Snabbfråga: Använder du AI i vardagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Alltså snacka om att jämföra äpplen och päron.

AI har redan ersatt tusentals arbetstillfällen, kan utföra uppgifter som tar tiotals arbetstimmar på minuter, ger möjlighet till företag att kraftigt öka produktiviteten inom organisationen. Att jämföra sånt här med VR och Linux är missvisande.

Vi kan återkomma till den här tråden om ett par år så kan vi se vem som får rätt. AI kommer förändra verkligheten för i stort sett alla företag och de som vägrar lära sig använda AI kommer ha mycket högre risk för arbetslöshet.

Alltså snacka om att missa poängen.

Min poäng är precis att det inte är så svart och vitt som du försöker hävda.

Minns du IT-bubblan, hm? Det är en tämligen relevant jämförelse, inte minst i och med att du drev in på det spåret. Kan ju titta på kanske AI-/ML-branschen största förkämpar Nvidias aktie nedan, för en "viss" indikation på att vi potentiellt är på väg att upprepa historien.

Det är inte så enkelt att det är antingen "hänga med på tåget" eller fäktas mot väderkvarnar.

Permalänk
Medlem

Nej har inte hittat något som helst användnings område för det privat.

Gillar inte att använda saker som gör så mycket fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tojt:

Deras API priser för on demand har du på hemsidan. Det är inte någon extra kostnad än de tokens du använder om du använder API priserna, fast det kan gå rätt fort, speciellt om du använder deras Opus 4.1 modell som är extremt dyr Sonnet 4 kostar som konkurrensen från OpenAI mer eller mindre och jag använder i stort sett alltid den annat än vid planeringen av project.

Istället än att använda on demand kan du använda en månadsplan och logga in med din vanliga Claude.ai användare. Då är det inkluderat och inga API priser annat än vad du betalar per månad.

Deras månads Pro plan, som kostar i stil med de flesta andra som Gemini och ChatGpt, inkluderar Claude Code, fast dock med rätt låga limits (5 timmars rullande caps) men för att testa på, eller något då och då är det prisvärt, då du får en vanlig all usage AI av högsta kvalitet + access till Claude Code. Så kodar man är det bättre än OpenAi skulle jag påstå om man jämför deras Pro planer.

Jag testade först med Pro och blev så impad, att när jag kört in i två usage limits, så uppgraderade jag till Max som ligger någonstans runt 100eur per månad men där har jag inte kört på någon limit ännu, samt att det ger access till deras flagship modell Opus 4.1. Tanken var först att köra igenom lite backlog under en månad och bara ha det en månad, men med all tid jag tjänat, så har jag valt att ha kvar deras Max plan. Det är svårt räkna men använder du det mer än bara då och då, tjänar du snabbt in på att ha en månadsplan mot att betala on demand med API priserna. Man kan få ut flera tusen euro värt av användning med max planerna mot att betala on demand.

Så om du vill testa, är det nog bäst skaffa en vanlig Pro plan en månad och se hur det funkar för dig. Då slipper du oroa dig för hur mycket tokens du använder.

Ska testa och se vad jag tycker om det. 100eur per månad är lite väl mycket när jag inte får betalt för det jag gör, men vanliga Pro kan vara värt att testa ändå.

Permalänk
Medlem

Har använt för skojs skull, men man inser snabbt att det är otillförlitligt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska testa och se vad jag tycker om det. 100eur per månad är lite väl mycket när jag inte får betalt för det jag gör, men vanliga Pro kan vara värt att testa ändå.

Kul nog, släppte de en major uppdatering med en ny modell igår, Sonnet 4.5 samt ny uppdatering till Claude Code. Jag har inte testat ännu, men baserat på test resultat som släppts är det stora förbättringar och den slår deras tidigare topp modell på det mesta för samma pris som tidigare Sonnet 4

Så det är nog en perfekt att testa nu. Det kan ta lite tid lära sig hur du får ut det mesta av det, så kan vara värt kolla in någon video för mer avancerade funktioner och hur du optimerar så du får ut så mycket som möjligt av dina usage slots, framförallt på Pro planen.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar inte inse att anledningen till att de tycker AI är otillförlitligt skräp är att de helt enkelt inte vet hur man använder AI. Jag får nästan aldrig svar som innehåller felaktigheter då jag genom flitigt användande lärt mig hur man ska skriva prompts för att få tillförlitliga svar, något man aldrig kommer lära sig om man kategoriskt vägrar överhuvudtaget försöka.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt lite, nästan inget.

Som någon annan nämnde, pallar inte konton, och är rädd att jag slutar kunna tänka själv som både forskning visar på, och som egenupplevt med andra saker som tex tappat lokalsinne efter jag blivit köra google maps för navigering. Blir jag irrelevant om några år för att jag tänker själv och inte myrar för AI:n så får jag helt enkelt vara irrelevant.

Har också svårt för rövslickeriet, men framför allt för självförtroendet. En 100.000 gånger starkare och ärligare error correction i form av "jag vet inte" och "jag förstår inte" hade jag nog använt det mer, men då hade väl hypen inte varit värd så många miljarder, då folk vill ha pondus och självsäkerhet - det är halva säljet, folk VILL inte tänka själva, de vill bli tillsagda vad de ska göra och bekräftade att de gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Alltså snacka om att missa poängen.

Min poäng är precis att det inte är så svart och vitt som du försöker hävda.

Minns du IT-bubblan, hm? Det är en tämligen relevant jämförelse, inte minst i och med att du drev in på det spåret. Kan ju titta på kanske AI-/ML-branschen största förkämpar Nvidias aktie nedan, för en "viss" indikation på att vi potentiellt är på väg att upprepa historien.

Det är inte så enkelt att det är antingen "hänga med på tåget" eller fäktas mot väderkvarnar.

<Uppladdad bildlänk>

Ett annat tecken på bubbla är att Nvidia som gör hårdvaran (högst värderade börsbolaget i världen just nu) investerar i OpenAI (och andra AI-startups) med alla pengar de får av aktieköparna, OpenAI använder dessa pengar för att hyra datacenters av Oracle (14de högst värderade börsbolaget i världen), och Oracle köper Nvidia-kort för dessa.

OpenAI visar inkomster genom Nvidias investering.
Oracle visar inkomster genom OpenAIs investering.
Nvidia visar inkomster genom Oravles investering.
Investerarna trycker in mer pengar för att företagen visar bättre siffror.
När i själva verket investerarnas pengar används för att visa bättre siffor.

Får AI-bolagen inte till en inkomstmodell (eller teknik som slår ut allt) värd alla dessa enorma summor ganska snart, så känns det som bubblan kommer spricka. Men visst tekniken går snabbt, så vem vet, de kanske klarar fixa AGI innan bubblan poppar som ersätter 99% av alla jobb. Men då poppar hela ekonomin istället för bara AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Vissa verkar inte inse att anledningen till att de tycker AI är otillförlitligt skräp är att de helt enkelt inte vet hur man använder AI. Jag får nästan aldrig svar som innehåller felaktigheter då jag genom flitigt användande lärt mig hur man ska skriva prompts för att få tillförlitliga svar, något man aldrig kommer lära sig om man kategoriskt vägrar överhuvudtaget försöka.

Fast... det är väl redan problemet med det mesta, och har så varit länge. Skit in, skit ut. Använder du traditionella sökmotorer på "fel" sätt får du också bara skräpresultat, och det kan såklart också tolkas som att sökmotorerna är värdelösa. Blir inte riktigt en fullständigt korrekt bild av verkligheten. Sen finns det massa spännande faktorer som missas om man (återigen) väljer att göra det så svartvitt. Alltifrån sponsrade resultat, till algoritmer som påverkar resultat och rangordning.

Detsamma gäller AI/ML/LLM - det är många faktorer och variabler som spelar in i hur resultat genereras och rangordnas, och visst går det att lära sig rätt bra hur man ska nyttja dessa till sin fördel, men det förutsätter också att tjänsteleverantörerna inte ändrar sådana variabler. GLHF om du kör något annat än lokala LLM som du har mer kontroll över.

Har personligen inte fullt förtroende för att bolag som Meta eller Google är fullt transparenta, ärliga, användar-/kundvänliga o.s.v. Säkert väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Har använt för skojs skull, men man inser snabbt att det är otillförlitligt skräp.

Beror säkert på vad man försöker göra, men jag tycker ai fungerar väldigt bra som bollplank.

Har försökt fixa en del saker i linux med hjälp av, svaret brukar vara i stil med "jag förstår, gör såhär för att fixa det" och det fungerar givetvis inte.
Men med relevanta följdfrågor brukar vi komma i mål.

Lite som att ställa frågor på ett forum, man kan inte lita på alla svar men man kommer i regel framåt.
Och med ai blir det i realtid istället för att vänta på att någon orkar svara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Nja, det är snarare så att båda sidor har en poäng.

AI är i vissa fall ett kraftfullt och användbart verktyg men det är fullt av rätt stora problem. Du kan förbättra resultaten genom att bli bättre på att använda verktyget. Det finns dock inget sätt att eliminera problemen.

I grunden är det också icke-deterministiskt. Svaren grundar sig på sannolikheter och dessa sannolikheter kan ändras beroende på vilken väg som tas genom de artificiella neuronerna. Så även om 1+1 högst sannolikt är 2 kan den sannolikheten högst sannolikt ändras beroende på vilka sannolika vägar som tas i nätverket.

Det här är både en feature och en bug. Anledningen till att dessa modeller funkar så bra som de gör och kan köras på tillgänglig datakraft är just för att de inte är deterministiska. Men, det ger också problemet att vi kan få rätt konstiga resultat ibland.

Ett annat problem är just datakraft. Även om de kräver betydligt mindre datakraft än vad som skulle krävas för deterministiska modeller, har vi ändå ett problem med att datakraften är begränsad.

Mer datakraft hade annars omedelbart gjort samtliga modeller bättre. Tänk bara att ha ett kontextfönster som är 10 eller 100 gånger större. Just nu jobbar vi med minne som en guldfisk.

Permalänk
Medlem

Har använt duckduckgo ai ett antal gånger när jag är på jakt efter lösningar i linux miljö. ibland är det skönt att få svar direkt istället för att gå in på massa länkar.

Permalänk
Medlem

Man bör också ta i beaktande att eftersom detta är ett svenskt forum kan man räkna med att många har testat svenska av de som tycker att det är totalt värdelöst. Även om det har blivit betydligt bättre med de senaste modellerna, presterar de fortfarande märkbart sämre än om du använder engelska för många användningsområden.

En annan sak som nämns ovan är att man måste förstå hur dessa verktyg fungerar för att få ut det mesta av dem. Det känns som om många felaktigt tror att eftersom det är "datorer" så är alla dessa AI-LLM:er starka på matematik. I verkligheten är de svaga på matematik och fakta, och istället extremt starka på att hantera text på grund av hur de är designade.

Så om man använder en LLM mest för att skriva om text, skriva text eller analysera text, så klarar de flesta modeller – även de mindre och självhostade modellerna – det utmärkt, och man kommer tycka att de är extremt imponerande så länge man håller sig inom modellens kontextfönster.

Men om du använder en modell för att analysera ett räkneproblem, kod som innehåller beräkningar eller sådant som statistik som du vill analysera, så kommer även de senaste modellerna att göra fel utan hjälpverktyg. Om man inte använder dessa verktyg, så kommer man tycka att deras resultat är värdelöst. Det är därför de nuvarande modellerna kan köra kod i realtid för att kringgå sina svagheter med regelbaserad matematik samt söka och kontrollera källor i realtid online. Det kombinerat med deras allt starkare resonemangsstyrka gör att kvaliteten på deras resultat är så mycket bättre nu än bara sex månader sedan. Det går extremt fort inom området.

Slutligen, om man frågar hur stor månen är eller någon annan väldokumenterad fakta, bör man få samma svar varje gång av alla de senaste modellerna. Men om man ställer en fråga som har flera möjliga rätta eller felaktiga svar, med massor av olika åsikter och massvis med olika studier som alla har olika slutsatser – som till exempel "Vilken frukt är nyttigast?" – så kommer man få olika svar varje gång! Precis som om man försökt googla sig fram till samma slutsats.

Vill man använda LLM:er för mer efterforskning eller faktasökning och se till att man bara använder information som man kan lita på och dubbelkolla själv, bör man kolla på saker som Perplexity och NotebookLM. Noggrann kontroll behöver man fortfarande, men om man inte är mer effektiv med dessa verktyg så gör man något fel i mitt tycke.

Det är många som säger att det är en bubbla. I min bransch har flera tusen redan fått gå och många fler är på väg ut. Krav på att använda olika AI verktyg samt krav på träning på hur man effektivt använder dessa verktyg är nu normen. Lösningar för att inte bara effektivisera utan helt byta ut människor i enklare roller som firstline support, enkla admin uppgifter/data entry positioner, entry level positioner som utvecklare etc, implementeras i denna stund på stor skala. När man sett dessa verktyg som säljs in nu och vad de kan göra så går det inte blunda för vad som kommer ske. Vad som var otänkbart för ett år sedan, är nu verklighet.

Man kan ha olika åsikter i frågan, men i min mening går det inte att hävda annat än att AI är en av de absolut största sakerna som hänt på senare tid och kommer enligt min mening att totalt vända upp och ner på samhället – för det bättre eller det sämre, det återstår att se.

Permalänk
Medlem

Ja rätt ofta, går knappt in på sökresultat längre för AI:n när man googlar säger svaret snabbare.

ChatGPT använde jag senaste i ett projekt för att analysera ett spels assemblerkod och dekompilerad kod utan variabelnamn, den var bra på att förklara vad koden gjorde men såklart behövde jag göra en hel del själv och pussla ihop allting. Men jag tycker den är bra att använda som ett bollplank när man har kört fast.

Permalänk
Medlem

Avstod röst.
Jag jobbar med maskininlärning.
Men jag använder inte 'generativ' 'AI'.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag använder LLM. Min åsikt är sitt ner i båten. Den mesta teknik tar lång tid på sig att bli riktigt bra, de första som köper den köper mycket för att vara först. Sedan efter ett tag tröttnar folk på tekniken och den måste mogna.

Även om LLM kan ses som dåliga, så har många bara en LLM att fråga eller folk som ej har tid att svara. Så LLM kan vara en bollplank.

Det stora problemet med LLM enligt mig är att många har för stora förhoppningar, sedan när de har lagt hur mycket pengar som helst på det så får de ej ett resultat som de förväntar sig.
Samtidigt är raka motsatsen inte heller bra. Lite som när vissa skaffade El, traktorer och andra fordon och man sa att ens förfäder har klarat sig utan detta i tusentals år och min ätt kommer klara sig lika länge utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Nej vi snackar om fullständigt AI slop.

https://www.insidehook.com/wellness/google-medical-ai-halluci...

https://www.bbc.com/news/articles/c0kgydkr516o falsk information om att en man skulle ha mördat sina barn.

https://www.damiencharlotin.com/hallucinations/ databas över rättsfall där ai fel upptäckts.

fullständigt fabrikerad text från ett verktyg som ska göra text to speech

https://arxiv.org/abs/2402.08021

om inte skiten är 100% korrekt i sin information så är den fullständigt värdelös i mitt arbete.

Det finns inget utrymme för hitte på fel.

Permalänk
Medlem

Försöker undvika att använda det, men det händer ju att jag vibekodar ibland eftersom jag inte alls kan koda något nämnvärt, men det är ganska bekvämt att kunna få små linux applikationer gjorda till en, som gör precis det jag vill att de ska göra, med resultat ganska snabbt.

Men undviker helt att generera videos, bilder eller röst. Där är jag skarpt emot tränade modellers existens.