Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Gör de nyttjande avdrag ska de väl betala ränta

Skrivet av Blomman90:

Som tidigare person skrivit har du även rätt till ränta på dina pengar

Men alltså ränta? Förstår ni hur extremt lite det blir?
Avkastningsräntan är drygt 2%. Dvs på de 1500 eller vad det nu handlade om blir det typ 15 kronor för ett halvår. Fullständigt menlösa pengar att krångla med. Det kommer bara göra att det tar ännu längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hallå alla!

Jag kan glatt meddela att det stämmer att vi har anställt en hel del ny personal som kommer hjälpa er i era ärenden. De började i juni och är fortfarande upplärning men de kör på! Det är ca dubbla personalstyrkan sedan i april och maj som nu finns på vår avdelning.

Exempelvis har vi en snitt väntetid på två arbetsdagar om du skickar in ett mejl just nu (obs, arbetsdagar, ej helger), nere från... ja en del längre tid än så! Om ni inte har fått svar på något skicka ett mejl igen så kommer ni få ett svar inom våra lovade tider.

Nästa steg blir så klart att se till att när ni ringer eller chattar att väntetiderna går ner, men det arbetas på också. Vi kommer skicka ut en stor survey snart till alla våra medlemmar med lite synpunkter och frågor vi skulle behöva ha från er, ha koll på mejlen för den!

Nemo är ingen bot, men hon uppskattar att ni försvarar henne! Med det sagt kommer vi nog ta en enklare bot för simplare frågor som t.ex. vart ett paket är, om en produkt är ur lager osv. Ni kommer alltid ha valet att bli vidarekopplad till en riktig person, men då kan ni åtminstone få svar på en del frågor även på kvällar och helger.

Vi kommer även, från och med nästa vecka, ha öppet på telefoni- och chattköarna på onsdagar igen. De har varit stängda för att hantera backloggen på mejl sedan den nya kundtjänstchefen kom in.

Vi har även läst om de problemen folk har haft med sina återbetalningar. Det är inte OK att det tar längre tid en några dagar, och vi tar det på stort allvar att det tar längre tid. Vår kundtjänstchef har eskalerat detta tillsammans med ekonomi och IT för att se över vad det är som dröjer eller skapar problem för just återbetalningarna.

Våra rutiner när det gäller återkopplingar är enkla:
- Om en agent behöver återkoppla så kommer de överens med er som kund när det passar, både dag och tid, för återkoppling.
- Om agenten fortfarande inte har en uppdatering pga t.ex. ledtider, ska de ändå återkoppla för att berätta det. Vi tänker, heller det än att man sitter i mörkret eller väntar.

Jag förstår att det har ibland inte skett alla gånger, och vi jobbar på det med agenterna, men så ser rutinen ut.

Lite wall of text från vår sida här, men hoppas det svarar på några frågor i alla fall!

Bästa,
Webhallen

Tack för svar, men det är på tok för sent här. Ni har förlorar stor respekt från mig som kund i över 15 år och minst ett par hundra tusen i inköp. Det kommer krävas mycket från er för att vinna tillbaka min respekt.
Handlar endast från er nu då ni är billigast på Pokémonkort och har fri frakt. Köper dock med Klarna Faktura 30 dagar så jag slipper krångla med er support.

Undersökningen ni skickade ut idag var ett skämt tycker jag. Handlar inget om hur ni skött er support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Tack för svar, men det är på tok för sent här. Ni har förlorar stor respekt från mig som kund i över 15 år och minst ett par hundra tusen i inköp. Det kommer krävas mycket från er för att vinna tillbaka min respekt.
Handlar endast från er nu då ni är billigast på Pokémonkort och har fri frakt. Köper dock med Klarna Faktura 30 dagar så jag slipper krångla med er support.

Undersökningen ni skickade ut idag var ett skämt tycker jag. Handlar inget om hur ni skött er support.

De smörar med ”Hallå! Våra medlemmar är det finaste vi har” och lockar med XP och en mus för att du ens ska orka klicka dig igenom.

Frågorna:

• Hur länge man orkar vänta i kö innan man får psykbryt.

• När man ger upp helt på att få hjälp.

• Vilken sociala medier-plattform man önskar att de ska misslyckas med support på härnäst.

• Vilken tid på dygnet man vill bli ignorerad.

• Hur man helst får höra att ärendet inte är löst än (mail, sms, mina sidor, telefonsamtal).

• Om man vill ha fler FAQ:er, guider eller självhjälp istället för faktisk kundtjänst.

• Om man skulle vilja prata med en chatbot för enklare frågor som när kommer min order, tack för ingenting.

Min slutats: famlar i mörkret
Det här är en klassisk undersökning från ett företag som:

Redan vet att deras support inte håller måttet, men inte vill ställa raka frågor om hur vi faktiskt skött oss mot dig utan vill mäta tålamodet hos kunderna istället.

Framstår som desperata att minska personalbehovet genom att styra folk till guider, FAQ och bottar. Dvs “hur kan vi få dig att sluta kontakta oss, tack på förhand?”.

Slänger in XP och mus-lotteri som morot för att kunderna ska känna sig sedda och ge data gratis.

Det är inte en enkät för att förbättra servicen i grunden, utan för att ta reda på hur långt de kan tänja på kundernas tålamod innan folk lämnar. Det luktar mer damage control och kostnadsoptimering än genuin förbättring av kundupplevelsen.

OBS! detta är skrivet med sarkasm och bitterhet!

förtydligande
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kamouflage:

Men alltså ränta? Förstår ni hur extremt lite det blir?
Avkastningsräntan är drygt 2%. Dvs på de 1500 eller vad det nu handlade om blir det typ 15 kronor för ett halvår. Fullständigt menlösa pengar att krångla med. Det kommer bara göra att det tar ännu längre tid.

Det som gäller vid sådant skadestånd är Riksbankens referensränta plus två procentenheter. Nu framgår inte när produkten i just det fallet köptes, men med tanke på det nyttoavdrag Webhallen gjort finns väl två alternativ; antingen hade stor del av reklamationsfristen förlöpt när reklamationen skedde och Webhallen därtill gjort ett orimligt stort avdrag, alternativt är det avdrag Webhallen gjort helt absurt.

Säger vi för skojs skull att det första alternativet är korrekt och produkten köptes 2023-01-01 uppgår den ränta Webhallen skall betala till sammanlagt lite drygt 200:- (per halvår 4.5, 5.5, 6, 6 respektive 5%). Lägg där till eventuella kostnader som uppstått på grund av felet, i detta fall antagligen inte mer än resekostnader om det behövts för att lämna in produkten och kanske förlorad arbetstid om upprepade kontakter med Webhallen under kontorstid behövt tas. Möjligtvis mer om felet lett till förlust av inkomst eller om motsvarande ersättningsprodukt varit dyrare än det ursprungliga priset.
Med andra ord handlar det i ett sådant fall antagligen inte om mer än 2-300, vilket givetvis inte är några jättestora pengar. Syftet med att dra igång en sådan process blir ändå, i mitt tycke, att man visar återförsäljaren att man har koll på sina rättigheter och att de kommer få lägga mer arbetstid på ärendet om de vill driva sin linje. Vill återförsäljaren då tjorva om småpengar där de till och med kanske går back på att inte visa kompromissvilja får de göra det.
En sansad återförsäljare kvittar, när det handlar om småsummor, avdrag mot skadestånd och bråkar inte mer om saken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Räcker man läser senaste omdömen på prisjakt, inte direkt positiva...

Permalänk
Medlem

Tycker Webhallen har varit helt ok.

Men deras tid att få hjälp är horribelt lång!

På chatt eller telefon, samt upplever att mailar man in får man inte ens svar.

Ca 1-2 timmar kö är det på chatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Köper dock med Klarna Faktura 30 dagar så jag slipper krångla med er support.

Klarna... Har sökt, men inte hittat Klarna tråden på Sweclockers. Finns en sådan ens?
Senast betalade jag med Paypal istället.
Typ 2/3 av problemen jag haft med köp från Webhallen, är Klarna betalning.
1/3 är misstag med packning av paket, varan föll ur. Den tog tid, pga Webhallens support överbelastning. VOID telefonen fixade det.
Väntar på att Klarna ska betala tillbaka en betalning som fastnade. Webhallen har kontaktat Klarna med det för en vecka sedan.
Hoppas de har bättre lycka än jag har. 2 år sedan så var jag tvungen att kontakta Klarna flera ggr, tills jag till slut fick pengarna tillbaka, det tog 2 månader. Fast jag hade gett all nödvändig information.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Klarna... Har sökt, men inte hittat Klarna tråden på Sweclockers. Finns en sådan ens?
Senast betalade jag med Paypal istället.
Typ 2/3 av problemen jag haft med köp från Webhallen, är Klarna betalning.
1/3 är misstag med packning av paket, varan föll ur. Den tog tid, pga Webhallens support överbelastning. VOID telefonen fixade det.
Väntar på att Klarna ska betala tillbaka en betalning som fastnade. Webhallen har kontaktat Klarna med det för en vecka sedan.
Hoppas de har bättre lycka än jag har. 2 år sedan så var jag tvungen att kontakta Klarna flera ggr, tills jag till slut fick pengarna tillbaka, det tog 2 månader. Fast jag hade gett all nödvändig information.

Det är väl just detta som är ett av problemen? Att webbhallen påstår sig ha utfärdat återbetalningar fast de egentligen inte gjort det?

Permalänk

Jag handlar bara småsaker hos WH numera, tror jag handlat för under 300 kr där de sista 10 åren. Håller med, aldrig mer webhallen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi har även läst om de problemen folk har haft med sina återbetalningar. Det är inte OK att det tar längre tid en några dagar, och vi tar det på stort allvar att det tar längre tid. Vår kundtjänstchef har eskalerat detta tillsammans med ekonomi och IT för att se över vad det är som dröjer eller skapar problem för just återbetalningarna.

Bra att ni utökat personalstyrkan på kundtjänsten.

Får också sälla mig till de som haft problem med återbetalningar nyligen tyvärr. Beställde ett ASUS RTX 5080 Prime OC under den stunden ni sålde det till MSRP (någon gång i mars/april). Mitt normala kort nekades av någon anledning, så fick byta till ett annat. Under den korta tiden hade kortet slutat vara beställningsbart, men eftersom jag redan startat beställningsprocessen så kunde jag betala ändå. Pengarna drogs, men någon beställning registrerades aldrig.

Trodde först att pengarna endast reserverats, och därmed skulle släppas automatiskt efter några dagar. Så var dock inte fallet. Det tog en dryg månad och flera kontakter med kundtjänst (2-3 st) innan mina dryga 14 000 kr återbetalades, trots att de varje gång sade att de såg problemet och att de gjort så att pengarna skulle återbetalas inom 2-5 arbetsdagar. Den sista gången skulle det eskaleras, vilket troligen var det som löste problemet i slutändan.

För egen del påverkades jag inte negativt av att de pengarna var borta ett tag, men kan tänka mig att andra kanske kan drabbas betydligt mer av en sådan situation, särskilt om de vill använda samma pengar för att beställa en annan modell eller samma kort i en annan butik.

Det lät som att det var ett känt problem, så då låter det som något ni borde kunna fixa automatiskt eller helt enkelt kolla och backa sådana transaktioner. Det tog inte många sekunder för de i kundtjänsten att hitta transaktionen nämligen, trots att jag inte hade något ordernummer (fick aldrig något). Därmed borde de inte vara så svåra att identifiera.

Det som var positivt var dock att den sista personen jag pratade med skickade över en offert där jag kunde välja att beställa kortet till samma pris igen om jag ville (priset hade gått upp till 15 999 kr).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Det är väl just detta som är ett av problemen? Att webbhallen påstår sig ha utfärdat återbetalningar fast de egentligen inte gjort det?

1a ggn, då stannade pengarna på Klarna's konto, totalt.
Det var en:

Citat:

Houston, we have a problem
Don't worry we'll get you back on your way. To complete your purchase, go back to the store and try again

Men pengarna drogs från kontot, av Klarna.

Citat:

Rubrik: Open banking Klarna Bank AB publ .
Belopp: −697,00 SEK .
Bokföringsdag: 2023-05-05 .
Till konto: 9************* .
Från konto: ********** .
Typ av transaktion: PSD2 3:d part vendor transaction.
Räntedag: 2023-05-05.

Dvs, av dessa, så hade Webhallen inte kunnat se alls. Det var allt Klarna.

Jag har större förtroende för Webhallen, än Klarna.
Fast Webhallen haft.. trassel? med lagerflytten + överbelastad support.

Glömde skriva...
Det tog 2 månader av kontakter, innan jag fick tillbaka pengarna från Klarna.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en beställning från Webhallen den 2:a juni och en vara de har i lager. Fick problem med leveransen och den 9 juni ringde jag Webhallen. Efter att ha väntat i telefonkö i 57 minuter bröts samtalet.

Startade en chatt på förmiddagen den 10 juni. Fick plats runt 60-65 och efter nästan en timme hade jag flyttats fram 16 platser innan chatten plötsligt stängdes. Startade en ny chatt och hamnade i samma position som första gången. Återigen, närmare en timme senare bröts chatten.

På eftermiddagen startade jag en ny chatt. Precis som de två första på förmiddagen kom jag aldrig fram då chatten bröts efter närmare en timme.

Skrev ett ebrev sent på eftermiddagen den 10 juni. Idag är det den 6 juli och jag väntar fortfarande på svar från Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

samt upplever att mailar man in får man inte ens svar

Antingen är deras system trasigt eller så undviker de att svara.

Nu efter att Webhallen skrev i tråden om svarstid på två arbetsdagar så gjorde jag ett nytt försök att kontakta dem om en order lagd för två månader sedan där produkterna ursprungligen hade fel lagerstatus. Gav förslag om att avboka det som saknades och generera ett nytt presentkort på motsvarande värde eftersom det gått ut. De avbokade produkterna men svarade aldrig. En struntsumma på 149 kr som brann inne nu så det spelar ingen större roll men varför svarar man inte när de uppenbart läst och agerat?

Ville stämma av ärendestatus så jag försökte kontakta deras chatt. Efter en timmes väntan så var jag inte ens halvvägs och var tvungen att lämna datorn. Fick i samma veva deras kundenkät där det efterfrågades vilka ytterligare plattformar de ska erbjuda support på. Kände personligen att det vore vettigare att få deras existerande att fungera men kunde inte lämna någon sådan feedback.

Tråkigt eftersom jag uppskattar deras livesändningar men likt Conditioned så kommer jag enbart beställa småsaker framöver. Inte värt att riskera tusenlappar när man inte kan få kontakt med support och de har så stora problem med återbetalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag gjorde en beställning från Webhallen den 2:a juni och en vara de har i lager. Fick problem med leveransen och den 9 juni ringde jag Webhallen. Efter att ha väntat i telefonkö i 57 minuter bröts samtalet.

Startade en chatt på förmiddagen den 10 juni. Fick plats runt 60-65 och efter nästan en timme hade jag flyttats fram 16 platser innan chatten plötsligt stängdes. Startade en ny chatt och hamnade i samma position som första gången. Återigen, närmare en timme senare bröts chatten.

På eftermiddagen startade jag en ny chatt. Precis som de två första på förmiddagen kom jag aldrig fram då chatten bröts efter närmare en timme.

Skrev ett ebrev sent på eftermiddagen den 10 juni. Idag är det den 6 juli och jag väntar fortfarande på svar från Webhallen.

Uselt är förnamnet och då har dom visat livstecken i denna tråd för inte så längesen, var uppenbarligen bara tomma ord som dom inte backar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Uselt är förnamnet och då har dom visat livstecken i denna tråd för inte så längesen, var uppenbarligen bara tomma ord som dom inte backar upp

Webhallen var en gång ett företag jag gärna handlade från. Idag drar jag mig från att handla från Webhallen. När det är omöjligt att komma i kontakt med företaget är det också en mycket stor anledning till att inte handla där.

Jag förväntar mig inget svar från Webhallen längre. Det har nästan gått en månad sedan jag skrev till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fick ett fint mail där de skrev om två dagars svarstid, och en eventuell uppringning. Detta var alltså förra veckan.

Så det sket sig ju.

Undrar om de skriver här för att försöka lugna potentiella kunder? Måste ju vara en skitdålig ide, då alla kan se att det inte händer.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Nu är även jag drabbad. Ska gå igenom flödet.

1. Beställer ett tangentbord 20 april. Keychron K4V2 med bruna switchar.
2. Tar emot tangentbordet och börjar använda men känns inte helt rätt. Ser då att tangentbordet är märkt att det har röda switchar.
3. Kontaktar Webhallen och ber dom skicka ett nytt och fixa retur.
4. Får snabbt svar tillbaka att nytt kan skickas innan returen och jag får retursedel.
5. Returmejlet jag får innehåller en qr-kod för att scanna hos ombud den har dock filändelsen .png.pdf så går inte att öppna. Med lite fipplande på telefonen lyckades jag få bort .pdf och kunde skicka tillbaka 28e april.
6. Det kommer inget nytt tangentbord så jag köper på annat ställe och meddelar Webhallen att jag inte längre vill ha ett nytt.
7. Den ursprungliga fakturan förfaller så jag startar en retur process mot Klarna så att den pausas. Pratar även med Webhallen och får besked att returavdelningen ligger efter.
8. När jag skapade returen mot Klarna så hade jag inte inlämnings kvittot tillgängligt så ca 30 dagar senare blev returen nekad och fakturan startades upp på nytt med 30 dagar.
9. Kontaktar Webhallen igen 15e juni, får svar den 27e att jag ska återkomma med inlämningskvitto. Det får dom direkt.
10. Får svar samma dag att de kommer undersöka vad som hänt med returen.
11. 7e juli kontaktar jag dom igen och meddelar att det är dagar kvar tills fakturan förfaller och att de måste kreditera den.
12. Får svar 8e juli att de återkommer med status och att den är på prioriteringslistan.
13. Idag mejlade jag igen då jag nu är spärrad hos Klarna. Påpekar att det är oacceptabelt.
14. Deras svar är citerat här. "Då ett reklamationsärende och fakturan från faktura hanteras som två olika instanser, behöver ni hantera er faktura

och så kommer ni få en återbetalning när vi har en status uppdatering gällande erat ärende."

Helt jävla sjukt.

Övrig info: Level 13 white.
Ursprungligen beställt 20 april.
Returnerat: 28 april.

Skrivet på mobil, ursäkta formateringen.

Lade till datum
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter ni beställa från webhallen? 😅

Denna tråd skapades förra året.