Deras API priser för on demand har du på hemsidan. Det är inte någon extra kostnad än de tokens du använder om du använder API priserna, fast det kan gå rätt fort, speciellt om du använder deras Opus 4.1 modell som är extremt dyr Sonnet 4 kostar som konkurrensen från OpenAI mer eller mindre och jag använder i stort sett alltid den annat än vid planeringen av project.
Istället än att använda on demand kan du använda en månadsplan och logga in med din vanliga Claude.ai användare. Då är det inkluderat och inga API priser annat än vad du betalar per månad.
Deras månads Pro plan, som kostar i stil med de flesta andra som Gemini och ChatGpt, inkluderar Claude Code, fast dock med rätt låga limits (5 timmars rullande caps) men för att testa på, eller något då och då är det prisvärt, då du får en vanlig all usage AI av högsta kvalitet + access till Claude Code. Så kodar man är det bättre än OpenAi skulle jag påstå om man jämför deras Pro planer.
Jag testade först med Pro och blev så impad, att när jag kört in i två usage limits, så uppgraderade jag till Max som ligger någonstans runt 100eur per månad men där har jag inte kört på någon limit ännu, samt att det ger access till deras flagship modell Opus 4.1. Tanken var först att köra igenom lite backlog under en månad och bara ha det en månad, men med all tid jag tjänat, så har jag valt att ha kvar deras Max plan. Det är svårt räkna men använder du det mer än bara då och då, tjänar du snabbt in på att ha en månadsplan mot att betala on demand med API priserna. Man kan få ut flera tusen euro värt av användning med max planerna mot att betala on demand.
Så om du vill testa, är det nog bäst skaffa en vanlig Pro plan en månad och se hur det funkar för dig. Då slipper du oroa dig för hur mycket tokens du använder.