Omstart: Windows-programmen att installera först

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Discord är väl den chatt / kommunikation klient de flesta använder på sweclockers?

NEJ! IRC! #sweclockers@quakenet -- https://webchat.quakenet.org/

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Borde inte ett antivirus ligga lite hör prio på , då windows egna är ju inget hit, förslår NOD32 , det bästa du kan använda

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag använder ESET Internet Security, det funkar bra. Det finns även en app till mobiltelefonen (Mobile Security).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Borde inte ett antivirus ligga lite hör prio på , då windows egna är ju inget hit, förslår NOD32 , det bästa du kan använda

Windows egna är ju oftast bättre än de som kostar pengar?

Tycker inte VLC ska var på listan över MPC-HC/MPC-BE eller MPV.

Annars så Icaros Thumbnails finns inte med på listan, det är ett måste för min del, får thumbnails på filer som typ .mkv där Windows krånglar och kollar man details så får man mycket mer information.

T.ex:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Det är absolut inget fel på Defender för majoriteten av Windows-användare. Bara om du håller på att installera en massa osignerade appar som det kan bli lite onödigt krånglig. Som skydd är den minst lika bra som de bästa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Seriös fråga, varför håller man på och joxar med Ninite, Chocolatey och så vidare när winget har allt man behöver och är inbyggt? Jag har inte hittat något som inte inbyggda winget har, förutom några riktigt skeva utliggare.

Gissar att det är en kombination av flera saker:
Först och främst var winget överlägset sist att slå sig in i den här branschen, så många använder säkert de andra pakethanterarna av gammal vana.
För det andra har winget inte stötts på serversidan fram tills Server 2025 släpptes, så om man jobbar professionellt med sånt här är chansen stor att man nöjt sig med en lösning som kan köras på alla Windowsmaskiner man har hand om. För oss som gärna har konfiguration som kod är det hittills chocolatey som gällt, och för dem som föredrar att peka-och-klicka sig igenom servrar har Ninite gjort jobbet. Förhoppningsvis kommer det väl kanske en Ansiblemodul för winget nu när det faktiskt ska fungera på servrar - när folk börjar våga rulla ut 2025:an på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Windows egna är ju oftast bättre än de som kostar pengar?

Tycker inte VLC ska var på listan över MPC-HC/MPC-BE eller MPV.

Annars så Icaros Thumbnails finns inte med på listan, det är ett måste för min del, får thumbnails på filer som typ .mkv där Windows krånglar och kollar man details så får man mycket mer information.

T.ex:
https://i.imgur.com/9CFmxKt.png

Där håller jag inte med , defender segar ner etc, nod32 är överlägsen där

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft Edge i all ära, men nej. Bara nej.

Är det en 14 åring som har skrivit artikeln eller?

Permalänk
Skrivet av xanan:

Discord är väl den chatt / kommunikation klient de flesta använder på sweclockers?

WhatsApp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

VAD !!!!!!!! Segar den ner omg......... 😖😖😖😖

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Total Commander, Firefox och VLC.

Sedan är datorn användbar igen.

Att använda utforskaren är som att försöka flytta en oljetanker med ett par åror, totalt meningslöst och man blir bara idiotförklarad för att man försöker....

Permalänk
Medlem

MPC-HC som mediaspelare är mitt självklara val.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Hahahaha

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Dags att uppgradera den där 286an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Dags att uppgradera den där 286an?

Försök att köra benchmarks med Windows Defender aktivt Cling-resultatet blir halverat, vilket vad jag förstått speglar hur effektivt Windows är vid kompilering av kod.

Kör enbart med Windows Defender på mina datorer hemma, men väljer att stänga av det helt när prestanda behövs till annat.

Permalänk
Medlem

Uhm, är’e Sweclockers eller?

TM5
Karhu
Corecycler (om AMD)

Aida64
OCCT

P95
LinX
Y-cruncher

Benchmate
GB 3-6
3DMark
Blender

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Vill lägga till SoundSwitch som gör att man enkelt kan byta ljudkort med en knapptryckning istället för att mickla med Windows lite småkrångliga inställningar för det.

https://soundswitch.aaflalo.me/

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel med Choco jämfört med winget? Jag har helt slängt ut Choco.

Permalänk
Medlem

utorrent

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det första är alltid Firefox, följt av ShutUp10, och snabbt därefter Total Commander som jag inte kan leva utan.

Saknar PotPlayer med madVR - ett krav för min del. VLC är hopplöst efter och buggar alldeles för mycket för min smak.

Den absolut största missen är dock EVERYTHING från VoidTools. Bästa j-la programmet jag äger, tamejtusan. Sökfunktion på steroider, och det är så himla smart och smidigt att jag blir alldeles imponerad. Ruskigt snabbt, dessutom. Det är faktiskt Everything som hindrar mig att helt migrera till Linux på min arbetsmaskin, jag har inte hittat något som är i närheten lika användbart ännu. Testa detta om du inte har det redan! Det är gratis, men man kan donera till kreatören vilket jag varmt rekommenderar.

Då måste du ha missat kombon ripgrep och fzf: https://junegunn.github.io/fzf/tips/ripgrep-integration/

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Lite OT men kan länkas till ”kreativa”-delen.

Har ni något bra musikskaparprogram som är gratis? Behöver inte vara något komplicerat men som kanske har en del basic samples så man kan göra simpla melodier eller dylikt. Har precis installerat om en gammal burk som yngsta grabben ska få. Ska se om han tycker sånt är intressant då han sitter på paint med en trackpad på laptopen…😅

Vet ej om det varit uppe i denna tråd men tycker waveform i sin gratisvariant är värd en provrunda. Finns lite plugins inkluderat och är hyffsat lättjobbat…
https://www.tracktion.com/products/waveform-free

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som blivit förtjusta i Arc browser?

Tycker detta är den största förbättring som kommit i webbläsare sedan flikarna kom för ett decennium sedan eller två…

https://arc.net/

Permalänk
Medlem

Det första jag lägger på och konfar är https://patchmypc.com/product/home-updater , ser till ta de mesta därifrån så slipper man ju surfa runt och sen ha 2 checkar eller så i veckan för uppdateringar , (patchmypc är välkända för oss som håller på / höll på med SCCM / Configmanager) den har blivit riktigt trevlig o ännu enklare med v5, Helt gratis , den hittar dessutom managerade appar om man lägger på efteråt, enda nackdelen är de inte alltid är så uppdateringen kommer dirket där när tillverkaren släppt, men brukar inte vara mer än några dagar max

Permalänk
Medlem

Media Player Classic är fortfarande den bästa mediaspelaren!

https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Försök att köra benchmarks med Windows Defender aktivt Cling-resultatet blir halverat, vilket vad jag förstått speglar hur effektivt Windows är vid kompilering av kod.

Kör enbart med Windows Defender på mina datorer hemma, men väljer att stänga av det helt när prestanda behövs till annat.

Vid benchmarking hade jag stängt av installerat skydd oavsett märke.

Permalänk
Medlem

Steg 0: valfri Linux-dist för desktop
Steg 1: steam/lutris
Steg 2: Spotify
Klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Steg 0: valfri Linux-dist för desktop
Steg 1: steam/lutris
Steg 2: Spotify
Klar

På steg 1 får du testa spelet "Revolution idle", den får en massiv minnesläcka under steam i linux, tar inte många timmar tills den käkar upp 64GB+ ram i läckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker det är synd att Mattermost inte fått mer spridning. Men många här verkar föredra att bli spionerade på.

Kunde inte ha sagt det bättre. Nextcloud Talk innehåller dock fler funktioner jämfört med Mattermost, som till exempel gruppvideosamtal, skärmdelning och projekthantering.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Handlar också om social tröghet: jag provade som experiment att sätta upp en Mattermostserver för familj och vänner, men det var helt enkelt ingen som började använda den, för alla andra fanns på andra tjänster.

Vi människor är ett vanedjur. Det vi är van med, kör vi med och vägrar oftast att byta, främst när det finns flera där man redan är. Sen är alldeles för många personer oerhört ignoranta.

Ett praktexempel gällande vanedjur är när jag upptäckte Discord inte långt efter skiten lanserades, och försökte då gå till den från Skype. Jag fick med mig 1 person (vi var minst 10 som använde Skype). Det tog flera månader för en av dom som vägrade, innan hen skaffade Discord. Anledning: fler gick över till Discord.

Det kan vara sjukt svårt att få personer att använda en annan tjänst. Jag har försökt få över folk till min Mumble-server, men folk anser att Discord inte är överbloated och/eller anser att Mumble är för simpelt, har för få funktioner. "Jag kan inte skapa min egna server på Mumble", var det en som sa till mig via ett gruppröstsamtal i Steam för några dagar sen, vilket såklart är helt fel uttalande. Du kan skapa din egna Mumble-server! Förvisso mer komplicerat än att skapa en Discord-server, men det är fortfarande möjligt.

När jag har berättat för dom som jag har försökt att få över till Mumble, att Discord är integritetsfientligt (vilket det är) och när jag berättar hur (allt lagras i klartext, som ett vilt exempel) får jag oftast "jag har inget att dölja" som svar. Ett helt fel svar då integritet inte har ett smack med det att göra.

Skrivet av KroesusSork:

Seriös fråga, varför håller man på och joxar med Ninite, Chocolatey och så vidare när winget har allt man behöver och är inbyggt? Jag har inte hittat något som inte inbyggda winget har, förutom några riktigt skeva utliggare.

Citerar från https://old.reddit.com/r/Windows10/comments/12uysth/why_isnt_everyone_using_winget/:

Citat:

Honestly the biggest issue I have with winget is how often it miscalculates update versions, this is both Microsoft's fault for not giving us any control over what classifies as new software versions and the fault of the developers whose updaters don't update the software version in the windows registry, causing winget to think a new version is available despite you already being on the latest.

Översatt: Ärligt talat är det största problemet jag har med winget hur ofta det felberäknar uppdateringsversioner, detta är både Microsofts fel för att inte ge oss någon kontroll över vad som klassificeras som nya programvaruversioner och felet hos utvecklarna vars uppdaterare inte uppdaterar programvaruversionen i Windows-registret, vilket gör att winget tror att en ny version är tillgänglig trots att du redan är på den senaste.

Citat:

I don't use it, because of the controversy it caused. Microsoft copied AppGet and released it under different name, that's all.

Översatt: Jag använder det inte på grund av kontroversen som det orsakade. Microsoft kopierade AppGet och släppte det under ett annat namn, det är allt

Citat:

I don't use winget because the repository's security has been garbage for many years. In those years, anyone could upload and override any software, declare a new version and point it at their own executable. So basically you might think that installing a piece of software with an official-looking name means it's the official one, but it may just as well be malware.

Översatt: Jag använder inte winget eftersom förvarets säkerhet har varit skräp i många år. Under dessa år kunde vem som helst ladda upp och åsidosätta vilken programvara som helst, förklara en ny version och peka den på sin egen körbara. Så i grund och botten kanske du tror att installation av en mjukvara med ett officiellt utseende namn betyder att det är den officiella, men det kan lika gärna vara skadlig kod.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Kiss me Kate

Skrivet av walkir:

Saknar PotPlayer, SoftMaker Office (2021 är gratis med kod!), PeaZip, DOpus, VSCodium, RAD Studio och Open-Shell! Annars imponerande lista av program som jag aktivt undviker

Enbart NotePad++, Krita samt DaVinci Resolve som är värda rekommendationer enligt mig

De flesta texteditorer baxnar av stora filer, särskilt sådana det fortfarande skrivs till. Texteditorn Kate klarar sådant lätt, finns för Linux, Windows och Mac.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag spelar mest på Windows. Så blir det något spel och Microsoft 365. Allt annat gör jag med linux datorn.