Veckans fråga: Hur ofta uppdaterar du BIOS?

Permalänk
Medlem

Brukar uppdatera inom en till två veckor

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

För typ 15 år sedan försökte jag uppdatera BIOS "ba'fatt". Det lyckades inte och sedan dess har jag inte ens försökt. För mig finns det ingen anledning att meka med något som faktiskt fungerar. Däremot är jag kvick att uppdatera OS i dator och mobil, bland annat för säkerhetsfrågan.

/ B

Permalänk
Snusfri

Vid behov.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ibland blir dock saker sämre i nyare versioner. Gigabyte ändrade datapunkterna i fläktprofilerna så CPU och CPU-optional maxar fläktarna vid förhållandevis låg temp.. Jag som hellre har lite varmare prolle än oljud fick lösa det på annat vis.

Bäst att hålla sig borta från Betaversioner av BIOS. Fanns en till mitt MB som kunde bricka kortet. En annan som pajade XMP osv. Alla hade i princip kritiska problem.

Permalänk
Medlem

När jag byter prolle. Undantag vid viktigt säkerhetsuppdatering.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

En gång per år kanske om det inte kommer något jättefarligt biosrelaterat eller om nån ny hårdvara inte stöds i bios. Håller koll på om det som introduceras i nya bios är relevant för mig helt enkelt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Har nog bara gjort det när jag saknat funktionalitet för en ny processor (AM4) eller stöd för linux (min nyaste laptop).

Säkerhetsuppdatering hade jag gjort om det hade varit någon galet lättanvänd säkerhetsbrist.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När det kommer fixar till minneskompatibilitet, stabilitet och säkerhet. Men definitivt uppdaterar när det är nybyggt system.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Jag uppdaterar BIOS vid behov. Ny CPU-stöd eller stabilitetsfixar är skäl nog, men annars låter jag det vara. Betaversioner och onödiga flashar lockar inte, risken överväger vinsten. Samtidigt ser jag ingen poäng i att sitta kvar på en version med kända problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Brukar vänta 1-2 veckor efter en ny version kommit. Kollar först att det inte uppdagats några allvarliga problem.

Hur vet du om det dykt upp några problem? Inte som så att dom går ut med något direkt så länge det inte kommer en beta strax efter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

1- När jag bygger nytt eller byter komponenter.
2- När det kommer stöd för ny hårdvara, nya funktioner eller bättre kompatibilitet med det jag har
3- När jag får ett ryck och börjar pilla fast allt funkar finfint innan 😅

Hög igenkänning på #3! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser på BIOS som oljan i en bilmotor, det går att köra på gammal olja, men ny olja är bättre

Nu är det här ett totalt sidospår, men oljan i en bil är lite mer komplicerad än så.

Gammal olja är såklart bättre än ingen men när motorn går absorberar oljan det fina dammet som oundvikligen kommer när metall går mot metall. Oljetrycket ska se till att metalldelarna nästan aldrig faktiskt rör varandra men det finns ställen som inte går att lösa med rent oljetryck, till exempel kolvringarna som ska ta upp glappet och se till att explosionen från bränslet stannar i cylindern. Det finns fler sorters partiklar också i oljan, till exempel små mängder sot från avgaserna som samlas runt ventilerna.

Med tiden blir oljan mer som sandpapper från motorns perspektiv och när det börjar gå illa så accelererar problemet (mer slipning -> fler partiklar -> mer slipning). Därför är oljebytesintervallen satta så att man byter olja och filter innan det blir för mycket skräp i oljan, med lite marginal för att hantera motorer som går hårdare än genomsnittet. Det betyder inte att motorn blir totalkvadd om man kör några extra km över bytesintervallet, men om slitaget ökar alldeles för mycket tappar motorn effekt permanent och enda hållbara lösningen blir renovering med cylinderpolering och nya pyttelite större kolvar.

Typo ("slipning" blev "splipning")
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

När det krävs pga hårdvara eller mjukvaru-feature jag vill nyttja..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

När det finns en ny (inte beta)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M4 2025 | 16384MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Gällande moderkort endast om det är något nödvändigt i changelog, annars ingen mening att kladda med det.

Permalänk
Medlem

Vid nyköp och när det släpps en version (icke BETA) som ger någon fördel. Sedan jag lärt mig flasha BIOS med klämma är jag inte det minsta orolig för att det ska brickas eller att strömmen går.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Så länge det fungerar som det ska och att det inte har flaggats för någon säkerhetsrisk så uppdaterar jag BIOS/UEFI innan jag installerar om datorn kanske 2 gånger per år. Kör aldrig mer BETA version då första gången jag testade inte var speciellt trevligt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan om jag känner att datorn är stabil. Om jag nån gång installerar om Windows så kan jag uppdatera BIOS i samma veva. Däremot om något strular eller ostabilt så brukar BIOS-uppdatering ingå i felsökning.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Aldrig, om det inte är absolut nödvändigt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

När moderkortet är nytt oftast, sedan mer sällan...

Händer även när jag dumpat Bios för att modifiera för att komma åt gömda settings. Brukar då börja med att uppdatera till senaste bios innan modifikation.

Permalänk
Medlem

Fördelen med dubbla bios med fysisk switch. Man kan köra på både gammalt och nytt.
Men generellt, så sällan som möjligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Det beror på, oftast när jag råkar få reda på att det finns en ny version.
Franför allt om det är prestanda vinster att hämta in.

Kör aldrig, eller har aldrig behövt köra beta pga eventuella problem.

Chromebooken dock får ny firmware varannan månad känns det som...

Skrivet av NcLr:

När jag byter prolle. Undantag vid viktigt säkerhetsuppdatering.

Dock lät jag bli att uppdatera min server för Specter samt Meltdown på intel platform, för att inte tappa prestanda.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

I absolut nödfall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu är det här ett totalt sidospår, men oljan i en bil är lite mer komplicerad än så.

Gammal olja är såklart bättre än ingen men när motorn går absorberar oljan det fina dammet som oundvikligen kommer när metall går mot metall. Oljetrycket ska se till att metalldelarna nästan aldrig faktiskt rör varandra men det finns ställen som inte går att lösa med rent oljetryck, till exempel kolvringarna som ska ta upp glappet och se till att explosionen från bränslet stannar i cylindern. Det finns fler sorters partiklar också i oljan, till exempel små mängder sot från avgaserna som samlas runt ventilerna.

Med tiden blir oljan mer som sandpapper från motorns perspektiv och när det börjar gå illa så accelererar problemet (mer splipning -> fler partiklar -> mer slipning). Därför är oljebytesintervallen satta så att man byter olja och filter innan det blir för mycket skräp i oljan, med lite marginal för att hantera motorer som går hårdare än genomsnittet. Det betyder inte att motorn blir totalkvadd om man kör några extra km över bytesintervallet, men om slitaget ökar alldeles för mycket tappar motorn effekt permanent och enda hållbara lösningen blir renovering med cylinderpolering och nya pyttelite större kolvar.

Tack för en mycket bra förklaring till varför oljebyte är viktigt!
Jag som gillade liknelsen, men anade att någon skulle påstå det omvända, att BIOS är mer komplex

Permalänk
Medlem

uppdaterar jag bara ifall det är någon ny funktion jag vill ha eller om jag har stabilitetsproblem. håller koll på nya releaser för alla mina moderkort med hjälp av https://flashmyboard.com/ kanontjänst. ej sponsrad

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Kanske, eventuellt, möjligtvis, skulle det ha varit en poll i artikeln...

... Det är nu en poll i artikeln

Permalänk
Slaget: Team SweC

Enbart vid behov. T.ex om det finns en viktig bugfix eller om det behövs för CPU'n. Untantaget är med nytt moderkort, då ser jag till att alltid installera det senaste.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Förr typ så fort det släpptes. Nuförtiden om det behövs. Funkar den så får den rulla på.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem

Förut så uppdaterade jag väldigt sporadiskt. Nuförtiden när även BIOS är som en hel mjukvara med olika delar (exempelvis AGESA) håller jag mig oftast uppdaterad. Kollar om något nytt BIOS kommit med någorlunda jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur vet du om det dykt upp några problem? Inte som så att dom går ut med något direkt så länge det inte kommer en beta strax efter.

Kollar Asus forum och Reddit, sen drar jag mina slutsatser utifrån vad som sägs där.