Så ska Microsoft få bukt med slöhet i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Vet faktiskt inte om jag håller med helt där. Det var iaf -många- Vista datorer som jag uppgraderade till Win7 på den tiden och de fick mycket bättre flyt och generell rapphet, även med nyinstallerat Vista för att jämföra med.

Skrivet av KAD:

Nu är det ju måttligt intressant att jämföra kassa operativsystem med sämre. Men folk som jämfört Vista med 7 på samma hårdvara tycks i alla fall tycka att 7 var snabbare på många sätt. Microsoft kan förbättra för användarna om de vill, det är bara det att de oftast inte vill.

Min lösning på Vista-problemet var att uppgradera till XP på jobbmaskinen. Då fick man lösningen på den skrattretande dåliga UAC-implementationen på köpet.

Det stämmer förmodligen det ni säger, att det fanns en förbättring.
Jag uppfattar det dock som att steget Vista->7 var en liten skillnad jämfört skillnaden från XP->Vista som folk faktiskt klagade på.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om man är minsta intresserad av prestandaoptimering så bygger man inte om saker till att använda WebView2... It's a trap.

Pratar du om Office paketet nu?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Spännande att du väljer att ignorera all bevisning som visas upp i videon...

Att välja att inte ta upp diskussionen med någon som kallar W11 för "renodlat spionprogram" är knappast att likställa med att ignorera den fakta som videon belyser....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag uppfattar det dock som att steget Vista->7 var en liten skillnad jämfört skillnaden från XP->Vista som folk faktiskt klagade på.

Det håller jag också med om. Jag körde visserligen läckta interna byggen av Windows 7 innan det släpptes så jag såg förändringarna steg för steg där ett tag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det finns ett bra tips till alla de som ratar Windows 11 av många olika anledningar, kör inte systemet utan välj något annat istället, själv kör jag gladeligen Windows 11 utan några som helst problem på min I9 10850K märker absolut inga prestandaproblem som jag kan se/känna, tror dessa benchmark resultat skadar mer än de hjälper, klart högre säkerhet "kan" orsaka att ett system blir segare men märker vi verkligen detta i daglig drift, väldigt få skulle jag tro.
Att Microsoft hämtar in data som alla andra företag gör är för mig inget konstigt utan det är den framtiden vi får lov att förhålla oss till tyvärr.
Att hårdvaran behöver uppdateras är inget konstigt det heller, tänk på att intels 6000 och 7000 serie är 10 resp 9 år, det är rätt gammalt när vi pratar teknikprylar, det finns en risk att hålla kompatibiliteten igång för länge med att det kan hämma utvecklingen vilket har varit ett ganska stor fotboja för Windows, jag kan tycka att 10 årig hårdvara inte nödvändigtvis behöver få support men jag vill inte heller att man lägger på en artificiell spärr som låser ut hårdvara bara för att gynna tillverkare, det skall finnas fog för en sådan spärr så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Att Microsoft hämtar in data som alla andra företag gör är för mig inget konstigt utan det är den framtiden vi får lov att förhålla oss till tyvärr.

Varför är det enligt dig så självklart att "det är framtiden"?? Vem har bestämt att det måste vara så?

Varför skall jag, eller någon annan förhålla sig till din sanning?

Det enda rätta i ditt inlägg var den inledande delen där du uppmanar till att söka alternativ till en lösning som man inte trivs med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är inte en objektiv beskrivning att kalla det för ett "renodlat spionprogram". Punkt.

Microsoft samlar in, via Windows 11, vad för enhet du använder, vilka webbsidor du besöker, vilka knappar du trycker på ditt tangentbord, din röstdata, vad du söker på, var du befinner dig och vilka områden du besöker, vilka tjänster du använder, hur ofta du har öppnat en mjukvara, vilka dokument du har öppnat, hur lång tid du har spenderat i någon mjukvara, plus mycket, mycket mer. Precis som hur spionprogram arbetar.

Om detta inte är spioneri så vet jag inte vad spioneri klassas som.

Källor: https://microsoft.com/sv-se/privacy/privacystatement & https://aardwolfsecurity.com/how-to-set-up-windows-11-for-max...

Jag förstår den anledning som @jnsson ger till varför hen inte orkar diskutera detta med mig. Det kan ibland/oftast bli för mycket, men jag säger bara vad som händer under huven. Många vet inte om det (därför tar jag upp det), många vet om det som sker, men ignorerar det hela, och för många helt enkelt inte bryr sig och hävdar att "jag inte har något att dölja".

Vi är alla olika, och jag respekterar det, men sanningen måste fram på ett eller annat sätt! Sen hur man hanterar den är helt upp till var och en.

Om man inte vill diskutera med mig eller inte vill veta mer, svara inte. Busenkelt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

@Kasken Jag säger inte att någon behöver förhålla sig till något men enligt mig så är informationsinsamling något som alla och då menar jag alla företag i stor eller liten skala kommer att syssla med, har man sett hur utvecklingen gått det senaste 15-20 åren så påstår jag att det är en framtid som vi alla kommer att få leva med, det finns säkert de som med näbbar och klor kommer att säga att så inte är fallet men det är min åsikt iallafall.
Enligt mig är det nog svårt att vara anonym idag, klarat att man skulle kunna lägga bort den smarta telefonen och bara köra sin dator på ett internt nätverk för internet är totalt uteslutet om du vill uppnå anonymitet, betala alltid kontant inga kort eller swish osv...
Förstår att detta är en känslig fråga och jag funderade en väääldigt lång stund innan jag säger vad jag tycker i saken, allt jag skriver är vad jag tycker inte vad du eller någon annan skall tycka eller göra, jag är trivs alldeles utmärkt med Windows 11 och vad ni vill som inte tycker det får köra precis vad ni vill det är något som inte jag har någon åsikt om.

Permalänk
Medlem

Verkar vara företagarnas, ( läs : storkunders.. ) support-avdelningar, överallt i hela världen, som ihärdigt protesterat angående segheten, slöheten och o-testade uppdateringar, som inte fungerar i maskinerna.

Har M$ tagit ur öronpropparna och äntligen börjat lyssna på användarna, är det ett litet steg i rätt riktning.
Mycket jobb återstår, för att vi skall övertygas. .
Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om man inte vill diskutera med mig eller inte vill veta mer, svara inte. Busenkelt.

Kan du snälla bara stanna upp en kort stund, ta ett par djupa andetag och lugna ner dig?

Så som jag läser inläggen i denna tråd och *alla* andra trådar som behandlar ämnet så finner jag ingen som förnekar eller försöker dölja att allt du radar upp faktiskt sker. Även MS själva är ju helt öppna med att all denna insamling och hantering av data sker.

Det som orsakar skavet är endast ditt sätt att uttrycka dig och argumentera.

Det är helt klart fel i sak att hävda att W11 är "ett renodlat spionprogram" eftersom det gör så otroligt mycket mer än just det du väljer att benämna "spioneri".

Det blir dock ganska svårt att på ett seriöst sätt argumentera för att "telemetrin" som MS gör i bakgrunden på W11 ens kan klassas som just spioneri överhuvudtaget eftersom de är fullt öppna med att det sker...... Samt att du som användare samtyckt till det genom att acceptera användaravtalet.

Så, det var de 7min av mitt liv som jag väljer att offra på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt problem med XP/Vista vara att XP inte kunde hantera mer än 4GB RAM och endast Vista hade stöd för DirectX10, problemet med Vista och XP64 var att det inte fanns drivrutiner till min 3G-dongel, så inget internet där jag bodde då.

Windows 11 är Vista II, eftersom det är ett artificiellt krav som dessutom har många saker inkluderat som de flesta vill undvika.
Windows 11 är inte lämpligt för den som vill ha en privat dator, men fungerar säkert utmärkt för arbetsdatorer och offentliga datorer där säkerhet är viktigare än prestanda & integritet.

Så den stora frågan folk verkligen måste ställa sig är om de ska ha kvar Windows 10 (utan cykelhjälm & bilbälte) eller byta till Linux på sina privata datorer.
Windows 10 kommer ju bli lika oanvändbart för onlinespel som Linux i oktober, men där har ju faktiskt Linux större potential att få anti-fusk program att fungera.

Personligen kommer jag nog få segmentera det hela och ha 2 datorer, eller iaf 2 partitioner.
Men jag litar inte på att Windows inte kommer korsa partitionsgränser för att samla data, så det får nog bli 2 maskiner en med Win 11 för offentliga saker, med offentlig e-post, betala räkningar och spela online, medans den andra maskinen kommer ha mina privata saker.
Tråkigt att det måste bli så, men jag antar att den gyllne åldern av PC nu är slut, precis som med film, TV och konsolspel låser in vad som går att köra på vad.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Kan du snälla bara stanna upp en kort stund, ta ett par djupa andetag och lugna ner dig?

Så som jag läser inläggen i denna tråd och *alla* andra trådar som behandlar ämnet så finner jag ingen som förnekar eller försöker dölja att allt du radar upp faktiskt sker. Även MS själva är ju helt öppna med att all denna insamling och hantering av data sker.

Det är helt klart fel i sak att hävda att W11 är "ett renodlat spionprogram" eftersom det gör så otroligt mycket mer än just det du väljer att benämna "spioneri".

Det blir dock ganska svårt att på ett seriöst sätt argumentera för att "telemetrin" som MS gör i bakgrunden på W11 ens kan klassas som just spioneri överhuvudtaget eftersom de är fullt öppna med att det sker...... Samt att du som användare samtyckt till det genom att acceptera användaravtalet.

Nä, vi är nog inte färdiga.
W11 off-line, funkar dåligt och frågan är.. varför inte
W7 går som en dröm.
Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag kan ha mina inre demoner som gör mig upprörd och jag försöker hålla mig till ämnet med en lugn ton för att inte riskera få en varning eller i värsta fall, avstängd.

Vissa perioder klarar jag av att hålla tyst, andra inte. Främst nu när någon hävdar att en mjukvara som samlar in sjukliga mängder data bakom ens rygg, inte samlar in tillräckligt för att bli klassat som ett spionprogram. Många läser inte användaravtalen och integritetspolicyn, medan andra är tvingade att använda skiten (främst på arbetsplatser).

Med det sagt lämnar jag nu denna diskussion med ett avslutningsord: förlåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kan ha mina inre demoner som gör mig upprörd och jag försöker hålla mig till ämnet med en lugn ton för att inte riskera få en varning eller i värsta fall, avstängd.

Vissa perioder klarar jag av att hålla tyst, andra inte. Främst nu när någon hävdar att en mjukvara som samlar in sjukliga mängder data bakom ens rygg, inte samlar in tillräckligt för att bli klassat som ett spionprogram. Många läser inte användaravtalen och integritetspolicyn, medan andra är tvingade att använda skiten (främst på arbetsplatser).

Med det sagt lämnar jag nu denna diskussion med ett avslutningsord: förlåt.

Lova oss bara, att ha kvar ditt medlemskap hos oss.
En skarp röst som tystnar, är inget bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Lova oss bara, att ha kvar ditt medlemskap hos oss.
En skarp röst som tystnar, är inget bra.

Nej då. Jag kommer inte kontakta någon administratör eller moderator för att ta bort mitt konto härifrån... om det ens är tillåtet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nej då. Jag kommer inte kontakta någon administratör eller moderator för att ta bort mitt konto härifrån... om det ens är tillåtet.

Tack, snälla du. Vi var lite oroliga. : D
Ha en fin sommar.i

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Tack, snälla du. Vi var lite oroliga. : D
Ha en fin sommar.i

Awe

Tack, ha en fin sommar du med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu när du tog bort "renodlat" framför spionprogram så blev det plötsligt mer rätt.

Jag får uppfattningen att du nyligen blivit upplyst om att detta med datainsamling pågår, och nu lägger energi på att försöka sprida detta i syfte att fler skall bli medvetna.....

Jag föreslår att du kanaliserar denna energi och detta engagemang på ett annat sätt.

Du har fullständigt rätt i att detta är fenomen med datainsamling ett problem, det backar jag helhjärtat.
Men...
Problemet är inte att de stora tech-giganterna smyger bakom ryggen på användarna med att det sker, eller hur det sker.
Problemet är istället att ett mycket stort antal användare skiter fullständigt i att det sker när de inser att alternativet innebär att de måste börja betala för att nyttja digitala tjänster och produkter, eller faktiskt lägga lite energi på att lära sig och förstå hur saker o ting fungerar.
De allra flesta är fullt medvetna om att detta pågår, de är helt enkelt inte villiga att lägga energin och tiden på att lära om och leta alternativ, så de bara låtsas som att det regnar.

Det stora problemet är att när en digital tjänst eller produkt bara fungerar automagiskt och dessutom är "gratis" för användaren så kommer den stora fårskocken bara snabbscrolla sig igenom ett massivt juridiskt bindande användaravtal på 1 sec och utan minsta tvekan kryssa i rutan "I Agree" längst ner för att få tillgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Folk med potatisar som klagar på prestandan. Tycker det flyter på minst lika bra som W7 och W10.

Enda tråkiga är reklamen och telemetri.

Ja för Windows är ju skapat för folk med 40.000kr datorer enbart

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hjälpsam

Tror att MS inte törs rota för mycket i Windows, det har lappats och lagats i decennier, tvivlar på ens MS har någon vidare koll på eländet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kommentarerna här börjar nästan bli som en dokusåpa. Mycket folie. 😅

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kommentarerna här börjar nästan bli som en dokusåpa. Mycket folie. 😅

Va händer? Hinner inte läsa allt kan man få en resumé? 😂

Permalänk
Skrivet av Airikr:

En del?! Windows 11 är ett renodlat spionprogram redan från ruta ett!

https://youtube.com/watch?v=IT4vDfA_4NI

Kul att detta kommer upp och måste accepteras för att se din videon.

"YouTube samlar in personlig information och spårar ditt tittarbeteende. Vi laddar bara in videon om du tillåter det. Läs mer i vår cookiepolicy."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pelle proffs:

Öh... Så du vill inte ha en snabb dator?

Oavsett vilken dator man har vill iallafall jag ha ett snabbt os, extra mycket för de som faktiskt bryr sig om prestanda och extra mycket till för de som faktiskt investerat i en snabb dator.

Oklart vilken kategori du landar i.

Intressant information....

Operativsystem som är byggda för användaren och inte för att sälja data till tredjepart har en tendens att vara blixtsnabba till att börja med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Själv tycker jag Microsoft borde köpa upp ccleaner och implementera det i Windows för optimering (nu har jag inte använt ccleaner på flera år av säkerhetskäl) men det kunde rensa och snabba upp saker och ting. Något liknande verktyg vore på sin plats.

BleachBit är bättre och snabbare än både CCleaner och Privazer, jag gillar det skarpt. Zero bloat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Knappast prio #1 när man använder datorn som ett glorifierat TV-spel, men rätt kritiskt för bildel av Windows i ett större perspektiv. Vore rätt trevligt med ett "gaming OS för PC" och framåt nog allt mer tekniskt relevant. Men om det är något annat än Windows måste även spelföretagen vara med på tåget!

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Du säger först att Microsoft prio med Win 11 är säkerhet och sedan att det skulle vara ointressant för oss som främst använder datorn, och därmed Win 11 (vi gillar ju att ha ett OS ändå). Menar du att det på något sätt inte är kompatibelt med spel och säkerhet i Win 11?
Är det för mycket begärt med ett säkert OS som man kan installera inköpta spel på utan att behöva se reklam, bloat och att dela en massa data ovilligt och ovetandes?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Det här är en kommentar jag stött på allt för många gånger, och den gör mig lika irriterad varje gång. Varför i hela helvetet skulle någonting rättfärdigas för att ”nästan alla gör det”? Det enda det visar är att regleringar och lagar behövs, inte att vi ska ställa oss på alla fyra och passivt ta emot.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Säger bara Talon debloat. Det är den stora snackisen nu i debloat världen.

https://github.com/ravendevteam/talon

https://www.youtube.com/watch?v=Wiv9iJPdON0

Testad på både 24h2 och 25h2. Har aldrig upplevt en debloat så bra som denna till windows och jag är inte ensam. Tar bort Edge på riktigt,copilot mm fullständigt men behåller det som skall behållas. Kolla länken med videon och testa. Dock kom ihåg att denna debloat fungerar med en färsk installation utav Windows och endast en färsk installation!

Permalänk
Medlem

Filsystemet NTFS är en stor del varför windows är så slött, det har inte utvecklats sedan 2003, och inte sett nån innovation sedan åtminstone 1998. Det är inte gjort för flashminne, det är inte fault tolerant (nånting som **usch!** IBM poängterade i sina promotions av OS/2, men sant iaf oavsett vad jag tycker om IBM, tvi vale.) NTFS har inte stöd för proper kryptering via kerneln utan måste göras i user mode ring.

XFS är hur man ska göra det, äldre än NTFS och har mer features än alla andra (utom kanske ZFS, men prestandan på en array med XFS är så OFANTLIGT mycket högre än ZFS, så man får väl fråga sig hur mycket ens budget tillåter för att tarva dual redundancy)
XFS är fortfarande det överlägset snabbaste filsystemet på unix/linux plattformarna och universalt (nästan, igen "fuck you" IBM)

Kör ni linux på en maskin som klarar högre diskhastigheter än 133mb/s (eIDE) så uppgradera till XFS. EXT2/3/4/BtrFS/ReiserFS kommer inte bli bättre och deras commits är nästan noll.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

BleachBit är bättre och snabbare än både CCleaner och Privazer, jag gillar det skarpt. Zero bloat.

Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB