Vilker OS kör din Surface Pro 4? Vilken webbläsare?
Själv märker jag ingen skillnad alls här mellan min Dell XPS 13 (ca 1500 i ST) jfm mina Apple prylar med upp till 3000 i ST.
Allt laddar snabbare än direkt i Waterfox 6.6.3. Oavsett om jag kör Windows, GNU/Linux eller macOS. Då är mitt trådlösa nät även ganska långsamt på ~300Mbps i snitt.
Det enda som kan bli lite segt är FriendlyCaptcha på min gamla i7:a som kanske tar 2-3 sekunder.
Prestandan i min jobbdator som teoretisk ska klara 2300 i ST sänks däremot av alla företagsapplikationer, VPN och annat. Kvar blir något i klass med en i5-3317U från 2013.
Kör en "standard Win11" installation med Chrome. Samma på Mac:en, standard MacOS med alla uppdateringar. Skillnaden att då MBP är min prima jobbdator så har den rätt mycket saker installerade och körandes på den (själv lite förvånad hur mycket nytta de 128 GB RAM den datorn har faktiskt visat sig haft).
Det går absolut att leva med SP4:an, t.ex. är GPU-delen helt OK även idag då den har en av Intels CPUer med eDRAM och "Iris Graphics" iGPU. Men laddar man t.ex. Aftonbladet eller andra med mycket videomaterial så "laggar" den (och är CPUn som slår i taket, inte GPU om man tittar i task manager). Finns inga tendenser alls på MBP-datorn (som också kör Chrome).
Jag upplever det idag som mer enkelriktat. Det finns ett förblindande Apple-hat i en del nördkretsar. Särskilt när Apple gör stora tekniska framsteg.
Innan lanseringen av M-kretsarna var nog fortfarande primärt Apple-hat men då fanns ju någon form av fog för att påstå att Apple HW (sett till prestanda, undantaget idiotin med butterfly-switcharna har de haft väldigt bra i övrigt) inte riktigt var så fantastik som Apple hävdade i sina presentationer.
Idag, och sedan hösten 2020, är deras laptops i en helt annat liga än konkurrensen.
Det kanske ännu mer spännande är ju att trots att Apple nu har en krets för telefoner som är snabbare, per kärna, än snabbaste desktop PC pekar allt på att avståndet mellan Apple och Qualcomm (Snapdragon 8 med deras egen CPU-design) samt de som kör med Arms standard-CPUer minskar kraftigt när de två senare lanserar sina toppmodeller senare denna månad.
Arm gjorde ett gigantiskt YoY-lyft med deras toppmodell 2024, den landade då på en nivå som var lika snabb eller snabbare än de flesta PC-laptops (i GB6 presterar sådana systemkretsar mellan 2800-3100 poäng).
I tisdags presenterades årets CPU-modeller som bl.a. Mediatek Dimensity 9500 (en av kretsarna som kommer lanseras i slutet av månaden) använder. Om det Arm påstår kring YoY-ökning (vilket brukar vara rätt spot on sett till GB6 då det är en av deras referenser) borde mobiler baserade på "C1 Ultra" (som den snabbaste CPU-kärnan nu kallas) få GB6 ST på 3500-3700 poäng.
Apple låg CPU-mässigt länge ett par generationer före Android-tillverkarna, nu är det inte ens säkert att de kommer vara snabbast vid utgången av 2025! Otroligt spännande.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer