Veckans fråga: Hur ofta uppdaterar du BIOS?

Permalänk
Medlem

När jag monterar ihop min dator. När jag ominstallerar windows vilket jag inte gör längre.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

När jag köper ny dator.

Permalänk
Medlem

I början när grejerna är nya och man jagar allt
är "burken" gammal --> aldrig, ingen större risk att det finns något nytt fw heller

Permalänk

Aldrig, funkar allt bra finns det ingen anledning.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Brukar uppdatera när jag köpt moderkortet, oavsett om det är nytt eller begagnat så brukar det vara inaktuellt med 1-10 år eller nåt sådant...med Intels 13000-14000-serier-CPUer behövdes det väl en del fixar för att förlänga livslängden för processorerna, så uppdaterade till senaste för ett tag sedan. Nu funkar datorn rätt bra så kommer ett bios imorgon så får jag nog avvakta tills jag läst eventuella reaktioner på det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Installerar de senaste bios-uppdateringarna på mina två datorer när de släpps, utifrån att de täpper till säkerhetsluckor.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

När man behöver det och vid problem men visst har jag gjort det ibland i "onödan", men brukar inte direkt kolla om ett nytt bios är släppt till mina datorer.

Permalänk

När det köps begagnat åker sista BIOS in.

Permalänk
Medlem

Oftast är det bara i samband med att något problem måste lösas eller stöd för nya hårdvara man köpt.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

alltid senaste.
blev sur när biostar slutade med nya bios till mitt b350gtn redan 2022... en del nya CPU's sedan dess och dessutom många uefi säkerhetsfixar.
jämförelsevis så får msi x370 sli fortfarande ny bios.

aldrig mer biostar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt. Dvs om det behövs för processorbyte, eller om processorn riskerar att dödas (t.ex. Intels 13th och 14th gen).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Valde "När jag känner för det (se mitt inlägg i tråden)"

Då man borde kunnat välja mer än ett alternativ.

För mig så ske uppdatering av bios vid:

• Kritisk uppdatering

• För CPU support

• Om uppdatering förefaller åtgärda stabilitetsproblem

I övrigt gäller "Krångla inte med det som fungerar"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om det är säkerhetsrelaterat patchar jag gärna.

Permalänk

Jag uppdaterar om jag får höra att det finns något säkerhetsrelaterat.

I början av AM5-generationen uppdaterade jag även varje stabil version som släpptes, men nu kollar jag bara någon gång ibland och uppdaterar om jag känner för det.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Vid inköp av moderkort eller mer sällan om det kommer nån uppdatering som man har nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ni som regelbundet uppdaterar bios när det släpps nya versioner, hur gör ni för att ha koll på om det släpps nya bios uppdateringar till just ert moderkort? Sitter ni och F5:ar produktsisan på moderkortstillverkarens hemsida?

Gör en incheckning då och då på Asus-sidan. Säg en gång i månaden på ett ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ni som regelbundet uppdaterar bios när det släpps nya versioner, hur gör ni för att ha koll på om det släpps nya bios uppdateringar till just ert moderkort? Sitter ni och F5:ar produktsisan på moderkortstillverkarens hemsida?

Ställer in FreshRSS att scrape:a moderkortstillverkarens nedladdningssida alternativt genom https://visualping.io/

Permalänk
Medlem

Om man är tidig på en ny plattform blir det nästan varje version då de ofta förbättrar både säkerheten och prestandan.
Ju mognare plattformen är desto mer sällan behöver man oftast uppdatera.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Alltid på alla datorer och enheter som det går på, inklusive firmware till nätverks switchar och sånt. Fast jag brukar vänta ett par veckor efter en skarp release då det ibland kommer en liten extra fix.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Varje skarp, men det är inte riktigt sant. Däremot definitivt varje gång det kommer en säkerhetsfix.

Dock så sällan som möjligt när det gäller idiot-BIOS som inte kan ladda inställningar från föregående version, så man måste göra om ALLT för hand varenda förbannade jävla gång, inklusive fläktkurvor. Spöstraff. Nu senast mitt MSI MAG X870 Tomahawk. Fan ta er, MSI.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat BIOS en gång på 37 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En gång per år kanske.
Gjorde det faktiskt för två veckor sedan – det gick fint och allt, men nu får jag ett meddelande i Windows om att jag måste aktivera Windows igen. Verkar som att produktnyckeln tappades efter BIOS-uppdateringen?

När man "felsöker" i Windows kan man klicka i att hårdvaran är ändrad, men då hittar Windows inte min digitala produktnyckel som jag använt i många år (för både Win 10 och Win 11).

Någon som har upplevt samma sak efter en BIOS-uppdatering, och har tips på en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burthie:

När man "felsöker" i Windows kan man klicka i att hårdvaran är ändrad, men då hittar Windows inte min digitala produktnyckel som jag använt i många år (för både Win 10 och Win 11).

Någon som har upplevt samma sak efter en BIOS-uppdatering, och har tips på en lösning?

Händer ibland, oftast vid byte av tex moderkort. Ibland får man helt enkelt ringa in och aktivera manuellt. Jag ser det inte som ett direkt problem utan snarare en bekvämlighetsgrej. Jag har några digitala licenser på mitt MS konto som sparas och återaktiveras på hemmabyggen, så det kan strula nån gång men inte ofta. Vad gäller mina laptops så har alla en W11 pro OEM nyckel från tillverkaren så där behöver man aldrig bry sig så länge det finns en sån nyckel och man använder samma version av Windows. Vilket inte alla gör.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burthie:

En gång per år kanske.
Gjorde det faktiskt för två veckor sedan – det gick fint och allt, men nu får jag ett meddelande i Windows om att jag måste aktivera Windows igen. Verkar som att produktnyckeln tappades efter BIOS-uppdateringen?

Hände mig också efter en BIOS-uppdatering. Jag har dock en Windows-nyckel så kunde återaktivera med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varje skarp, men det är inte riktigt sant. Däremot definitivt varje gång det kommer en säkerhetsfix.

Dock så sällan som möjligt när det gäller idiot-BIOS som inte kan ladda inställningar från föregående version, så man måste göra om ALLT för hand varenda förbannade jävla gång, inklusive fläktkurvor. Spöstraff. Nu senast mitt MSI MAG X870 Tomahawk. Fan ta er, MSI.

Igenkänning!
Har massvis med inställningar jag ändrat i bios.
Blir att jag tar mobilbilder på allt. Bökigt men vad gör man. Ladda inställning från en äldre bios-fil lär förmodligen inte vara så bra om saker ändrats.

Permalänk
Medlem

Vid kritiska uppdateringar.

Jag kör en 13th gen intel cpu som krävde bios uppdatering. Det dryga är att få till alla inställningar så att den fungerar korrekt. Så det är inget jag vill hålla på fixa till stup i ett.