Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Menar du att jag ska ändra så att 443 går till 192.168.1:443 istället för 192.168.1.202:8123?

Precis, då går det till NPM som det ska, nu skickas det direkt till Home Assistant och hoppar över NPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Precis, då går det till NPM som det ska, nu skickas det direkt till Home Assistant och hoppar över NPM

Wow, ja, det ser ut att ha löst det! Nu känner man sig dum! Men jag är helt säker på att jag hade 443 till 8123 innan jag bytte till Cloud Gateway Ultra! Jag har till och med screenshots sparade på det just för att komma ihåg vad som var inskrivet!

Och nu började Google Assistenten också att fungera! Underbart!

Tack alla som har hjälpt till!

Edit: Följdfråga, tror ni att det går att tillåta Google att nå Home Assistant men att alla andra (inkl. jag) behöver ansluta via VPN på något vis? När jag läser på Home Assistans sida för Google Assistant så står det att HA måste vara tillgänglig externt.

Det kanske i och för sig passar bättre att fråga i Home Assistant-tråden, men jag tänker att det kanske överlappar lite med inställningar i UniFi?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Wow, ja, det ser ut att ha löst det! Nu känner man sig dum! Men jag är helt säker på att jag hade 443 till 8123 innan jag bytte till Cloud Gateway Ultra! Jag har till och med screenshots sparade på det just för att komma ihåg vad som var inskrivet!

Och nu började Google Assistenten också att fungera! Underbart!

Tack alla som har hjälpt till!

Edit: Följdfråga, tror ni att det går att tillåta Google att nå Home Assistant men att alla andra (inkl. jag) behöver ansluta via VPN på något vis? När jag läser på Home Assistans sida för Google Assistant så står det att HA måste vara tillgänglig externt.

Det kanske i och för sig passar bättre att fråga i Home Assistant-tråden, men jag tänker att det kanske överlappar lite med inställningar i UniFi?

Skönt att det löste sig, så fort du nu anger ditt domännamn till Homeassistant så skickas du till NPM och den i sin tur pratar med Home Assistant 🙂

Ang Google så har jag ingen aning då jag inte använder det, hoppas det löser sig med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Skönt att det löste sig, så fort du nu anger ditt domännamn till Homeassistant så skickas du till NPM och den i sin tur pratar med Home Assistant 🙂

Ang Google så har jag ingen aning då jag inte använder det, hoppas det löser sig med!

Ja, det gällande att blockera allt förutom Google (och min VPN) ser jag ut att kunna lösa via Cloudflare och hör inte till denna diskussion.

Tack igen för hjälpen! Nu ska jag roa mig med att byta bild och namn på varenda klient i UniFi!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det gällande att blockera allt förutom Google (och min VPN) ser jag ut att kunna lösa via Cloudflare och hör inte till denna diskussion.

Tack igen för hjälpen! Nu ska jag roa mig med att byta bild och namn på varenda klient i UniFi!

Ja det där med att identifiera klienter rätt är inte Unifi’s starka sida tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Ja det där med att identifiera klienter rätt är inte Unifi’s starka sida tyvärr..

De går väl till stor del på MAC-adress, och då de flesta mobila enheter numera genererar en slumpmässig MAC-adress så blir det inte så lätt. Jag vet inte om den gör mer saker ifall man har en av deras gateways också i och för sig. Men visst, man brukar oftast få ange det manuellt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De går väl till stor del på MAC-adress, och då de flesta mobila enheter numera genererar en slumpmässig MAC-adress så blir det inte så lätt. Jag vet inte om den gör mer saker ifall man har en av deras gateways också i och för sig. Men visst, man brukar oftast få ange det manuellt.

Jo det är sant, tycker dock det inte är jätteofta det stämmer även om det inte används slumpmässigt MAC. Men o andra sidan spelar det ingen större roll för mig och enkelt att ändra manuellt om man så vill 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Nu har jag identifierat, namngett och ändrat bild på alla enheter som är anslutna till nätverket, både hos mig och dom andra byggnaderna på tomten. Jag är rätt nöjd och det ser snyggt ut!

Det är bara en enda enhet som jag inte kan identifiera. Den är ansluten till mitt VLAN så den är "hos mig" men jag hittar den verkligen inte. UniFi hittar den bara som "espressif" och "woox" som vendor men det säger ju ingenting i och med att espressif är vanligt bland IoT-produkter m.m.

Har ni något förslag på hur jag kan ta reda på mer information om enheten och på så vis luska ut vilken enhet det är jag har missat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu har jag identifierat, namngett och ändrat bild på alla enheter som är anslutna till nätverket, både hos mig och dom andra byggnaderna på tomten. Jag är rätt nöjd och det ser snyggt ut!

Det är bara en enda enhet som jag inte kan identifiera. Den är ansluten till mitt VLAN så den är "hos mig" men jag hittar den verkligen inte. UniFi hittar den bara som "espressif" och "woox" som vendor men det säger ju ingenting i och med att espressif är vanligt bland IoT-produkter m.m.

Har ni något förslag på hur jag kan ta reda på mer information om enheten och på så vis luska ut vilken enhet det är jag har missat?

Något som sitter i elmätaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nätverksansluten golvfläkt, AC eller diskmaskin?
Solceller eller laddstolpe till bilen?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Något som sitter i elmätaren?

Nej, den har jag redan identifierat. Jag tror att det kan vara den andra växelriktaren, det är nog det enda jag kan komma som jag inte har hittat i listan på klienter, men som rapporterar till Home Assistant via MQTT men jag är inte helt säker. Känns förstås logiskt att det borde vara den med uteslutningsmetoden men jag skulle gärna vilja bekräfta istället för att gissa.

Edit: Integrationen i Home Assistant påstår att växelriktaren har ett annat IP, men det IPt finns inte med i listan på klienter i UniFi alls. Jag blir helt snurrig

Jag är rätt säker på att det är den, men jag får bekräfta det imorgon. Ändå skönt att ha döpt om alla enheter så att man har full koll på vad som är anslutet.

Edit 2: Ja, det var växelriktaren. Nu har jag koll på 100% av alla enheter som är anslutna till alla VLAN. Mycket nice.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

Kört med en cloud gateway ultra sen strax efter den lanserades, stabilaste routern jag ägt. APn har jag ingen erfarenhet av, kör själv två U6+ och en AC Pro i huset och har aldrig märkt av några avbrott när jag rör mig i huset. Tror inte det ska vara några bekymmer alls om du köper den du länkar.

Har nu köpt en cloud gateway ultra och ska installera den om 2 veckor.
Jag har idag 2 st unifi accesspunkter anslutna via varsin switch i varsin sida av huset.
Behöver jag reseta befintliga ap:s och sedan göra en ny installation i gatewayen eller är det bara att koppla in och köra?
Har glömt helt hur detta fungerar då det funkat bra i flera år.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag har idag 2 st unifi accesspunkter anslutna via varsin switch i varsin sida av huset.
Behöver jag reseta befintliga ap:s och sedan göra en ny installation i gatewayen eller är det bara att koppla in och köra?

Det är nog enklast att resetta dem. Om du inte rört dem på flera år så finns det firmware att köra in. Och så får du in dem i kontrolern du har i cloud gateway

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Det beror på hur du ursprungligen konfigurerade dem. Satte du upp dem som standalone med mobilappen eller konfigurerar du dem via en instans av UniFi Network Application (tidigare Unifi controller)? Om standalone behöver du återställa dem, ja. Om du har en tidigare instans av deras controller så kan du ta en backup och återställa den på din nya gateway. Kan vara enklare att återställa dem oavsett dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q