Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Vilker OS kör din Surface Pro 4? Vilken webbläsare?

Själv märker jag ingen skillnad alls här mellan min Dell XPS 13 (ca 1500 i ST) jfm mina Apple prylar med upp till 3000 i ST.

Allt laddar snabbare än direkt i Waterfox 6.6.3. Oavsett om jag kör Windows, GNU/Linux eller macOS. Då är mitt trådlösa nät även ganska långsamt på ~300Mbps i snitt.

Det enda som kan bli lite segt är FriendlyCaptcha på min gamla i7:a som kanske tar 2-3 sekunder.

Prestandan i min jobbdator som teoretisk ska klara 2300 i ST sänks däremot av alla företagsapplikationer, VPN och annat. Kvar blir något i klass med en i5-3317U från 2013.

Kör en "standard Win11" installation med Chrome. Samma på Mac:en, standard MacOS med alla uppdateringar. Skillnaden att då MBP är min prima jobbdator så har den rätt mycket saker installerade och körandes på den (själv lite förvånad hur mycket nytta de 128 GB RAM den datorn har faktiskt visat sig haft).

Det går absolut att leva med SP4:an, t.ex. är GPU-delen helt OK även idag då den har en av Intels CPUer med eDRAM och "Iris Graphics" iGPU. Men laddar man t.ex. Aftonbladet eller andra med mycket videomaterial så "laggar" den (och är CPUn som slår i taket, inte GPU om man tittar i task manager). Finns inga tendenser alls på MBP-datorn (som också kör Chrome).

Skrivet av Samsquanch:

Jag upplever det idag som mer enkelriktat. Det finns ett förblindande Apple-hat i en del nördkretsar. Särskilt när Apple gör stora tekniska framsteg.

Innan lanseringen av M-kretsarna var nog fortfarande primärt Apple-hat men då fanns ju någon form av fog för att påstå att Apple HW (sett till prestanda, undantaget idiotin med butterfly-switcharna har de haft väldigt bra i övrigt) inte riktigt var så fantastik som Apple hävdade i sina presentationer.

Idag, och sedan hösten 2020, är deras laptops i en helt annat liga än konkurrensen.

Det kanske ännu mer spännande är ju att trots att Apple nu har en krets för telefoner som är snabbare, per kärna, än snabbaste desktop PC pekar allt på att avståndet mellan Apple och Qualcomm (Snapdragon 8 med deras egen CPU-design) samt de som kör med Arms standard-CPUer minskar kraftigt när de två senare lanserar sina toppmodeller senare denna månad.

Arm gjorde ett gigantiskt YoY-lyft med deras toppmodell 2024, den landade då på en nivå som var lika snabb eller snabbare än de flesta PC-laptops (i GB6 presterar sådana systemkretsar mellan 2800-3100 poäng).

I tisdags presenterades årets CPU-modeller som bl.a. Mediatek Dimensity 9500 (en av kretsarna som kommer lanseras i slutet av månaden) använder. Om det Arm påstår kring YoY-ökning (vilket brukar vara rätt spot on sett till GB6 då det är en av deras referenser) borde mobiler baserade på "C1 Ultra" (som den snabbaste CPU-kärnan nu kallas) få GB6 ST på 3500-3700 poäng.

Apple låg CPU-mässigt länge ett par generationer före Android-tillverkarna, nu är det inte ens säkert att de kommer vara snabbast vid utgången av 2025! Otroligt spännande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsquanch:

Jag upplever det idag som mer enkelriktat. Det finns ett förblindande Apple-hat i en del nördkretsar.
Särskilt när Apple gör stora tekniska framsteg med teknologi utvecklad in-house.

Personligen känner jag att det var *jefvligt* hätskt för decennier sedan också, värre än vad jag ser i kommentarsfältet här, med råge. Men YMMV of course.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Personligen känner jag att det var *jefvligt* hätskt för decennier sedan också, värre än vad jag ser i kommentarsfältet här, med råge. Men YMMV of course.

"Enkelriktat" var min främsta poäng där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsquanch:

"Enkelriktat" var min främsta poäng där.

Ah, jag vill ändå minnas ett ganska starkt Mac-förakt på ett ställe som SweClockers trots allt även förr - överklockning var väl kanske lite PC-domänens signum. Men när forumet har funnits i decennier känns det som att våra minnen kan bedra. 😅

Däremot håller jag med om att det är lite trist att se. Jag personligen ogillar starkt Apple som företag av en lång rad anledningar, men tänker inte försöka förringa om de lyckas ta fram något som presterar bara för det. Det finns andra tillfällen och platser att kritisera dem.

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag på nästa generations iPhones

En iPhone med en snabb CPU och en PCI Express slott på baksidan.

Sen om Nvidia hade kunnat släppa typ ett
RTX 5070 Ti USB PD 240W Edition
Eller något motsvarande.

Jag sökte på AI images.
Hittade verktyg för att skapa AI bilder, men...
Antingen så krävde de registrering eller så förstod de inte vad jag menade.
Så jag fick göra ett gammalt hederligt Paint job.

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Tycker det är väldigt negativt här inne - se på den tekniska aspekten istället, de har lyckats göra ett mobil-chip snabbare än ett varmt desktop-chip som Ryzen 9 9950X3D. (enkel trådat då)

Rent tekniskt sätt så är det galet imponerande. Sen kan jag inte heller komma på något resonemang till vad man ska nyttja den kraften i på sin telefon. Men imponerande non the less

/Daniel

Är trevligt när man kan docka mobilen till skärmen/skärmarna hemma och ha ett skrivbord där du kan göra samma saker som med dagens laptops, tror de inte kommer bli realistiskt att den kommer slå en desktop om de inte lyckas med kylning i dockat läge.

Men troligen kommer de dröja långt in i framtiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du underskattar rätt grovt hur krävande många webbsidor är idag.

Min hemma-servern är en Orange Pi 5 Plus med M.2 disk och 16 GB RAM. Den får ~850 poäng i ST och ~3500 i MT.

Fungerar lysande som server då den inte hanterar något som är latenskritiskt, men testat att köra ett desktop OS (Ubuntu 24.04) på den enheten. Går helt klart överleva med den prestanda om man inte hade några andra alternativ, men just surfande kändes klart "laggigt" där man rätt tydligt märkte hur komplexitet på sidor korrelerar med hur bra/dåligt det kändes.

Och just ovan har allt mer bäring på desktop/mobiler då Electron (i praktiken Chrome-rendering av webbsida som lokal app) är allt mer populärt (t.ex. Slack, Discord, VS Code).

Känner definitivt skillnad på min Surface Pro 4 (ca 2000 i ST) och M3 Max MBP (ca 3200 i ST) när man surfar.

Vs code är inte troligt jobba i, långsam, dålig support för olika kod språk. Vet den kan hantera enormt många språk, men har ingen förslag på metoder, docs/beskrivning av metoden gör. Assistans för bryta ut kod till ny metod osv.

Bara kod formatering är ett kapitel för sig....

Vet du kan lägga till plugins, men bara hittat de som gör halv hjärtat jobb och många kostar pengar för få de funktioner man vill ha.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Vs code är inte troligt jobba i, långsam, dålig support för olika kod språk. Vet den kan hantera enormt många språk, men har ingen förslag på metoder, docs/beskrivning av metoden gör. Assistans för bryta ut kod till ny metod osv.

Bara kod formatering är ett kapitel för sig....

Vet du kan lägga till plugins, men bara hittat de som gör halv hjärtat jobb och många kostar pengar för få de funktioner man vill ha.

Lite sidospår, men hur bra/dåligt VS Code hanterar intellisense och liknande är en funktion hur bra/dålig språk-servern råkar vara för språket, det har väldigt lite att göra med VS Code självt.

Den är t.ex. lite "sådär" för C# (vilket är trist givet hur mycket bättre VS Code är som editor jämfört med VS) men direkt lysande för t.ex. Go.

Sen är många funktioner där rätt beroende på hur bra/dålig relevanta extensioner är. Tycker VC Code är absolut toppval för många mikrokontrollers (tack vare PlaformIO integration), topp-notch editor för Go, Rust, C och Python (finns säkert fler, men det är språk jag har egen erfarenhet av VC Code och ett par alternativ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Lite sidospår, men hur bra/dåligt VS Code hanterar intellisense och liknande är en funktion hur bra/dålig språk-servern råkar vara för språket, det har väldigt lite att göra med VS Code självt.

Den är t.ex. lite "sådär" för C# (vilket är trist givet hur mycket bättre VS Code är som editor jämfört med VS) men direkt lysande för t.ex. Go.

Sen är många funktioner där rätt beroende på hur bra/dålig relevanta extensioner är. Tycker VC Code är absolut toppval för många mikrokontrollers (tack vare PlaformIO integration), topp-notch editor för Go, Rust, C och Python (finns säkert fler, men det är språk jag har egen erfarenhet av VC Code och ett par alternativ).

Nu körde jag vs code I virtuell maskin, men jäklar vad det var törstigt blev över tiden sämre och sämre och sen buggar jag hade med de (körde i för sig på peppermint).

Men körde php, html osv och även med flertalet plugins var den ljusår efter andra idea, ingen stavningskontroll, inga förslag på metoder bara skriva par bokstäver. Dålig överblick så man kan klicka på egna metoder för hitta vilken fil de kommer ifrån.

Sen som jag skrev för få till formatet krävde plugin för de språket och finns inte mycket man kunde ändra på heller utan man fick ta vad den personen bestämt hur de skulle se ut.

För mig som kört en Ide som är gjort för användas (är ju inte perfekt, men fick mig verkligen gilla de jag hade) , så känndes vs code mer som de hatar utvecklare som vill ha smidighet och mer sånna som hatar livet. Lite som Linux älskare hatar UI.

Om ska gå tillbaka till webb design, lär jag välja annan ide för de var inte kul upplevelse och inget jag spenderar en minut end i. Men finns de plugins som fungerar och är 100% interagerade med vs code kanske man kan ge en chans till. Provade flertalet och flesta var mer som bihang än försökte smälta ihop med programmet och var dåligt integrerade och fungerade halvdant.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Nu körde jag vs code I virtuell maskin, men jäklar vad det var törstigt blev över tiden sämre och sämre och sen buggar jag hade med de (körde i för sig på peppermint).

Men körde php, html osv och även med flertalet plugins var den ljusår efter andra idea, ingen stavningskontroll, inga förslag på metoder bara skriva par bokstäver. Dålig överblick så man kan klicka på egna metoder för hitta vilken fil de kommer ifrån.

Sen som jag skrev för få till formatet krävde plugin för de språket och finns inte mycket man kunde ändra på heller utan man fick ta vad den personen bestämt hur de skulle se ut.

För mig som kört en Ide som är gjort för användas (är ju inte perfekt, men fick mig verkligen gilla de jag hade) , så känndes vs code mer som de hatar utvecklare som vill ha smidighet och mer sånna som hatar livet. Lite som Linux älskare hatar UI.

Om ska gå tillbaka till webb design, lär jag välja annan ide för de var inte kul upplevelse och inget jag spenderar en minut end i. Men finns de plugins som fungerar och är 100% interagerade med vs code kanske man kan ge en chans till. Provade flertalet och flesta var mer som bihang än försökte smälta ihop med programmet och var dåligt integrerade och fungerade halvdant.

Att du inte får förslag på metoder är 100 % ett problem med språk-serven, det är vad jag vet något som VS Code själv inte alls är inblandad i. Så endera missade du helt att installera rätt språkstöd alt. så är det en kass språkserver för PHP (har aldrig gjort något professionellt i PHP, så har ingen erfarenhet).

För HTML och CSS får jag förslag, så har uppenbarligen installerat något för dessa (dock amatör när det kommer till front-end...).

Rättstavning finns inte inbyggd, men det finns ett par riktigt bra paket. Ett är “Spell Right”, som använder systemlexikon på macOS och Windows (jag har bara testat det på macOS, där det fungerar lika bra som i alla andra program som använder systemets rättstavning). Sedan finns det de som har bättre kontext för hur man skriver kod, t.ex. camelCase, snake_case, kommentarer etc. Exempel: “Code Spell Checker”.

VS Code är inte en IDE, det är en textredigerare som kan ställas in precis som man själv vill. Jag förstår att det kan kännas annorlunda om man kommer från IntelliJ, Visual Studio, Rider etc., men helt naturligt om man kommer från Emacs/Vim-sidan. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Att du inte får förslag på metoder är 100 % ett problem med språk-serven, det är vad jag vet något som VS Code själv inte alls är inblandad i. Så endera missade du helt att installera rätt språkstöd alt. så är det en kass språkserver för PHP (har aldrig gjort något professionellt i PHP, så har ingen erfarenhet).

För HTML och CSS får jag förslag, så har uppenbarligen installerat något för dessa (dock amatör när det kommer till front-end...).

Rättstavning finns inte inbyggd, men det finns ett par riktigt bra paket. Ett är “Spell Right”, som använder systemlexikon på macOS och Windows (jag har bara testat det på macOS, där det fungerar lika bra som i alla andra program som använder systemets rättstavning). Sedan finns det de som har bättre kontext för hur man skriver kod, t.ex. camelCase, snake_case, kommentarer etc. Exempel: “Code Spell Checker”.

VS Code är inte en IDE, det är en textredigerare som kan ställas in precis som man själv vill. Jag förstår att det kan kännas annorlunda om man kommer från IntelliJ, Visual Studio, Rider etc., men helt naturligt om man kommer från Emacs/Vim-sidan. 🙂

Finns vist stöd inbyggd, men ja jag testade flera plugins och var ett som var nära, men kunde inte testa fullt ut för de kostade pengar och var inte bra nog för vara värt risken.

Sen alla plugin jag testade var de knappt någon integrering med systemet utan låg separat och fungerade inte heller bra. Har sett plugins för andra ide som faktiskt varit mer interagerat med systemet.

Men största felet var prestandan och buggar. Var inte ovanligt programet hängde sig.

Men du har helt rätt jag har 4+ års vana i en kod redigerare. Där man enkelt Ctrl på klass eller metod hopa mellan klasser eller inom samma klass och enkelt importera en klass (gick med ett av pluginen till vs code, men fungerade inte helt sömlöst alltid).

De jag gillade mest är integrering i Android Studio, borde vara lika smidigt för göra hemsida/hemsidor. Bara lägga bilder och annat material i rätt map och ide kan enkelt fånga upp dessa filer och du har full frihet att designa element själv eller använda färdiga mallar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur är detta möjligt? är desktop designade för spel dvs. massor med cores och därför blir stekheta medans man gått All-in på en core här eller?

Permalänk
Medlem

Missade en grej. Vet inte om Apple gör det fortfarande , men i tidigare modeller så har de ibland underklockat proppen i takt med att batteriet tappat kapacitet. Då kan det vara bra att ha lite marginal.

Permalänk
Datavetare

Nu får man vara vaksam på att GB6 resultat kan fejkas. Har dykt upp ett till resultat som man tror kan vara gjort av YT profilen Geekerwan genom att kyla med flytande kväve.

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/13780176

Fast å andra sidan: gjorde en snabb sökning i GB6 databasen, det finns nu massor med resultat med ST på mellan 3900 och 4000, så resultatet ovan är egentligen inget speciellt sett sett till ST. Däremot har det lite högre MT poäng än de flesta andra som håller sig runt 10000 poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Imponerande, men vad ska man som Apple-användare göra med all denna enkeltrådade kraft?

Personligen köpte jag för kunna spela spel med högsta inställningar och fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Missade en grej. Vet inte om Apple gör det fortfarande , men i tidigare modeller så har de ibland underklockat proppen i takt med att batteriet tappat kapacitet. Då kan det vara bra att ha lite marginal.

Ja det är något de forfarande gör, man får tillbaka prestandan om man sätter i ett nytt bra batteri. Om jag inte minns fel är det under 80% man kan få upp en varning om prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av Jagers:

hur är detta möjligt? är desktop designade för spel dvs. massor med cores och därför blir stekheta medans man gått All-in på en core här eller?

Nä. Man vill ha åtminstone en så snabb kärna som möjligt i spel.
Apples processor är helt enkelt bara bättre.

Permalänk
Skrivet av yoggan:

Se till att vardagliga saker går snabbt.

Du har en poäng i att det är viktigt, men mjukvaran är mycket viktigare i det avseendet. Det är minst fem år sen hårdvaran var nog snabb för att alla vardagliga saker ska gå blixtsnabbt - allt som inte gör det i vardagen idag är alltså på grund av dålig mjukvara.

Det är sånt som märks extra väl om det finns någon fnurra på tråden, tex när uppkopplingen är lite sämre. Videos på Messenger eller Twitter är solklara exempel, video är ett löst problem de senaste 10 åren men likt förbaskat fungerar de knappt ens med bra hastighet.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

SweC 2025: CPUer är nu för snabba!

Vad är värdet på en mobil med väldigt snabb CPU? Race-to-sleep.
När CPUn jobbar är det inte bara den som drar mer ström, även periferikretsar drar mer. Så en CPU med väldigt hög single-thread kommer nästan alltid leda till bättre total perf/W när man jobbar interaktivt då det primärt korta jobb följt av vila.

Värdet i ett större perspektiv är att det är långt svårare att designa en CPU med väldigt hög single-thread prestanda samtidigt som perf/W är hög. Om man lyckas med det är det "bara" att skala upp för att bygga kretsar för mer avancerade problem.

Har funnits CPUer med hög total CPU-kapacitet genom att kombinera väldigt många svaga CPUer. Men då single-thread prestanda är så kritiskt för väldigt många uppgifter har dessa aldrig utgjort något hot mot normala desktop CPUer så länge de senare hade överlägsen ST.

Exempel är Tile64 som redan 2007 hade en krets med 64 CPU-kärnor som slog Intel på fingrarna i MT om man kunde dra nytta av all kraft. En av Intels kommentarer var spot om: 1000 kycklingar kommer aldrig kunna ersätta 2 oxar!

Är du verkligen säker på det? Igen, dålig mjukvara. En gpu är mer eller mindre 10000 kycklingar som presterar bättre än dina 16 oxar I cpu.

Förvisso är mjukvara anpassad för det men.. är inte det lite poängen?

Jag har sagt det förut att det rimligtvis borde vara 100+ kärnor i en instegsCPU idag, vad skulle vi annars göra med alla transistorer. Frekvensen har stått still i ett decennium, tvärtom borde industrin backat frekvensen lite och lärt utvecklarna att skriva flertrådade applikationer istället. Och gjort en bättre schemaläggare till ditt os, minsta stutter i skrivbordsmiljön är bara pinsamt.

Men vi får väl se om 10-15 år, det finns iallafall några ställen det rör sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att 99% av alla användare skulle klara sig med prestandan man fick för 10 år sen så känns detta ganska "meeh" hade varit extremt mycket mer intressant om prestandan istället hade varit 20-30% sämre än förra generationen men extremt mycket mer energi effektiv!

Det hade varit sant, om inte alla odugliga programmerare samtidigt gjort alla mjukvaror otroligt mycket långsammare.

Gällande energieffektivitet sker den ju typiskt parallellt med prestandaökning, en snabbare processor kan jobba på lägre klockfrekvenser t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

Du menar vad folks _arbetsgivare_ lägger pengar på?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pelle proffs:

Är du verkligen säker på det? Igen, dålig mjukvara. En gpu är mer eller mindre 10000 kycklingar som presterar bättre än dina 16 oxar I cpu.

Förvisso är mjukvara anpassad för det men.. är inte det lite poängen?

Jag har sagt det förut att det rimligtvis borde vara 100+ kärnor i en instegsCPU idag, vad skulle vi annars göra med alla transistorer. Frekvensen har stått still i ett decennium, tvärtom borde industrin backat frekvensen lite och lärt utvecklarna att skriva flertrådade applikationer istället. Och gjort en bättre schemaläggare till ditt os, minsta stutter i skrivbordsmiljön är bara pinsamt.

Men vi får väl se om 10-15 år, det finns iallafall några ställen det rör sig på.

Nyckelordet där är "kan ersätta".

GPUer och kanske främst GPGPU i detta kontext visar att har man ett så kallat "embarrassingly parallel" problem som också är data-parallellt så är en GPU helt överlägsen en CPU även med SIMD-optimeringar på den senare.

Ett sådant exempel är ju att Apples Pro/Max serie är snabbare än senaste ThreadRipper i Blender-rendering när de förra använder iGPU.

Så det går åt båda hållen. Väldigt mycket vi gör på skrivbordet/mobilen är latenskritiskt och typiskt enkeltrådat alt. har mycket begränsad skalning till flera kärnor. Två oxar är här helt överlägset 1000 kycklingar.

Blender-rendering, många (men inte alla) machine-learning fall, många typer av fysik/kemi/flödes-simuleringar, m.m. ligger i andra änden av spektrat. Här är 1000 kycklingar överlägset två oxar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu får man vara vaksam på att GB6 resultat kan fejkas.

Tycker även att man bör vara vaksam på att GB6 resultat kan påverkas negativt på liknande sätt.

Sen "bumpade" GB6 siffrorna med 10% mellan 6.0 och 6.1 om jag inte minns fel.

Bortsett från kanske just Apple Silicon, så känns det även som att snittet för många kretsar och system ligger 20-30% under sitt faktiska "topp".

Många verkar även glömma bort att just Windows-system bromsas av Windows Defender, Core isolation Memory integrity och Edge som ständigt ligger i bakgrunden.

Lite därför min fråga ang. din Surface. Tänkte bli kompis med Windows 11 IoT LTSC 2024 idag, men hittills är det precis så bloatat och segt som jag minns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gör jag? Som sagt, har använt min a32 utan problem i 6 veckor och den är nästan identisk sätt till prestanda med en s7 edge som kom ut 2016. Samt merparten av användare använder mobilen till sociala medier och läsa nyheter. Du kanske då som många andra här inte tillhör den stora skalan utan en väldigt liten minoritet som har lite högre krav.

Definera "utan problem"... Stött på många som hävdar att dom klarar sig utmärkt med gammal hårdvara, sen när dom visar står saker och laddar i 5-10 sekunder stup i kvarten och vissa saker är så hackigt att man lika gärna kunde låta bli.

Tror snarare du är i andra änden av skara, den skaran som inte vet vad dom går miste om.

Permalänk
Skrivet av Hoppitoss:

Så alla skulle klara sig med 600 poäng single core och 1000 poäng mulit med 2 GB RAM och 32 GB storage?

Det är en helt annan sak. Såklart vill alla också ha prestanda, men framförallt minne.

Jag valde en mobil med extra ram för att den skulle stå sig bättre över tid. Att få slut på lagring för att du tagit bilder på sånt du tycker om är också väldigt tråkigt.

Men hur länge har det funnits mobiler med 8gb ram och 256+gb lagring?

Mjukvaran behöver egentligen inte ens optimeras, det är det som är det sjuka. Det räcker gott och väl att de bara låter bli att aktivt göra val som förstör, man behöver inte använda ALLA bibliotek som finns i varenda applikation. Osv.

Har ni märkt att det går att ringa med video i nästan alla chattapplikationer som tex messenger/WhatsApp? Man kan undra vad det egentligen bidrar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

Ja vad ska man göra, har svårt och se att digitala siffror på internetbanken är roligare än nya tekniska prylar?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Tycker även att man bör vara vaksam på att GB6 resultat kan påverkas negativt på liknande sätt.

Sen "bumpade" GB6 siffrorna med 10% mellan 6.0 och 6.1 om jag inte minns fel.

Bortsett från kanske just Apple Silicon, så känns det även som att snittet för många kretsar och system ligger 20-30% under sitt faktiska "topp".

Många verkar även glömma bort att just Windows-system bromsas av Windows Defender, Core isolation Memory integrity och Edge som ständigt ligger i bakgrunden.

Lite därför min fråga ang. din Surface. Tänkte bli kompis med Windows 11 IoT LTSC 2024 idag, men hittills är det precis så bloatat och segt som jag minns det.

Det finns helt klart många resultat där den som testat haft ganska mycket "junk" körande i bakgrunden. GB6-databasen är inte värdelös, de flesta resultat är helt okej. Men man behöver ha en hyfsad uppfattning om var de modeller man tittar på borde ligga, så att man kan filtrera bort uppenbart dåliga eller fejkade körningar.

Angående version och jämförbarhet: de säger själva att resultat gjorda med version 6.3, 6.4 och 6.5 är direkt jämförbara:
https://www.geekbench.com/blog/2025/09/geekbench-65/

Sedan det du nämner kring saker som Windows "bromsas" av: här får man tänka på vad det är man vill ha en benchmark på. Jag vill inte veta prestanda för något hypotetiskt scenario där allt är bortskalat för att vinna 100–200 poäng. Jag vill veta vad man faktiskt kommer att se på ett typiskt system.

Core Isolation och Memory Integrity är funktioner de flesta nog ändå vill ha aktiverade. MacOS/iOS har liknande skydd i form av System Integrity Protection och Kernel Integrity. Vidare har Apple börjat flytta ut vissa drivrutiner till user space, vilket kan ha en viss negativ prestandapåverkan men är betydligt säkrare om det råkar finnas buggar i drivrutinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Imponerande ändå hur de lyckas öka prestandan och det dessutom i en krets som används i mobil.
Så det är helt klart positivt ur ett teknikutvecklingsperspektiv.

Arm är ju inte ännu ordentligt etablerat för just PC, då det kräver att mjukvaran är gjord för det. Inte omöjligt att det kommer med tiden, men ännu är så pass stor andel av applikationerna gjorda för x86 och många av dessa kommer inte heller att göras om för Arm.

Varför det är något mer negativ ton här på forumet kring det, beror ju mycket på vad forumet och dess medlemmar har för fokus och grundinställning.
Har ju alltid varit väldigt mycket PC-Windows-Spel, även om det finns mer bredd än så och det ökar. Diskussioner kring mobiler liksom konsoler tenderar oftast att ha mer negativa eller ifrågasättande kommentarer.

Samtidigt inte heller så konstigt.
Mobilspelande är inte lika vanligt i Sverige som t ex i Asien, här är mer aktivt spelande mer fokuserat på PC. Värdet av ökad prestanda i mobilen är ju också något som få ser då redan några år gamla mobiler fungerar mer än tillräckligt bra.

Tittar jag själv t ex efter mobil så är det inte processorn/kretsuppsättningen som har betydelse, utan snarare det övriga: Har den gott om minne, bra kameror, bra batteritid.
Sen ser man hur folk som inte alls har koll köper toppmodeller trots att de skulle klara sig mer än väl med enklare, antingen till sig själv eller till någon annan. Men jag ser inte det som något problem om en individ som anser sig behöva något lägger en hyfsad slant på det.
Prissättningen kan man däremot tycka är lite väl tilltagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samma här! Har sedan tidigare ett par "billiga" kamerasystem som jag kanske lagt 30-40000:- på genom åren.

Att köpa en systemkamera i klass med en iPhone 17 Pro blir dyrt!

Visst plockar jag fortfarande fram min systemkamera ibland, men behöver en mindre resväska för att få med mig alla objektiv, blixtar samt stativ.

Har på senare år lärt mig att bästa kameran är den man har med sig. I det avseendet är en mobiltelefon smått oslagbar.

Och priset? 15000:- är billigt för 48MP och linser motsvarande minst fyra klumpiga objektiv.

Makro, Wide, Normal samt Tele

Med systemkameran brukar jag alltid försöka välja två av typerna ovan.

Har en iPhone 15 Pro idag och använder "Pro Camera by Moment" när jag vill kunna köra med manuella inställningar.

Man kan inte ens börja jämföra en systemkamera med en mobil kamera. I vissa fall ja men titta bara på storleken på sensorn. på en system kamera kan den vara som ett frimärke men på en mobil som en liten skruvskalle storleksmässigt.
Speciellt märkbart i miljöer med dåligt ljus men en stor sensor ger även fler fördelar.
Glaset och optiken är mycket bättre i systemkameror.
Mer detaljer och en bild som inte gått igenom ett digitalt filter och AI för att fräscha till den.

Med det sagt så är dagens mobilkameror inte dåliga men inget för seriösa fotografer, speciellt inte i dåligt ljus.
Dessutom är det svårt att se fördelarna på en vanlig skärm, en stor skärm med hög upplösning så skiner systemkameran ganska så enormt.
Detta lärde jag mig av en kollega som är kamera nörd. Han skrattade gott när jag jämförde mobilkameror med systemkameror sedan fick jag se lite riktiga bilder och även proffsiga stora bilder han tagit och skrivit ut på A0 papper och det var riktigt imponerande faktiskt hur bra detaljer det var, han är pilot(på fritiden) och brukar ta mycket flyg foton.
Men för att märka en stor skillnad krävs ofta bra kringutrustning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan inte ens börja jämföra en systemkamera med en mobil kamera. I vissa fall ja men titta bara på storleken på sensorn. på en system kamera kan den vara som ett frimärke men på en mobil som en liten skruvskalle storleksmässigt.
Speciellt märkbart i miljöer med dåligt ljus men en stor sensor ger även fler fördelar.
Glaset och optiken är mycket bättre i systemkameror.
Mer detaljer och en bild som inte gått igenom ett digitalt filter och AI för att fräscha till den.

Med det sagt så är dagens mobilkameror inte dåliga men inget för seriösa fotografer, speciellt inte i dåligt ljus.
Dessutom är det svårt att se fördelarna på en vanlig skärm, en stor skärm med hög upplösning så skiner systemkameran ganska så enormt.
Detta lärde jag mig av en kollega som är kamera nörd. Han skrattade gott när jag jämförde mobilkameror med systemkameror sedan fick jag se lite riktiga bilder och även proffsiga stora bilder han tagit och skrivit ut på A0 papper och det var riktigt imponerande faktiskt hur bra detaljer det var, han är pilot(på fritiden) och brukar ta mycket flyg foton.
Men för att märka en stor skillnad krävs ofta bra kringutrustning.

Säger inte emot det du säger, men mycket har faktiskt hänt på sensorfronten de senaste fem åren. Sensorerna i Iphones har vuxit rejält, och det finns kinesiska märken som har sensor på 1”. Om inte i klass med systemkameror så är de åtminstone ikapp kompaktkameror och vissa spegellösa.