HBO Max tar i med hårdhandskarna mot lösenordsdelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nja, om vi skall roa oss med fåniga liknelser kan vi väl åtminstone göra korrekta liknelser?

1) Du betalar Arla för ditt hushålls mjölkkonsumtion.
2) För att lösa detta har Arla dragit ett rör hem till dig. Det finns begränsning: man kan samtidigt tappa mjölk ur max fyra kranar samtidigt.
3) Du har accepterat villkoren som säger att dessa skall bara användas för ditt hushålls mjölkkonsumtion.

Blir du nu upprörd över att Arla vill ha extra betalt när du drar om röret så att det även används av din bekantas familj?
Kan det tänkas att mängden mjölk Arla måste pumpa in i röret ökar om det är fler hushåll som tappar mjölk ur röret även om ni håller er under begränsningen på max fyra kranar? Finner du det helt orimligt att de vill ha mer betalt då?

Detta exempel funkar bara som jämförelse om Arla har betalt en fast summa för obegränsad mjölkmängd. Streamingbolagen får ingen extra kostnad om man delar sitt konto. Speciellt inte om de begränsat antalet samtidiga strömmar.

Permalänk
Medlem

Nu var det Jonte som tog mjölk som ett exempel. Jag ville bara rätta hans tokigheter.

Seriens produktionskostnad må vara fast, men de olika konsumtionsmönstren för en premiumabonnent och en premiumabonnent som delar sitt lösenord med andra kommer resultera i olika kostnader. Ju fler som tittar, ju högre server- och nätverks-utnyttjande. För enstaka lösenordsdelare kommer det inte märkas, men det faktum att de agerar emot delning betyder väl att det är fler än någon enstaka som delar sitt konto? Tittar man sedan på inköpt material kan man tänkas sig ersättningsmodeller baserade på antal visningar.

Kan påpeka att piraterna löste detta problem också med BitTorrent; ju fler datorer som delar filen desto mindre behöver varje dator skicka till en dator som vill ha filen. Faktiskt lite besviken på att streamingtjänsterna fortfarande inte har implementerat något liknande 24 år efter att BitTorrent slog igenom.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Detta exempel funkar bara som jämförelse om Arla har betalt en fast summa för obegränsad mjölkmängd. Streamingbolagen får ingen extra kostnad om man delar sitt konto. Speciellt inte om de begränsat antalet samtidiga strömmar.

Det är väl helt utan tvivel att de rörliga kostnaderna kommer öka om fler tittar? El, nätverk, serverkapacitet kostar. Ur streamingbolagens synvinkel är den bästa kunden den ensamstående som de lyckas lura på ett premiumabonnemang (måste ha 4K och Atmos) men som knappt tittar. Pengar in och låg rörlig kostnad. Om hen delar sitt konto med med andra kommer tittandet öka, tillsammans med de rörliga kostnaderna. Som sagt tidigare, vore det bara enstaka personer som delade sitt konto skulle de extra kostnaderna vara helt försumbara, men jag tror kontodelningen är så pass vanligt att ditt påstående om "ingen extra kostnad" inte stämmer. Att de kostnaderna sedan ligger låååååångt ifrån vad de hoppas få in på att sätta dit kontodelare, det är en annan fråga.

Permalänk
Skrivet av streamner:

Börjar bli lagom tröttsamt när man har mer än 1 hushåll som man spenderar sin tid vid. Har 2 fastigheter där jag är 50/50 av tiden, sen på resande fot och tjänsterna börjar stänga ute en för att man inte är ”hemma”…

Har idag prime, hbo, Disney, tv4play, viaplay och Netflix. Ska de börja stänga ute mig mer och mer från mina egna ”hem” för att jag inte är stationerad på samma plats konstant. Då lutar det mot helt uppsägning och ett annat alternativ med box…

Känner precis som du. Har i och för sig bara HBO och Netflix själv. HBO har hittills ändå varit ok, inte tjatat och varnat hela tiden, men Netflix... Ibland vill jag ringa dem och skrika på dem. Hela tiden uppdatera mitt netflix-hushåll. Nu senast hade jag inte sms alternativet kvar heller, fick skicka e-post till mig själv och böka med att uppdatera. Snart tar de väl bort det också och då kommer jag att säga upp skiten.

Gör HBO nu samma sak, ja då vet jag inte... känns inte kul i alla fall. Har aldrig delat lösenord eller gjort något fel, ändå verkar de vilja göra sitt bästa för att jag ska känna mig som kriminell.

Permalänk
Medlem

Problemet är att tjänsterna överlag är uppbyggda på fel grunder. Man vill inte ha 5 olika streamingtjänster för att man kollar på fem olika serier som råkar hamna på olika tjänster. Jämför Spotify, där samlas alla artister på en tjänst och du har tillgång till allt med en prenumeration. Sen finns det då alternativ till Spotify som gör att det inte blir monopol där.

Om nu alla film- och serieleverantörer kunde samlas under en tjänst på samma sätt, Streamify (kanske skulle varumärkesansöka det ) så kunde man för en samlad prenumeration få tillgång till allt. Leverantörerna hyr s.a.s in sig med sina nya serier och filmer och tjänar på varje stream som tjänsten säljer. Kunden har allt samlat. Sen blir ju den tjänsten så central (liksom spotify med sina alternativ) att man inte kan leva utan den, så då håller man också kvar sina prenumeranter.

Permalänk
Medlem

Nja, om vi skall roa oss med fåniga liknelser kan vi väl åtminstone göra korrekta liknelser?

1) Du betalar Arla för ditt hushålls mjölkkonsumtion.
2) För att lösa detta har Arla dragit ett rör hem till dig. Det finns begränsning: man kan samtidigt tappa mjölk ur max fyra kranar samtidigt.
3) Du har accepterat villkoren som säger att dessa skall bara användas för ditt hushålls mjölkkonsumtion.

Blir du nu upprörd över att Arla vill ha extra betalt när du drar om röret så att det även används av din bekantas familj?
Kan det tänkas att mängden mjölk Arla måste pumpa in i röret ökar om det är fler hushåll som tappar mjölk ur röret även om ni håller er under begränsningen på max fyra kranar? Finner du det helt orimligt att de vill ha mer betalt då?

Varför skulle dom behöva dra in rör? Räcker säkert att folk tar med sig en kanna och fyller på med mjölk, som du skrev i början så har jag redan betalat för det.
Varför ska Arla bry sig hur jag använder mjölken som jag har betalat för?

Permalänk
Medlem

Nu var det Jonte som tog mjölk som ett exempel. Jag ville bara rätta hans tokigheter.

Seriens produktionskostnad må vara fast, men de olika konsumtionsmönstren för en premiumabonnent och en premiumabonnent som delar sitt lösenord med andra kommer resultera i olika kostnader. Ju fler som tittar, ju högre server- och nätverks-utnyttjande. För enstaka lösenordsdelare kommer det inte märkas, men det faktum att de agerar emot delning betyder väl att det är fler än någon enstaka som delar sitt konto? Tittar man sedan på inköpt material kan man tänkas sig ersättningsmodeller baserade på antal visningar.

Tog mjölk exemplet från någon som skrev förre mig. Jag gjorde om hans exempel med mjölken, precis som du gjorde med mig.

Permalänk
Medlem

Hr aldrig haft problem med nån streaming och tittar både hemma och i stugan.
Aldrig behövt nån länk eller så.
Tror dessa tjänster vet vilka som delar och går på dessa mer direkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Jonte53:

Varför skulle dom behöva dra in rör? Räcker säkert att folk tar med sig en kanna och fyller på med mjölk, som du skrev i början så har jag redan betalat för det.
Varför ska Arla bry sig hur jag använder mjölken som jag har betalat för?

Arla bryr sig då din förbrukning kommer att bli mycket högre än den förväntade för en abonnent som följer användaravtalet. Din deal med Arla handlar om mjölk till ett hushåll. Endast fyra procent av landets familjer har fyra barn eller fler och med tanke på att 41% av Sveriges hushåll är ensamhushåll kommer ett fåtal hushåll att tappa mjölk ur alla fyra kranar samtidigt.

Så nej, du har inte betalt för att tappa ur alla fyra kranar samtidigt. Du har betalt för att vara en del i gruppen som har ett rör från Arla. Arlas enhetsprissättning baseras på uppskattningar av gruppens beteende. Somliga i den gruppen kommer bara tappa ut en kran i taget, somliga kommer tappa ur flera och ett fåtal kommer tappa ur alla fyra kranar samtidigt. Det följer säkert någon normalfördelningskurva. Kontodelningen gör att ni alla konsumerar mjölk som fyrbarnsfamiljer och då tycker Arla att ni fuskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Det är väl klart att det gör. Med det resonemanget urholkas ju betalningsviljan för alla. Varför ska jag betala om ingen annan gör det. Betala eller avstå.

/GC

finns också studier som visar att "pirater" är de som samtidigt också spenderar mest pengar på konsumtion av media, så det är intressant att det är dessa de försöker mota bort.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Arla bryr sig då din förbrukning kommer att bli mycket högre än den förväntade för en abonnent som följer användaravtalet. Din deal med Arla handlar om mjölk till ett hushåll. Endast fyra procent av landets familjer har fyra barn eller fler och med tanke på att 41% av Sveriges hushåll är ensamhushåll kommer ett fåtal hushåll att tappa mjölk ur alla fyra kranar samtidigt.

Så nej, du har inte betalt för att tappa ur alla fyra kranar samtidigt. Du har betalt för att vara en del i gruppen som har ett rör från Arla. Arlas enhetsprissättning baseras på uppskattningar av gruppens beteende. Somliga i den gruppen kommer bara tappa ut en kran i taget, somliga kommer tappa ur flera och ett fåtal kommer tappa ur alla fyra kranar samtidigt. Det följer säkert någon normalfördelningskurva. Kontodelningen gör att ni alla konsumerar mjölk som fyrbarnsfamiljer och då tycker Arla att ni fuskar.

Så... har vi alltså då landat i att privatkopiering hade löst problemen från båda hållen om det inte fanns kopieringsskydd i vägen och vi hade ägt materialet medan vi såg det?

Om det hade gått att privatkopiera en streamad video så hade streamingtjänsten fortfarande fått betalt för originalet, samtidigt som bara slutkundens egna infrastruktur (lokalt nätverk, minneskort, etc.) skulle belastas av kopiorna. Pengarna som byter hand är alltså samma som vid kontodelning och serverlasten är samma som om kontot inte delades. I fallet ovan skulle det alltså vara en win-win?

Typos
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Streamingtjänsterna har förstört för sig själva. Dessutom suger deras 4k kvalite på både bild och ljud, komprimerar det enormt. Finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streamner:

Börjar bli lagom tröttsamt när man har mer än 1 hushåll som man spenderar sin tid vid. Har 2 fastigheter där jag är 50/50 av tiden, sen på resande fot och tjänsterna börjar stänga ute en för att man inte är ”hemma”…

Har idag prime, hbo, Disney, tv4play, viaplay och Netflix. Ska de börja stänga ute mig mer och mer från mina egna ”hem” för att jag inte är stationerad på samma plats konstant. Då lutar det mot helt uppsägning och ett annat alternativ med box…

Tack för upplysningen. Då skiter jag nog i streaming, jag är också placerad på två olika ställen. De ser säkert förr eller senare till så att tjänsterna blir platsberoende, allt för att strypa delning. Du kommer snart bara att kunna titta på en godkänd TV, på en plats, om du inte köper ett abonnemang för vart ställe. En del av smidigheten med streamingpaketen har ju annars varit att de var lätta att ta med sig om man ofta rörde på sig, t ex till stugan.

Om jag med mitt singelhushåll tittar hemma ibland och i stugan ibland, så blir det inte högre kostnader än om två polare delar på ett abonnemang, och tittar varsin vecka. Däremot får streamingbolaget in mindre pengar, om nämnda polare delar kontot istället för att ha varsitt. Men jag tror inte att polarna ifråga kommer att skaffa varsitt konto när delningen stryps. Dessutom biter bolagen sig nog i svansen när de gör det allt svårare även att flytta med sig streamingen till tillåtna ställen, som t ex stugan eller husvagnen. Folk som likt mig ofta är på vift skiter i att ha några streamingpaket när det blir för krångligt att ha med sig dem, och tycker inte att det är värt pengarna om man inte kan utnyttja sin streaming mer än hemma i lägenheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Streamingtjänsterna har förstört för sig själva. Dessutom suger deras 4k kvalite på både bild och ljud, komprimerar det enormt. Finns bättre alternativ.

Nu har jag inte gjort någon riktig A/B-jämförelse, men första gången jag såg Game of Thrones var det från någon streamingtjänst som jag fick gratis en månad, tror det var HBO via erbjudande från Tele2. Något år senare fick jag första säsongen på Blu-Ray av en kompis som hade en dubblett, och det kändes som en helt annan serie när man hade så mycket detaljer i bilden.

Så till er som inte har upplevt Blu-Ray på länge, köp en skiva på Tradera och ge det en chans till. De flesta av oss har någon spelkonsol som kan läsa Blu-Ray ändå så den enda riktiga investeringskostnaden är den där skivan för några tior. Även nya skivor går att hitta för under hundringen om man inte vill ha 4K, men den stora skillnaden kommer ändå från astronomiskt mycket högre bitrate.

En film i 1080p är 20-ish GB på Blu-Ray mot 3-4 GB i bästa fall på streaming. Som referens brukar filmer på DVD ligga på drygt 3 GB och de är oftast i 480p eller 576p beroende på region.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tröttsamt när företag börjar jäklas med sina kunder. Så länge t.ex. Netflix "tvingar" oss att betala för fyra användare för att få 4K så vill vi såklart kunna nyttja fyra användare utan krångel med vem i familjen som bor var.
Hade det funnits alternativ med en eller två användare hade jag varit mer förstående.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Vet ni vad. Jag tror nog jag fortsätter med den utsökta kombinationen Nvidia Shield Pro, Plex och ett gediget välsvarvat lokalt mediebibliotek.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu har jag inte gjort någon riktig A/B-jämförelse, men första gången jag såg Game of Thrones var det från någon streamingtjänst som jag fick gratis en månad, tror det var HBO via erbjudande från Tele2. Något år senare fick jag första säsongen på Blu-Ray av en kompis som hade en dubblett, och det kändes som en helt annan serie när man hade så mycket detaljer i bilden.

Så till er som inte har upplevt Blu-Ray på länge, köp en skiva på Tradera och ge det en chans till. De flesta av oss har någon spelkonsol som kan läsa Blu-Ray ändå så den enda riktiga investeringskostnaden är den där skivan för några tior. Även nya skivor går att hitta för under hundringen om man inte vill ha 4K, men den stora skillnaden kommer ändå från astronomiskt mycket högre bitrate.

En film i 1080p är 20-ish GB på Blu-Ray mot 3-4 GB i bästa fall på streaming. Som referens brukar filmer på DVD ligga på drygt 3 GB och de är oftast i 480p eller 576p beroende på region.

Bluray 1080p snittar faktiskt mer åt 25-30GB. 4K 60-65GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Bluray 1080p snittar faktiskt mer åt 25-30GB. 4K 60-65GB.

Det skiljer såklart per skiva, men mina skivor verkar allihop vara single layer och då är de begränsade till 25 GB för film och extramaterial. Filmerna som jag får ur dem (lagligt med privatkopiering då gammal Blu-Ray knappast kan anses ha effektivt kopieringsskydd och jag äger skivorna) har hittills legat runt 20 GB styck.

Visa signatur

Permalänk

Hade en tjänst haft allt men begränsad tid du kan titta per månad så hade det varit annat.
Spotify är ju bra för det har all musik man vill lyssna på inte att det har 15% av den musik man vill ha....

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Vet ni vad. Jag tror nog jag fortsätter med den utsökta kombinationen Nvidia Shield Pro, Plex och ett gediget välsvarvat lokalt mediebibliotek.

Den lösningen är smidig och bekväm!

Visa signatur

-dool

Permalänk

Gör inte saker bättre för dem, detta. Det finns tillräckligt många serviceproblem med streaming redan, och ni vet ju vad som är serviceproblem...

Inte för att jag har några streamingtjänster, ogillar prenumerationstjänster som princip och tittar på för lite film ivf, men ändå. Som användare finns det andra alternativ som är både billigare och smidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har en enkel fråga till de som försvarar streamingbolagens beteende:

Vad är det för konsekvenser ni ser framför er av att fyra personer tittar på varsin enhet i en lägenhet (samma abonnemang) eller om de sitter i två lägenheter och tittar (fortfarande fyra enheter)?

T.o.m mobiloperatörer har ju "vänner"-lösningar och liknande.

Det låter ju nästan som om man hotar streamings överlevnad om man delar ett lösenord och t.ex pappa tittar på film på TVn medan mamma är på besök hos sin syster och tittar på film hos henne med samma lösenord jämfört med scenariot där båda befinner sig under samma tak, pappa använder TVn, mamma använder sin iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vad är det för konsekvenser ni ser framför er av att fyra personer tittar på varsin enhet i en lägenhet (samma abonnemang) eller om de sitter i två lägenheter och tittar (fortfarande fyra enheter)?

Det låter ju nästan som om man hotar streamings överlevnad om man delar ett lösenord och t.ex pappa tittar på film på TVn medan mamma är på besök hos sin syster och tittar på film hos henne med samma lösenord jämfört med scenariot där båda befinner sig under samma tak, pappa använder TVn, mamma använder sin iPad.

Jag kan ju såklart bara svara för mig själv, men jag har tidigare i tråden uttryckt förståelse för bolagens önskan att stoppa lösenordsdelning och deras rätt att ta betalt för sin tjänst. Exakt hur de vill lösa det är en annan fråga.
Det fall du beskriver kallar jag inte lösenordsdelning, då det är samma hushåll som nyttjar tjänsten. Om mamma i det här fallet hos sin syster loggar in på systerns TV på sill konto, och sedan lägligt ”glömmer” att logga ut så att systern med sin familj fortsätter använda det abonnemanget så skulle jag kalla det lösenordsdelning.

Jag tänker vidare att om man inte är nöjd med priset de vill ha för sin tjänst i förhållande till innehållet och den tekniska lösningen så har man ju valet att inte betala för tjänsten (till skillnad från ”tjänsten” SVT…) och låta bli att använda den.

/GC

Permalänk
Medlem

HBO är nog den jag använder minst, så de kan gärna köra upp sin tjänst där solen inte skiner..
Tankade 99% av allt jag tittade på förr men av moraliska orsaker har jag HBO, Audible, Youtube premium, prime, äpplets skräp och syrran betalar för Netflix... Men ska de var griniga så slutar jag gärna att betala och börjar segla de sju hav istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Jag kan ju såklart bara svara för mig själv, men jag har tidigare i tråden uttryckt förståelse för bolagens önskan att stoppa lösenordsdelning och deras rätt att ta betalt för sin tjänst. Exakt hur de vill lösa det är en annan fråga.
Det fall du beskriver kallar jag inte lösenordsdelning, då det är samma hushåll som nyttjar tjänsten. Om mamma i det här fallet hos sin syster loggar in på systerns TV på sill konto, och sedan lägligt ”glömmer” att logga ut så att systern med sin familj fortsätter använda det abonnemanget så skulle jag kalla det lösenordsdelning.

Jag tänker vidare att om man inte är nöjd med priset de vill ha för sin tjänst i förhållande till innehållet och den tekniska lösningen så har man ju valet att inte betala för tjänsten (till skillnad från ”tjänsten” SVT…) och låta bli att använda den.

/GC

Absolut och gå tillbaka till de sju haven..
I båda fallen förlorar de noll kronor.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Jag gissar att du ser mig som en av dem som försvarar streamingbolagen, men det jag reagerar på och argumenterar emot är de felaktigheter och snedvridna argument som kommer i debatten.

Om vi tar ditt exempel med fyra tittande i en eller två olika lägenheter är skillnaden i direkta kostnader noll. Men är det den här jämförelsen du borde göra? I hur många hushåll kommer man faktiskt att utnyttja möjligheten att ha fyra strömmar igång samtidigt? Medelhushållet i Sverige har 2.2 personer, då använder man inte alla fyra strömmarna samtidigt. Om vi tar mönsterfamiljen mamma, pappa och två barn ser jag det sannolikt att barnen kommer köra varsin ström men kommer mamma och pappa också titta på varsin ström eller är det mer sannolikt att de sitter tillsammans och tittar på samma ström? Kommer mamma och pappa titta samtidigt som barnen eller kommer de börja titta när barnen gått och lagt sig? Ja, det är klart att en del hushåll kommer att utnyttja alla fyra strömmarna samtidigt, men den stora massan kommer inte göra det så länge de håller sig till användaravtalet och bara använder abonnemanget inom ett hushåll.

Sannolikheten att ett kompisgäng som delar på ett abonnemang kommer utnyttja fyra strömmar samtidigt är långt mycket högre och det är sannolikt att detta kompisgäng totalt skulle titta på fler strömmade minuter (vad är måttet på att titta på TV?) än medelhushållet.

Är vi överens så långt? Delade konton kommer i allmänhet ha högre användning än de som inte delas. Streamingoperatörerna har kostnader för Content Delivery. De lär betala per GB de skickar till kund. De betalar även licenskostnader för inköpt material som gissningsvis är kopplat till antal strömningar.

Denna undersökning påvisar att under 2023 användes nästan hälften av alla Netflix-, HBO-, och Disney+-konton i Skandinavien av två eller fler hushåll. Hur många GB konsumerar, säg, 1 miljon kontodelare på ett år? Så att påstå att kontodelningen inte är förknippad med några extra kostnader för operatörerna är tänja på sanningen.

Tittar vi på hela HBO/Max budget kommer de faktiska kostnaderna för kontodelning vara marginella. Jämfört med produktionskostnaderna för nya serier kommer de knappt märkas i balansräkningen så den faktiska kostnaden skulle de säkert kunna leva med. Den större frågan är hur mycket förlorar de i intäkt på att inte göra något. Det är trots allt företagsledningen jobb att maximera vinsten och om det gick bra för Netflix så måste HBO gå samma väg. En del kunder kommer avsluta sina abonnemang, men de räknar med att tillräckligt många tecknar ett fullpris- eller delat abonnemang för att de i slutändan skall gå plus på att stoppa kontodelningen.

Skrivet av ROGBear:

Var hittar du en "vänner"-lösning som ger dig möjlighet att lägga till tre polare på ditt abonnemang så de slipper ha egna abonnemang? Har du sett att HBO erbjuder möjligheten att lägga till extra användare till ett abonnemang för $8? Premiumabonnemanget kostar $21. Två personer kommer alltså undan med $14.50 var. Inte lika bra som om fyra delar på $21, men långt mycket bättre än $21 var.

Hur hade du tänkt dig att en "vänner"-lösning från HBO skulle se ut?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du ser mig som en av dem som försvarar streamingbolagen, men det jag reagerar på och argumenterar emot är de felaktigheter och snedvridna argument som kommer i debatten.
[text]

Så som Netflix har t.ex.? Jag betalar brorsan 55kr i månaden för att han lagt till mig som extra användare. Ett pris som faktiskt gör Netflix värt så man slipper leta efter det man vill se från dem hos diverse piratsajter, det är bekvämare helt enkelt. Skulle göra samma sak med HBO (trots deras skräp med sk "reality" shows) Faktum är att Netflix användarbas närmast exploderade när de införde det (utan reklam naturligtvis) Men får se hur länge det håller, det är lite för bra för kunderna för att aktieägarna ska bli nöjda

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Om vi tar ditt exempel med fyra tittande i en eller två olika lägenheter är skillnaden i direkta kostnader noll. Men är det den här jämförelsen du borde göra? I hur många hushåll kommer man faktiskt att utnyttja möjligheten att ha fyra strömmar igång samtidigt? Medelhushållet i Sverige har 2.2 personer, då använder man inte alla fyra strömmarna samtidigt. Om vi tar mönsterfamiljen mamma, pappa och två barn ser jag det sannolikt att barnen kommer köra varsin ström men kommer mamma och pappa också titta på varsin ström eller är det mer sannolikt att de sitter tillsammans och tittar på samma ström? Kommer mamma och pappa titta samtidigt som barnen eller kommer de börja titta när barnen gått och lagt sig? Ja, det är klart att en del hushåll kommer att utnyttja alla fyra strömmarna samtidigt, men den stora massan kommer inte göra det så länge de håller sig till användaravtalet och bara använder abonnemanget inom ett hushåll.

Sannolikheten att ett kompisgäng som delar på ett abonnemang kommer utnyttja fyra strömmar samtidigt är långt mycket högre och det är sannolikt att detta kompisgäng totalt skulle titta på fler strömmade minuter (vad är måttet på att titta på TV?) än medelhushållet.

Är vi överens så långt? Delade konton kommer i allmänhet ha högre användning än de som inte delas. Streamingoperatörerna har kostnader för Content Delivery. De lär betala per GB de skickar till kund. De betalar även licenskostnader för inköpt material som gissningsvis är kopplat till antal strömningar.

Denna undersökning påvisar att under 2023 användes nästan hälften av alla Netflix-, HBO-, och Disney+-konton i Skandinavien av två eller fler hushåll. Hur många GB konsumerar, säg, 1 miljon kontodelare på ett år? Så att påstå att kontodelningen inte är förknippad med några extra kostnader för operatörerna är tänja på sanningen.

Tittar vi på hela HBO/Max budget kommer de faktiska kostnaderna för kontodelning vara marginella. Jämfört med produktionskostnaderna för nya serier kommer de knappt märkas i balansräkningen så den faktiska kostnaden skulle de säkert kunna leva med. Den större frågan är hur mycket förlorar de i intäkt på att inte göra något. Det är trots allt företagsledningen jobb att maximera vinsten och om det gick bra för Netflix så måste HBO gå samma väg. En del kunder kommer avsluta sina abonnemang, men de räknar med att tillräckligt många tecknar ett fullpris- eller delat abonnemang för att de i slutändan skall gå plus på att stoppa kontodelningen.

Var hittar du en "vänner"-lösning som ger dig möjlighet att lägga till tre polare på ditt abonnemang så de slipper ha egna abonnemang? Har du sett att HBO erbjuder möjligheten att lägga till extra användare till ett abonnemang för $8? Premiumabonnemanget kostar $21. Två personer kommer alltså undan med $14.50 var. Inte lika bra som om fyra delar på $21, men långt mycket bättre än $21 var.

En ganska enkel lösning är väl då att man erbjuder MAX två streams på ett "normalt konto" och gör det billigare och vill man ha fler är det familjekonto som gäller?

Erbjuder man 4 streams är det inräknat i priset att det används, att bygga sin metod på "men vi hoppas och tror att flera inte använder det så det blir billigare för oss" är definitivt inte en seriös modell.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Så som Netflix har t.ex.? Jag betalar brorsan 55kr i månaden för att han lagt till mig som extra användare. Ett pris som faktiskt gör Netflix värt så man slipper leta efter det man vill se från dem hos diverse piratsajter, det är bekvämare helt enkelt. Skulle göra samma sak med HBO (trots deras skräp med sk "reality" shows) Faktum är att Netflix användarbas närmast exploderade när de införde det (utan reklam naturligtvis) Men får se hur länge det håller, det är lite för bra för kunderna för att aktieägarna ska bli nöjda

Precis vad de gör. För $7.99 kommer amerikanerna kunna lägga till en extra användare till sitt konto. Vi får se hur det kommer se ut när det kommer till Sverige.

Skrivet av Necrophor:

En ganska enkel lösning är väl då att man erbjuder MAX två streams på ett "normalt konto" och gör det billigare och vill man ha fler är det familjekonto som gäller?

Erbjuder man 4 streams är det inräknat i priset att det används, att bygga sin metod på "men vi hoppas och tror att flera inte använder det så det blir billigare för oss" är definitivt inte en seriös modell.

Jag håller med om att betalningsmodellen är helt trasig. 1 stream, 4K, Atmos, ingen reklam är vad jag vill ha och eftersom de inte erbjuder det får de inte mina pengar.

Menar du att det är oseriöst att ha en affärsmodell där de förväntar sig att användarna följer avtalsvillkoren? Problemet är ju inte att det kostar dem pengar att alla fyra strömmar används utan att alla freeloaders inte ger någon intäkt. De skulle kunna lansera ett fyra strömmar, dela med vem du vill-konto men det skulle ju kosta därefter...

Permalänk
Medlem

Precis vad de gör. För $7.99 kommer amerikanerna kunna lägga till en extra användare till sitt konto. Vi får se hur det kommer se ut när det kommer till Sverige.

Ah, ok. Det är i det dyrast laget kan jag tycka med tanke på vad de levererar idag (jämfört när de var rena HBO när det begav sig), men kan tänka mig ta det i några månader för att kolla på Game of Thrones och Succession igen. Fast jag har noterat att streamingstjänster börjat sälja sina serier till Netflix, jag njöt av amazons Sneaky Pete häromveckan och HBO's True blood tidigare. Kanske Game of Thrones snart också?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound