Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har sådana som ändrar till grönt och kör dem regelbundet i micron
Tg är det = Displacement temperature at 0.45MPa DSC 147°C ?
https://printonion.com/en/technical-data-sheet/pa6-carbon-fib...

Bambus X1 har automatiska program för respektive filament, så det känns smidigt.
Har funderat på att investera i filamentbox men inte kommit så långt.

Micro har jag aldrig provat. Finns risk att silicagel kulorna sprickar om dom värms upp för fort. Vattnet är mekaniskt bundet i dom och dom kan vara ganska täta så dom kan smälla/spricka typ popcorn om vattnet förångas för fort. Tror inte något går sönder i sig men blir dammigt och funktionen försvinner så klart

Förlåt borde varit tydligare med fulla namnet från början.
Tg = Glass transition temperature
https://en.wikipedia.org/wiki/Glass_transition

Var nåt år sen jag googlade på massa olika 3D skrivarfilament och vill minnas att Tg låg kring 60-80 grader på de flesta. Men posta gärna en lista här om du hittar någon bra sammanställning!

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Micro har jag aldrig provat. Finns risk att silicagel kulorna sprickar om dom värms upp för fort. Vattnet är mekaniskt bundet i dom och dom kan vara ganska täta så dom kan smälla/spricka typ popcorn om vattnet förångas för fort. Tror inte något går sönder i sig men blir dammigt och funktionen försvinner så klart

Förlåt borde varit tydligare med fulla namnet från början.
Tg = Glass transition temperature
https://en.wikipedia.org/wiki/Glass_transition

Var nåt år sen jag googlade på massa olika 3D skrivarfilament och vill minnas att Tg låg kring 60-80 grader på de flesta. Men posta gärna en lista här om du hittar någon bra sammanställning!

Tack för alla klargörande
På dessa kulorna stod det faktiskt att påsarna skulle köras i just mikron varav jag följt anvisningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har sådana som ändrar till grönt och kör dem regelbundet i micron
Tg är det = Displacement temperature at 0.45MPa DSC 147°C ?
https://printonion.com/en/technical-data-sheet/pa6-carbon-fib...

Bambus X1 har automatiska program för respektive filament, så det känns smidigt.
Har funderat på att investera i filamentbox men inte kommit så långt.

Tg brukar vara Glastransitionsteperaturen. I plast är materialet semikristallint och när temperaturen blir tillräckligt hög sker en fasövergång till amorft eller flytande vilket gör att de mekaniska egenskaperna störtdyker.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Att jag inte hittat den här tråden innan som innehavare av beggad Ender 3v2 från marknaden på swec, den har hittills tjänat hushållet väl med både funktionella prints och leksaker.

I min jakt på nytt men framförallt billigare filament och PETG dessutom så sprang jag över printonion som jag såg nämnas här i tråden. Håller tummarna för att det är bra skit och att jag slipper torka det innan jag skriver ut likt jag kunnat göra med mina tidigare PETG-rullar. 🙏

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

I min jakt på nytt men framförallt billigare filament och PETG dessutom så sprang jag över printonion som jag såg nämnas här i tråden. Håller tummarna för att det är bra skit och att jag slipper torka det innan jag skriver ut likt jag kunnat göra med mina tidigare PETG-rullar. 🙏

Jag kan ju undra varför de är så billiga... Bra mycket billigare än Amazon, och billigare än mina få sökningar på Aliexpress.
I vår svåra värld är ju sällan bra och billig med i samma mening, tänker jag.

Återkom med resultat!

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag kan ju undra varför de är så billiga... Bra mycket billigare än Amazon, och billigare än mina få sökningar på Aliexpress.
I vår svåra värld är ju sällan bra och billig med i samma mening, tänker jag.

Återkom med resultat!

Jag har köpt två ASA-rullar av dem i somras. Då var jag vid deras adress i Stockholm och hämtade på plats. Det var en hel del företag på den adressen, förmodligen ett företagshotell och han jag pratade med på plats hade inget att göra med företagen utan hjälpte bara till med försäljningen. Han sa i alla fall att det är två grabbar som fortfarande går i gymnasiet som driver hemsidan och att de inte tar utan någon lön utan att det är i princip till självkostnad. Det är nog en av förklaringarna till varför det är så billigt.

När det gäller kvaliteten på filamentet jag köpte tycker jag det var ganska bra. Ställer mig lite tveksam till deras specifikationer på hemsidan, den informationen som stod på rullarna överensstämde inte med det på hemsidan då, till exempel vilket temperaturområde för utskrift och temperatur på bädden. Men det brukar man ändå få kalibrera in per filament så ingen stor sak tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

När det gäller kvaliteten på filamentet jag köpte tycker jag det var ganska bra. Ställer mig lite tveksam till deras specifikationer på hemsidan, den informationen som stod på rullarna överensstämde inte med det på hemsidan då, till exempel vilket temperaturområde för utskrift och temperatur på bädden. Men det brukar man ändå få kalibrera in per filament så ingen stor sak tycker jag.

Intressant! Vilken spec var närmast? Eller mest i mitten av temperatur-intervallet?

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Intressant! Vilken spec var närmast? Eller mest i mitten av temperatur-intervallet?

Jag minns faktiskt inte, men jag utgick från det som stod på rullarna. Jag har svårt att tänka mig att de själva har testat alla filament, utan jag gissar på att de saxar allt från tillverkaren. Om jag jämför deras filament med andra billiga, till exempel SUNLU eller Clas Ohlsons egna, har jag haft fler problem med dem. Speciellt med SUNLU-filament jag köpt på Amazon. Förmodligen har det legat en längre tid på något lager. Printonion (eller dwdev) har väl inte de volymerna, så filamentet är nog "färskare".

Permalänk
Medlem

Någon som har en Moose 3d scanner?
Lite sugen på ett köp, men vad finns det för alternativ att överväga i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Det där var verkligen otäckt!

Jag skulle hålla mig långt borta från bambu efter det där! Låter som spelmotorn unitys nya modell eller massa andra exempel om katastrofala affärsmodeller

Permalänk
Medlem

Skriv gärna en förklarande text när du vill att folk ska se en video, gärna som summerar dina tankar och funderingar, vad vill du prata om?

Permalänk
Medlem

Inget som direkt påverkar mindre användare, men man får avvakta och se hur de löser det med 3:e parts stöd till API't. (ser ej vilken video som visas, men gör en kvalificerad gissning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Någon som har en Moose 3d scanner?
Lite sugen på ett köp, men vad finns det för alternativ att överväga i samma prisklass?

Kunde inte hålla mig, blev ett köp nu när 3d Jake hade rea på den. Verkar vara ett vettigt insteg till scanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Skriv gärna en förklarande text när du vill att folk ska se en video, gärna som summerar dina tankar och funderingar, vad vill du prata om?

Finns en del text på t.ex. https://wiki.rossmanngroup.com/index.php?title=Bambu_Lab_Auth...
Inte hunnit sätta mig in i om det påverkar mig något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Finns en del text på t.ex. https://wiki.rossmanngroup.com/index.php?title=Bambu_Lab_Auth...
Inte hunnit sätta mig in i om det påverkar mig något ännu.

Detta var ju riktigt skit. Men det var en av baksidorna jag visste om när jag köpte min. Det som vägde till Prusas fördel var att det var just open source. Men man fick så mycket mer för pengarna med BambuLab och de tester jag kollade på så var printkvaliten kanske snäppet bättre.

Nu ska jag väl inte ropa skit ännu, communityt inom 3d-printijng är starkt. Annars blir detta nog deras fall och man får kanske leta annat kretskort så man kan köra Merlin, eller motsvarande, på den sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Detta var ju riktigt skit. Men det var en av baksidorna jag visste om när jag köpte min. Det som vägde till Prusas fördel var att det var just open source. Men man fick så mycket mer för pengarna med BambuLab och de tester jag kollade på så var printkvaliten kanske snäppet bättre.

Nu ska jag väl inte ropa skit ännu, communityt inom 3d-printijng är starkt. Annars blir detta nog deras fall och man får kanske leta annat kretskort så man kan köra Merlin, eller motsvarande, på den sen.

Det känns som om ditt inlägg saknar en del info, eller nån slags kontext.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det känns som om ditt inlägg saknar en del info, eller nån slags kontext.

Absolut, skulle kanske citerat filmen eller inlägget precis ovanför

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt, mycket konspirationsteorier numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Trevligt, mycket konspirationsteorier numera.

Kan tycka att det var en ganska intetsägande post angående de problem som påpekades i videon/wikin.
t.ex att de sveper undan "update brick" med att "denna uppdatering är en beta och kommer inte att låsa printern"; men alla "vanliga" uppdateringar kommer alltså göra precis det?
Nä, det kommer bli att följa hur detta uppdateras, även om jag inte har en BL printer själv

https://www.youtube.com/watch?v=W6MybDJfmmY

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Kan tycka att det var en ganska intetsägande post angående de problem som påpekades i videon/wikin.
t.ex att de sveper undan "update brick" med att "denna uppdatering är en beta och kommer inte att låsa printern"; men alla "vanliga" uppdateringar kommer alltså göra precis det?
Nä, det kommer bli att följa hur detta uppdateras, även om jag inte har en BL printer själv

https://www.youtube.com/watch?v=W6MybDJfmmY

Tycker det är glasklart med vad de skriver.
We want to make it absolutely clear that all of these claims are entirely false:

• Bambu Lab will remotely disable your printer ("brick" it).

• Firmware updates will block your printer’s ability to print.

• AMS functionality will be restricted, and the use of third-party filament will be disabled.

• Bambu Lab firmware contains trojans or backdoors for unauthorized remote control.

• The printers have a timed killswitch that disables them after a certain period.

• All 3D files printed are monitored, duplicated, or stolen.

• A subscription will be mandatory to use your printer.

Blir väldigt less om Bambu labs skulle ändra sig i framtiden då jag är fantastiskt nöjd med min P1S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeBite:

Tycker det är glasklart med vad de skriver.
We want to make it absolutely clear that all of these claims are entirely false:

• Bambu Lab will remotely disable your printer ("brick" it).

• Firmware updates will block your printer’s ability to print.

• AMS functionality will be restricted, and the use of third-party filament will be disabled.

• Bambu Lab firmware contains trojans or backdoors for unauthorized remote control.

• The printers have a timed killswitch that disables them after a certain period.

• All 3D files printed are monitored, duplicated, or stolen.

• A subscription will be mandatory to use your printer.

Blir väldigt less om Bambu labs skulle ändra sig i framtiden då jag är fantastiskt nöjd med min P1S.

Nu säger jag inte att du inte har läst på, men det står fortfarande följande på BL EULA

Citat:

7.4 Your Bambu Lab product will automatically search for and download new update packages to provide you with timely update services. These updates are designed to resolve cyber security loopholes and prevent new threats, and it is important to accept and install security related system updates in a timely manner. Due to the importance of these updates, your product may block new print job before the updates is installed, and will immediately provide update notifications to help you understand the related information.

Kan en då lita på resten av deras påståenden?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu säger jag inte att du inte har läst på, men det står fortfarande följande på BL EULA

JA... om du installerar en beta update (firmware) menad att testa ett nytt säkerhetssystem så kommer printern såklart inte svara på prints skickade från gammal mjukvara som använder gammal auhtentisering (slicer)...

Det handlar inte alls om att blocka prints om du är på gammal firmware.

edit: PAH I was caught lackin. verkar som de förbehåller sig nån sorts rätt att nödblockera prints om printern har hittat ny fw som är märkt som viktig säkerhetsfix. frågan är om de kommer använda den funktionen. beror ju på hur stort säkerhetshålet är.

Tänk om det hittas ett hål som gör att nån hacker kan skicka prints till alla printers i världen då vill man nog ens printer disablas... det hade jag iaf velat... LOL men visst slippery slope

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

JA... om du installerar en beta update (firmware) menad att testa ett nytt säkerhetssystem så kommer printern såklart inte svara på prints skickade från gammal mjukvara som använder gammal auhtentisering (slicer)...

Det handlar inte alls om att blocka prints om du är på gammal firmware. snacka om dålig (eller illasinnad) läsförståelse.

öh, va?
Det är ju inte alls vad som står i texten...

Det står bokstavligen att din printer automatiskt kommer att leta efter nya uppdateringar, och att den möjligen kommer att vägra printa innan du installerat uppdateringen.

Ta ditt eget råd och se över din läsförståelse

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Mm, det är uppseendeväckande. Personligen tycker jag att trycka igång uppdateringar alltid ska vara hos användern/ägaren om den inte har valt något annat. Nu vill jag inte försvara Bambu Labs men det verkar vara mer av en friskrivning då det eventuellt kanske möjligen kan komma exploits som påverkar deras molntjänst eller Makerworld, dvs. annat än enbart klientmjukvaran. Rätt eller fel vet jag inte, men jag är mer negativt inställd till dem efter detta spektakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

öh, va?

Det står bokstavligen att din printer automatiskt kommer att leta efter nya uppdateringar, och att den möjligen kommer att vägra printa innan du installerat uppdateringen.

du han svara snabbare än jag han redigera

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Tänk om det hittas ett hål som gör att nån hacker kan skicka prints till alla printers i världen då vill man nog ens printer disablas... det hade jag iaf velat... LOL men visst slippery slope

Nu sitter det ju rätt kraftfulla värmeelement i bottenplattan, i alla fall i A1'an. Runt 1kW eller liknande.

Förhoppningsvis finns det någon sorts värmesäkring som löser, men jag vet inte om det finns. Kanske ligger all säkerhet i mjukvaran?

Då vill man så klart inte att någon hacker laddar ner en "ny" firmware som tar bort eventuella säkerheter och bara blåser på full effekt. -Rejäl risk för brand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Nu sitter det ju rätt kraftfulla värmeelement i bottenplattan, i alla fall i A1'an. Runt 1kW eller liknande.

Förhoppningsvis finns det någon sorts värmesäkring som löser, men jag vet inte om det finns. Kanske ligger all säkerhet i mjukvaran?

Då vill man så klart inte att någon hacker laddar ner en "ny" firmware som tar bort eventuella säkerheter och bara blåser på full effekt. -Rejäl risk för brand.

Jo, även om det kanske finns hårdvarusäkerhet mot brand kanske en hacker kan köra nån kod som förstör motorerna eller på något annat kvadda din maskin. eller starta massprint av pistoldelar (och anmäler dig till polisen som kommer och gör räd och hittar "bevisen") eller dickbutts.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

öh, va?

Det är en gammal bit av eula. Den är till för att de skall kunna vägra att skicka jobb från sina servrar till skrivare med icke-kompatibel firmware. Helt normalt dvs.
Lan mode hade fortfarande fungerat och även sd-kort då båda inte kräver att bambulabs servrar inkluderas.