Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Nja, du missförstår.

Nej då, jag missförstår inte.

Skrivet av mryang:

Jobbar du hemma eller på ett kontor? Om du jobbar på ett "kontor", njuter du av resan dit?

Vad spelar det för roll var jag jobbar?

Jag är inte i konstant behov av den yttre stimulansen för att mitt liv ska vara bra. Jag kan använda den tiden, oavsett om det är 10 minuter eller 1,5 timma, till att jobba, lösa problem, tänka, eller lyssna på en podd, eller bara göra ingenting.

Skrivet av mryang:

- Träffa människor

Skrivet av mryang:

ALLA skulle teleportera sig till jobbet om de kunde, därför att man gjort resan 1000 gånger och njuter inte av den.

Jag vet inte varför du ständigt kommer tillbaka till "teleportera", det känns barnsligt, eftersom det aldrig kommer hända.

Jag tror också man ska vara försiktig med att använda ord som "alla" och göra sig till talesperson för alla människor.

Uppenbarligen har du fel eftersom det redan idag finns människor som cyklar och vandrar runt hela världen trots att man kan flyga.

Men din oförmåga att leva i nuet är också rätt typiskt för den typen av techno religion vi ser idag, där frontfigurer som Elon Musk och Sam Altman lovar ett nirvana "imorgon", i nästa liv...

Permalänk
Medlem

Någon som kört ChatGPT5, och testat "agentmode"? Med tanke på hur kraftfullt det är så är jag lite förvånad över att det inte pratas mer om det?

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Någon som kört ChatGPT5, och testat "agentmode"? Med tanke på hur kraftfullt det är så är jag lite förvånad över att det inte pratas mer om det?

Du får ett sent svar, men bättre sent än aldrig.

Jag har testat agent mode en helt del och måste på det stora hela säga att det kan vara lite lurigt att bestämma sig för exakt hur ett bra användningsområde ser ut.

Personligen har jag testat handla med den, eller snarare be den handla åt mig vilket den skötte väl. Jag bad den samtidigt att prisjämföra två olika matbutiker på nätet och välja den billigaste matkassen sett på totalpris. När det var dags för att fylla i information som jag och inte agenten hade så kunde jag ta över sessionen och fylla i allt som behövdes.

Det gick rätt smidigt.

Har även sett andra användare som exempelvis har använt agenten för att konfigurera upp olika wordpress templates och plugins med vad som enligt användaren blev gott resultat där med.

Men jag tror nog man ska se detta mer som ett experiment just nu för att träna den att faktiskt bli mer pålitligt självständig i framtiden.

Den bit jag däremot är mest imponerad över är både ChatGPT 5 PRO "modellen" och det separata Deep Research läget som båda är väldigt bra på att gräva på djupet och ta fram långa rapporter om vad det nu än jag vill att den gör. Även "Thinking" levererar bra kvalitet om man vill ha lite snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Du får ett sent svar, men bättre sent än aldrig.

Jag har testat agent mode en helt del och måste på det stora hela säga att det kan vara lite lurigt att bestämma sig för exakt hur ett bra användningsområde ser ut.

Personligen har jag testat handla med den, eller snarare be den handla åt mig vilket den skötte väl. Jag bad den samtidigt att prisjämföra två olika matbutiker på nätet och välja den billigaste matkassen sett på totalpris. När det var dags för att fylla i information som jag och inte agenten hade så kunde jag ta över sessionen och fylla i allt som behövdes.

Det gick rätt smidigt.

Har även sett andra användare som exempelvis har använt agenten för att konfigurera upp olika wordpress templates och plugins med vad som enligt användaren blev gott resultat där med.

Men jag tror nog man ska se detta mer som ett experiment just nu för att träna den att faktiskt bli mer pålitligt självständig i framtiden.

Den bit jag däremot är mest imponerad över är både ChatGPT 5 PRO "modellen" och det separata Deep Research läget som båda är väldigt bra på att gräva på djupet och ta fram långa rapporter om vad det nu än jag vill att den gör. Även "Thinking" levererar bra kvalitet om man vill ha lite snabbare svar.

Ang AgentMode så har funktionen ändrats en hel del mot hur det var samma vecka som den lanserades. Men kort och gott ett väldigt kraftfullt automatiseringsverktyg, och dessutom med väldigt väl fungerande bildigenkänning vid webnavigering. Nu vet jag inte om jag tycker det är användbart längre. Men gav mig inspiration till att försöka implementera liknande, fast med opensource-varianter.
CodexCLI däremot (som ingår i GPT PLUS) är väldigt kraftfullt och värt att testa om du gillar utveckling, och vill testa på lite "vibe-coding". Väl värt att testa.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

CodexCLI däremot (som ingår i GPT PLUS) är väldigt kraftfullt och värt att testa om du gillar utveckling, och vill testa på lite "vibe-coding". Väl värt att testa.

Codex CLI är riktigt grymt för att vibekoda med. Är faktiskt rätt förvånad över hur pass bra saker man kan göra med den, samt hur bra det blir när man inte har givit tydliga instruktioner för en specifik funktion.

Just nu så brukar jag använda chatgpt för att designa och "arkitekta" apparna enligt mina specifika önskemål så att det blir en korrekt struktur från början. Det brukar leda till att den första "prototypen" blir väldigt bra, så är det lätt att bygga vidare på resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Samtidigt ser man alla som tycker att det kommer ta över världen och massa annat, men jag kan inte se varför det är så jäkla bra? Det är ju inte AI. Det simulerar intelligens, men kan inte tänka.

Här kommer ett filosofiskt inlägg. Jag uppfattar att vi människor fungerar likadant som denna AI när det kommer till att begagna sig utav gammal information. Om du behöver något som skall få en vagn att rulla framåt så uppfinner du inte hjulet igen, du återbegagnar dig utav samma idé då vi människor är till smartheten "lata". Det är först när du skall komma med en hypotes som inte är framtagen än som vi igentligen behöver tänka till reellt, Tex hur svarta hål fungerar osv.

Jag uppfattar således att när man använder chatgpt till något som redan är uppfunnet (tex programmering) så tycker jag att den gör ett riktigt bra jobb att simulera en människas försök att få koden att fungera, men jag hade aldrig försökt få den till att försöka komma på något som vi människor inte lyckats lösa ännu i form av ny teknik, teologi osv.

Mina tankar och ingen annans 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Hemligheten är MCP server med massa egna agenter. Plötsligt kan du få saker som INTE är hallucinationer. Helt fantastiskt verktyg.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Här kommer ett filosofiskt inlägg. Jag uppfattar att vi människor fungerar likadant som denna AI när det kommer till att begagna sig utav gammal information. Om du behöver något som skall få en vagn att rulla framåt så uppfinner du inte hjulet igen, du återbegagnar dig utav samma idé då vi människor är till smartheten "lata". Det är först när du skall komma med en hypotes som inte är framtagen än som vi igentligen behöver tänka till reellt, Tex hur svarta hål fungerar osv.

Jag uppfattar således att när man använder chatgpt till något som redan är uppfunnet (tex programmering) så tycker jag att den gör ett riktigt bra jobb att simulera en människas försök att få koden att fungera, men jag hade aldrig försökt få den till att försöka komma på något som vi människor inte lyckats lösa ännu i form av ny teknik, teologi osv.

Mina tankar och ingen annans 🙂

Ok.

Jag känner att den inte gör något bättre för mig i alla fall mer än att jag slipper knappa in koden själv. Men sedan spenderar man oerhört med tid för att fixa till koden. Det funkar för små snippets. Men inte i stora projekt. I alla fall inte bättre än vad det gjorde när man använde github och kanske lärde sig något.

Tittar man på funktioner gjorda på en eller två timmar, så vinner kanske en LmM, men på en månad så är det nog utvecklaren som kodar själv och kan sin kod som vinner överlägset.

Men alla får tycka som de vill. Denna hypen kommer dö. Jag är helt säker.

Chatgpt är coolt för vad det är, men inte värt kostnaden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ok.

Jag känner att den inte gör något bättre för mig i alla fall mer än att jag slipper knappa in koden själv. Men sedan spenderar man oerhört med tid för att fixa till koden. Det funkar för små snippets. Men inte i stora projekt. I alla fall inte bättre än vad det gjorde när man använde github och kanske lärde sig något.

Tittar man på funktioner gjorda på en eller två timmar, så vinner kanske en LmM, men på en månad så är det nog utvecklaren som kodar själv och kan sin kod som vinner överlägset.

Chatgpt är coolt för vad det är, men inte värt kostnaden.

Ja du har säkert helt rätt i att det kanske bäst funkar i mindre funktioner, men för mig har det varit helt sjukt bra. Skulle börja renovera min farfars gamla bubbla från 1950 i våras. Alla manualer på inscannade dokument på tyska. Jag kan verkligen varken tyska eller renovera bilar, nen med hjälp utav chatgpt så över satte den hela dokumentet till svenska, berättade exakt vilken drivrem som skulle beställas och vart jag kunde beställa den ifrån, steg för steg hur jag skulle gå tillväga för demontering av bilen. Hittills har det funkat ypperligt. Men som sagt, någon har ju säkert redan gjort allt detta och således återbegagnar sig chatgpt av hela konceptet.

Just nu hjälper chatgpt att bygga ett macro till ert soecifikt mätprogram och skapar funktioner som helt saknas. Det coola i detta är att jag inte ens behöver klippa och klistra koden som chatgpt sänder, utan hör skickar chatgpt en färdig zip-fil som jag bara packar upp å kör. De felmeddelanden jag fått sänder jag tillbaka och chatgpt sänder en ny fil. Hittils har chatgpt lyckats att koppla macrot till de nödvändiga dll-filerna och jag blir verkligen förvånad att jag som inte kan programmera, faktiskt gar en chans att bygga egna macron som jag sedan kan sälja 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Jag tror också att själva hypen kommer dö, men istället så kommer den att övergå i det nya normala ute i verkligheten. Att jag nu kan få reda på precis det jag behöver på bara några minuters dialog med chatgpt istället för att sitta i en timme och leta manualer, läsa, tolka och försöka förstå hur det ska appliceras på denna enda gång jag ens ska göra det jag nu ska göra är guld värt.

Det låter också som att många arbetsgivare är på väg åt det hållet och införskaffar olika tjänster åt sina anställda för att öka produktiviteten. Kanske inte att den gör hela jobbet åt dem, men som en extra assistent/slav.

Permalänk
Medlem

Det svåra just nu är väl att lära sig när det passar att använda, som alla nya verktyg. För små prototyper, söka och sammanfatta saker när korrekthet inte är så viktigt osv är det ganska användbart. Så det är definitivt ett verktyg som har sparat mig tid.

Men för riktig utveckling av nya saker så är det mer oklart om det sparar tid. Det blir ofta väldigt pratig kod som sällan tar hänsyn till edge cases, felhantering, säkerhetsproblematik osv. Om det är något som redan gjorts i många open source projekt så blir man iofs ibland rätt imponerad av hur den kan klippa och klistra ihop något ganska vettigt. Men vem vet hur det blir framöver, kanske kan modellerna bli bättre.

Permalänk
Skrivet av KaiserWilhelm:

Jag tror också att själva hypen kommer dö, men istället så kommer den att övergå i det nya normala ute i verkligheten. Att jag nu kan få reda på precis det jag behöver på bara några minuters dialog med chatgpt istället för att sitta i en timme och leta manualer, läsa, tolka och försöka förstå hur det ska appliceras på denna enda gång jag ens ska göra det jag nu ska göra är guld värt.

Det låter också som att många arbetsgivare är på väg åt det hållet och införskaffar olika tjänster åt sina anställda för att öka produktiviteten. Kanske inte att den gör hela jobbet åt dem, men som en extra assistent/slav.

Exakt och jag funderar lite på säkerheten.
Man vill ha svaret på en fråga, man googlar och kommer till ena och andra sidan. Alla sidor är kanske inte så bra, speciellt inte de som vill att man ska öppna en pdf fil. Inom vissa saker så kan det vara så att man bara vill ha en manual för en produkt som man har köpt och när man goooglar hittar man konstiga sidor som påstår sig ha manualen.

Med en LLM så är det inte en själv som öppnar dessa pdf filer.

Jag ser likhet med LLM och smartphones, smartphones kom slutet av 90talet. Det dröjde nästan 10år innan smartphones blev såpass bra så att en större skara var intresserade att skaffa dem och typ 20år innan i princip alla gick över, med undantag främst pensionärer.
Så min poäng är ny teknik tar tid för att slå igenom.

*edit*
Självklart finns det risker med att följa LLM råd istället förmanualen, men de som inte förstår detta. Ja de pillar nog inte i andra saker än inställningar till deras egen tv etc.

Permalänk
Medlem

Hur långt är vi från att chatgpt kan ta en gammal end of life mjukvara, konvertera till källkod, fixa alla kända säkerhetshål i den och paketera om?