.

Du håller inte med att de är här för att stanna? När ska de försvinna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Vilken bil är inte dyr att reparera? Går automatlådan är det ju 100k+

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi får väl se hur det är om 5-10 år. Jag är övertygad om att man gått tillbaka till bensin och diesel då och att det pratas tyst om elbilsfloppen.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju dock MILJONER inte miljarder...
660m är en piss i havet

Säg det till alla som drabbas av besparingar ute på offentliga verksamheter. För att inte tala om att detta inte handlar om 660 miljoner utan flera miljarder i samlat slöseri. För Northvolt är inte ett unikt fall. Det finns en anledning att vi betalar så sjukt mycket skatt men ändå inte är konkurrenskraftiga och blir omsprungna av andra länder i välfärd och ekonomisk tillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Återstår att se, kan bli som etanol, det var också framtiden ett tag... Toyota & BMW tror på bränslecellsteknik, finns risk att elbilar är en parantes i historien då våra elnät inte är gjorde för att alla ska ladda sina bilar och bygga ut elnäten är 20-30 års projekt. Därav att vi nu får effekt-baserade elnätsavgifter nästa år, i takt med att kostnaden för att få ut en kwh stiger så ökar incitamentet för andra tekniker.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

.

Men konspirationsteorier om att kineserna saboterar är okej?

Vissa typer av rasism är okej i dagens samhälle verkar det som. Specellt om det handlar om kina eller kinesiskt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Säg det till alla som drabbas av besparingar ute på offentliga verksamheter. För att inte tala om att detta inte handlar om 660 miljoner utan flera miljarder i samlat slöseri. För Northvolt är inte ett unikt fall. Det finns en anledning att vi betalar så sjukt mycket skatt men ändå inte är konkurrenskraftiga och blir omsprungna av andra länder i välfärd och ekonomisk tillväxt.

Nu är du fortfarande ute och cyklar... Besparingar sker ju pga regeringen vill hellre ha - 10öre på bensinpriset (6miljarders kostnad) sen är nästan ALLA verksamheter onödigt stora. Och de kan optimeras.

Sen att de slösar miljarder överallt? Offentlig upphandling är den största anledningen till slöseri.
bara kolla på tvärbanans upphandling.
Utan konkurrens =25m ett bolag sköter allt
efter klagomål
32m+5m ett bolag sköter det mesta
det andra bolaget sköter växlar.

Sen i många kontrakt så finns det idiotiska saker som saker köps för listpris istället för rabatteratpris+påslag.. Så priset blir typ 100% dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det rimliga är väl att det är engelska menyer kan jag tänka mig. Om maskinerna har levererats med endast kinesiska menyer så har antingen kravspecen varit undermålig eller så har man brustit i sin uppföljning av leverantören. Förutsatt att man inte såklart ville ha endast kinesiska i menyerna.

För att få säljas i Sverige så behöver det finnas svensk dokumentation. Engelska är inte ett krav.

Men med tanke på att 1700 av Northvolts 3800 anställda (före neddragningarna) var här med arbetstillstånd (dvs. kom från utanför EU) så är det inte säkert att svensk dokumentation var så användbart.

Det kinesiska företag som levererade maskinerna till Northvolt (Wuxi lead) är förövrigt samma företag som levererar maskiner till Tesla, LG och Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

För att få säljas i Sverige så behöver det finnas svensk dokumentation. Engelska är inte ett krav.

Men med tanke på att 1700 av Northvolts 3800 anställda (före neddragningarna) var här med arbetstillstånd (dvs. kom från utanför EU) så är det inte säkert att svensk dokumentation var så användbart.

Det kinesiska företag som levererade maskinerna till Northvolt (Wuxi lead) är förövrigt samma företag som levererar maskiner till Tesla, LG och Panasonic.

Det känns som ett icke-problem att få till korrekta menyer oavsett. Det känns som upphandlingen har varit en smula okunnig om man missar triviala saker som detta.

För vilka produkter gäller det att det måste finnas svensk dokumentation? Vilket regelverk styr detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Omanligt Osympatiskt? Förstår inte Kina och Ryss-vurmare.

Jag vurmar inte för dom, jag är tämligen neutral. Dom är ett faktum. Precis som jag förhåller mig till vilken annan människa jag möter på stan, jag är inte rädd för hen, jag vurmar inte för hen.

Skrivet av Broken-arrow:

Kina är ju största exportören av batterier, så varför inte sabotera för andra..

Om du jobbar på/för ICA eller Volvo, är det då ditt naturliga förhållningssätt att sabotera för Coop och NIO? Eller är det bara kineser...

Skrivet av pine-orange:

Elbilar kommer vara en del av framtiden. Det är inte kontroversiellt.

Nu var det ju inte det som påstods och som jag invände emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Vi får väl se hur det är om 5-10 år. Jag är övertygad om att man gått tillbaka till bensin och diesel då och att det pratas tyst om elbilsfloppen.

Framtiden får utvisa hur det blir.

Skrivet av Mindfighter:

Återstår att se, kan bli som etanol, det var också framtiden ett tag... Toyota & BMW tror på bränslecellsteknik och kommer med bilar 2028, finns risk att elbilar är en parantes i historien då våra elnät inte är gjorde för att alla ska ladda sina bilar och bygga ut elnäten är 20-30 års projekt. Därav att vi nu får effekt-baserade elnätsavgifter nästa år, i takt med att kostnaden för att få ut en kwh stiger så ökar incitamentet för andra tekniker.

Med bränslecellsteknik menar du vätgas? Det har jag svårt att se, det är ganska oeffektivt och kräver en helt ny infrastruktur satsning. Den stora fördelen är att det går betydligt snabbare att tanka bilen på det viset. Lyckas de bygga ut infrastrukturen kanske det går vägen men annars tror jag mer på nischade användningsområden. Omställning till el kräver också en infrastruktursatsning som du påpekar men det är ändå lite mer av "samma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns som ett icke-problem att få till korrekta menyer oavsett. Det känns som upphandlingen har varit en smula okunnig om man missar triviala saker som detta.

För vilka produkter gäller det att det måste finnas svensk dokumentation? Vilket regelverk styr detta?

Citat från AFS 2008:3, som är den svenska implementeringen av EUs maskindirektiv:

19 § En distributör som för in en maskin i Sverige ska
a) tillhandahålla en översättning till svenska, enligt bilaga 1, punkt 1.7.4.1 b), av ”Bruksanvisning i
original” om den inte är på svenska

Produkterna som detta gäller för är industriella maskiner och tillbehör till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Citat från AFS 2008:3, som är den svenska implementeringen av EUs maskindirektiv:

a) tillhandahålla en översättning till svenska, enligt bilaga 1, punkt 1.7.4.1 b), av ”Bruksanvisning i

Produkterna som detta gäller för är industriella maskiner och tillbehör till dessa.

Tackar. Då får man anta att det har följt med en bruksanvisning enligt detta regelverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det där specificerar ju dock att en bruksanvisning ska finnas på svenska, inte att menyerna ska finnas på svenska.

Egentligen kan jag absolut ingenting om just EUs maskindirektiv, men jag ser också ett problem med begreppet "distributör", för om man importerar en maskin själv, så finns det de facto ingen distributör, och ett sånt direktiv blir inte tillämpbart (och det är ju inte på något sätt unikt för den här typen av maskiner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu var det ju inte det som påstods och som jag invände emot.

Det var det dock. Kolla citatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det var det dock. Kolla citatet.

Nej, jag invände emot att dom hade vunnit striden mot ICE, och att dom är framtiden, vilket är ett löjeväckande påstående med tanke på att dom har en marknadsandel på <3%

Bara för att det fortfarande finns skrivmaskiner så är det ingen som skulle få för sig att påstå att dom är framtiden. Lika felaktigt är det alltså att påstå att elbilar är framtiden, vilket du påstod, även om det självklart kommer finnas elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det där specificerar ju dock att en bruksanvisning ska finnas på svenska, inte att menyerna ska finnas på svenska.

Egentligen kan jag absolut ingenting om just EUs maskindirektiv, men jag ser också ett problem med begreppet "distributör", för om man importerar en maskin själv, så finns det de facto ingen distributör, och ett sånt direktiv blir inte tillämpbart (och det är ju inte på något sätt unikt för den här typen av maskiner)

Företaget i fråga (Wuxi lead) bedriver sin försäljning via ett europeiskt dotterbolag, så antagligen är det de som räknas som distributören.

När det gäller menyer och liknande så ska de översättas, eller ha lättfattliga piktogram, enligt samma regelverk.

Det kan hända att man kommer runt det genom att översätta menyerna i bruksanvisningen. Men det finns krav på att de ska vara lättanvända, så jag tror inte att det skulle vara godtagbart med kinesiska tecken eftersom de är svåra att leta upp i en manual.