Vinn nätagg från Seasonic

Häftklammerincident en varning till Switch 2-kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Haha. Jag vet, man kan också vara lite skön. Behöver inte eskalera saker som nån stor bäbis. aja

Fast hela videon är ihopklippt. Du har ingen aning om vad som hände där emellan. Hela grejen luktar aktivt försök att provocera och sedan förvränger det till värsta möjliga.

Rövhattar förtjänar inte att någon annan ska "vara lite skön".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast hela videon är ihopklippt. Du har ingen aning om vad som hände där emellan. Hela grejen luktar aktivt försök att provocera och sedan förvränger det till värsta möjliga.

Nej kanske, det är väl en livsinställning man bör ha rent generellt. men men.
Tillbaka till topic. För mig hade Nintendo gärna fått sälja den i en plastpåse eller varför inte om den fått plats i ett kuvert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Alltså.. om någon kommer in i en butik och bara trollar, sedan inte lyssnar när man blir ombedd att sluta så är det fan befogat. Den första kändes som han hoppade lite väl snabbt till att ringa polisen, men vi har heller ingen aning om filmen visar hela historien.

Det jag däremot är säker på är att de som filmar och försöker sälja något skräp till butiken är skitstövlar.

Edit: Första videon klipper typ varannan sekund. Får mest kännslan av att de klippt ihop segment för att försöka få personalen att framstå så illa som möjligt.

Men det är väl ingen situation som behöver slösa polisresurser? Borde väl finnas något liknande securitas väktare i Amerika?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Skärmen ligger precis under kartongens framsida." Precis som på Nintendo Switch 1 kartongen bara att den är större.

Permalänk
Medlem

Kan säga ifrån att ha fått hem en Switch 2, så kom den paketerad med skärmen rakt uppåt under kartongens ovansida, och det var inte mycket utrymme alls emellan när kartongen var stängd, kanske 1cm, max.

Om någon idiot skulle få för sig att häfta ett kvitto genom där så åker skärmen på stryk direkt.

Permalänk
Medlem

Nintendo är ju dumma på riktigt med tanke på hur de packat den. Displayen ligger direkt emot yttersidan av kartongen. En smäll och skärmen skulle kunna spräckas. Det finns ingenting mellan displayen och kartongen, bara en papperstunn plast som bara ska skydda mot repor.

Skrivet av VinterSolen:

Häftklammer:

<Uppladdad bildlänk>

Konstruktionsbalkar av stål?

Permalänk
Medlem

Oavsett vad folk tycker tejp eller häftstift så känns det mer väldigt dumma av Nintendo att inte ha extra vaddering mellan kartong och skärm så även en liten smäll på kartongen så slår det igenom direkt på skärmen

Permalänk
Medlem

Nintendo verkar inte bättre än Xbox & PS på att göra ömtåliga konsoler, det är nästan så att dom vill att dom ska gå sönder så att dom kan sälja fler.
En förlöpt armbåge, tennisboll eller snubbla på sladden, så ligger den i 8 bitar på golvet.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Nintendo är ju dumma på riktigt med tanke på hur de packat den. Displayen ligger direkt emot yttersidan av kartongen. En smäll och skärmen skulle kunna spräckas. Det finns ingenting mellan displayen och kartongen, bara en papperstunn plast som bara ska skydda mot repor.

Konstruktionsbalkar av stål?

Häftstiften sitter ihop så när man fyller på en häftapparat...

Permalänk
Medlem

Osmart av butiken absolut, dock helt hjärndött av Nintendo att inte bara vända den om.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Andra klippet förstärker stereotypen dock om att vi som gillar tvspel är socialt inkompetenta, lite överdriven reaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Tejp tar längre tid och du riskerar att riva bort trycket på kartongen, osäker hur en samlare ställer sig till det.

Så då är det bättre med ett par hål som riskerar skada det som är inuti?

Jag förstår inte ens varför dom kände ett behov av att märka upp konsolerna öht.

100% av mina senaste förbokningar hos Webhallen så har dom bara hämtat produkten jag bokat rakt från hyllan, den har inte ens legat separat undanstoppad. Antar att dom förlitar sig på lagersaldot för att inte översälja.

Skrivet av Defender:

Osmart av butiken absolut, dock helt hjärndött av Nintendo att inte bara vända den om.

Extremt dåligt av Nintendo, konsolen borde ju ha legat mer ”centrerat” i lådan. 9/10 paket jag får hem av PostNord har nån sorts reva i sig.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte ens varför dom kände ett behov av att märka upp konsolerna öht.

100% av mina senaste förbokningar hos Webhallen så har dom bara hämtat produkten jag bokat rakt från hyllan, den har inte ens legat separat undanstoppad. Antar att dom förlitar sig på lagersaldot för att inte översälja.

Extremt dåligt av Nintendo, konsolen borde ju ha legat mer ”centrerat” i lådan. 9/10 paket jag får hem av PostNord har nån sorts reva i sig.

Som jämförelse så kan man kika på alla surfplattor och telefoner som ligger packade med skärmen uppåt i sina kartonger… löjligt att detta blev ett problem just nu, faktiskt.
Switch2an har dubbelkartong och en hyfsat kraftig plastpåse runt sig så den är inte sämre packad än en iPad exempelvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast som i det här fallet om de helt eller delvis förstör konsolernas skärmar.

1. Häfta fast kvitto med häftklammer
2. Kund hämtar ut konsol
3. Kund kommer hem och öppnar förpackningen
4. Kund upptäcker att skärmen är skadad
5. Kund återkommer nästa dag för att reklamera ärendet
6. Butik får hantera reklamation

Frågan är om det inte hade gått snabbare att tejpa fast kvittot och då undvika steg 4-6

Dessutom är det frågan vem som får stå för kostnaden?
För man behöver inte ha sönder många konsoler innan det kostar mer än många rullar tejp.
Även om Nintendo skulle täcka kostnaden av själva konsolerna så kanske Gamestop får stå för kostnader för returfrakt ?

Just därför man kontrollerar sådant innan. Häftat och tejpat paket, fäftning är snabbare sålänge man kontrollerar att innehållet är tillräckligt långt ifrån.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Som jämförelse så kan man kika på alla surfplattor och telefoner som ligger packade med skärmen uppåt i sina kartonger… löjligt att detta blev ett problem just nu, faktiskt.
Switch2an har dubbelkartong och en hyfsat kraftig plastpåse runt sig så den är inte sämre packad än en iPad exempelvis.

Skulle säga att största problemet är att många börjat skicka saker utan yttre emballage. 5+ år sedan så fick man nästan alltid onlineorders packade med luft/plastkuddar i en yttre kartong, då kunde man ju få en fet reva under transport utan problem.

Numera så skickar många utan yttre emballage, och om man som typ på Amazon klickar i "skicka yttre emballage" så lägger dom bara till en kartong eller påse runt, vilket hjälper föga.

Min sambo fick t ex sin senaste laptop levererad med spräckt skärm då dom skickat den utan yttre emballage och kartongen hade fått sig en fet kyss när dom säkert stått och kastat den in i en lastbil, alternativt att den droppt ett 5m drop på ett transportband nånstans.

Jag har pratat med Postnord, DHL och UPS om detta, och dom friskriver sig helt med svaret "Sakerna måste packas bättre då det är såhär vår hantering går till".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Skulle dock inte säga alla. Jag har köpt telefoner där skärmen legat nedåt i kartongen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har dom inte Postit lappar i det skitlandet ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Har dom inte Postit lappar i det skitlandet ?

Finns det postit-kvitton i detta landet?
Räcker annars med en tejpbit

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Lägger 90% av skulden på Nintendont här. Att packa en känslig produkt med noll skydd på den känsligaste sidan är bara dumt och snålt som fan.

Då kan du också gnälla på alla tillverkare som packeterar alla mobiler/surfplattor på samma sätt. Likaså Switch 1.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Konsolen ligger ju så för att det ska vara en upplevelse att öppna lådag, Man ser den direkt!

Är inte ok att använda tejp eller klammer på kartongen, för den dagen man ska sälja vill man även sälja kartongen.

Tänk er en Nintendo 8 bit kartong med två hål eller tejp, motsvarande en helt utan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Just därför man kontrollerar sådant innan. Häftat och tejpat paket, fäftning är snabbare sålänge man kontrollerar att innehållet är tillräckligt långt ifrån.

Häfta på paket? Hur sitter det kvar? Har du inget anslag under kröks inte häftan och den lossnar hur lätt som helst.
En häftpistol är bara användbar på trä och liknande där friktionen från materialet håller fast häftan.
En häftapparat kan bara häfta så länge häftan når anslaget.
De enda kartonger som häftas är heavy duty likt dessa: https://asm.eu/se/produkter/infastningsteknik/infastningsverk...

Permalänk
Medlem

Kanske sluta med oskicket förbeställningar så hade de sluppit tejpa eller häfta kvitton på kartongen. Förhoppningsvis får butiken i fråga stå för hela notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Normalt är det vaddering av något slag runt produkten. Tror aldrig jag sett en produkt ligga kloss i kloss med förpackningen som tydligen är fallet här. Klammrar är 6mm, inte 10cm. Det är bristande förpackning, inte butikens fel och inget unikt förfarandesätt även om det i detta fallet var olyckligt. Hur skyddad är skärmen för fallskador och andra risker?
Tydligen är det kvittot som de stämplat fast på förbeställda produkter.

Permalänk
Medlem

Sådär packas väll de flesta liknande grejer. Varenda surfplatta av olika märken jag sett liger så.

Skrivet av wargreymon:

Vem häftar ens direkt på en kartong? Folk gillar ju att ställa upp sina kartonger på hyllan som dekoration. Schysst att få den punkterad då. Hela scenariot känns helt galet.

Du glömmer att det här är företaget som helst plockar ur spel ur asken och kör airhockey med dem på kassadisken för att de ska bli mer begagnade och därmed få högre vinstmarginal.

Så detta verkar ju helt i linje med instruktionerna till personalen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Häfta på paket? Hur sitter det kvar? Har du inget anslag under kröks inte häftan och den lossnar hur lätt som helst.
En häftpistol är bara användbar på trä och liknande där friktionen från materialet håller fast häftan.

Det är ju det som löstes i detta fallet, häftar man genom skärmen får man extra friktion så att det sitter kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Då kan du också gnälla på alla tillverkare som packeterar alla mobiler/surfplattor på samma sätt. Likaså Switch 1.

De förpackningar jag sett för mobiltelefoner och plattor har varit lite kraftigare, mer rigida kartonger som troligen tålig smällar bättre.
Dessutom så spelar den relativa storleken roll: liten telefon i väldigt rigid kartong, jämfört med stor skärm i bräcklig kartong.

Nintendo Switch 2 ligger i en ganska ordinär, bräcklig kartong.
Första Nintendo Switch är mindre och låg i en större kartong, visserligen med skärmen uppåt och med tunn kartong ovanpå men i alla fall med tom kartong runt kanterna som extra skydd.

Jag har för övrigt jobbat med att pekskärmar för industri/proffsbruk, och de har alltid packats bättre. Ibland har enheten legat högst upp i lådan med skärmen uppåt (som för en konsumentprodukt) men då har det åtminstone funnits en extra skyddande rektangel av wellpapp att lyfta bort först.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Normalt är det vaddering av något slag runt produkten. Tror aldrig jag sett en produkt ligga kloss i kloss med förpackningen som tydligen är fallet här. Klammrar är 6mm, inte 10cm. Det är bristande förpackning, inte butikens fel och inget unikt förfarandesätt även om det i detta fallet var olyckligt. Hur skyddad är skärmen för fallskador och andra risker?

Om du ska sätta klammer utan anslag då använder man en häfthammare/häftpistol. Geniet i butiken har nog iofs använt sig av en häftapparat och böjt undan anslaget och sedan tryckt fast häftan.
Totalt hjärndött, många är idag så trögtänkta att vi behöver få tillbaka lite arbeten till de som har lägre kognitiv förmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vem häftar ens direkt på en kartong? Folk gillar ju att ställa upp sina kartonger på hyllan som dekoration. Schysst att få den punkterad då. Hela scenariot känns helt galet.

Välkommen till att vara en del av en extremt liten minoritet, 99,9% av alla lådor går rakavägen till tippen

Samt personer i kassan på tillexempel Elgigaten, är ofta så långt ifrån tekniska som det bara går.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Mobiler? ganska hundra på att min galaxy fold kom på exakt samma sätt och skulle ha samma konsekvenser om man satt dit kvittot på samma sätt (eller typ, stiftet skulle förmodligen inte repa skärmen utan snarare gå rakt igenom skärmen då)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Allt är unboxingvideos på YouTubes fel… som med allt ont här i världen går det att spåra tillbaka till en influenser.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600