Tyska Aqua Computer tämjer ökänd strömkontakt

Permalänk
Melding Plague

Tyska Aqua Computer tämjer ökänd strömkontakt

Aktiv strömfördelning sägs förhindra grafikkortsrelaterade incidenter - utan mjukvarukrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det finns. Tråkigt att det ens ska behövas. Skulle önska att se en skärpning från Nvidia och övriga som kränger Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem

den ser cool ut... Haxz0r

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bra att det finns. Tråkigt att det ens ska behövas. Skulle önska att se en skärpning från Nvidia och övriga som kränger Nvidia-kort.

Kontakten är ju inte bara monterad på Nvidia kort. Finns på vissa AMD RX 9000 kort också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Det som är grundproblemet nu är att standarden kräver att pinnarna är hopkopplade direkt där kontakten ansluts till PCB.

Det går alltså inte att göra ett grafikkort som både aktivt balanserar över ledarna och följer standarden, för det skulle behöva ske efter att de kopplats ihop till en stor yta (fysiskt omöjligt) eller så behövs behövs tillgång till varje pin individuellt (inte tillåtet).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns en lösning för alla som är rädda att gå över gatan...

Skrivet av Thomas:

Det som är grundproblemet nu är att standarden kräver att pinnarna är hopkopplade direkt där kontakten ansluts till PCB.

Det går alltså inte att göra ett grafikkort som både aktivt balanserar över ledarna och följer standarden, för det skulle behöva ske efter att de kopplats ihop till en stor yta (fysiskt omöjligt) eller så behövs behövs tillgång till varje pin individuellt (inte tillåtet).

Det gick för Asus...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Det gick för Asus...

Nja... De mäter ju bara. Och ja, de tycks bryta standarden genom att göra det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kontakten är ju inte bara monterad på Nvidia kort. Finns på vissa AMD RX 9000 kort också.

Har AMD skippat lastbalanseringen?

Skrivet av Thomas:

Första serien (3000) kort att använda den nya kontakten kom med lastbalansering på brädorna. Detta skippades med 4000-serien. Varför kan man fråga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja... De mäter ju bara. Och ja, de tycks bryta standarden genom att göra det.

Ja men då är det uppenbarligen inget hinder att "bryta standarden" eller vad missar jag?

Edit: även produkten i den här artikeln bryter väl standarden?

Permalänk
Medlem

Finns denna dongel till mitt Ace of Sweden RawDeal-nätagg med? Skulle vilja skydda väggen det är inkopplat mot.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Finns denna dongel till mitt Ace of Sweden RawDeal-nätagg med? Skulle vilja skydda väggen det är inkopplad mot.

Finns inget skydd mot Ace of sweden ;P

Permalänk
Medlem

Om man nu har sådant här strul att den här produkten behöver existera. Då borde ju konstruktionen av kontakten vara dålig till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är ett Sapphire kort. Vet inte om amd har krav på det eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Datavetare

Kul att det finns företag som läser forum och tar idéer till marknaden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Håller med om att det är trist att en sån här produkt ska behövas men kan nog mycket väl inhandla en själv när den dyker upp. Känns som en billig försäkring för att slippa strul med ett grafikkort som kostar bra mycket mer.

Även om det kan gå på garanti eller t om hemförsäkring känns det skönare att slippa strula med sånt över huvud taget med hjälp av en sån här pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skrivet av underd0g76:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ett Sapphire kort. Vet inte om amd har krav på det eller inte.

Finns både kort från Sapphire och Asrock. Kanske t.o.m. någon mer?

Vad jag förstår är det väl just AIB-tillverkarnas egna initiativ, inget AMD blandat sig i. Och lite oklart vad exakt de gjort eller inte gjort (och om de gjort samma).

Skrivet av underd0g76:

Första serien (3000) kort att använda den nya kontakten kom med lastbalansering på brädorna. Detta skippades med 4000-serien. Varför kan man fråga sig.

Det var väl endast FE-korten som hade ny kontakt i det skedet, och det var väl inte ens den färdiga 12VHPWR-kontakten heller.
Men ja, saker ändrades på vägen. Antar att de tyckte att de optimerat upplägget till den färdiga standarden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Toppen, fler kontakter med potentiella kontaktproblem och dessutom lite elektronik som kan krångla.

Permalänk
Medlem

Wow, vilken grej. Lite vill ha faktor är det ändå när man sitter med ett 4090. Iofs haft det i 2 år nu utan incidenter med kontakten, men ändå

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Som jag förstått standarden för 12VHPWR finns det inget förbud alls mot aktiv balansering. Vad som finns är något exempel på hur man kan göra för att implementera standarden, där beskrivs en lösning där alla ledare kombineras på GPU-sidan i en gemensam rail utan någon form av balansering eller monitorering på kabelsidan.

Kan mycket väl vara så också att de som skrev 12VHPWR inte alls förväntade sig att någon skulle bry sig om att göra en aktiv lastbalansering p.g.a. extrakostnaden, därför har en sådan lösning inte alls nämnts.

Det i efterhand naiva i standarden är kanske att man kräver rätt ordentligt jämfört fördelad ström över alla ledare, de har inte jättemycket överkapacitet om man gör det minimala som krävs av standard.

Då resistansen mellan PSU och GPU är väldigt låg så ger ju en väldigt liten ökad resistans, t.ex. orsakad av lite sämre kontakt på en/ett par pinnar, rätt stor förändring (minskning) av ström i de kablar som råkade få lite högre resistans (och den minskningen fördelas då på de med bra kontakt).

Den "enkla" lösning vore att kräva högre kapacitet per kabel, med samma totala kapacitet. Men kanske blir opraktiskt grova kablar i praktiken, vad vet jag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skrivet av evil penguin:

Det var väl endast FE-korten som hade ny kontakt i det skedet, och det var väl inte ens den färdiga 12VHPWR-kontakten heller.
Men ja, saker ändrades på vägen. Antar att de tyckte att de optimerat upplägget till den färdiga standarden.

Det var aldrig lastbalansering per pin på dem. Referensdesignen för 3000-serien hade 3 st 8-pin kontakter. För att hålla sig inom specifikationen för den kontakten var de tvungna att balansera strömmen mellan dessa tre.

Jag tror att FE-korten hade kvar denna balansering även om det inte behövdes för standarden på kontakten. Men det medförde då att de 6 stycken 12V ledarna i 12VHPWR- kontakten balanserades parvis. Vilket såklar är väldigt mycket bättre än ingen lastbalandering.

I slutändan så tycker jag det är vansinnigt att ingen lastbalansering inom en kontakt någonsin funnits. Problem uppstår såklart oftare ju er ström du drar genom samma kontakt, men i princip har alla kontakter i ATX-standarden samma problem. Tycker det bör införas krav på lastbalansering på alla kontakter i nätagget.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det väl omöjligt att balansera stiften i själva kontakten oavsett, men kablarna smälter inte i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett är det väl omöjligt att balansera stiften i själva kontakten oavsett, men kablarna smälter inte i alla fall

Nej omöjligt är det inte.... Går ju alltid göra något idiotiskt som balanserar för onödigt mycket pengar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag rör inget som har med Aqua Computer att göra. Deras affärside att en ska betala för firmware och mjukvaruuppdateringar är ren och skär utpressning.
Maffiametoder.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag rör inget som har med Aqua Computer att göra. Deras affärside att en ska betala för firmware och mjukvaruuppdateringar är ren och skär utpressning.
Maffiametoder.

Den fungerar ju utav ovannämnda?
och sen gör väl alla företag precis så? Abonnemang

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Känns lite väl overkill. En enkel ström begränsade krets som max tillåter den ström som varje enskild kabel/stift klarar av. Finns ju en rad of the shelf kretsar för det.

Men som andra redan sagt, trist att det skall behövas sådana lösningar när en del betalat 20-30k för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Känns lite väl overkill. En enkel ström begränsade krets som max tillåter den ström som varje enskild kabel/stift klarar av. Finns ju en rad of the shelf kretsar för det.

Men som andra redan sagt, trist att det skall behövas sådana lösningar när en del betalat 20-30k för grafikkortet.

ja det är tråkigt, men ärligt talat så är den nya 12vhpwr strömkontakten en brandfara som jag inte litar på alls. kan man återanvända denna till nästa burk så kan det vara värt att köpa om man har en 30k gpu i datorn. men ja, nvidia skulle ha fixat detta från start med hur de designa kontakten.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Edit: även produkten i den här artikeln bryter väl standarden?

Högst oklart då jag inte tror standarden finns att läsa; det jag skrev gick på det lilla som ryktats från de som läst (via buildzoid).
Men jag tror inte att Aqua Computer är medlemmar i PCI-SIG oavsett. Det är ju inte olagligt att bryta emot det oavsett det står.

Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått standarden för 12VHPWR finns det inget förbud alls mot aktiv balansering. Vad som finns är något exempel på hur man kan göra för att implementera standarden, där beskrivs en lösning där alla ledare kombineras på GPU-sidan i en gemensam rail utan någon form av balansering eller monitorering på kabelsidan.

Mycket möjligt. Har du någonstans där man kan kolla upp detta? Jag gillar inte att basera saker på rykten, men när rykten är det enda som finns är det svårt att diskutera annars.

Det jag hörde var att pinnarna måste kortslutas ihop där de möter PCB. Det gör ju lastbalansering på själva kortet väldigt svårt.

Bara så det blir tydligt så menar jag inte att det är något fel på denna lösningen utan bara att grafikkortstillverkarna ev gör det bästa de "får" göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Högst oklart då jag inte tror standarden finns att läsa; det jag skrev gick på det lilla som ryktats från de som läst (via buildzoid).
Men jag tror inte att Aqua Computer är medlemmar i PCI-SIG oavsett. Det är ju inte olagligt att bryta emot det oavsett det står.

Mycket möjligt. Har du någonstans där man kan kolla upp detta? Jag gillar inte att basera saker på rykten, men när rykten är det enda som finns är det svårt att diskutera annars.

Det jag hörde var att pinnarna måste kortslutas ihop där de möter PCB. Det gör ju lastbalansering på själva kortet väldigt svårt.

Bara så det blir tydligt så menar jag inte att det är något fel på denna lösningen utan bara att grafikkortstillverkarna ev gör det bästa de "får" göra.

Denna lösning kunde monteras direkt på psu

Visa signatur

Permalänk

är fasen skamligt att det ska behöva köpas till skyddsutrustning för att få en kontakt att fylla sin funktion den är tillverkad för säkert...

borde fan ingå i kontaktstandarden att den måste vara lastbalanserad för varje kabel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Jag håller med, Nvidia borde ha löst det här från start. Att hårdvaran nu kräver extern balansering säger en del om hur nära gränsen för strömkapaciteten många kort faktiskt ligger.