Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Det är fortfarande för liten skillnad från föregående generation för att det ska vara prismässigt motiverat. Kom med en större uppgradering så kan vi snacka.

Man kan inte heller förvänta sig dramatiska uppfinningar varje år, så jag skulle säga detta är en icke-fråga. Gissningsvis byts telefoner snarare vart tredje år eller kanske till och med mer sällan av de flesta, och då hinner de inkrementella ändringarna göra påtaglig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Du kan ju se om någon 16 Pro Max säljs ut billigt annars?

Ah sant det kan man hålla ett öga på! Kanske finns något på BlackFriday!

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Hade tänkt mig en Ultra 3 i somrars. Men nu, är det verkligen värt runt 4500kr mer än en series 11?

Absolut, titan och cellular på series 11 skiljer runt 1000kr och då hade jag tagit ultran pga batteriet.

Intalar mig själv att grundmodellen av series 11 duger, eller?

Jag kan hålla med dig att det rent tekniskt är små skillnader kontra priset.

För mig faller 11 och hela den serien på att den ser enligt mig försjövlig ut på män medans ultran är mer eller mindre helt i min smak.

Permalänk
Medlem

Ni som är funderar på Ultra 3:an vilken kombination ska ni köpa?
Själv så funderar jag på en i naturlig titan med ljusblå bergsloop.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Ni som är funderar på Ultra 3:an vilken kombination ska ni köpa?
Själv så funderar jag på en i naturlig titan med ljusblå bergsloop.

Den milanesiska loopen i titan är ju vacker - och med dykarspännet lär den vara bättre än den magnetiska loopen man kan köpa med den ”vanliga” klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag kan hålla med dig att det rent tekniskt är små skillnader kontra priset.

För mig faller 11 och hela den serien på att den ser enligt mig försjövlig ut på män medans ultran är mer eller mindre helt i min smak.

Tycker också svarta Ultran är mycket snyggare än 11.
Men som klassisk smålänning (läs snålänning om du vill). Så är 4500kr väldigt stor skillnad mot grundmodellen.
Sen har jag ganska smala handleder

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Triton242:

Hur hamnar inte iPhone modeller på nyhetssidan? Medans en ynka Samsung Fold gör det?

New year, new me, som man säger. Vi vänder och fokuserar på våra kärnämnen på förstasidan och håller snack om allt annat som är av intresse, typ Iphone-lanseringen, i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

New year, new me, som man säger. Vi vänder och fokuserar på våra kärnämnen på förstasidan

Som att Spotify kommer med lossless-ljud?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av joakim99:

Som att Spotify kommer med lossless-ljud?

Det är närmare kärnämnet än telefon, ja.

Permalänk
Medlem

Vad ska folk skaffa för skal till sina 17 Pro Max? Sitter och velar, men lutar åt ett Ringke Fusion Clear.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Den milanesiska loopen i titan är ju vacker - och med dykarspännet lär den vara bättre än den magnetiska loopen man kan köpa med den ”vanliga” klockan.

Den är ju ett alternativ oxå japp.

Permalänk
Medlem

Har redan innan känt att Apple tappat bollen och det visar de verkligen med denna lansering. Det enda som hänt sedan typ iPhone 13 är mycket mycket små förbättringar av kamera, skärm och processor. Aldrig har det känts så omotiverat att uppgradera.

Tror även att Steve Jobs vrider sig i sin grav över designen. Av de bilder jag sett från människor som provat telefonerna så ser Pro ut som något från Toys 'R Us.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk

Det jag är mest intresserad över är hur pass bra N1 chipet är mot till exempel Qualcom X85
12GB minne är välkommet för telefonen behövde det. 48 MP telephoto är mest jaha. Kunde inte då även uppgraderat de andra också. Kommer byta senare har abonnemang som gör att jag kan byta in till ny.

Permalänk
Medlem

Hur köper man en iphone på bästa sätt idag?

Inte köpt ny telefon sen iPhone 13 Pro släpptes, och den cashade jag i butik. Är det i något fall effektivare att köpa dem tillsammans med abonnemang eller liknande?

Vill oavsett betala hela telefonen på en gång och ej uppdelat på månadsinbetalningar då jag aldrig vill ha en ”skuld” för elektronik (Jag vet, pengarna gör sig bättre på börsen, kalla det känslomässig bokföring om ni vill), men vill såklart få en så billig totalkostnad som möjligt.
Betalar idag typ 250kr/månad för vimla utan bindningstid.

Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Hur köper man en iphone på bästa sätt idag?

Inte köpt ny telefon sen iPhone 13 Pro släpptes, och den cashade jag i butik. Är det i något fall effektivare att köpa dem tillsammans med abonnemang eller liknande?

Vill oavsett betala hela telefonen på en gång och ej uppdelat på månadsinbetalningar då jag aldrig vill ha en ”skuld” för elektronik (Jag vet, pengarna gör sig bättre på börsen, kalla det känslomässig bokföring om ni vill), men vill såklart få en så billig totalkostnad som möjligt.
Betalar idag typ 250kr/månad för vimla utan bindningstid.

Hur gör ni?

Om du prioriterar att få den så snabbt så möjligt på releasedag nästa fredag 19/9 så är ett tips att köpa den direkt från Apple och ha den redo i varukorgen på Apple Store för beställning i morgon kl 14:00 när förbeställningarna öppnar.

Annars kan det lätt ta flera veckor beroende på modell (Oftast Pro) att få tag i en.

Permalänk
Medlem

Det blir en iPhone 17 för min del, tror det kommer vara en fin uppgradering från den nuvarande 13 Mini jag använder. Ser fram emot USB-C och bättre batteritid mer än något annat.

Men tycker nog ändå att denna generationen verkar göra ett lite större hopp än tidigare. Vilket ju är nice.

Permalänk
Medlem

Behöver uppgradera snart, men letar efter telefoner som har basala funktioner som 3.5mm hörlursjack, lätt utbytbart batteri, mikroSD-kort, och gärna vanlig radiofunktion, så Apples alla telefoner går fetbort, och tyvärr de flesta Androidtelefonerna från de senaste 10 åren också. Hoppas att någon tillverkare vågar sticka ut och återinför det jag saknar hos moderna telefoner

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Vad ska folk skaffa för skal till sina 17 Pro Max? Sitter och velar, men lutar åt ett Ringke Fusion Clear.

Jag bara köpte något som såg lovande ut så för mig så blev det ett Spigen Enzo Aramid: https://www.spigen.com/products/iphone-17-series-case-enzo-ar...

Vanligt clear case hade också varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Kan nog inte motivera ett byte från min 13 Mini än, då batteriet visserligen börjat bli sämre men inte är urkasst än. Det är dessutom inte jag som bestämmer, utan företaget/chefen.
Privat skulle jag aldrig lägga de här beloppen på telefon…

Permalänk
Medlem

Har egentligen alltid vari emot smartklockor, men....
Ultra 3 lockar faktiskt om jag ska vara ärlig, tänker i så fall lika bra att gå all in på en gång.
Men får fundera lite.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Behöver uppgradera snart, men letar efter telefoner som har basala funktioner som 3.5mm hörlursjack, lätt utbytbart batteri, mikroSD-kort, och gärna vanlig radiofunktion, så Apples alla telefoner går fetbort, och tyvärr de flesta Androidtelefonerna från de senaste 10 åren också. Hoppas att någon tillverkare vågar sticka ut och återinför det jag saknar hos moderna telefoner

Eller så släpper du sargen och kommer in i nutiden där vi andra är. 90-talet kommer inte tillbaka även om jag oxå kan önska det ibland.

• 3.5mm jack får du med en dac som samtidigt ger dig bättre ljud, så win-win

• Batterier är utbytbara och håller betydligt fler laddcykler än de gjort på 90-talet

• microsd-kort finns väl android som använder? Vi andra offloadar till molnet och streamar

• radio lyssnar vi digitalt via en app (använder tunein personligen) och får samtidigt mycket bättre ljud

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för att det blir en blå Air, ska bli skönt att ha nästan samma skärmstorlek som min 16 Pro Max men betydligt lättare mobil.

Permalänk
Medlem

Nä, är toknöjd med min S25'a som kommer kosta mig totalt 1179kr på 24 månaders bindningstid hos 3 (en kombination av tur och köpt i rätt tillfälle innan prishöjningar med galna abonnemangsrabatter)

Varit sugen på iPhone SE i mååånga år men aldrig blivit av då den aldrig är särskilt billig.

Köper inte efter tillverkare, köper det som är kraftigt reducerat i pris

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har tidigare en iPhone 12 Mini. Visserligen 84% batterihälsa, så det är helt värdelöst att försöka leva med. Kan försvinna 15% efter 20min lyssnande av musik. Sneglar på 17 Pro Deep Blue, tycker den verkar vara fantastisk och kommer vara en galen uppgradering. Från 2227mAh till 4252 mAh är en rejäl uppgradering haha

Hade en 12 mini jag med fram tills för 1.5 år sedan. Min batterihälsa gled ner till 82 % på ett par månader bara och stanna därefter :/ Efter kontakt med apple så verkar det som att man har ett garanti-case ifall den faller lägre än till 80 % första året, så ja... synd hehe.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Har bestämt mig för den orangea 17 Pro max. Blir det nya techwoven skalet från Apple till den. Har dock inte bestämt mig för färg. Lutar åt det svarta då jag redan har svart MagSafe wallet. Men funderar även på det gröna eller blåa då det ser fränt ut med den orangea också.

Permalänk
Medlem

Den 13 mini jag har nu är fortsatt gratis, medan priserna är mycket höga för nya iPhone. De är inte minst 11000 kronor bättre än min 13 mini, i mina ögon. Så, nej, jag väntar tills jag måste byta, inte för att jag vill ha nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eller så släpper du sargen och kommer in i nutiden där vi andra är. 90-talet kommer inte tillbaka även om jag oxå kan önska det ibland.

• 3.5mm jack får du med en dac som samtidigt ger dig bättre ljud, så win-win

• Batterier är utbytbara och håller betydligt fler laddcykler än de gjort på 90-talet

• microsd-kort finns väl android som använder? Vi andra offloadar till molnet och streamar

• radio lyssnar vi digitalt via en app (använder tunein personligen) och får samtidigt mycket bättre ljud

På 90-talet hade vi inga mobiler med 3.5mm jack och radio :D, och min nuvarande LG V20 är från 2016, så länge sedan var det inte sedan tillverkarna klarade av att göra vettiga telefoner

Alla telefoner med hörlursuttag har väl inbyggd DAC (min V20 har 4 ), och jag har inget intresse av att vara tvingad att ha en dongel bara för att kunna använda hörlurar.

Vet inte varför du snöat in på 90-talet, Min V20 från 2016 har en knapp på sidan som poppar ut locket på baksidan, och sedan har jag lätt åtkomst till det icke fastklistrade batteriet, och även till simkorten och mikroSD-kortet, kan inte bli enklare än så.

Har inget intresse av att enbart lita på streaming, när jag inte har mottagning så vill jag kunna fortsätta lyssna, och jag vill ha ett enkelt sätt att kunna flytta mina lokala filer till andra enheter - något som microSD-kort ger.

Radio vill jag ha för att det dels drar mindre batteri, och det är bra att ha när jag inte har internetmottagning, antingen p.g.a. kasst nät där jag är eller vid t.ex. naturkatastrofer/krig där nätet är utslaget.
Förhoppningsvis händer inte det senare, men om det gör det är det väldigt bra att ha lättillgänglig radio för nödinformation och liknande.

Som sagt, hoppas någon tillverkare vågar sticka ut och tillverka en vettig telefon med allt det jag önskar, annars så får jag nöja mig med en som har allt jag önskar minus radiodelen - t.ex. förra årets Samsung Galaxy Xcover 7 (som inte är från 90-talet).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Har bestämt mig för den orangea 17 Pro max. Blir det nya techwoven skalet från Apple till den. Har dock inte bestämt mig för färg. Lutar åt det svarta då jag redan har svart MagSafe wallet. Men funderar även på det gröna eller blåa då det ser fränt ut med den orangea också.

Det kan nog vara snyggt, även det gröna skalet med den oranga telefonen är nog snyggt! Velar själv mellan den orange och silvriga färgen just nu på telefonen 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det kan nog vara snyggt, även det gröna skalet med den oranga telefonen är nog snyggt!

Själv velar jag mellan silver pro eller cloud white air.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Exakt min tanke!

Air har stilrena färger, det är silver pro det lutar åt mest för min del men orange är häftig och annorlunda.

Visa signatur