Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Earthquake

Blu ray - 4K/Dolby Atmos True HD.

Cervin Vega blev kända med den här filmen.

Även om filmen är från 1974 (jag var 11 år då) , så håller denna klassisker än idag.
Ser bra ut i 4K å Atmos ljudet är godkänt.

8/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Crown Vic
https://m.imdb.com/title/tt4558200/

Du får följa en veteran-snut o hans adept under ett dygn när de patrullerar LA i en Crown Vic.
Underhållande - 1h50min flög förbi!

7/10

Permalänk
Medlem

När man letar efter en trevlig action får man vada genom rätt mycket skit... och det blev djupt denna gång! Nästan så det smakar skit i käften

Osiris [2025]
4/10

"A team of special forces commandos wakes up on an alien spacecraft with no memory of how they arrived. They soon find themselves in a fight for survival against bloodthirsty creatures that use humans as livestock."

Den stoltserar med Linda Hamilton i rollistan, det var det som fick mig att se denna. Om hon är med kan den ju inte vara sååå dålig. Tydligen verkar ekonomin ha slagit hårt mot vissa skådisar där de lånar ut sina namn till vilket skräp som helst nu för tiden. Sedan har hon en bi-roll i denna och syns knappt, men även när hon får sin tid är det... sviktande prestation om man skall vara snäll.

Märks tydligt att den har en ganska låg budget, skakiga filmtagningar etc i försök att dölja det, men blir mest irriterande. Skådespelarinsatser går från meh till dåliga. Sen verkar den inte veta om den vill vara Alien, Predator eller hämtad inspiration från Planet Of The Apes... så den kör på alla tre. Slutresultatet blir... såvida man inte är sugen på att se konstanta eldstrider utan någon riktig handling... bör man undvika denna. Hur dom fick Michael Irby att ställa upp är även det ett mysterium.

The Last Gunfight [2025]
3.5/10

"As the world's top assassins fight to the death in a ruthless underground tournament, a rogue crew has its own deadly agenda: survive the carnage, outplay the killers, and take down the mastermind behind it all."

Denna gång blev jag lurad då Jon Voight är med, som även han lyckas stå för en av de sämsta prestationer jag sett av honom.

Övriga skådisar går från Meh till riktigt usla... och då menar jag verkligen usla. Effekter är även de riktigt dåliga och fighting/action-scenerna är till största del... skrattretande dåliga. Det finns dock stunder där de är helt okey, dock alldeles för sällan. Men likt den ovan är det låg budget och man försöker och vill vara mer... en blandning av Hunger Games, The Running Man och till sist... Oceans-serien... där herr Jon förklarar det man just har sett i slutet av filmen... på ett kalkonartat sätt då inget egentligen behöver förklaras...

Enda gången man behöver se denna är om man har en fetisch eller djup längtan efter 80-talets storhetstid... fast i botten av den tunnan och vill plåga sig ett tag.

Edit:
Okey, det har inte så mycket med Hunger Games att göra direkt kanske, det är väl mer "formatet på spelet" så att säga, samma sak gäller The Running Man. Men med tanke på slutet så en FÖRBASKAT blek och kass variant av Oceans-serien.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Nobody 2 - Denna fortsätter i typ samma stil som den första men känns inte lika intressant. Man tröttnar efter en stund på alla maskerade lakejer som mördas och det är ganska ointressant med bad guys som är av ärketypen "evil". Annars är filmen välgjord och så men något större innehåll finns inte. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Prospect [2018]
5.5/10

Från början en kortfilm med nästan ingen budget som blev en riktig hit, så det beslutades om att göra det till en fullängdare, dock var budgeten väldigt limiterad även där. (tror den låg runt 4m u.s. dollar).''

Det märks tydligt att den har väldigt låg budget då den är väldigt spartansk och mestadels av jobbet läggs på skådespelarna och interaktioner mellan dem. Med tanke på det får jag ändå lov att säga att de använde sin budget väldigt bra då skådisarna faktiskt levererar... kanske inte så konstigt med tanke på att en av dem är Pedro Pascal Men även Sophie Thatcher tycker jag inte behöver skämmas för sin prestation... och de få övriga skådisar gör helt godkända insatser.

Det finns ingen övergripande story direkt, utan man får följa en far och dotter som beger sig till en måne för att "gräva ädelstenar" och sedan...händer saker... ja... storyn i sig har gjorts många gånger förut...

Men det räcker inte för en långfilm enligt mig, även om omgivningen känns "verklig och skitig" saknas för mycket innehåll. Som en kortfilm hade den varit bra, men när man försökt dra ut den till en långfilm... blir det i bästa fall tunndraget.

Tack vare omgivningen och skådespelarinsatserna lyckas den precis leta sig upp över "meh" nivån, men det är med nöd och näppe. Men är man sugen på att se interaktioner mellan skådespelare i en väldigt spartansk miljö och story så fungerar denna att mätta den hungern. Är man inte det eller har det intresset gör man bäst i att leta vidare efter något annat

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Operation Mekong (blu-ray)

Action regisserad av Dante Lam, som tydligen ska vara baserad på en verklig händelse. Nu är inte jag påläst om den här händelsen, men det känns hur som helst verkligen inte som den typen av film. Själv visste jag inte att den var baserad på en verklig händelse innan jag såg den, och jag tror att det var till det bästa. För det här är en bra actionrulle med välgjorda och underhållande actionscener m.m. Man ska inte förvänta sig en film med tonen av t.ex. ett verklighetsbaserat drama, då blir man nog besviken.

Tyckte karaktärerna var bra, men skådespel och story var väl vad man kan förvänta sig av en actionrulle från Hong Kong. Jag hade personligen kanske önskat lite mindre skakig kamera och snabba klipp under actionscenerna, men det var inte av värsta sorten som tur var.

Jag gillade den här filmen, så för mig är den nog värd nånstans runt 7.5 av 10.

Permalänk
Medlem

Highest to lowest - Drama med denzel washington. Denzel är en riking vars bästa väns son blir kidnappad och han får det enklaste valet i världshistorien, betala 170 miljoner eller så dödas han. Han tvekar givetvis, eftersom han är en riking. Allt går efter det INTE åt helvete precis tyvärr då denna filmen saknar djup och känns alldeles för producerad för att bli intressant. En tjej sjunger ett riktigt bra låt i slutet men utöver det var den inte intressant för mig. De kunde gjort så mycket annat med det hela men det gjorde de inte. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Goodfellas
Visst bra skådespelare och några scener, men överlag ingen poäng och inte så bra handling, känns definitivt overrated och jag hade trott att jag skulle tycka om det mer än vad jag gjorde. Speciellt då många av dåtidens och genrens uppskattade filmer brukar vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Goodfellas
Visst bra skådespelare och några scener, men överlag ingen poäng och inte så bra handling, känns definitivt overrated och jag hade trott att jag skulle tycka om det mer än vad jag gjorde. Speciellt då många av dåtidens och genrens uppskattade filmer brukar vara bra.

Jag hade tyvärr samma upplevelse när jag såg om den för ett par år sedan.
Tänkte vad tusan tyckte man var så bra med den här förr?
För min del så tror jag avsmaken för kriminaliteten man ser växa i Sverige gör att jag inte uppskattar den här typen av film på samma vis längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Goodfellas

Goodfellas är en grym film,har en bra handling och bra tempo igenom.
Jäkligt bra musik igenom hela filmen,visst den är gammal nu men håller fortfarande.

Permalänk
Medlem

Naked Gun 2025 - 5/10
När Leslie Nielsen 1988 axlade rollen som Frank Drebin gjorde han det som kungen av Deadpan.Varends replik innehöll minst en pinch line, och han uttalade dem med den slags avslappnade nonchalans som bara en mästare kan.
2025 försöker Liam Neeson göra detsamma, men utan samma komiska tajming och med betydligt sämre punch lines. Visst skrattar jag mer än en gång, men lika ofta skruvar jag på mig för att det känns som om jag tittar på någon som försöker vara rolig men inte riktigt lyckas. Känslan är densamma som man får på en stand up-klubb när publiken inte klickar med komikern. Man vill bara därifrån, eller åtminstone gömma sig bakom skämskudden.

All in all en film som går att se, men som snabbt kommer att glömmas bort.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Naked Gun (2025)

Det märks att Seth MacFarlane varit involverad. Lite mer slapstick och något mindre parodisk. Kanske något närmre TV-serien Police Squad än vad filmerna egentligen var. Har man sett The Naked Gun-filmerna och serien Police Squad så återfinns många av seriens skämt i de tre första filmerna. Det gör ingenting då det dras på smilbanden vilket fall. Detta är film fyra, eller rebooten om man så vill.

Det som gjorde Police Squad roligt var att den parodiserade dåtidens CSI:Någontingnågonstans. Filmerna som kom efter var väl en slags förlängning på detta men de stod stadigt på egna ben. Film nummer fyra är en parodi på Liam Neeson. Liam Neeson spelar Frank Drebin Jr. och för de som levt under en sten var Frank Drebin en av huvudpersonerna i The Naked Gun/Police Squad och spelades hur bra som helst av Leslie Nielsen. Film fyra/rebootens Frank Jr. är mer våldsam, gruffig och kanske inte lika dumsmart. Rollfiguren kräver att man gör bra saker men utan att veta om det. Som exempel kan lyftas hur original-Frank avstyr ett väpnat hot genom att, helt ovetandes om situationen, öppna en dörr så våldsamt att personen med pistolen slås ut. Liam Neesons Frank Jr. är, i min mening, inte lika rolig. Neeson försöker för mycket. Visst dras det emellanåt på smilbanden åt vad rollfiguren gör och alla tokigheter omrking, men återhämtningen till neutralläge är snabb.

Handligen, om den nu spelar någon egentlig roll: Rik, äldre herre vill ha världsherravälde och tänker få detta genom att få befolkningen att slå ihjäl varandra. För att göra det behöver han få tag i en apparat som i filmen kallas P.L.O.T.-device. Denna P.L.O.T.-device var ursprungligen utvecklad för att användas för att få befolkningen from, men kan alltså användas för det motsatta syftet. En kvinnas bror mördas för att täcka upp planerna och hon, Beth, spelad av Pamela Anderson, anlitar Frank Jr. för att reda ut varför hennes bror blivit bragd om livet.

Så hur rolig är film fyra/rebooten? Nja. Skratten finns där, men det är glest mellan raderna. Pamela Anderson gör en ok insats som filmens femme fatale. Som skrivet tidigare, Neeson försöker för mycket och det märks tyvärr. Det känns mest som och han ser ut som att han är skitnödig i varje scen. Leslie Nielsens försökte aldrig. Han bara var.

Betyg: 6/10

Permalänk
Medlem

The Monkey*

Blu ray (4K, DTS - HD + neural:X).

* = S.Kings "Den förskräcklige apan.

Snarare "Den förskräcklige filmen".

Tvillingarna Bill å Hal (som barn hittar sin pappas uppdragsbara apa) som spelar på trumma å orsakar sk "olyckor" å folk dör.

Ett misslyckat filmköp.

1/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

The Monkey*

Tvillingarna Bill å Hal (som barn hittar sin pappas uppdragsbara apa) som spelar på trumma å orsakar sk "olyckor" å folk dör.

Ett misslyckat filmköp.

1/10

Haha jävlar så illa alltså?
Jag som hade tänkt att se den pga Adam Scott är med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Babylon (blu-ray)

Med bl.a. Brad Pitt, Margot Robbie och Diego Calva i rollerna. Det var verkligen en "färgglad" (i brist på bättre ord) film när det gäller många olika aspekter. Allt från hur den är filmad/stiliserad till karaktärer och vad den innehåller. Sen är det verkligen ingen film för pryda personer eller barn. Den innehåller en hel del grafiska scener, både när det gäller sex och våld. Filmen är lite drygt tre timmar lång, men känns inte riktigt som det tack vare att det hela tiden händer nånting och det är en hel del kaosartade scener. Den är garanterat inte allas kopp te. Själv tyckte jag att den var riktigt bra och underhållande faktiskt, och lite annorlunda (på ett bra sätt) än det mesta man sett den senaste tiden.

Filmen hade säkert kunnat var lite kortare, även om jag inte direkt tyckte att den blev för långrandig, men det hade säkert gått att klippa ner den en aning. Sen var det lite detaljer här och där som hade kunnat gjorts bättre.

För mig ligger den här filmen runt 8 av 10, eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Haha jävlar så illa alltså?
Jag som hade tänkt att se den pga Adam Scott är med.

Ja, har aldrig läst boken men en kompis sa att t.o.m boken var kass, för många år sen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Godzilla Vs. Kong (2021)

Startade filmen med förväntningen att se en enorm gorilla slåss mot en enorm ödla. Exakt det inträffade.

7/10

Permalänk
Medlem

The Phoenician Scheme [2025]
5/10

Senaste skapelsen av/från Wes Anderson och det är en typisk film från honom. Gediger rollista med bra insatser från samtliga, välgjord och berättar storyn bra... meeeeen... uppskattar man inte hans speciella form av humor eller hur han berättar och filmar blir det inte mer än "meh" som bäst. Jag har märkt att jag har en aning svårt för hans filmer där Asteroid City även hamnade i liknande "meh" för mig. Även hur skådisarna skall agera är lite annat då det skall vara mer stelt och "utan känslor" så att säga, väldigt "fyrkantigt".

Är man ett fan av Wes Anderson blir man nog nöjd och sätter ett högre betyg på denna

Även filmad i 1.47:1 (or 1.48:1) vilket är lite bredare än 4:3... men ser väldigt snarlikt ut, vilket jag antar var ännu en av hans konstnärliga visioner... då det finns rätt gott om dem även i denna film.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Superman. 7/10. Inte jättedjup men ibland lite rolig och lagom balans mellan saker och ting. Har definitivt sett ett antal sämre superhjältefilmer det senaste decenniet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jurassic World: Rebirth (2025)
Jag gav upp efter 55 minuter så kan egentligen inte sätta något betyg.
Horribelt skrivet och regisserat. Krystat och pinsamt.
2/10 ger jag de 55 minuter jag stod ut.

Edit, såg The Monkey istället då jag inte klarade av Jurrasic World.

The Monkey (2025)
Horror/Splatter/Comedy

Hade låga förväntningar på den här men älskar Adam Scott så var tvungen att se den.
Fylld med bra skådisar, man undrar lite hur den här filmen blev till. Kul
Stendum film. Den var faktiskt riktigt rolig bitvis.
6/10

Visa signatur
Permalänk

Mission: Impossible - the final reckoning 2025
Fick 7,5/10 på imdb

Mitt betyg, säkert bra som bakgrundsfilm om man är ett gäng som diskuterar något helt annat.

Annars för trög och för mycket dumheter för mitt tycke.

Permalänk

Prey

Hinner aldrig kolla film

10/10 Bra story och välgjord.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

@Lightsource Prey var ju överraskande bra!

Näst senaste filmen jag titta på var Battlestar Galactica, som jag köpte i 4k, tänkte den skulle vara rätt bra ändå (älskar scifi), men med lite dåliga effekter.
Jag var gråtfärdig, vilket dumköp det var. Men, ja, nu ligger den i samlingen iallafall, lär inte titta på den igen.

Och senaste då, Alien - Theatrical Cut, jag har ju sett den flera gånger förut, men fortfarande lika underbart bra. Tanken nu är att jag ska titta igenom alla Alien filmerna. Nästa är ju självklart Aliens - Special Edition. Efter det tror jag att jag ska fortsätta med Prometheus (som jag inte sett), och sen Alien Covenant, Alien 3 - The Legacy Cut (fanmade variant av filmen) och till sist Romulus (som jag inte heller sett). Alien Resurrection har jag inte i min samling, vet inte om den ens är värd att samla på dock (kommer inte ihåg om jag sett den).

Frågade Gemma3:27b, och den föreslog den ordningen, tanken var väl i grunden att köra filmerna i kronologisk ordning, men det blir nog en annan gång om några år.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Ballerina

Film i John Wick-franchisen.
Nu med en späd Ana de Armas som dödar fler bad guys än vad Sly lyckades göra i Rambo 1-4.
Får James Bond-rullarna att se ut som en dokumentär…

Nä, det här var fan inte bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

The Monkey*

Ett misslyckat filmköp.

1/10

Aah men! dålig var den väl ändå inte?
Detta var också den senaste filmen som jag tittat på. Även om det inte var något särdeles djup i den så var det en och en halv timmes underhållande och innovativa scener där människor dog på alla möjliga och omöjliga* sätt. (En hel del splatter, kan tilläggas, men jag garvade högt en del gånger.)

*) SPOILER:
En tjej bokstavligen exploderar av att hoppa i en elektrifierad swimmingpool.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // Samsung 870 EVO SSD m. Linux Mint (Cinnamon) // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

I brist på bättre såg jag om "The Truman show" Den håller fortfarande.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Weapons - Detta är en udda fågel. Den tar rätt lång tid på sig att komma igång men när den väl gör det så kommer den igång rejält. Storyn är rätt originell, en hel skolklass förutom en pojk bara försvinner en natt och inte ett spår av dom hittas. När man väl får veta vad som har hänt så börjar man iofs undra om poliserna är helt jävla korkade eller vad det är för fel på dom för de borde sett lite ledtrådar, tycker man. Hur som så var det en bra film. Inte så wow! som man kan tro efter att sett en del recensioner och omdömen men helt klart sevärd och jag hoppade allt till i soffan ett par gånger. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Weapons - Detta är en udda fågel. Den tar rätt lång tid på sig att komma igång men när den väl gör det så kommer den igång rejält. Storyn är rätt originell, en hel skolklass förutom en pojk bara försvinner en natt och inte ett spår av dom hittas. När man väl får veta vad som har hänt så börjar man iofs undra om poliserna är helt jävla korkade eller vad det är för fel på dom för de borde sett lite ledtrådar, tycker man. Hur som så var det en bra film. Inte så wow! som man kan tro efter att sett en del recensioner och omdömen men helt klart sevärd och jag hoppade allt till i soffan ett par gånger. 7/10

i soffan??

Permalänk
Skrivet av Arghuleh:

@Lightsource Prey var ju överraskande bra!

Näst senaste filmen jag titta på var Battlestar Galactica, som jag köpte i 4k, tänkte den skulle vara rätt bra ändå (älskar scifi), men med lite dåliga effekter.
Jag var gråtfärdig, vilket dumköp det var. Men, ja, nu ligger den i samlingen iallafall, lär inte titta på den igen.

Och senaste då, Alien - Theatrical Cut, jag har ju sett den flera gånger förut, men fortfarande lika underbart bra. Tanken nu är att jag ska titta igenom alla Alien filmerna. Nästa är ju självklart Aliens - Special Edition. Efter det tror jag att jag ska fortsätta med Prometheus (som jag inte sett), och sen Alien Covenant, Alien 3 - The Legacy Cut (fanmade variant av filmen) och till sist Romulus (som jag inte heller sett). Alien Resurrection har jag inte i min samling, vet inte om den ens är värd att samla på dock (kommer inte ihåg om jag sett den).

Frågade Gemma3:27b, och den föreslog den ordningen, tanken var väl i grunden att köra filmerna i kronologisk ordning, men det blir nog en annan gång om några år.

El hur!! hur ,Alien serien är also topp ska nog ta och kolla på alien samt aliens igen nu till helgen,, före sin tid båda.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

i soffan??

Va det konstigt med det? 😅
Vi sitter alltid i soffan när vi kollar film på hemmabion. Och skräckfilm i Dolby Vision och bra ljud gör sig bra bra på en 77a oled när man sitter rätt nära 🫣😅
Ser fram emot denna, får bli till helgen, ungarna älskar skräckfilmer … och jag gillar bli skrämd 😅