Danska regeringen satsar på open source-mjukvara

Permalänk
Melding Plague

Danska regeringen satsar på open source-mjukvara

Det första steget blir att byta ut Office 365 mot LibreOffice.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte en dag för tidigt.

Permalänk

Stackars microsoft som får leka slagpåse

Permalänk
Medlem

Kommer bli jobbigt, men värt det..

Hoppas även att de berättar om de sparade något på bytet. Ett år eller så efter bytet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga i längden.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Haha tycker synd om alla danskar, allt regeringen gör kommer ta så ofantligt mycket längre tid ett bra tag!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas samma sak händer i Sverige, LibreOffice borde fungera utmärkt på de flesta kommunala/statliga arbetsplatser. Nästa naturliga steg skulle isf bli en övergång från Microsoft operativsystem till opensource/linuxbaserade OS. Men det känns som att det inte finns någon vilja i Sverige.

Permalänk
Medlem

Både Tyskland och Frankrike har tittat på både Libre Office och Linux som ersättning för Microsoftprodukter.
Man är nyfiken på när detta ska komma till Sverige.

Det känns som att Sverige som land (och den privata sektorn) ligger långt fram, men att den svenska staten ligger långt bak och blir sist på bollen i EU.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Ser inget i artikeln att de kommer stötta utvecklingen av open source mjukvaran genom donationer eller att ha anställda utvecklare som jobbar vidare på den.

Permalänk
Medlem

Såja, nu kör vi. Nästa steg Linux.

Visa signatur

AMD & Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Haha tycker synd om alla danskar, allt regeringen gör kommer ta så ofantligt mycket längre tid ett bra tag!

Du överskattar nuvarande effektivitet hos anställda inom offentlig sektor.

Permalänk
Medlem

Både Windows och Office är helt överflödigt på min arbetsplats. Skulle hur enkelt som helst kunna byta till Linux och Libreoffice eller motsvarande utan någon som helst negativ inverkan. Jag vet inte hur det ser ut med Teams dock.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Du överskattar nuvarande effektivitet hos anställda inom offentlig sektor.

Är nog mer den offentliga apparaten som helhet än de stackars enskilda anställda som begränsar effektiviteten ^^

Permalänk
Medlem

Undrar hur mkt dom sparar på att inte betala för alla Office 365 abonnemang

Permalänk
Medlem

Känns som något självklart att göra egentligen, mycket bra initiativ!

Windows borde också bytas ut tids nog

Permalänk
Medlem

Finns det något vettigt alternativ som är open source till Teams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Är nog mer den offentliga apparaten som helhet än de stackars enskilda anställda som begränsar effektiviteten ^^

Ja, kanske det. Men vilken mjukvara som rullar på anställdas burkar speler nog mindre roll för effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ja, kanske det. Men vilken mjukvara som rullar på anställdas burkar speler nog mindre roll för effektiviteten.

Helt rätt, om de arbetar eller inte skulle inte märkas öht i 75% av fallen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av superapan:

Både Windows och Office är helt överflödigt på min arbetsplats. Skulle hur enkelt som helst kunna byta till Linux och Libreoffice eller motsvarande utan någon som helst negativ inverkan. Jag vet inte hur det ser ut med Teams dock.

För egen del faller oftast gratisalternativ på Powerpoint-motsvarigheten. Enkla funktioner såsom loopa animationer eller ens skuggning saknas. Det var dock länge sedan jag testade LibreOffice, jag får ge det en spinn på måndag!

Permalänk
Medlem

Danmark har tagit ett positivt beslut att satsa på open source i offentlig sektor för att öka säkerheten, minska beroendet av techjättar och spara pengar, bland annat genom att testa Linux och LibreOffice.

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Finns det något vettigt alternativ som är open source till Teams?

Vilken av funktionerna i Teams?
Open source-kulturen grundas i stor utsträckning i att skapa/använda verktyg som gör en sak väl framför att ha en gigantisk applikation som försöker göra allt på något halvtaskigt vis. Personligen blir jag galen på att det kräver extra steg att samtidigt se sin kalender, sin chattklient, sitt dokumentbibliotek (eller flera dokumentbibliotek samtidigt) och hålla koll på samtalet man är i. Ge mig en ”IRC-klient med markdownstöd”, en kalenderapp, valfritt antal öppna fönster mot min fillagring samt en effektiv videosamtalsklient, så är jag jättenöjd. Kan jag dessutom automatisera dem från kommandoraden så är jag i himmelriket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Undrar hur mkt dom sparar på att inte betala för alla Office 365 abonnemang

Förmodligen inget än så länge för att de nu behöver massa konsulter istället.

Permalänk
Medlem

Påpekade när jag började arbeta inom en statlig svensk myndighet med 40.000 anställda för ca 15 år sedan att de borde byta till mer opensource programvaror som libreoffice och kanske tom gå över helt och hållet till linux.
Det hånskrattadades lite och jag förstod först senare att det inte var för att förslaget var dåligt - de skrattade för att de visste hur oförändringsbenägen hela myndigheten var.
Ingenting har hänt förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Förmodligen inget än så länge för att de nu behöver massa konsulter istället.

Som om de inte har konsulter för MS-mjukvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ha! Låter som du aldrig varit inne på en kommun. Går åt 100 tals timmar om en knapp byter plats i existerande program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Ha! Låter som du aldrig varit inne på en kommun. Går åt 100 tals timmar om en knapp byter plats i existerande program

Perfekt med LibreOffice i så fall!

MS Office är ju så långt upp i S-kurvan att de hittar på massor med nya "features" som ingen efterfrågar, bara för att kunna sälja en ny och "förbättrad" produkt.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Microsofts ekosystem är svårslaget i en större organisation.

Hela snurran med att kunna koppla datorer till användare via Microsoft AD, där man sedan då automatiskt får en e-post, rättigheter i olika program / filsystem, dokument som kan delas i olika viktiga format dom Word och Excel, för att sen inom, eller utanför organisationen, kunna dela med sig av dokumenten, komma åt dem via Teams, i möten, kalendrar, etc etc.

Microsofts värdeerbjudande är absolut enormt till en prislapp som är larvigt låg.

Men visst, om man i en organisation inte behöver registrera hårdvara, eller hantera rättigheter inom organisationens olika mjukvaror, eller boka möten, etc - Det finns ju ersättningar för allt det där som funkar helt OK, men aldrig i närheten lika bra och den sammanlagda kostnaden är mycket mycket högre. Snabb lista:

Chat
Telefon
Email + Klient
Kalender + Klient
Molnlagring för personal
Molnlagrning för företag
Identitets och rättighetshanterare (IAM)
Ordbehandlningsprogram
Kalkylprogram
Powerpoint (lol)
Modern Clippy!!!

Vanliga extras som inte ingår i den larvigt låga office365-pengen, men som är grovt rabatterade om man nyttjar Azure + Office365:
VPN
Allt annat molnigt man vill ha om man driftar egen mjukvara

Sen att hela sviten synkar med varandra skadar ju inte - Om du delar en Powerpoint i Teams under ett möte, delar man inte en pixling ström av den, utan filen delas med alla, så man kan skutta tillbaka, eller scrolla i dokumentet, medans mötet pågår, etc. Dina remote möten ploppar upp i en liten alert med Teams när det är dags att ansluta, etc etc.

Jag har varit på flera arbetsplatser där olika lösningar körs, men det är aldrig lika smidigt som när man kör microsoft-sviten. Har dock aldrig provat att köra mac + microsoft.

Krävs en helsikes massa olika lösningar för att ens uppnå det grundläggandemed IAM + Email + Storage + Hårdvaru-kontroll, sen måste man kunna sammankoppla bara 4 olika lösningarna, då har vi inte börjat prata om annat löjligt enkelt som ordbehandling och mötebokningar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Danmark kommer sprätta 20 års avgifter för office365 i kostnader bara under första året för att försöka byta ut Microsoft mot "LibreOffice" - Om det bara handlat om att byta ordbehandlare så är ju det gjort på en halvmiss, men jag gissar att det är lite mer de funderar på att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Har (för länge sedan) jobbat på ett stadskontor. Merparten av användarna kommer inte märka någon skillnad för de vet ändå inte vilka knappar som gör vad. Sen finns det de gamla rävarna som alltid totalvägrar nya programvaror och sitter kvar med något som knåpats samman specifikt för dem i Visual Basic på 00-talet. Vilket fall, svårt att finna någon med någon som helst effektivitet gällande den mjukvara som erbjuds nu, så skillnaden i total effektivitet kommer blir marginell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kommer bli jobbigt, men värt det..

Hoppas även att de berättar om de sparade något på bytet. Ett år eller så efter bytet.

Hut mäter du om de sparat något? Kostnaden av beroenden mot andra länder i en orolig tid är svårt att kvantifiera.